Har ett litet problem med min golf som jag inte redigt förstår, var ute och körde idag till en polare och bilen funkade som den ska men när man skulle hem så hade blinkers lagt av samt vindrutetorkare fungerade inte heller, helyse fungerade och varningslampor fungerade också, säkringarna är hela vad jag kan se, kan de va så att reläna har gått till både blinkers och vindrutetorkare?
Tacksam för alla svar och tips, är ingen superhöjdare på bilar
Kan vara lite olika fel men kom allt på exakt samma gång? Vet att kontaktblecken på tändningslåset kan krångla och ge problem på vissa komponenter. Sen kan det vara jordfel någonstans men då måste du mäta dig fram till det.
Kan vara lite olika fel men kom allt på exakt samma gång? Vet att kontaktblecken på tändningslåset kan krångla och ge problem på vissa komponenter. Sen kan det vara jordfel någonstans men då måste du mäta dig fram till det.
Allt kom på samma gång, är de svårt att ta sig in till kontaktblecket på tändningslåset?
Kan vara lite olika fel men kom allt på exakt samma gång? Vet att kontaktblecken på tändningslåset kan krångla och ge problem på vissa komponenter. Sen kan det vara jordfel någonstans men då måste du mäta dig fram till det.
Allt kom på samma gång, är de svårt att ta sig in till kontaktblecket på tändningslåset?
Jag har fått exakt samma fel på min 01:ans Golf nu. Vad kom du fram till att det var för orsak till problemen på din golf?
När allt sånt där dör samtidigt brukar det vara elkontakten bakpå tändningslåset som har gett upp. Hela den återfjädrande funktionen i tändningslåset sitter i den kontakten, och till slut spricker plasten av fjäderkraften och innehållet vrider sig så att tändningsläget hamnar fel. En sån kontakt till en Golf -01 kostar strax under 700kr på en aukt. handlare, det finns 2 olika sorter beroende på vilket chassi-nr bilen har.
Nu kan jag inte garantera till 100% att detta är felet, men baserat på din beskrivning och min erfarenhet skulle jag iaf börja där
När allt sånt där dör samtidigt brukar det vara elkontakten bakpå tändningslåset som har gett upp. Hela den återfjädrande funktionen i tändningslåset sitter i den kontakten, och till slut spricker plasten av fjäderkraften och innehållet vrider sig så att tändningsläget hamnar fel. En sån kontakt till en Golf -01 kostar strax under 700kr på en aukt. handlare, det finns 2 olika sorter beroende på vilket chassi-nr bilen har.
Nu kan jag inte garantera till 100% att detta är felet, men baserat på din beskrivning och min erfarenhet skulle jag iaf börja där
Kanon jag ska ta och kolla upp det ikväll tack för hjälpen 😄
Gör så. Du kan ju ta bort den gamla (även om det innebär lite pyssel, tror ratten måste bort för att komma åt sista skruven som håller under och övre ratt-kåpan på plats) och se hur den ser ut och känns. Du kan i så fall testa med en skruvmejsel och se om du kan vrida den längre och få fart på de försvunna funktionerna. Kommer fläkt o sånt igång då så har du hittat felet. Tändningslåset har en spärr som gör att du inte kan vrida nyckeln hur långt åt höger som helst, och det är därför du inte får igång allt, nyckeln skulle så att säga behöva vridas mer än tändningslåset låter den göra.
Jag hade ett liknande fel på min gamla Audi Blinkers fungerade inte vindrutetorkarna fungerade inte var nåt annat med som la av samtidigt. Då var det komfortrelät som var vattenfyllt. Nu är det väl ingen risk att det skulle vara vattenfyllt med tanke på brist av regn i svergie men ha relät i tanken kan ju lägga av av andra orsaker kanske. Men själv hade jag kollat tändningslåset först då det är enklast.