Basarna dör när jag höjer volymen

Hugojohanssson
11 oktober 2016 · 43 Inlägg

Tjenare mina basar dör när jag höjer för mycket på stereon basarna i fråga är dubbla gas alpha 1226 12or. Dem ligger på 300w rms och och maxeffekt 600w, impedens 4. Steget är gas pro 1000.1 (monoblock) på 1000w. Steget är inte dåligt jordat men där emot så var jag tvungen att koppla en tunn kabel mellan strömkabeln och remoten på steget för att få basarna att ens spela. Tacksam för hjälp
Basarna är kopplade "+ till + och - till -" till steget.
Kan tillägga att steget dör inte när basarna slutar spela

Senast redigerat av Hugojohanssson (11 oktober 2016)

Cumsocka
11 oktober 2016 · 3 Inlägg

Hur mycket måste du höja innan det slutar spela?

600 W + 600 W = 1200 W och ditt steg klarar 1000W

Fjong
11 oktober 2016 · 1 494 Inlägg

Se över dina sladdar och mät spänningen när du spelar. Hur grova kablar har du till steget? Lyser steget rött?

Den lilla kabel du var tvungen att dra kallas precis som det står remote och är en startström till steget. Normalt sätt tar man den ifrån stereon som brukar ha en sladd för detta så att steget startar när stereon startar. Som du har kopplat nu är steget alltid igång och kommer dra ström.

Fjong
11 oktober 2016 · 1 494 Inlägg

Cumsocka skrev:
Hur mycket måste du höja innan det slutar spela?

600 W + 600 W = 1200 W och ditt steg klarar 1000W

Man tittar på rms w och inte peak, alltså 300+300=600 kopplat i 2ohm och då är steget specat 650w rms.

Ett steg ''klarar'' inte effekt, det kan lämna effekt. Bara för att steget kan lämna mindre effekt än vad basarna tål betyder inte det att något går sönder. smile

Hugojohanssson
11 oktober 2016 · 43 Inlägg

Fjong skrev:
Se över dina sladdar och mät spänningen när du spelar. Hur grova kablar har du till steget? Lyser steget rött?

Den lilla kabel du var tvungen att dra kallas precis som det står remote och är en startström till steget. Normalt sätt tar man den ifrån stereon som brukar ha en sladd för detta så att steget startar när stereon startar. Som du har kopplat nu är steget alltid igång och kommer dra ström.

Steget lyser inte för protect (rött) Vet vad remote är och nej steget är inte alltid igång, när jag stänger av bilen så dör steget, har bara dragit en kabel imellan strömkabeln och remotekabeln fär att basarna ens ska spela, steget går igång utan den lilla kabeln men basarna spelar inte förns jag drar den kabeln mellan plus och remote

Polaren
12 oktober 2016 · 352 Inlägg

Låter ju som det är felkopplat, remoten kan endast sätta igång steget antingen via stereon eller bygla plus på steget till remote. Har du själv dragit kablage och kopplat?

Edit: alltså steget kan inte stängas av via nyckeln(acc) om du inte har remote signalen kopplad via stereo eller tändning. En bygling som du beskriver så är steget igång hela tiden och måste ta bort den för att stänga av steget.

Antingen är det galet kopplat eller så är steget paj.

Senast redigerat av Polaren (12 oktober 2016)

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
xc90
12 oktober 2016 · 406 Inlägg

Först o främst, remote på steget kopplas till blå(elantenn) kabel på stereon.
Och slocknar steget när du vrider av nyckeln så är INTE +strömkabeln kopplad direkt till batteriet, vilket den ska vara........börja med o rätta till det.
mvh

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang