16 september 2016
Trådstartare
Hej, jag har en gammal skorv som jag nästan lyckats skänka bort - om jag flyttar den några mil till det ställe den blivande ägaren tänkt renovera den på. Den är avställd med körförbud och oförsäkrad. Skatt behöver jag väl inte tänka på eftersom den är över 40 år gammal. Jag vill helst inte köra oförsäkrat ifall att det skulle bli en krock. Så jag funderar på om det än någon vits att tillfälligt ställa på och trafikförsäkra fordonet, sedan ställa av och säga upp försäkring när transporten är klar. Då får jag ju köra den till närmaste besiktning. Problemet är att jag inte är på väg till någon besiktning om polisen stoppar mig, och lär knappast kunna hävda det heller (vill de se papper?). Funderar på att köra på en lördag, och en stor bit av vägen kommer jag att vara på väg FRÅN närmsta besiktare.
Så då undrar jag: vid eventuell olycka, gäller trafikförsäkringen om det är uppenbart att jag inte varit på väg till besiktning?
Och om polisen stoppar mig i kontroll, klarar jag mig undar med böter för körförbudet (1500 kr tror jag) och tvång att bärga den därifrån? Blir polisen trevligare vid kontroll om man har den försäkrad, eller har det ingen betydelse där? Vad jag förstått för man ju ingen böter för att man saknar försäkring??