2368
Sök

Köpråd driftsäker, bränslesnål pendlar/familjebil med hög komfort

20 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#1
Nu orkar vi inte med vår Opel Insignia längre.  Bara strul fast vi köpte en fabriksny 2014. Bara problem allt. Senast ett dieselläckage.
Men, strunt samma det kan vara kul att byta bil också...
Letar efter en lätt begagnad bil som är driftsäker, bränslesnål (gärna diesel och under 0.5/mil). Kör 13 mil om dagen och prioriterar komfort. Gärna en kombi som är relativt rymlig för att köra fotbollskillar i på helgerna. Mao en familjebil för fyra personer.  Bilar med bra automatlåda är ett extra plus. Har bara ägt manuella, men inser att automat är skönare. Prisbild 150 000-200 000 kr.

Hoppas på lite tips! 🙂
Senast redigerat av elinjani (2 september 2016)

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 september 2016
#2
Look at Opel now?

Är ni ute efter pålitlig bil med låga driftskostnader så är nog en Prius oslagbar. Annars kanske en Avensis med diesel eller hybrid om man tycker en Prius känns fel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
2 september 2016
#3
Prius.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

193 Inlägg
2 september 2016
#4
caromania skrev:
Look at Opel now?

Är ni ute efter pålitlig bil med låga driftskostnader så är nog en Prius oslagbar. Annars kanske en Avensis med diesel eller hybrid om man tycker en Prius känns fel.

Han kan glömma några 0.5l/mil med en Avensis diesel. Var och provkörde en för 2-3 veckor sen, vi gick i tankarna att leasa en ny bil. Den snittade 0.61 enligt färddator, vilket är säkert 0.65-0.7 vid macken och då körde jag enligt skyltar, vi körde en runda på ca 6 mil därav 5.5 mil landsväg 80-100, resten igenom stan utan några köer och två trafikljus. Detta tycker jag är alldeles för mycket för en bil med manuell låda som till å med har start och stopp teknik, vår D5-a som är betydligt kraftigare samt utrustad med automat går billigare än så och är 10 år äldre. Sen en stor nackdel med Avensis är att den bara går att få med manuell låda, plus att den vi provkörde var ganska bullrig vilket kan vara väldigt störande om man ska pendla 13 mil om dagen.
Senast redigerat av BornZombie (2 september 2016)


20 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#5
BornZombie skrev:
caromania skrev:
Look at Opel now?

Är ni ute efter pålitlig bil med låga driftskostnader så är nog en Prius oslagbar. Annars kanske en Avensis med diesel eller hybrid om man tycker en Prius känns fel.

Han kan glömma några 0.5l/mil med en Avensis diesel. Var och provkörde en för 2-3 veckor sen, vi gick i tankarna att leasa en ny bil. Den snittade 0.61 enligt färddator, vilket är säkert 0.65-0.7 vid macken och då körde jag enligt skyltar, vi körde en runda på ca 6 mil därav 5.5 mil landsväg 80-100, resten igenom stan utan några köer och två trafikljus. Detta tycker jag är alldeles för mycket för en bil med manuell låda som till å med har start och stopp teknik, vår D5-a som är betydligt kraftigare samt utrustad med automat går billigare än så och är 10 år äldre. Sen en stor nackdel med Avensis är att den bara går att få med manuell låda, plus att den vi provkörde var ganska bullrig vilket kan vara väldigt störande om man ska pendla 13 mil om dagen.

Jag är lite rädd komforten i en Prius heller inte är den bästa...
Annars är den ju snål och driftsäker.

Evildan
2 september 2016
#6
elinjani skrev:
BornZombie skrev:
caromania skrev:
Look at Opel now?

Är ni ute efter pålitlig bil med låga driftskostnader så är nog en Prius oslagbar. Annars kanske en Avensis med diesel eller hybrid om man tycker en Prius känns fel.

Han kan glömma några 0.5l/mil med en Avensis diesel. Var och provkörde en för 2-3 veckor sen, vi gick i tankarna att leasa en ny bil. Den snittade 0.61 enligt färddator, vilket är säkert 0.65-0.7 vid macken och då körde jag enligt skyltar, vi körde en runda på ca 6 mil därav 5.5 mil landsväg 80-100, resten igenom stan utan några köer och två trafikljus. Detta tycker jag är alldeles för mycket för en bil med manuell låda som till å med har start och stopp teknik, vår D5-a som är betydligt kraftigare samt utrustad med automat går billigare än så och är 10 år äldre. Sen en stor nackdel med Avensis är att den bara går att få med manuell låda, plus att den vi provkörde var ganska bullrig vilket kan vara väldigt störande om man ska pendla 13 mil om dagen.

Jag är lite rädd komforten i en Prius heller inte är den bästa...
Annars är den ju snål och driftsäker.

Har du provåkt/kört Prius? Om inte tycker jag du ska göra det och bilda dig en egen uppfattning.
Finns även Auris HSD att titta på.
BTW så körde jag min Avensisdiesel i runda slängar strax över 0.55 men det beror ju på vem som sitter bakom ratten. V70 med tomatlåda förbrukar mer både i körcykler och i verkligheten.

193 Inlägg
2 september 2016
#7
Evildan skrev:
elinjani skrev:
BornZombie skrev:
Han kan glömma några 0.5l/mil med en Avensis diesel. Var och provkörde en för 2-3 veckor sen, vi gick i tankarna att leasa en ny bil. Den snittade 0.61 enligt färddator, vilket är säkert 0.65-0.7 vid macken och då körde jag enligt skyltar, vi körde en runda på ca 6 mil därav 5.5 mil landsväg 80-100, resten igenom stan utan några köer och två trafikljus. Detta tycker jag är alldeles för mycket för en bil med manuell låda som till å med har start och stopp teknik, vår D5-a som är betydligt kraftigare samt utrustad med automat går billigare än så och är 10 år äldre. Sen en stor nackdel med Avensis är att den bara går att få med manuell låda, plus att den vi provkörde var ganska bullrig vilket kan vara väldigt störande om man ska pendla 13 mil om dagen.

Jag är lite rädd komforten i en Prius heller inte är den bästa...
Annars är den ju snål och driftsäker.

Har du provåkt/kört Prius? Om inte tycker jag du ska göra det och bilda dig en egen uppfattning.
Finns även Auris HSD att titta på.
BTW så körde jag min Avensisdiesel i runda slängar strax över 0.55 men det beror ju på vem som sitter bakom ratten. V70 med tomatlåda förbrukar mer både i körcykler och i verkligheten.

Vi provkörde den senaste modellen, jag är ganska bra på att köra snålt i vanliga fall, och med tanke på att man körde landsväg det mesta ska den absolut inte dra så mycket mer än vad som anges från fabrik tycker jag. V70-n med tomatlåda ska självklart dra mer, det är ju 45hk mer i den, större motorvolym samt tomatlåda och 10 år äldre teknik, men ändå lyckas jag köra den under 0.6 landsväg med kanske 10% korta sträckor, så en Avensis med manuell låda borde bannemig dra mindre än så. Hade ganska stora förhoppningar på den bilen, men tyvärr blev ganska besviken. Farsans VAG med 143hk kör jag lätt under 0.5 landsväg, oftast runt 0.47-0.48 så en förbrukning på 0.61 enligt färddator vid samma körcykler är alldeles för högt enligt mig. smile

En Auris sport-kombi hybrid hade jag nog valt före en Avensis, tycker att den ser bättre ut, samt att den kändes lite fräschare inne i kupen. Har tyvärr inte kört den, men antar att den borde gå betydligt billigare än Avensis. smile
Senast redigerat av BornZombie (2 september 2016)


1 863 Inlägg
2 september 2016
#8
Ford S-Max,  förbrukningen för mig ligger på 0,59. Helt okej för en så stor bil.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Evildan
2 september 2016
#9
BornZombie skrev:
Evildan skrev:
elinjani skrev:
Jag är lite rädd komforten i en Prius heller inte är den bästa...
Annars är den ju snål och driftsäker.

Har du provåkt/kört Prius? Om inte tycker jag du ska göra det och bilda dig en egen uppfattning.
Finns även Auris HSD att titta på.
BTW så körde jag min Avensisdiesel i runda slängar strax över 0.55 men det beror ju på vem som sitter bakom ratten. V70 med tomatlåda förbrukar mer både i körcykler och i verkligheten.

Vi provkörde den senaste modellen, jag är ganska bra på att köra snålt i vanliga fall, och med tanke på att man körde landsväg det mesta ska den absolut inte dra så mycket mer än vad som anges från fabrik tycker jag. V70-n med tomatlåda ska självklart dra mer, det är ju 45hk mer i den, större motorvolym samt tomatlåda och 10 år äldre teknik, men ändå lyckas jag köra den under 0.6 landsväg med kanske 10% korta sträckor, så en Avensis med manuell låda borde bannemig dra mindre än så. Hade ganska stora förhoppningar på den bilen, men tyvärr blev ganska besviken. Farsans VAG med 143hk kör jag lätt under 0.5 landsväg, oftast runt 0.47-0.48 så en förbrukning på 0.61 enligt färddator vid samma körcykler är alldeles för högt enligt mig. smile

En Auris sport-kombi hybrid hade jag nog valt före en Avensis, tycker att den ser bättre ut, samt att den kändes lite fräschare inne i kupen. Har tyvärr inte kört den, men antar att den borde gå betydligt billigare än Avensis. smile

Min 2012 t27 2.0 124hk körde jag på landsväg runt 0.4 och 0.48 motorväg i 120km/h vilket jag tycker var hyfsat snålt. Tyvärr är 1.6 dieseln törstigare, tröttare och skramligare men något annat är ju inte förväntat från den. 2.0 rekommenderar jag om en Toylådediesel skall inhandlas då den är en långt mycket bättre konstruktion.

http://www.garaget.org/?car=387152&image=3679203
Senast redigerat av Evildan (2 september 2016)

193 Inlägg
2 september 2016
#10
Evildan skrev:
BornZombie skrev:
Evildan skrev:

Har du provåkt/kört Prius? Om inte tycker jag du ska göra det och bilda dig en egen uppfattning.
Finns även Auris HSD att titta på.
BTW så körde jag min Avensisdiesel i runda slängar strax över 0.55 men det beror ju på vem som sitter bakom ratten. V70 med tomatlåda förbrukar mer både i körcykler och i verkligheten.

Vi provkörde den senaste modellen, jag är ganska bra på att köra snålt i vanliga fall, och med tanke på att man körde landsväg det mesta ska den absolut inte dra så mycket mer än vad som anges från fabrik tycker jag. V70-n med tomatlåda ska självklart dra mer, det är ju 45hk mer i den, större motorvolym samt tomatlåda och 10 år äldre teknik, men ändå lyckas jag köra den under 0.6 landsväg med kanske 10% korta sträckor, så en Avensis med manuell låda borde bannemig dra mindre än så. Hade ganska stora förhoppningar på den bilen, men tyvärr blev ganska besviken. Farsans VAG med 143hk kör jag lätt under 0.5 landsväg, oftast runt 0.47-0.48 så en förbrukning på 0.61 enligt färddator vid samma körcykler är alldeles för högt enligt mig. smile

En Auris sport-kombi hybrid hade jag nog valt före en Avensis, tycker att den ser bättre ut, samt att den kändes lite fräschare inne i kupen. Har tyvärr inte kört den, men antar att den borde gå betydligt billigare än Avensis. smile

Min 2012 t27 2.0 124hk körde jag på landsväg runt 0.4 och 0.48 motorväg i 120km/h vilket jag tycker var hyfsat snålt. Tyvärr är 1.6 dieseln törstigare, tröttare och skramligare men något annat är ju inte förväntat från den. 2.0 rekommenderar jag om en Toylådediesel skall inhandlas då den är en långt mycket bättre konstruktion.

http://www.garaget.org/?car=387152&image=3679203

Det var ju sjukt bra förbrukning, men dem siffrorna får man nog aldrig i den nya. I den nya är det dock en 2.0 BMW diesel som sitter och grabbarna på Toyota här i Östersund verkade vara rätt så "stolta" över den och nöjda med förbrukningen vilket jag absolut inte var. Sen en dum grej som jag störde mig på var ju att den inte visade liter per 100 km utan visade km per liter. Som att de försöker jävlas med folk och få förbrukningssiffror se bättre ut - vet inte dock om det går att ändra i inställningar. smile


Evildan
2 september 2016
#11
BornZombie skrev:
Evildan skrev:
BornZombie skrev:

Vi provkörde den senaste modellen, jag är ganska bra på att köra snålt i vanliga fall, och med tanke på att man körde landsväg det mesta ska den absolut inte dra så mycket mer än vad som anges från fabrik tycker jag. V70-n med tomatlåda ska självklart dra mer, det är ju 45hk mer i den, större motorvolym samt tomatlåda och 10 år äldre teknik, men ändå lyckas jag köra den under 0.6 landsväg med kanske 10% korta sträckor, så en Avensis med manuell låda borde bannemig dra mindre än så. Hade ganska stora förhoppningar på den bilen, men tyvärr blev ganska besviken. Farsans VAG med 143hk kör jag lätt under 0.5 landsväg, oftast runt 0.47-0.48 så en förbrukning på 0.61 enligt färddator vid samma körcykler är alldeles för högt enligt mig. smile

En Auris sport-kombi hybrid hade jag nog valt före en Avensis, tycker att den ser bättre ut, samt att den kändes lite fräschare inne i kupen. Har tyvärr inte kört den, men antar att den borde gå betydligt billigare än Avensis. smile

Min 2012 t27 2.0 124hk körde jag på landsväg runt 0.4 och 0.48 motorväg i 120km/h vilket jag tycker var hyfsat snålt. Tyvärr är 1.6 dieseln törstigare, tröttare och skramligare men något annat är ju inte förväntat från den. 2.0 rekommenderar jag om en Toylådediesel skall inhandlas då den är en långt mycket bättre konstruktion.

http://www.garaget.org/?car=387152&image=3679203

Det var ju sjukt bra förbrukning, men dem siffrorna får man nog aldrig i den nya. I den nya är det dock en 2.0 BMW diesel som sitter och grabbarna på Toyota här i Östersund verkade vara rätt så "stolta" över den och nöjda med förbrukningen vilket jag absolut inte var. Sen en dum grej som jag störde mig på var ju att den inte visade liter per 100 km utan visade km per liter. Som att de försöker jävlas med folk och få förbrukningssiffror se bättre ut - vet inte dock om det går att ändra i inställningar. smile

Precis,  min hade en toyamotor och från MY 2016 är det BMW motorer i dieslarna, en rätt trist historia både körmässigt och servicemässigt då oljefilter exempelvis inte sitter på rätt ställe. Den jag syftade på dom ett bra köp var givetvis pre facelift.
Var redan från säljstart strul med dom gamla BMW-dieslarna när dom första 1.6 anlände i Auris och försäljningen stoppades ett tag för att rodda i det.
Färddatorn går att ställa om till europeisk standard utan besök till återförsäljare.
Har det inte i huvudet så här dags på fredagskvällen och det behövs inte göras särskilt ofta, förutom när några klåfingriga provförare har pillat på fler saker än som klarar av. smile

Forummoderator
18 270 Inlägg
3 september 2016
#12
Prius och övriga toy-burkar med hybridpaketet har en datorstyrd CVT-låda. En kul detalj är att den innehåller 21 rörliga delar jämfört med en normal handikapplåda som har cirka 6-700 pinaler... Du slipper även kopplingar som slits i moderna automater. Saknar även startmotor!

Jag är så partiskt mot Prius så att det ramlar ur toyotadelar ur öronen på mig. Bästa burk jag haft. Mycket vanebildande då den saknar växellägen helt.

Så en straffsänkt BMW E46 är ditt självklara val :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök