Problem med Volvos Dynaudio, enbart diskant höger sida?

Akos
15 augusti 2016 · 20 Inlägg

Hej!
Vet inte om jag formulerat rubrik rätt men chansar.
Har en 2007 Volvo xc90 med premium sound från Dynaudio.

Märkte idag när jag fipplade med ljudinställningarna att om jag vrider "Balance" till passagerarsidan (höger) så får jag enbart ljud i diskanten vid A stolpen, alltså inget ljud från högtalarna i dörrsidan. Vare sig höger fram eller höger bak.

Vänster sida fungerar däremot som den ska.

Efter mycket letande i Volvoforum så är den enda ledtråd jag hittat eventuellt att lödningen släppt till elementet. Låter dock långsökt även om det kommer felsökas i dagarna.
Alternativt att stereon gått i "felsäkert läge". Hur får jag stereon isf att gå tillbaka i normalt läge?

-Jag undrar därför om det finns någon på forumet som haft liknande fel och åtgärdat?
-Är det något känt, därmed så finns det ett antal åtgärder man kan testa?
-Finns det någon som har erfarenhet av just detta ljudsystemet, eller bilel i Volvo allmänt, eller jobbar på Bilia som är kunnig och vill ta sig an att felsöka i Sthlmstrakten?

Tråkigt att inte få ut full effekt ur sitt ljudsystem hmm

Mvh

Bassiehof
17 augusti 2016 · 1 777 Inlägg

Du får väl demontera dörrsidan och testa om högtalaren fungerar. Det kan du göra med ett 1,5 volts batteri. Eller så kopplar du in en högtalare som du vet fungerar för att testa slutsteget.

Akos
18 augusti 2016 · 20 Inlägg

Jag är inte speciellt insatt i ljud, hur kollar jag om det funkar med 1,5v batteri?
Jag demonterade dörrsidan här om dagen och kan konstatera att att allt sitter som det ska och inget glapp i anslutningar eller lödningar. jag får ljud ur diskanthögtalarna, men inte till mellanregister/bas.

Jag börjar misstänka slutsteg/förstärkare.

För en månad sedan försvann allt ljud ur högtalarna när jag spelade musik. För att sedan åter fungera efter att bilen stått ca 20 minuter. Hittade en tråd på jagrullar som beskrev ett liknande problem där förstärkaren blivit överhettad.

Jag funderat på om det är detta som kan ha hänt när ljudet försvann och att problemet uppstått därefter. Tex att något kretskort blivit överhettat och slutat fungera och därför får jag inget mellanregister på höger sida.

Just nu lutar jag åt att försöka få tag i ett nytt slutsteg för att testa, visar sig dock svårt då det inte kryllar av slutsteg till premium sound på skroten. Försöker få reda på hos Volvo nu om det går att använda tex high performance eller liknande, alltså jag utgår att det viktiga är att det är rätt effekt på slutsteget.

Skulle dock va nice om man kunde konstatera felkällan på något sätt då jag inte har dunderlust att punga ut 2000 för ett slutsteg om det inte är felet hmm

Bassiehof
18 augusti 2016 · 1 777 Inlägg

Följ anvisningarna i denna tråd så slipper jag skriva. https://www.flashback.org/t2515128

Slutsteget kan ha blivit överhettat och det kan ha skyddskretsar som stänger av det då, men då borde alla kanaler ha slutat spela. Men det kan lika gärna vara huvudenheten som blivit för varm, så om du har möjlighet, testa med en annan stereo. Det brukar tyvärr innebära att du som Volvo-ägare behöver en adapter om det inte är en originalstereo du testar med. Du kanske känner någon med samma HU?

Du ska ha ett likadant slutsteg, det handlar inte bara om effekt utan även om antal kanaler och signal/brusförhållande som försämrar ljudet ifall du väljer high performance. Det är bara att jämföra datablad så får du svar på om det går eller inte.

Akos
18 augusti 2016 · 20 Inlägg

Allt ljud slutade funka. Men efter att ha stått ca 20 min på Willys parkering och handlat så fungerade det igen när vi kom ut. Dock så kollade jag ju inte om ljudet på höger sida fungerade då utan har tuffat på till nu utan att tänka på det.

Om huvudenheten blivit för varm, så borde den väl lagt av? Finns det felkoder jag kan leta efter?

Jag har spenderat eftermiddagen på Bilia och gjort livet surt för verkstadstekniker och folk i butiken. Ett mindre helvete att få någon form av information om artikelnr eller liknande för att kolla så att begagnade slutsteg stämmer överens med premium sound och det jag ska ha.

Enligt dem är det omöjligt att byta till ett begagnat slutsteg oavsett, eftersom de kör med MOST system så är slutsteget "gift" med bilen och det går inte stt programmera om ett begagnat att funka med min bil.

Fullkomligt idiotiskt att man inte ska kunna montera ett begagnat likadant slutsteg!! För gissa vad de vill ha för ett nytt...9400 plus programmering och montering (4 skruvar och koppla in sladd).

Är det någon som vet hur mycket av detta som är totalt skitsnack för att sälja och man kan montera slutsteg iaf? Eller är det bara att bita ihop och börja spara?

Om jag minns rätt så sitter diskant och mellanregister i sidodörrarna ihop som samma element, diskanten funkar ju så ska prova att koppla in en annan högtalare. Men misstänker att det inte kommer hjälpa då problemet är detsamma på alla högtalare på högersidan hela vägen bak...

Bassiehof
19 augusti 2016 · 1 777 Inlägg

Googlade lite och det är ännu värre än vad de har sagt till dig. MOST arbetar med fiberoptik och därmed en digital signal så om något går sönder får du byta ut HU och slutsteg och dra lågnivåkablar. Allt förutom högtalarna måste bytas om de fungerar.

Som sagt, demontera högtalarna och testa de med ett batteri eller en annan stereo. Spela inte för högt, det är bara ett funktionstest. Då vet du att det beror på slutsteg och/eller HU. Fördelen med att byta är förstås att du får en modernare HU med fler funktioner. http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-cda-117ri-2.html

Joakim-S Hobby Fotograf
19 augusti 2016 · 650 Inlägg

Du kan byta till ett likadant slutsteg med samma artikelnummer utan problem, been there done that.

Du kan även prova med ett annat typ high performance steg men risken finns att det bara fungerar i nån sekund innan bilen märker att det är "fel" slutsteg och stänger av stereon.

Vart i stockholm bor du? Har en del erfarenhet av xc90 ljud och även VIDA att läsa ur felkoder osv.

Mvh

MG e-HS (2021)
Akos
20 augusti 2016 · 20 Inlägg

ProXem skrev:
Du kan byta till ett likadant slutsteg med samma artikelnummer utan problem, been there done that.

Du kan även prova med ett annat typ high performance steg men risken finns att det bara fungerar i nån sekund innan bilen märker att det är "fel" slutsteg och stänger av stereon.

Vart i stockholm bor du? Har en del erfarenhet av xc90 ljud och även VIDA att läsa ur felkoder osv.

Mvh

Bor i söderort men är mobil så för hjälp kan jag nog ta mig lite överallt smile
Hittat ett slutsteg på blocket som stämmer överens med mitt, men osugen på att köpa det om jag inte vet att det funkar.

Finns det nån risk med att fucka upp stereon ifall jag provar med ett annat eller kommer det fungera som vanligt igen när jag sätter tillbaka mitt?

Btw, skriv ett nummer eller e-post till mig så kan jag ta kontakt den vägen om du har lust att titta på det.

Senast redigerat av Akos (20 augusti 2016)

Bassiehof
20 augusti 2016 · 1 777 Inlägg

Det kan vara så att högtalarna är sönder också iom att diskanten fungerar. Jag tror inte Volvo har en separat kanal till diskanten utan den drivs förmodligen ihop med bas/mellanregister.


"Om jag minns rätt så sitter diskant och mellanregister i sidodörrarna ihop som samma element"

Det kallas baffel.

vykan Kung
29 juli 2017 · 26 Inlägg

Hur har det gått med detta?  Jag har en 07´a med dynaudio och samma problem.  Låter bara lite lite i diskanterna på vänster sida.  Är det steget, högtalarna eller HU som är problemet?   Kan man nolla genom koppla ur spänningen t.ex koppla ur batteriet ett tag?

Akos
24 augusti 2017 · 20 Inlägg

vykan skrev:
Hur har det gått med detta?  Jag har en 07´a med dynaudio och samma problem.  Låter bara lite lite i diskanterna på vänster sida.  Är det steget, högtalarna eller HU som är problemet?   Kan man nolla genom koppla ur spänningen t.ex koppla ur batteriet ett tag?

Jag har inte fått ett ordentligt svar så jag har tyvärr inte orkat ta tag i det ännu då ljudet på förarsidan ändå låter helt okej. Det är mest jävligt störande att veta att det kunde vart dubbelt så bra och säkert haft mer tryck om det fungerat fullt ut :p

Jag lutar mest åt att slutsteget är problemet, med tanke på händelseförloppet så gissar jag på att någon komponent blivit överhettad. Enda sättet jag kan komma på att kontrollera det är genom att byta slutsteg (under passargerarstolen) och kolla vad som händer. Bilia säger att det inte går och att man måste köpa nytt, men bilia brukar också snacka massa skit.

Jag har frågat ett flertal mekar och "Volvo kunniga", majoriteten, men inte alla, säger att det ska gå att byta slutsteg rakt av så länge det motsvarar det som sitter i, antar att man kan ta reda på det genom serinr eller liknande. Det finns slutsteg på blocket och bildelsbasen men det är knepigt att hitta rätt om man som jag har stora ljudpaketet, det kryllar inte av dem, brukar gå på 2000-3000kr. Lite väl mycket för mig att lägga för att chansa och hoppas på att det funkar.

Även smått orolig för att stoppa in ett begagnat slutsteg och att HUn bestämmer sig för att låsa sig eller något annat korkat bara för att det inte är "programmerat" med bilen. Man vet ju aldrig med Volvo.

Jag velar mellan att försöka hitta någon annons på blocket som har ett och ändå provmontera ifall det funkar, alternativt kolla med typ MDS eller liknande om de kan titta på slutsteget och möjligtvis hitta felet.
Detta ligger dock inte högst på priolistan hmm

Om du får styr på det eller provar något av ovanstående så får du gärna berätta hur det gick. Annars lovar jag att uppdatera ifall jag gör det.

Alternativt kan du betala bilia 12500 för nytt slutsteg och "programmering"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang