Visst är det och särskilt när man inte ha AC. Och sen är det lite mer lyx känsla. Har dock märkt nu att förardörrens hiss inte fungerar riktigt som den ska. Kör man rutan upp i topp så är det en lite springa längst upp i hörnet som är öppet så att det brusar rätt bra i vinden. Får se om jag lyckas hitta någon mer sådan eller hur jag ska lösa det. Är ju lite svårare att få tag till elhissarna till 740 om man jämför med 940.
Lyxigt med elhissar Får se om man själv orkar byta till det. Jag har redan allt som behövs i reservdelsbilen. Får väl se om tid och ork finns till att byta bara
Jajamen, riktigt trevligt är det . Om du har tid så tycker jag du ska göra det. är inte jätte jobbigt och om du har allt så går det ju smidigt. Kommer lägga ut en video snart på min youtube kana, på när jag gjorde det
Visst är det och särskilt när man inte ha AC. Och sen är det lite mer lyx känsla. Har dock märkt nu att förardörrens hiss inte fungerar riktigt som den ska. Kör man rutan upp i topp så är det en lite springa längst upp i hörnet som är öppet så att det brusar rätt bra i vinden. Får se om jag lyckas hitta någon mer sådan eller hur jag ska lösa det. Är ju lite svårare att få tag till elhissarna till 740 om man jämför med 940.
Tips innan du byter hiss, kika på de röda ”plast” ringarna som sitter på varsin sida av piggen du låser i ramen till rutan. Saknas de så är inte rutan ”tight” utan kan flyttas fram och tillbaka (typ)
Visst är det och särskilt när man inte ha AC. Och sen är det lite mer lyx känsla. Har dock märkt nu att förardörrens hiss inte fungerar riktigt som den ska. Kör man rutan upp i topp så är det en lite springa längst upp i hörnet som är öppet så att det brusar rätt bra i vinden. Får se om jag lyckas hitta någon mer sådan eller hur jag ska lösa det. Är ju lite svårare att få tag till elhissarna till 740 om man jämför med 940.
Tips innan du byter hiss, kika på de röda ”plast” ringarna som sitter på varsin sida av piggen du låser i ramen till rutan. Saknas de så är inte rutan ”tight” utan kan flyttas fram och tillbaka (typ)
Tack för tipset, det ska jag ta och kolla upp innan!
Nu har det hänt lite grejer här igen, Projekt M47 overdrive är nu på börjat och sen har här fixats lite annat.
Börjar med det som inte involverar växellåds projektet, så ta vi det lite längre ner sen. Hade lite tid över en dag nu i veckan så då fick jag tummen ur och byta sitt dynan på förarsätet. Men innan jag började med det så slog mig en tanke att jag kanske skulle ta och använda familjens systemkamera för att ta alla bilder. Sagt och gjort så blev det. Skriv gärna om ni tycker det blev bättre bilder för i så fall kan jag fortsätta fota med den.
Före bilder på den gammle sitt dynan. sliten och inte så goe att sätta sig i.
Gammal lagning.
Och min provisoriska lagning som jag gjorde tidigare i tråden.
Borta! Låg en heldel gamla skumsmulor lite överallt.
Gamla vs nya!
Sen när jag ändå hade dynan av så tänkte jag fixa till mitt lösa bälteslås, som bara hänger. Den ska ju vara fjädrade precis som på pasagerarsidan.
Donatorn
Här syns fjäderdelen som pajat
Vs hur det ska se ut
Fick börja med att lossa på kontaktdelen på den som satt i bilen, då den hade en lampa också och det vill jag ju självklart ha kvar. Så den fick flyttas över.
Sådär!
Sen använde jag detta lim för att sätta ihop skalet igen. Smälter ihop plasten och blir hyfsat starkt. Har använt det till lite modell byggen tidigare.
Klar och redo att sättas dit igen!
Tog sen och la på lite silvertejp som lite skydd på stolsramen, så förhoppningsvis ska det skydda lite iallafall.
Sen var jag tvungen att ta ur stolen ur bilen för att sätta dit dynan igen, det var lite pill men bra blev det tillslut! Kan även meddela att sätes värmaren funkar bra mycket bättre nu. Innan har jag knappt märkt att det värmt något men nu när jag testade med den nya dynan så var det fart på värmen!
Sådär allt på plats och vilken skillnad det blev. Inga fula lagningar eller spruckna sömmar. Och så funkar bälteslåset som det ska igen!
Då kan vi gå över till Projekt M47 OD
Första sak som skulle göras var att tömma oljan på donatorlådan. Men självklart har någon tidigare dragit åt pluggen uta helvete så den skiten drog ju bara runt:! Som tur var fick jag dänn påfyllningspluggen så jag fick tömma oljan genom den
Sen var det bara att börja plocka isär. Kom ungefär såhär långt innan jag stötte på problem. Lossade de åtta muttrarna till OD:n men inte ville den flytta på sig. Kikade lite i verkstadshanboken hur man skulle göra och tipset dom gav var att använda en glidhammare på drivflänsen och sedan knacka upp OD:n från splinesen.
Då uppstod ytterligare ett problem. Jag kunde inte för allt i världen hitta vart jag hade min glidhammare. Letade nog i ett antal timmar men kunde inte hitta den. Lösningen fick bli att åka till biltema och köpa en ny
Med den nya glidhammaren inhandlad, så kunde jag fortsätta. Fick göra en adapterplatta så att allt skulle passa. Sen var det bara att börja knacka. Satt fortfarande hårt men jag kunde se att det rörde på sig
Sakta men säkert så blev glipan större och tillslut var den ur splinesen, yehey!!
Inspekterade lite och allt ser jätte fint ut! Känns riktigt bra
Sen lossade jag locket och plockade ur styrplattan eller vad man ska kalla det.
Sen plockade jag bort sprängkåpan.
Sådär, där fick det vara färdigt för idag. Lådan har blivit ganska mycket mindre och nu är allt ihop packat så att det inte ska komma in någon skit någonstans
Som sagt så var det allt för idag. Kommentera gärna om ni tycker att det blev bättre med bilderna såhär eller om ni vill kommentera något annat för den delen!
Tycker bilderna ser bra ut men det gjorde dem innan också så för mig spelar det ingen roll Vad bör bilen varva på motorvägen när du är klar med lådan?
Okej, ja får se vilket jag kommer använda i framtiden. Har inte hunnit räkna på det men om vi tänker att man ligger i 100 km/h med nuvarande lådan så varvar det runt 2500 r/min. Och när det är färdigt så kan jag tänka mig att det ligger närmare 2000 r/min förhoppningsvis.
Tycker bilderna ser bra ut men det gjorde dem innan också så för mig spelar det ingen roll Vad bör bilen varva på motorvägen när du är klar med lådan?
Okej, ja får se vilket jag kommer använda i framtiden. Har inte hunnit räkna på det men om vi tänker att man ligger i 100 km/h med nuvarande lådan så varvar det runt 2500 r/min. Och när det är färdigt så kan jag tänka mig att det ligger närmare 2000 r/min förhoppningsvis.
Måste ju dra ner förbrukningen en hel del om man åker mycket motorväg då
Tycker bilderna ser bra ut men det gjorde dem innan också så för mig spelar det ingen roll Vad bör bilen varva på motorvägen när du är klar med lådan?
Okej, ja får se vilket jag kommer använda i framtiden. Har inte hunnit räkna på det men om vi tänker att man ligger i 100 km/h med nuvarande lådan så varvar det runt 2500 r/min. Och när det är färdigt så kan jag tänka mig att det ligger närmare 2000 r/min förhoppningsvis.
Måste ju dra ner förbrukningen en hel del om man åker mycket motorväg då
blir grymt med de nya baklyktorna ar också letat efter såna skulle du kunna länka dem för får inte fram något vettigt när jag söker på nordiccar
Ja det blev en jäkla skillnad. Var inne och kollade på hemsidan nu och jag kunde inte häller hitta dem. Verkar som de ut gått där också Den ända sida som jag känner till som har bakljus är denna. Dock är den baserad i USA, men vad jag har hört så ska det vara bra grejer. Här är länken:https://www.swedishcarparts.com/models/1-volvo-740-1985-1992/parts/taillight-assemblies-and-tail-light-housings-optical-units-for-sedans
Fräsigt med nya elhissar! vart köpte du de nya dörrinläggen? tänkte ifall du hade artikel nummer så man kunde köpa på GCP? Behöver nämligen till vänster fram dörr (utan elhiss)
God kväll allesammans, tänkte uppdatera lite på Projekt M47 OD
Huset mellan od och låda bortplockat från m46:an
Har även plockat ut växelväljar axeln tillsammans med växelgafflarna, tog dock ingen bild på det. Så nu återstår bara att plocka ur in- och utgående axlar. Stort tack till Henkix här på garaget som fixade bilder från en volvoverkstadsbok till växellådan ( det som syns i iPaden)! Stor fördel att ha en sådan att tillgå
Nu är även bilen uppallad på pallbockar och mina gamla fälgar, så att det ska stå stadigt. Dags att förbereda för att plocka ut M47:an
Sen plockade jag dänn övre delen på växelspaken.
Hade tänkt plocka bort hela växel spaken innan jag tar bort växellådan. Men sprinten till växelföraren verkar till att rostat fast. Fick bort lås skruven men själva sprinten ville inte flytta på sig
Har även tömt lådan på olja idag. Gick mycket smidigare än sist, inga skadade pluggar här inte
Bra mycket som fastnat på magneten. Skulle nog gissa på att oljan aldrig bytts på denna innan. Hoppas bara att allt ser fint ut inuti
Kopplingsvajer bort plockad. Kunde inte få loss den från klumpen i änden då den rostat fast så jag tog och klippte vajern. hade ändå tänkt köpa ny vajer och byta när jag ändå håller på
Det sista jag gjorde idag var att jag lossade på kardan och plockade ut den. Lite små jobbigt att ligga på golvet och göra detta men min montörsvagn som jag köpte på biltema har varit räddaren i nöden
Det var det sist för idag. Ska försöka plocka ner lådan imorgon eller på fredag och då blir det ny uppdatering!