Saab 9-5 2,0t Totalrenovering och Eftermontering av lull lull

Tjenare. Det här är min tråd om ombyggnationen av min första Saab 9-5 2.0t SE Sedan -99 Syftet är att spåra ur och ha kul. Man får sätta ribban lågt så man inte blir besviken på sig själv. Denna bil kommer jag dessutom att använda mig av när jag lär mig hur allt fungerar som ex. TWICE, DICE och hela elsystemet :)
  • 40 Följare
  • 44 806 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 april 2018
amazinjoey
10 maj 2017 · 1 139 Inlägg

Sep19th86 skrev:

forsisberget skrev:
Nu när bilen går är det nya planer som gäller med bilen.

Facelift front --> 02-05
Sänkning
Lackering av front, bakstöt , baklucka

Ska du köra coils eller sänka på annat vis? Jag funderar på coils från MrTuning, ett sett som kostar 2.990:- tycker de var lagom, vill inte lägga 7-8k på enbart coils nämligen men funderar samtidigt på hur bra kvaliten blir på de från MrTuning smile

Kolla ebay , ta coils ligger på 2k ungefär smile

Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
10 maj 2017 · 435 Inlägg

amazinjoey skrev:

Sep19th86 skrev:

forsisberget skrev:
Nu när bilen går är det nya planer som gäller med bilen.

Facelift front --> 02-05
Sänkning
Lackering av front, bakstöt , baklucka

Ska du köra coils eller sänka på annat vis? Jag funderar på coils från MrTuning, ett sett som kostar 2.990:- tycker de var lagom, vill inte lägga 7-8k på enbart coils nämligen men funderar samtidigt på hur bra kvaliten blir på de från MrTuning smile

Kolla ebay , ta coils ligger på 2k ungefär smile

Så pass alltså, frågan är om det är värt att ta det genom eBay eller köpa direkt från MrTuning, med tanke på frakt osv ändå ^^

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
forsisberget
11 maj 2017 · 106 Inlägg

Sep19th86 skrev:

amazinjoey skrev:

Sep19th86 skrev:

Ska du köra coils eller sänka på annat vis? Jag funderar på coils från MrTuning, ett sett som kostar 2.990:- tycker de var lagom, vill inte lägga 7-8k på enbart coils nämligen men funderar samtidigt på hur bra kvaliten blir på de från MrTuning smile

Kolla ebay , ta coils ligger på 2k ungefär smile

Så pass alltså, frågan är om det är värt att ta det genom eBay eller köpa direkt från MrTuning, med tanke på frakt osv ändå ^^

Min tanke är MapTuns sänkningssats för 9-5 35mm för ca 1500kr smile
Har ingen riktigt bra syn på ebay då frakten kan bli rätt så dyr smile

Men senare projekt blir nog coilovers när pengar finns big_smile #fattigstudent

Sen är nästa problem att jag måste lacak om den hel del saker och det lär ju bli rätt så dyrt då jag vill ha 2 komponents färg big_smile

//Viktor Forsberg (Forsisberget)
Saab 9-5 2.0t SE (250hk) Sedan Årsmodell -99
http://www.garaget.org/?car=393865
JKDesign
11 maj 2017 · 4 442 Inlägg

forsisberget skrev:

Sep19th86 skrev:

amazinjoey skrev:

Kolla ebay , ta coils ligger på 2k ungefär smile

Så pass alltså, frågan är om det är värt att ta det genom eBay eller köpa direkt från MrTuning, med tanke på frakt osv ändå ^^

Min tanke är MapTuns sänkningssats för 9-5 35mm för ca 1500kr smile
Har ingen riktigt bra syn på ebay då frakten kan bli rätt så dyr smile

Men senare projekt blir nog coilovers när pengar finns big_smile #fattigstudent

Sen är nästa problem att jag måste lacak om den hel del saker och det lär ju bli rätt så dyrt då jag vill ha 2 komponents färg big_smile

Passande coils från tyskland får du för ca 1900kr inkl frakt wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
11 maj 2017 · 435 Inlägg

forsisberget skrev:

Sep19th86 skrev:

amazinjoey skrev:

Kolla ebay , ta coils ligger på 2k ungefär smile

Så pass alltså, frågan är om det är värt att ta det genom eBay eller köpa direkt från MrTuning, med tanke på frakt osv ändå ^^

Min tanke är MapTuns sänkningssats för 9-5 35mm för ca 1500kr smile
Har ingen riktigt bra syn på ebay då frakten kan bli rätt så dyr smile

Men senare projekt blir nog coilovers när pengar finns big_smile #fattigstudent

Sen är nästa problem att jag måste lacak om den hel del saker och det lär ju bli rätt så dyrt då jag vill ha 2 komponents färg big_smile

Känner igen det där, måste lacka om vissa delar även på min 9-5.
Diskuterade lite igår under en av våra lokala STCS träffar här ang coils respektive sänkningssatser.
Det blir ju billigare att köra en säkningssats än coils. Coils om de ska vara av bra kvalité kostar en hel del. Men det jag gillar med coils är att man kan ställa in nivån, går ju inte med en vanlig sänkning. smile

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
forsisberget
12 maj 2017 · 106 Inlägg

Sep19th86 skrev:

forsisberget skrev:

Sep19th86 skrev:

Så pass alltså, frågan är om det är värt att ta det genom eBay eller köpa direkt från MrTuning, med tanke på frakt osv ändå ^^

Min tanke är MapTuns sänkningssats för 9-5 35mm för ca 1500kr smile
Har ingen riktigt bra syn på ebay då frakten kan bli rätt så dyr smile

Men senare projekt blir nog coilovers när pengar finns big_smile #fattigstudent

Sen är nästa problem att jag måste lacak om den hel del saker och det lär ju bli rätt så dyrt då jag vill ha 2 komponents färg big_smile

Känner igen det där, måste lacka om vissa delar även på min 9-5.
Diskuterade lite igår under en av våra lokala STCS träffar här ang coils respektive sänkningssatser.
Det blir ju billigare att köra en säkningssats än coils. Coils om de ska vara av bra kvalité kostar en hel del. Men det jag gillar med coils är att man kan ställa in nivån, går ju inte med en vanlig sänkning. smile

Ja precis. Lite så man tänkte smile Får man bilen för låg är det bara att höja igen. Men det jag inte vet är om Coilsen är helt inställbara eller om det är några specifika höjder?

Vet någon om en bra hemsida att köpa riktig färg till en tryckspruta? Gärna så lik orginalkulören smile

//Viktor Forsberg (Forsisberget)
Saab 9-5 2.0t SE (250hk) Sedan Årsmodell -99
http://www.garaget.org/?car=393865
forsisberget
12 maj 2017 · 106 Inlägg

Lite off topic men ändå hör de till tråden. smile

Planen jag hade var att hitta mätarhuset till en 9-5 06+ men insåg att de bidde rätt så dyrt så gjorde en liten kopia. Eller håller mer på med det.

Gör en uppdatering till mätarhuset för en -03 med dioder och löder dit led diod komponenter i vitt istället smile

Har nu iallafall 3 olika färger att välja. Har till Vänster Klarvitt, Mitten Blå, Höger orginal grön men kan skaffa hem rött också och testa.

Vad tycker ni är snyggast? (Kameran ändrade färgen lite. Mycket snyggare i verkligheten)


https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201792/201792-dedc6a60534c3724e2bfc8f9bdb5fb0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201792/201792-7fe310bd6391d9337dcde673bbe35264.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201792/201792-91273122c80b5a53f60989a4fba71975.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201792/201792-607609711fdf5625af0191c6c6c7d56d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201792/201792-e427b9a58b22c1b20886a5149ca5e2f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201792/201792-505ecb02253a68c91d5d6d0239f77760.jpg

//Viktor Forsberg (Forsisberget)
Saab 9-5 2.0t SE (250hk) Sedan Årsmodell -99
http://www.garaget.org/?car=393865
rcy
12 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Det gröna är snyggast.
Jag har själv många gånger funderat på att ändra färg på belysningen men kommer alltid fram till att det blir inte bättre, den vanliga gröna är faktiskt den bästa.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Mack855
12 maj 2017 · 1 354 Inlägg

Lägger en prem! smile

forsisberget
14 maj 2017 · 106 Inlägg

Mack855 skrev:
Lägger en prem! smile

Taackar smile

//Viktor Forsberg (Forsisberget)
Saab 9-5 2.0t SE (250hk) Sedan Årsmodell -99
http://www.garaget.org/?car=393865
forsisberget
16 maj 2017 · 106 Inlägg

Jahopp. Då stötte man på ett tråkigt problem... hmm
PÅ tomgång knackar motorn vid kedjan hmm
Allt är bytt till nytt och olja finns samt ingen varningslampa lyser när motorn är igång sad

Tips?

//Viktor Forsberg (Forsisberget)
Saab 9-5 2.0t SE (250hk) Sedan Årsmodell -99
http://www.garaget.org/?car=393865
amazinjoey
16 maj 2017 · 1 139 Inlägg

forsisberget skrev:
Jahopp. Då stötte man på ett tråkigt problem... hmm
PÅ tomgång knackar motorn vid kedjan hmm
Allt är bytt till nytt och olja finns samt ingen varningslampa lyser när motorn är igång sad

Tips?

ventiltryckare eller vevlager?

forsisberget
18 maj 2017 · 106 Inlägg

amazinjoey skrev:

forsisberget skrev:
Jahopp. Då stötte man på ett tråkigt problem... hmm
PÅ tomgång knackar motorn vid kedjan hmm
Allt är bytt till nytt och olja finns samt ingen varningslampa lyser när motorn är igång sad

Tips?

ventiltryckare eller vevlager?

Förhoppningsvis inte lager då de såg bra ut vid monteringen. Kan vara Ventiltryckare som gett sig då jag inte bytte dem

//Viktor Forsberg (Forsisberget)
Saab 9-5 2.0t SE (250hk) Sedan Årsmodell -99
http://www.garaget.org/?car=393865
amazinjoey
18 maj 2017 · 1 139 Inlägg

forsisberget skrev:

amazinjoey skrev:

forsisberget skrev:
Jahopp. Då stötte man på ett tråkigt problem... hmm
PÅ tomgång knackar motorn vid kedjan hmm
Allt är bytt till nytt och olja finns samt ingen varningslampa lyser när motorn är igång sad

Tips?

ventiltryckare eller vevlager?

Förhoppningsvis inte lager då de såg bra ut vid monteringen. Kan vara Ventiltryckare som gett sig då jag inte bytte dem

Det kan oxå vara lyftarna , är de gamla så kan de ta ett tag innan de blir tysta, hade dock bytt båda smile

forsisberget
18 maj 2017 · 106 Inlägg

amazinjoey skrev:

forsisberget skrev:

amazinjoey skrev:

ventiltryckare eller vevlager?

Förhoppningsvis inte lager då de såg bra ut vid monteringen. Kan vara Ventiltryckare som gett sig då jag inte bytte dem

Det kan oxå vara lyftarna , är de gamla så kan de ta ett tag innan de blir tysta, hade dock bytt båda smile

Aha okej! Slutar väl med att ja får demontera toppen hmm

//Viktor Forsberg (Forsisberget)
Saab 9-5 2.0t SE (250hk) Sedan Årsmodell -99
http://www.garaget.org/?car=393865
forsisberget
31 maj 2017 · 106 Inlägg

Tjena tjena igen.
Felsökningen av motorn går väldigt långsamt så istället håller jag på att eftermonter lite mer saker.

Var i helgen på Returbilen Malmö och köpte en fin förarstol så nu är min klädsel fint skick igen och sedan köpte jag dessutom en Automatisk avbländbar innerspegel smile

Så nu ska jag börja med det big_smile

//Viktor Forsberg (Forsisberget)
Saab 9-5 2.0t SE (250hk) Sedan Årsmodell -99
http://www.garaget.org/?car=393865
amazinjoey
31 maj 2017 · 1 139 Inlägg

forsisberget skrev:
Tjena tjena igen.
Felsökningen av motorn går väldigt långsamt så istället håller jag på att eftermonter lite mer saker.

Var i helgen på Returbilen Malmö och köpte en fin förarstol så nu är min klädsel fint skick igen och sedan köpte jag dessutom en Automatisk avbländbar innerspegel smile

Så nu ska jag börja med det big_smile

Medans du ändå håller på så kolla om oljepumpen funkar smile kan vara därför de krånglar!

JKDesign
31 maj 2017 · 4 442 Inlägg

forsisberget skrev:
Jahopp. Då stötte man på ett tråkigt problem... hmm
PÅ tomgång knackar motorn vid kedjan hmm
Allt är bytt till nytt och olja finns samt ingen varningslampa lyser när motorn är igång sad

Tips?

Jag uppgraderade en B235R med t5 grejer och hade isär allt.
Vad uppstart knackade det och lät inte alls så trevligt.

Körde en sväng ca 10min, fortfarande samma oljud, farsan satte sig i bilen och varvade ur på 4-5000varv och höll gasen ett par sekunder, sen var ljudet borta och motorn gick kanonfint wink

Bara ett tips på hur det löste sig för mig! Krävs ju lite för att olja ska tryckas ut till alla komponenter.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
forsisberget
1 juni 2017 · 106 Inlägg

JKDesign skrev:

forsisberget skrev:
Jahopp. Då stötte man på ett tråkigt problem... hmm
PÅ tomgång knackar motorn vid kedjan hmm
Allt är bytt till nytt och olja finns samt ingen varningslampa lyser när motorn är igång sad

Tips?

Jag uppgraderade en B235R med t5 grejer och hade isär allt.
Vad uppstart knackade det och lät inte alls så trevligt.

Körde en sväng ca 10min, fortfarande samma oljud, farsan satte sig i bilen och varvade ur på 4-5000varv och höll gasen ett par sekunder, sen var ljudet borta och motorn gick kanonfint wink

Bara ett tips på hur det löste sig för mig! Krävs ju lite för att olja ska tryckas ut till alla komponenter.

Jasså okej.Var det så att ljudet kom ca 15 sekunder efter starten? För mig är det så att man startar och efter ca 15 sekunder viner det till och bilen börjar knacka rätt så tyst och blir bara högre

//Viktor Forsberg (Forsisberget)
Saab 9-5 2.0t SE (250hk) Sedan Årsmodell -99
http://www.garaget.org/?car=393865
forsisberget
1 juni 2017 · 106 Inlägg

amazinjoey skrev:

forsisberget skrev:
Tjena tjena igen.
Felsökningen av motorn går väldigt långsamt så istället håller jag på att eftermonter lite mer saker.

Var i helgen på Returbilen Malmö och köpte en fin förarstol så nu är min klädsel fint skick igen och sedan köpte jag dessutom en Automatisk avbländbar innerspegel smile

Så nu ska jag börja med det big_smile

Medans du ändå håller på så kolla om oljepumpen funkar smile kan vara därför de krånglar!

Okej. Oljepumpspackningen är bytt men kanske inte fått ihop allt rätt

//Viktor Forsberg (Forsisberget)
Saab 9-5 2.0t SE (250hk) Sedan Årsmodell -99
http://www.garaget.org/?car=393865
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang