Jag vet inte riktigt vad som hände.. Jag köpte min första bil när jag var 17, en Saab 9-5 2.0t Linear. Nu står jag här, fullt med Saabar i hela garaget och jag förstår inte hur de kom hit, den ena snabbare än den andra... Jag antar att jag inte är riktigt frisk som håller på såhär. Men vill du hänga med och se hur det går så är det bara att följa tråden, många roliga idéer utlovas!! Over and out!
-Norgren- skrev: Hur gjorde du med mitten bussningarna till subframen?
Det som finns att köpa är väl lite för små för att passa på dom nyare subframsen?
Lite osäker på vilka du menar men alla 6 bussningar som håller i subframen i bilen är i samma storlek allihopa och köpta på KL racing, de var snarare för stora då de var fruktansvärt tight att montera dem Var det svar på frågan?
Det går sådär med bilen. Jag håller på och hjälper en vän med sin Navara A traktor som ska in på regg besiktning, och det tar sin lilla tid tydligen Så därför har det inte dykt upp så mycket här då jag inte tänkte dokumentera traktor bygget (vet ej vad ägaren vill att alla ska veta) Men jag har iallafall installerat varvtalsregulator som går mot främre kardan så bilen kan inte gå över 30 men bakhjulen kan snurra hur mycket de vill Nu ska bara en avgasrörs bit bytas ut så är allt fokus tillbaka på Saaben
Nu är traktor bygget klart (hoppas jag) så vart lite gjort med Saaben
Jag monterade styrväxeln och växellådsfästet direkt på subframen, sen började jag lyfta upp hela ekipaget. Fick givetvis sänka ner igen och montera rören till styrväxeln och sedan upp igen men det gick faktiskt bra!!
Nu återstår bara att dra fast alla skruvar och grejer, undrar hur många jag får över..?
I helgen fick jag en hel del gjort tack vare min älskade flickvän som var med hela dan och skruvade på! Vi drog fast spindellederna i länkarmarna, givetvis satte vi skruvarna åt fel håll som så svängradien vart enorm Men bara att vända upp och ner på skruvarna så löste set sig! Multiremen byttes och spännrullar, det gamla såg lika dant ut som det nya och det var ingen skillnad på lagren. Så det gamla får sparas då det känns dumt att slänga något som fungerar. Ni kanske undrar varför jag bytte då, men det är för att jag föredrar förebyggande underhåll än akut underhåll vid vägkanten
Rattstång drogs fast (undrar om den blev rak?), Kylarfästet, downpipe och växellådslänkage Fäste drogs på plats Mycket effektiv dag!
Testade att starta bilen för första gången sen oktober / november, startade direkt och dog lika fort. Han gör den vanliga startsekvensen men så fort tomgången ska "börja" som dör han. Går att hålla han vid liv om man gasar med går orent och jävligt... Jag tror på dålig soppa då jag tankade senast i oktober och den står med e85 i tanken, nästan helt slut är det så undrar hur mycket fukt som är där i.
Jag ska hälla i ny fräsch sprit i den och testa igen men det luktar så jäkla illa i garaget så jag skjuter på det ett tag till.
Tyvärr inga bilder denna gång men men! På återseende
Idag vart ännu mer klart, monterade bakre krängningshämmaren från SAS Den var så stor att den var tvungen att chimsas på plats, man fick fasen använda vaselin och skohorn men gick gjorde det!!
Sedan vart det full fokus på vallsning av framskärmarna, däcken har skrapat och haft sig så jävligt när man kurvat hårt så nu fick de masseras ut lite. Väldigt lite Hoppades på att det skulle synas mer men tyvärr. Första bilden är original och andra vallsad.
Sedan vart det dags för bromskylningen att hamna på plats, på höger sida vart det så jäkla trångt att jag fick gå ner i storlek på slang sista biten, vem fan har satt en motor där??
Andra sidan gick mycket bättre, tyvärr är det ju olika nu på varsin sida, får se hur länge jag står ut med det Jag gick och letade efter "innerskärmen" som ska täcka änden på växellådan men hittar fan ingenting som liknar den, ska det sitta ett skydd där eller letar jag förgäves?? Om någon har en bild att visa är jag tacksam då jag inte tycks hitta något ;/
Jag upptäckte att jag har haft sönder glidskon för kablaget i ratten när jag satt och lekte med den när styrväxeln var nere. Jag har borstat av och målat på lite bromsrör där det började se tråkigt ut. Jag har monterat backventil för vevhuset och nu går det kalas!! Bytte Bromsvätska till Speedparts race :o Den gamla såg ut som honung i färgen och den nya som flädersaft
Sedan bytte jag motorolja och filter
Sist men inte minst bytte jag termostat till en som öppnar vid 74.c istället för 85 eller 89 vad nu original är. Kul att en stråle träffade dunken iallafall
Får se om det blir något imorgon med, vill ju gärna börja bli klar snart..
Joel_Wiklund skrev: Idag vart det ännu mera gjort på bilen!
Jag upptäckte att jag har haft sönder glidskon för kablaget i ratten när jag satt och lekte med den när styrväxeln var nere. Jag har borstat av och målat på lite bromsrör där det började se tråkigt ut. Jag har monterat backventil för vevhuset och nu går det kalas!! Bytte Bromsvätska till Speedparts race :o Den gamla såg ut som honung i färgen och den nya som flädersaft
Sist men inte minst bytte jag termostat till en som öppnar vid 74.c istället för 85 eller 89 vad nu original är. Kul att en stråle träffade dunken iallafall
Joel_Wiklund skrev: Idag vart det ännu mera gjort på bilen!
Jag upptäckte att jag har haft sönder glidskon för kablaget i ratten när jag satt och lekte med den när styrväxeln var nere. Jag har borstat av och målat på lite bromsrör där det började se tråkigt ut. Jag har monterat backventil för vevhuset och nu går det kalas!! Bytte Bromsvätska till Speedparts race :o Den gamla såg ut som honung i färgen och den nya som flädersaft
Sist men inte minst bytte jag termostat till en som öppnar vid 74.c istället för 85 eller 89 vad nu original är. Kul att en stråle träffade dunken iallafall
Får se om det blir något imorgon med, vill ju gärna börja bli klar snart..
Grymt jobbat,
Ser ut som det närmar sig en uppstart
Hur går det med fronten?
Ja uppstart är gjord och det verkar lira Fronten är klar för lack, ska köra iväg hela bilen så jag får båda bakskärmarna omlackade samtidigt. Sen så måttade jag lite idag för has-plasten så klar klar blir man väl aldrig Ser verkligen fram emot en färdig bil och solsken
Idag började dagen bra med att en uppsättning ASA Revolution 19" inhandlades åt kombin de kommer sitta som en fläskläpp!!
Sedan åkte jag till garaget och fick hjälp att kränga om och på nya däcken. Riktigt jävla nöjd vart jag!! R-däcken hamnade på mina svarta ASA Revolution 18", sedan vart det ett varv med däckpennan och lackstift och det vart så bra att jag var tvungen att montera dem på bilen och stå och avundas migsjälv
Sommarhjulen vs banuppsättningen
Började även montera på fronten för att kunna köra iväg hela åbäket på lack, det kan bli bra detta!!
Nu ska växellådslänkaget justeras (5an går inte i) och nya avgasupphängningskuddar, sen ska han ner på marken
Imorgon åker jag till Elmia, missar tyvärr Saabträffen på lördag, men har även inget att visa upp så det får bli så.. Glad påsk på er!!
Det vart lite gjort igår med Saaben Sedan jag monterat tillbaka växellådslänkaget så kunde jag inte få i 4an eller 5:an och det kändes konstigt att växla med. Så jag rotade runt efter Haynes boken och hittade vart i växellådan man skickar ner en skruvmejsel för att låsa den i 4:an.. Det visade sig att jag satt länkaget snett så det jag trodde var 1:an var egentligen 3:an Så med lite justeringen så vart det kalas!!
Hängde även upp avgassystemet lite annorlunda så det sitter högre upp på mitten
Sen drog jag kablaget i nya fronten och har börjat montera på den så hela bilen kan åka iväg på lackering.
Jag vet att ni tyckte att jag skulle köra med samma kalla färg på dimljusen som jag har i mina angeleyes, men jag kan inte släppa att detta ser bra ut Får se vad jag tycker i framtiden men än så länge blir det amber färg det behövs liksom lite kontrast..
Jag satte dit has-plasten under bilen och lyfte ner den Jag är faktiskt riktigt jäkla nöjd med hur fronten ser ut! Klappade migsjälv på axeln lite
Tog bilen på en kort shake down och märkte många saker... Kablaget i ratten som jag haft sönder krasar när man svänger och fastnar lite, ska försöka byta så fort jag kan! Hjulhusen fram skrapar, men det låter inte på samma sätt som förut? Ska försöka lista ut vart det tar emot. Växellådslänkaget är för tajt, spaken vill inte röra sig i sidled, så när jag går från tvåan till trean, hamnar jag lätt tillbaka i ettan... Detta måste åtgärdas då det kan bli förödande Bilen drar åt vänster.
Men annars så gick det bra
Ska börja åtgärda detta imorgon, hoppas den känns normal att köra snart. Nu kände jag mig som en främling i bilen och inte att den var en förlängning utav migsjälv..
Idag vart det en tripp till Södertälje All demontering och köpte en ny "airbag rulle". Den gamla hade fan sprängts och såg inte så pigg ut
Rullen kan rotera ca fyra varv så jag vred den till mitten och sedan drog jag ur kontakten, och då låser den lilla sprinten hela rullen så att det går att montera utan att den vrider sig
Sedan vart det provkörning och det kändes mycket bättre!! Nu när det gick att svänga märker man att krängningshämmarna inte verkar vika sig i första hand
Självklart vart det en massa egobilder som ni får stå ut med
Nu när den har satt sig mätte jag markfrigången och det är ju på tok för högt, men skrapar ändå i litegrann ut från garaget Det blev en bra höjd
Imorgon ska det vårstädas i garaget!! hoppas jag blir klar!