Rekond av bil. Vad gör firmorna? Priser?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 september 2016 · 17 478 Inlägg

Ditec är en välkänd bjässe i sammanhanget. Finns det någon som jobbar där som kan svara? Vi har fått ett flertal bilar från just dessa (kunden kört direkt till oss efteråt) som inte var ok.

Man får vad man betalar för givetvis men ovan nämnda är väl inte gratis? Vi kör uteslutande medel från Autosmart. Vant oss vid detta. Bra grejer fast deras fönsterputs ger jag inte mycket för.

Vad betalar ni för en standardrekond med vaxning & lackförsegling? En sådan tar ju en dag på en bil. Eller upplever ni att det går fortare? Vad betalar ni? Hos oss startar priserna vid 5000:- Men bra blir det. Många kunder vill ha det bästa skyddet och då tar det 2-3 dagar per bil. Priset är då inte under 5 siffror. En kund hämtade ut sin nya Mercedes S-klass från bilfirman. Den såg för jävlig ut.

Så generellt. Vad kostar det och vad får man... Vi är dyra, jag vet. Men så har vi ju kunder som kommer långväga ifrån.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
20 september 2016 · 8 864 Inlägg

Från 5000:- låter ju helt rimligt och det ligger i dom trakterna jag ger för en återbehandling.

Fotograf på tierpidag.se
CC72
20 september 2016 · 1 661 Inlägg

Oavsett vilket medel man använder så är det personen bakom maskinen som påverkar resultatet.

Jag gör bilar privat men har inga fasta priser då alla objekt är så olika. Ang. tidsåtgången är det också svårt att säga och det beror helt på vad kunden förväntar sig och är beredd att betala för.

Som du skriver så kan vissa utan problem lägga femsiffriga belopp medan andra tycker att 1000:- är dyrt. Dom sistnämnda tar jag inte emot som kunder då dom oftast ger mer problem än vad det är värt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 september 2016 · 17 478 Inlägg

Hamilton skrev:
Från 5000:- låter ju helt rimligt och det ligger i dom trakterna jag ger för en återbehandling.

5000:- för att lägga på en ny lackförsegling är dyrt. Men det är väl knappast din gamla Saab du lämnar in då förstår jag. Men dyrt är det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
20 september 2016 · 8 864 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Hamilton skrev:
Från 5000:- låter ju helt rimligt och det ligger i dom trakterna jag ger för en återbehandling.

5000:- för att lägga på en ny lackförsegling är dyrt. Men det är väl knappast din gamla Saab du lämnar in då förstår jag. Men dyrt är det.

Jo det är min gamla saab och eftersom det är ett keramiskt lackskydd så är det nog en annan procedur gentemot andra skydd man återbehandlar.
Gammal eller ny bil ska inte spela roll och är du företagare som sysslar med lackskydd så blir jag förvånad över din fråga.

Fotograf på tierpidag.se
CC72
21 september 2016 · 1 661 Inlägg

Många keramiska lackskydd har lite tv-shop-känsla över sig med marknadsföring såsom oförstörabara ytor som inte går att repa osv.
Vilket märke är det på ditt keramiska?

Hamilton
21 september 2016 · 8 864 Inlägg

CC72 skrev:
Många keramiska lackskydd har lite tv-shop-känsla över sig med marknadsföring såsom oförstörabara ytor som inte går att repa osv.
Vilket märke är det på ditt keramiska?

Reklam får man ju ta för vad det är, låter det för bra för att vara sant så är det oftast så.
Jag har Högsta Finish Ceramic Paint Coating.

Fotograf på tierpidag.se
CC72
21 september 2016 · 1 661 Inlägg

Typ ett "platinumpaket" för ca 15-17000 och 60 månaders garanti?

Hur man än vänder och vrider på det så oavsett om man har två eller fem lager så är är det fortfarande det yttersta som får repor. Säger inte att allt keramiskt är skit vissa lämnar ju "garantier" som blir lite mambo jambo. Det ska hålla mot repor i många år men ändå måste man göra återbehandlingar för x antal kronor.

Huvudsaken du är nöjd iaf smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 september 2016 · 17 478 Inlägg

Hamilton skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Hamilton skrev:
Från 5000:- låter ju helt rimligt och det ligger i dom trakterna jag ger för en återbehandling.

5000:- för att lägga på en ny lackförsegling är dyrt. Men det är väl knappast din gamla Saab du lämnar in då förstår jag. Men dyrt är det.

Jo det är min gamla saab och eftersom det är ett keramiskt lackskydd så är det nog en annan procedur gentemot andra skydd man återbehandlar.
Gammal eller ny bil ska inte spela roll och är du företagare som sysslar med lackskydd så blir jag förvånad över din fråga.

Reta Saab-ägare brukar vara tacksamt men du föll uppenbarligen inte i den fällan.

Våra kunder hävdar att lackskyddet sitter kvar betydligt mer än 12 månader. Tyvärr...
Men 5 lök för en enkel återrekond ser jag som dyrt.

Platinumpaket låter intressant. Vad innebär det rent konkret. Ett lackskydd överlever knappast mer än 24 månader.
Kul med lite input!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 september 2016 · 17 478 Inlägg

Högsta Finish Ceramic Paint Coating?

Och de skriver vaxning ELLER lackkonservering? Man måste göra bägge delarna. Inte imponerad.
Givetvis ska bilen städas och allt ska torkas/rengöras utvändigt. Ett tanklock som ser ut som skit får inte förekomma.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JBeam
21 september 2016 · 201 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Högsta Finish Ceramic Paint Coating?

Och de skriver vaxning ELLER lackkonservering? Man måste göra bägge delarna. Inte imponerad.
Givetvis ska bilen städas och allt ska torkas/rengöras utvändigt. Ett tanklock som ser ut som skit får inte förekomma.

Vax skall endast användas vid utställning, om ens där. I "konservering" eller lackförsegling ska vax och andra fetter/silikoner hålla sig långt ifrån. Kommer aldrig glömma när en säljare från Smartab stod fast vid att man skulle vaxa innan man la deras lackförsegling... lol

Vad det gäller keramiska lackskydd så blir det en väldigt hård och reptålig yta. Har personligen utfört tester med dessa skydd på jobbet. Det är inte 100% som i alla videos, men visst fan blir det mindre repor. På videon nedan utför jag test på ett av dessa skydd. Nämner aldrig några namn pga av många skäl.

https://www.youtube.com/watch?v=xq0Zvy9R0T4

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 september 2016 · 17 478 Inlägg

JBeam skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Högsta Finish Ceramic Paint Coating?

Och de skriver vaxning ELLER lackkonservering? Man måste göra bägge delarna. Inte imponerad.
Givetvis ska bilen städas och allt ska torkas/rengöras utvändigt. Ett tanklock som ser ut som skit får inte förekomma.

Vax skall endast användas vid utställning, om ens där. I "konservering" eller lackförsegling ska vax och andra fetter/silikoner hålla sig långt ifrån. Kommer aldrig glömma när en säljare från Smartab stod fast vid att man skulle vaxa innan man la deras lackförsegling... lol

Vad det gäller keramiska lackskydd så blir det en väldigt hård och reptålig yta. Har personligen utfört tester med dessa skydd på jobbet. Det är inte 100% som i alla videos, men visst fan blir det mindre repor. På videon nedan utför jag test på ett av dessa skydd. Nämner aldrig några namn pga av många skäl.

https://www.youtube.com/watch?v=xq0Zvy9R0T4

Jag får ta och fundera på detta märker jag. Om kunden betalar 15000:- så får det vara rätt... Fast de kommer varje år och långväga ifrån. Så något borde vara rätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
22 september 2016 · 8 864 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Högsta Finish Ceramic Paint Coating?

Och de skriver vaxning ELLER lackkonservering? Man måste göra bägge delarna. Inte imponerad.
Givetvis ska bilen städas och allt ska torkas/rengöras utvändigt. Ett tanklock som ser ut som skit får inte förekomma.

Läser man texten så är det en arbetsbeskrivning och står inget om att man måste göra bägge.

Fotograf på tierpidag.se
Hamilton
22 september 2016 · 8 864 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Hamilton skrev:

Hybridsmurfen skrev:

5000:- för att lägga på en ny lackförsegling är dyrt. Men det är väl knappast din gamla Saab du lämnar in då förstår jag. Men dyrt är det.

Jo det är min gamla saab och eftersom det är ett keramiskt lackskydd så är det nog en annan procedur gentemot andra skydd man återbehandlar.
Gammal eller ny bil ska inte spela roll och är du företagare som sysslar med lackskydd så blir jag förvånad över din fråga.

Reta Saab-ägare brukar vara tacksamt men du föll uppenbarligen inte i den fällan.

Våra kunder hävdar att lackskyddet sitter kvar betydligt mer än 12 månader. Tyvärr...
Men 5 lök för en enkel återrekond ser jag som dyrt.

Platinumpaket låter intressant. Vad innebär det rent konkret. Ett lackskydd överlever knappast mer än 24 månader.
Kul med lite input!

Ett keramiskt håller garanterat längre än 24 månader, nu hinner jag ju aldrig testa då jag återbehandlar min en gång per år. Men vet flera som är inne på sitt 3e år med bibehållen glans.
Kan ju även nämna att jag kör med bilen året om och bara tvättar i automattvätt.

Värt att tänka på att rekondare har ju olika typer av kunder med olika användningsområden, taxi som går dygnet runt och finbilar som bara körs soliga dagar.

Fotograf på tierpidag.se
CC72
22 september 2016 · 1 661 Inlägg

Oj, gör du en återbehandling för 5000 varje år så skulle iaf jag vara otroligt besviken på skyddet.

Som du säger så används alla bilar olika men har man lagt "top of the line" skydd med keramiskt för säg 15´ så ska man verkligen inte behöva göra återbehandlingar för 5´varje år. Den enda som tjänar på det är bilvårdsfirman.

rcy
22 september 2016 · 1 705 Inlägg

Jag har sett Hamiltons bil live ett flertal gånger, och det är förbannat svårt att argumentera mot någonting han säger efter att ha sett hans bil. Den är fläckfri, helt otroligt skick och puts. Den är blankare och finare i lacken än dom flesta bilar är när dom rullar av fabriksbandet första gången.

Han kör automattvätt en gång i veckan, året om, något jag i normala fall skulle ha fått smått hysteriska raseriutbrott av. Men med tanke på skicket på hans bil så är det bara att hålla käften, det *går inte* att påstå att han gör något fel, han behöver bara peka på sin bil för att bevisa motsatsen. Om det är enbart tack vare hans lackförsegling låter jag vara osagt, men den kan definitivt inte vara dålig.

Senast redigerat av rcy (22 september 2016)

CC72
22 september 2016 · 1 661 Inlägg

Tror fanken den är fin om han återbehandlar ett keramiskt lackskydd med flera års garanti varje år wink

Huvudsaken är som sagt att man är nöjd med sitt val.

Hamilton
22 september 2016 · 8 864 Inlägg

CC72 skrev:
Oj, gör du en återbehandling för 5000 varje år så skulle iaf jag vara otroligt besviken på skyddet.

Som du säger så används alla bilar olika men har man lagt "top of the line" skydd med keramiskt för säg 15´ så ska man verkligen inte behöva göra återbehandlingar för 5´varje år. Den enda som tjänar på det är bilvårdsfirman.

Altså jag betalar INTE 5000kr varje år och i återbehandlingen ingår invändig rekond + motortvätt.
Återbehandlingen gör jag mer för att få bort eventuella tvättrepor.

Sen vet ju det flesta som är lite insatta i lackskydd att en återbehandling inte nödvändigtvis innebär att man gör om hela proceduren.
För att få slut på alla dryga kommentarer om att det är rekondaren som tjänar på det här så kan jag tala om att det är tvärrtom jag som gör det.

Även ni som driver rekondfirmor kan sluta skicka mail med påståenden om att jag ljuger, ni gör bara er själva en stor otjänst med dessa mail.

Senast redigerat av Hamilton (22 september 2016)

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang