Åtgärda klarlacksläpp

Hatthylla
17 augusti 2016 · 45 Inlägg

Tjena!
Skall kolla på en bil med klarlacksläpp på huven. Förhoppningsvis inget mer än där...
Är det något som går att vänta med att åtgärda? Blir lacken mycket försämrad utan klarlack?
Säljaren sa att det var en lite speciell röd lack, men jag antar att han menade känslig i klarlacken... smile
Har en som kan fixa det men vill inte att bilen skall släpp klarlack på fler ställen...
Det är solid röd lack på den.
Kanske är det biltvätt som gjort det, eller bara solen. Han har tyvärr inte ägt bilen länge men påstår att det är solen. Kanske bara är dålig kvalité?

Mvh Attila

CC72
17 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Har klarlacken börjat släppa så kommer den fortsätta släppa allt eftersom. Hur länge det tar innan X antal % är borta kan ingen svara på.

Om du har en person som ska fixa till det så hoppas jag du vet att det är omlackering som gäller?
Det går att fixa någorlunda utan att lägga ny bas (din färg alltså) men det blir inte riktigt snyggt.

Hatthylla
17 augusti 2016 · 45 Inlägg

CC72 skrev:
Har klarlacken börjat släppa så kommer den fortsätta släppa allt eftersom. Hur länge det tar innan X antal % är borta kan ingen svara på.

Om du har en person som ska fixa till det så hoppas jag du vet att det är omlackering som gäller?
Det går att fixa någorlunda utan att lägga ny bas (din färg alltså) men det blir inte riktigt snyggt.

Jo  det har jag förstått. Han fick prisuppgift på  3000 för huven, och då antar jag att det är omlackering det gäller. Men då skulle färgen och skicket bli identiskt med övriga bilen sa han, vilket jag är  tveksam till. Skall det bli ny lack på huv blir det ju en stor skillnad på en bil från 2005... Och jag tror inte den är såpass fin i lacken.

CC72
17 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Nä, det kommer nog mest troligt att bli en nyanskillnad vid omlackering även om man polerar upp resten av bilen.

Är den billig eller vad är det unika med bilen att du vill ha just den?

it_mutt Avstängd
17 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

hatthylla skrev:

CC72 skrev:
Har klarlacken börjat släppa så kommer den fortsätta släppa allt eftersom. Hur länge det tar innan X antal % är borta kan ingen svara på.

Om du har en person som ska fixa till det så hoppas jag du vet att det är omlackering som gäller?
Det går att fixa någorlunda utan att lägga ny bas (din färg alltså) men det blir inte riktigt snyggt.

Jo  det har jag förstått. Han fick prisuppgift på  3000 för huven, och då antar jag att det är omlackering det gäller. Men då skulle färgen och skicket bli identiskt med övriga bilen sa han, vilket jag är  tveksam till. Skall det bli ny lack på huv blir det ju en stor skillnad på en bil från 2005... Och jag tror inte den är såpass fin i lacken.

Beror lite på. "Skjuter" man resterande lack, så får du en nyans som blir som den (kan då avvika från originalnyans). Samtidigt så är det inte ovanligt att det faktiskt går att polera upp "resten av bilen" till rätt nyans igen. Har själv gjort det ett par gånger vid lackering av utbytesdelar. Men, då ska man också ha i åtanke att det normalt sett inte är en "eftermiddag i garaget" som gäller för att komma dit.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
CC72
17 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Lacker är ett ganska problematiskt kapitel vilket man kan se på flertalet bilar som rullar runt på gatorna.
Har varit med om att skjuta flera olika bilar och ändå blir det fel kulör då den väl är sprutad. Många kanske inte ens ser det eller tänker på det man är man lite "nörd" så syns det ganska tydligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang