El-fel Golf 4 -00

Benne93
19 augusti 2016 · 4 Inlägg

Hej!

Har ett litet problem med min golf som jag inte redigt förstår, var ute och körde idag till en polare och bilen funkade som den ska men när man skulle hem så hade blinkers lagt av samt vindrutetorkare fungerade inte heller, helyse fungerade och varningslampor fungerade också, säkringarna är hela vad jag kan se, kan de va så att reläna har gått till både blinkers och vindrutetorkare? neutral

Tacksam för alla svar och tips, är ingen superhöjdare på bilar roll

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 augusti 2016 · 4 917 Inlägg

Ligger blinkers och torkare på samma spak ?
Isåfall är ju den misstänkt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Benne93
19 augusti 2016 · 4 Inlägg

tommen1 skrev:
Ligger blinkers och torkare på samma spak ?
Isåfall är ju den misstänkt..

det är 2 olika spakar smile

Benne93
19 augusti 2016 · 4 Inlägg

Upptäckte nu att fläkten inte fungerar heller, skumt.neutral

Senast redigerat av Benne93 (19 augusti 2016)

CC72
19 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Kan vara lite olika fel men kom allt på exakt samma gång?
Vet att kontaktblecken på tändningslåset kan krångla och ge problem på vissa komponenter. Sen kan det vara jordfel någonstans men då måste du mäta dig fram till det.

Benne93
19 augusti 2016 · 4 Inlägg

CC72 skrev:
Kan vara lite olika fel men kom allt på exakt samma gång?
Vet att kontaktblecken på tändningslåset kan krångla och ge problem på vissa komponenter. Sen kan det vara jordfel någonstans men då måste du mäta dig fram till det.

Allt kom på samma gång, är de svårt att ta sig in till kontaktblecket på tändningslåset? smile

Joel90
26 juli 2018 · 2 Inlägg

Benne93 skrev:

CC72 skrev:
Kan vara lite olika fel men kom allt på exakt samma gång?
Vet att kontaktblecken på tändningslåset kan krångla och ge problem på vissa komponenter. Sen kan det vara jordfel någonstans men då måste du mäta dig fram till det.

Allt kom på samma gång, är de svårt att ta sig in till kontaktblecket på tändningslåset? smile

Jag har fått exakt samma fel på min 01:ans Golf nu. Vad kom du fram till att det var för orsak till problemen på din golf?

Cuefa Ain't no place like home...
26 juli 2018 · 4 628 Inlägg

När allt sånt där dör samtidigt brukar det vara elkontakten bakpå tändningslåset som har gett upp. Hela den återfjädrande funktionen i tändningslåset sitter i den kontakten, och till slut spricker plasten av fjäderkraften och innehållet vrider sig så att tändningsläget hamnar fel.
En sån kontakt till en Golf -01 kostar strax under 700kr på en aukt. handlare, det finns 2 olika sorter beroende på vilket chassi-nr bilen har.

Nu kan jag inte garantera till 100% att detta är felet, men baserat på din beskrivning och min erfarenhet skulle jag iaf börja där smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Joel90
26 juli 2018 · 2 Inlägg

Cuefa skrev:
När allt sånt där dör samtidigt brukar det vara elkontakten bakpå tändningslåset som har gett upp. Hela den återfjädrande funktionen i tändningslåset sitter i den kontakten, och till slut spricker plasten av fjäderkraften och innehållet vrider sig så att tändningsläget hamnar fel.
En sån kontakt till en Golf -01 kostar strax under 700kr på en aukt. handlare, det finns 2 olika sorter beroende på vilket chassi-nr bilen har.

Nu kan jag inte garantera till 100% att detta är felet, men baserat på din beskrivning och min erfarenhet skulle jag iaf börja där smile

Kanon jag ska ta och kolla upp det ikväll  tack för hjälpen 😄

Senast redigerat av Joel90 (26 juli 2018)

Cuefa Ain't no place like home...
27 juli 2018 · 4 628 Inlägg

Gör så.
Du kan ju ta bort den gamla (även om det innebär lite pyssel, tror ratten måste bort för att komma åt sista skruven som håller under och övre ratt-kåpan på plats) och se hur den ser ut och känns.
Du kan i så fall testa med en skruvmejsel och se om du kan vrida den längre och få fart på de försvunna funktionerna.
Kommer fläkt o sånt igång då så har du hittat felet.
Tändningslåset har en spärr som gör att du inte kan vrida nyckeln hur långt åt höger som helst, och det är därför du inte får igång allt, nyckeln skulle så att säga behöva vridas mer än tändningslåset låter den göra.

Återkom gärna med resultaten av ditt felsökande! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Smurfen40
28 juli 2018 · 689 Inlägg

Jag hade ett liknande fel på min gamla Audi
Blinkers fungerade inte vindrutetorkarna fungerade inte var nåt annat med som la av samtidigt.
Då var det komfortrelät som var vattenfyllt.
Nu är det väl ingen risk att det skulle vara vattenfyllt med tanke på brist av regn i svergie men ha relät i tanken kan ju lägga av av andra orsaker kanske.
Men själv hade jag kollat tändningslåset först då det är enklast.

Senast redigerat av Smurfen40 (28 juli 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang