7190
Sök

Batteri urladdat efter tre dagar i Hyundai ix35

3 Inlägg
13 augusti 2016
Trådstartare
#1
Köpte en fem år gammal Hyundai ix35 som förstabil (läskigt) för en månad sedan. Vi är mycket nöjda och bilen har gått bra. Men, ikväll så startar den inte längre efter att ha stått still i ungefär tre dagar. Den är helt död, varken nyckelfjärrkontroll eller tändning fungerar. När jag väl kommer in i bilen manuellt så går det inte igång alls. Det enda livstecken jag kan se är lampan inne i kupén som lyser svagt svagt svagt (går bara att se om det är mörkt).

Min slutsats är att batteriet laddats ur. Men, det känns märkligt, eller? Tre dagar har den stått förut och vi har inte kört överdrivet korta sträckor innan dess (senaste sträckan var 4 min motorväg).
Jag kan ingenting om bilar, vad borde jag göra? Jag är tämgligen säker på att vi får igång bilen, men jag kommer ju vara nervös för att den inte ska starta fler gånger och att det är någonting fel. Krypström? Kan jag ha glömt någonting? (strålkastare var avstängda). Lamporna ovanför reg.plåten slutade fungera för någon vecka sedan, men tror inte det kan vara någon bov?

Vettemannen
13 augusti 2016
#2
ulkas skrev:
Köpte en fem år gammal Hyundai ix35 som förstabil (läskigt) för en månad sedan. Vi är mycket nöjda och bilen har gått bra. Men, ikväll så startar den inte längre efter att ha stått still i ungefär tre dagar. Den är helt död, varken nyckelfjärrkontroll eller tändning fungerar. När jag väl kommer in i bilen manuellt så går det inte igång alls. Det enda livstecken jag kan se är lampan inne i kupén som lyser svagt svagt svagt (går bara att se om det är mörkt).

Min slutsats är att batteriet laddats ur. Men, det känns märkligt, eller? Tre dagar har den stått förut och vi har inte kört överdrivet korta sträckor innan dess (senaste sträckan var 4 min motorväg).
Jag kan ingenting om bilar, vad borde jag göra? Jag är tämgligen säker på att vi får igång bilen, men jag kommer ju vara nervös för att den inte ska starta fler gånger och att det är någonting fel. Krypström? Kan jag ha glömt någonting? (strålkastare var avstängda). Lamporna ovanför reg.plåten slutade fungera för någon vecka sedan, men tror inte det kan vara någon bov?

Det kan ju vara så enkelt att batteriet är sopslut. Det kan hjälpa med nytt batteri.

/Benny

3 Inlägg
13 augusti 2016
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Det kan ju vara så enkelt att batteriet är sopslut. Det kan hjälpa med nytt batteri.

/Benny

Tack för snabbt svar, det kan ju såklart vara så att batteriet är helt slut. Tänker att det borde visat sig tidigare dock? Innan vi köpte bilen för en månad sedan så har den stått ett par månader hos bilhandlaren, så då borde den förmodligen laddat ur redan där? Eller så är batterier mer nyckfulla än jag tror smile.

Vettemannen
13 augusti 2016
#4
Det kan ju bli kortslutning i en cell och då är det inte bra.

/Benny

Forummoderator
26 573 Inlägg
13 augusti 2016
#5
ulkas skrev:
Vettemannen skrev:
Det kan ju vara så enkelt att batteriet är sopslut. Det kan hjälpa med nytt batteri.

/Benny

Tack för snabbt svar, det kan ju såklart vara så att batteriet är helt slut. Tänker att det borde visat sig tidigare dock? Innan vi köpte bilen för en månad sedan så har den stått ett par månader hos bilhandlaren, så då borde den förmodligen laddat ur redan där? Eller så är batterier mer nyckfulla än jag tror smile.

Eller så slängde bilhandlaren precis innan affären i ett gammalt batteri som förmodligen bara skulle hålla ett kort tag..
Bara spekulerar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 Inlägg
13 augusti 2016
Trådstartare
#6
Mack skrev:
Eller så slängde bilhandlaren precis innan affären i ett gammalt batteri som förmodligen bara skulle hålla ett kort tag..
Bara spekulerar.

Det där var ju iofs. en ganska spännande tanke. Fungerar inte batteriet kommer dom såklart få fixa det, har ett par andra saker som dom ska ordna och hållhakar på dom. Men, om det är så att batteriet är helt kaputt så borde jag kunna mäta det när jag väl fått igång bilen och laddat upp batteriet igen. Misstänker att jag inte kan utröna detta genom att gå ner till bilen nu?

Vettemannen
13 augusti 2016
#7
ulkas skrev:
Mack skrev:
Eller så slängde bilhandlaren precis innan affären i ett gammalt batteri som förmodligen bara skulle hålla ett kort tag..
Bara spekulerar.

Det där var ju iofs. en ganska spännande tanke. Fungerar inte batteriet kommer dom såklart få fixa det, har ett par andra saker som dom ska ordna och hållhakar på dom. Men, om det är så att batteriet är helt kaputt så borde jag kunna mäta det när jag väl fått igång bilen och laddat upp batteriet igen. Misstänker att jag inte kan utröna detta genom att gå ner till bilen nu?

När du får igång bilen ska den ladda c:a 14 volt om generatorn gör sitt jobb. Stänger du av bilen och batteriet är rätt så fulladdat ska inte spänningen sjunka under 12 volt och inte sjunka vartefter med bilen avstängd.

/Benny

Forummoderator
18 383 Inlägg
13 augusti 2016
#8
Bilen har vaggat omkring på en båt som ny. Sen startas den ett flertal gånger med en jumpstart. Har sålt bilar där batteriet varir kört efter en vecka. Byt batteri.


Evildan
14 augusti 2016
#9
Ett startbatteri täcks i normala inte fall av garantierna då det är att beteckna som en förbrukningsartikel.

Fråga företagets representant snällt, inte härja runt med hållhakar.

7 832 Inlägg
14 augusti 2016
#10
ulkas skrev:
Innan vi köpte bilen för en månad sedan så har den stått ett par månader hos bilhandlaren, så då borde den förmodligen laddat ur redan där? Eller så är batterier mer nyckfulla än jag tror smile.

Många bilhandlare har bilarna på konstant underhållsladdning innan försäljning.

Ladda batteriet och se om det tar laddning.
Ett fulladdat batteri håller cirka 12,7 volt.
Om du lyckas få batteriet fulladdat så montera det i bilen.
Men vänta med att ansluta stomledningen (minus/jord på prosa).
Anslut en multimeter, inställd på ampére, mellan stomledningen och batteriet.

Får du ett utslag på multimetern så har du någon förbrukare/strömtjuv som drar ström.
Plocka ur säkring efter säkring tills utslaget på multimetern är 0(noll).

Om du ändå inte kommer ner till 0 och har draganordning på bilen så råder jag dig att ta isär eldosan och kolla den.
Mycket oönskat kan samlas där.
Salt i "gojan" underlättar för krypströmmarna att "tjyva" på batteriet.

smile

Forummoderator
18 383 Inlägg
14 augusti 2016
#11
torsen skrev:
ulkas skrev:
Innan vi köpte bilen för en månad sedan så har den stått ett par månader hos bilhandlaren, så då borde den förmodligen laddat ur redan där? Eller så är batterier mer nyckfulla än jag tror smile.

Många bilhandlare har bilarna på konstant underhållsladdning innan försäljning.

Ladda batteriet och se om det tar laddning.
Ett fulladdat batteri håller cirka 12,7 volt.
Om du lyckas få batteriet fulladdat så montera det i bilen.
Men vänta med att ansluta stomledningen (minus/jord på prosa).
Anslut en multimeter, inställd på ampére, mellan stomledningen och batteriet.

Får du ett utslag på multimetern så har du någon förbrukare/strömtjuv som drar ström.
Plocka ur säkring efter säkring tills utslaget på multimetern är 0(noll).

Om du ändå inte kommer ner till 0 och har draganordning på bilen så råder jag dig att ta isär eldosan och kolla den.
Mycket oönskat kan samlas där.
Salt i "gojan" underlättar för krypströmmarna att "tjyva" på batteriet.

smile

Klart som korvspad att bilen drar ström när den inte används. Noll kan det aldrig bli. Nyckellöst system sänder hela tiden en radiosignal runt bilen för att kolla om nyckel är i närheten så den hinner vakna innan ägaren kommer och lägger handen på handtaget till dörren. Klocka drar inte mätbart mycket, alla datorer i bilen måste dock behålla minnet. Bilar drar mer och mer ström och det är därför funderar tillverkarna på att höja spänningen till 48v.

En kompis SL 65 AMG drar så mycket att den har dubbla batterier. Men jag har fått kabla igång den efter 3 dagar hemma...



Sök