Köpråd pigg sedan som inte går sönder så ofta

panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

JohnMayLives skrev:

Att man lämnar en gammal E39 till BMW övergår mitt förstånd. Märkesverkstaden är på sin höjd duktiga på den aktuella modellserien, o de är experter på att byta delar (på kundens bekostnad) tills det fungerar, inget unikt för BMW, dessvärre sad. Har man en äldre bil (7 år eller äldre) så lämnar man inte till märkesverkstaden utan till en mindre kunnig verkstad. Men när huvudet inte tänker som det skall så får plånboken lida, ja ni har tillåtelse att köra den repliken gentemot Panda big_smile.

Ja automatlådan i E39 är en GM-låda (har jag för mig). Den är inte världens bästa, o den måste få oljan bytt. En bekants E39 med just denna GM-låda är uppe i 50000 mil med original lådan, o den växlar perfekt fortfarande, men då har han bytt växellådsoljan var 15000:e mil (bilen köptes vid just 15000 mil). Jag har talat om för honom att lådan sjunger nog på sista versen men han lyssnar inte o säger "Bilen har aldrig svikit mig, varför skulle den svika mig nu? Jag behåller den o kör den in i det sista o siktar på 60000 mil". Jag förstår honom, en 20 år gammal felfritt fungerande bil med 50000 mil är inte värd många kronor, så det är lika bra att köra ända in i kaklet. Skall han köpa något som är lika driftsäkert så får han köpa något i minst 30-40000 kronors klassen, o en bil man ägt i ca 35000 mil, den bilen känner man "rätt bra".

vad har han för modell?  har den alltså gått nu 50kmil? jävlar måste ja säga då. väldigt intressant.

En e39 som rullat den sträckan har flitigt förekommit tidigare under ett annat konto. Dawwe av alla medlemmar har märkligt nog tjatat om en sådan i åratal.

ja va äre för modell då? visst kan dom gå långt, farbrors har gått 31k har sett nån hit o ditt på blocket som gått 35k. Trevligt att se dom gå så långt.

panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Ja fast vid 50000 mil så är det sista versen för växellådan, garanterat.

50k är väldigt godkänd, 13k är inte alls^^kanske e39 är bäst(smile hur är den motorn förresten i 523? driver den nånting? eller är den super slö. vet att 525 var iaf väldigt trött.

Presidento Of World
13 november 2016 · 3 335 Inlägg

JohnMayLives skrev:
523i 1997, men som sagt han har ägt den sen den gått 15000 mil, full servicebok o den köptes av första ägaren. Stötdämpare/fjädrar bytte han (till beg från en 12000 milad M5 E39) vid ca 40000 mil, blev som "natt o dag" då original var garanterat sopslut. Laddningsregulatorn gav upp vid runt 45000 mil, termostathuset fick en spricka för nåt år sedan. Utöver detta har han bytt några stag i hjupupphängningen både fram & bak, nya bromsskivor runt om (nähä???) men är det något att hänga upp sig på när bilen gått så jäkla långt?
Jag har själv kört bilen o den känns, och går, som den skall, svårt att tro att den gått så långt. Snål är den oxå, speciellt runt 130 km/h. Man kanske får intrycket av att det är en "pärla", men icke. Den har lite rost i nån skärmkant, får leva ett rätt hårt liv men har hittills klarat alla uppgifter. Men så kan det såklart inte fortsätta, växellådan kommer pajja, det har jag talat om för honom nu i 2-3 års tid big_smile

Gällande Vetctra GTS otur med BMW så gissar jag att det beror på hans natur, det verkar som om han handlar med bilar, flertalet bilar har han bara ägt nån månad, nån bara i några dagar. Köpa billigt sälja dyrare, låter det bekant big_smile?

Spelar ingen roll hur länge jag har bilarna  ( som svar så gillar jag att testa nytt. Dock inget mer från bmw någonsin, dels pga personlig dålig erfarenhet men även av bekanta där en 2 år gammal 5 serien (en 2012a) åt upp kedjan och flertalet andra problem (vet inte vilken motor det var i den)

Men alla gillar väl olika..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

JohnMayLives skrev:
523i 1997, men som sagt han har ägt den sen den gått 15000 mil, full servicebok o den köptes av första ägaren. Stötdämpare/fjädrar bytte han (till beg från en 12000 milad M5 E39) vid ca 40000 mil, blev som "natt o dag" då original var garanterat sopslut. Laddningsregulatorn gav upp vid runt 45000 mil, termostathuset fick en spricka för nåt år sedan. Utöver detta har han bytt några stag i hjupupphängningen både fram & bak, nya bromsskivor runt om (nähä???) men är det något att hänga upp sig på när bilen gått så jäkla långt?
Jag har själv kört bilen o den känns, och går, som den skall, svårt att tro att den gått så långt. Snål är den oxå, speciellt runt 130 km/h. Man kanske får intrycket av att det är en "pärla", men icke. Den har lite rost i nån skärmkant, får leva ett rätt hårt liv men har hittills klarat alla uppgifter. Men så kan det såklart inte fortsätta, växellådan kommer pajja, det har jag talat om för honom nu i 2-3 års tid big_smile

Gällande Vetctra GTS otur med BMW så gissar jag att det beror på hans natur, det verkar som om han handlar med bilar, flertalet bilar har han bara ägt nån månad, nån bara i några dagar. Köpa billigt sälja dyrare, låter det bekant big_smile?

Spelar ingen roll hur länge jag har bilarna  ( som svar så gillar jag att testa nytt. Dock inget mer från bmw någonsin, dels pga personlig dålig erfarenhet men även av bekanta där en 2 år gammal 5 serien (en 2012a) åt upp kedjan och flertalet andra problem (vet inte vilken motor det var i den)

Men alla gillar väl olika..

kan du ta reda på det på nått sätt? en 2012 säger du? ganska säker på 520d då, många som tjafsar om den motorn. vilka mer problem har du haft?

panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

JohnMayLives skrev:
170 kusar på pappret men närmre 185 enligt effektmätningar. Ingen raket! Men enligt mig är det mer än tillräckligt. Men E39 är e gammal bil, mycket mycket äldre än F10, tänker främst på säkerheten, nog så viktigt för du är väl rädd om frugan big_smile?

finns de nån effekt mätning på nätet nånstans? klart man vill ha en säker bil o ja tror inte de nått fel på säkerheten på en e39^^

eastmotorsport -sommar ska de va....
13 november 2016 · 4 524 Inlägg

panda666 skrev:

eastmotorsport skrev:
Fråga; Vad kör du för BMW F10 idag? Modell? Bensin/diesel. Frågar för jag letar en sån smile

Hej!

Kör en manuell 520d från 2011. har ägt den sen 2016 april . nu för drygt 1 och en halv månad sen rasade växellådan, det går att växla fint med alla växlar förutom backen. går inte att lägga in backen om inte du trycker in den väldigt hårt.  allt annat funkar fint annars.  vet inte om ja kan rekommendera en diesel iaf. ja själv skulle välja bensin 6a nästa gång utan turbo.^^ 523 typ

Okey. Surt som tusan med lådan, jag har faktiskt inte hört att det skulle vara problem med den. Är det manuell eller automatlåda? Jag är nog ute  efter den sista sexan av 523an, dvs 2011. Hoppas du hittar bra lösning på din växellåda.
// Urban

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

eastmotorsport skrev:

panda666 skrev:

eastmotorsport skrev:
Fråga; Vad kör du för BMW F10 idag? Modell? Bensin/diesel. Frågar för jag letar en sån smile

Hej!

Kör en manuell 520d från 2011. har ägt den sen 2016 april . nu för drygt 1 och en halv månad sen rasade växellådan, det går att växla fint med alla växlar förutom backen. går inte att lägga in backen om inte du trycker in den väldigt hårt.  allt annat funkar fint annars.  vet inte om ja kan rekommendera en diesel iaf. ja själv skulle välja bensin 6a nästa gång utan turbo.^^ 523 typ

Okey. Surt som tusan med lådan, jag har faktiskt inte hört att det skulle vara problem med den. Är det manuell eller automatlåda? Jag är nog ute  efter den sista sexan av 523an, dvs 2011. Hoppas du hittar bra lösning på din växellåda.
// Urban

Hej den var manuel, har tid bokad hos bmw solna om en månad. Ska se ifall det går att lösa med goodwill. Annars blire dyrt. funderar också på en 523^^ eller en 528. borde inte vara några bekymmer me dom. Tack!

panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaerkelser/senaste-saekerhetsbetyg/sv/results/bmw/5-series/15480

ingen fara, bara köra på fotgängare? eller får man inte?

SportPilot Ubåtsingenjör
13 november 2016 · 7 248 Inlägg

Jag har haft en 525tds e39 som rullat 51 000 mil innan min vän köpte den av mig och körde ytterligare 5000 mil. Sen åkte den på skroten, pga rost... maskinellt gick den som en klocka

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
eastmotorsport -sommar ska de va....
13 november 2016 · 4 524 Inlägg

panda666 skrev:

eastmotorsport skrev:

panda666 skrev:

Hej!

Kör en manuell 520d från 2011. har ägt den sen 2016 april . nu för drygt 1 och en halv månad sen rasade växellådan, det går att växla fint med alla växlar förutom backen. går inte att lägga in backen om inte du trycker in den väldigt hårt.  allt annat funkar fint annars.  vet inte om ja kan rekommendera en diesel iaf. ja själv skulle välja bensin 6a nästa gång utan turbo.^^ 523 typ

Okey. Surt som tusan med lådan, jag har faktiskt inte hört att det skulle vara problem med den. Är det manuell eller automatlåda? Jag är nog ute  efter den sista sexan av 523an, dvs 2011. Hoppas du hittar bra lösning på din växellåda.
// Urban

Hej den var manuel, har tid bokad hos bmw solna om en månad. Ska se ifall det går att lösa med goodwill. Annars blire dyrt. funderar också på en 523^^ eller en 528. borde inte vara några bekymmer me dom. Tack!

Du kan kolla med Fixit Transmission, prata med Ulf där, han är en jäkel på lådor.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
SportPilot Ubåtsingenjör
13 november 2016 · 7 248 Inlägg

jag hade ringt denna snubben https://www.youtube.com/watch?v=1gYE5TyijxE

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

CHEEVA skrev:
jag hade ringt denna snubben https://www.youtube.com/watch?v=1gYE5TyijxE

lustigt, mycket lustigt. 

@eastmotor: man måste riva lådan och fixa skitet som har pajat där inne eller hur? blir jäkligt dyrt vad ja än gör. Ska ja kontakta honom tycker du?

eastmotorsport -sommar ska de va....
13 november 2016 · 4 524 Inlägg

panda666 skrev:

CHEEVA skrev:
jag hade ringt denna snubben https://www.youtube.com/watch?v=1gYE5TyijxE

lustigt, mycket lustigt. 

@eastmotor: man måste riva lådan och fixa skitet som har pajat där inne eller hur? blir jäkligt dyrt vad ja än gör. Ska ja kontakta honom tycker du?

Han river lådan men du måste ju iofs ta ut lådan själv. Kanske inte funkar?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

a det blir svårt ifall man ska pilla ner lådan o hålla på skicka runt;hmm får nog tyvärr bli bmw. skroten har inga lådor heller. ja verkar ha otur där med. Det får lösa sig på nått sätt.

panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Om BMW mot all förmodan INTE tar detta på goodwill så hör med den verkstaden jag tipsat om, då pratar vi i runda slängar om den summan jag nämnt för att plocka ner o sätta tillbaka lådan. Sen är det bara att dra iväg lådan till nån som kan fixa den, Mobimech tex om de nu sysslar med ZF? Visst, det kommer ta 2-3 veckor, men det blir ju en "aning" billigare än o köpa en ny/annan låda.

usch ja vill inte tänka på att dom inte ger mig goodwill, blir ledsen då. tror det blir svårt utan bil 2-3 veckor.  Då skulle ja behöva köpa en annan bil och fixa f10an o sen sälja f10n o behålla den andra bilen.  Får se vad det blir. Hoppas på det bästa.

panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Du får nog räkna att operationen tar 2 veckor oavsett om du får goodwill eller ej. Man kan alltid hyra bil, så dyrt behöver det inte bli om man hyr typ billigast möjliga, men runt 4000 får man nog räkna för 3 veckor gissar jag?

får kanske låna nån bil från jobbet, men vadå 2 veckor? tar väl max 2 dagar för bmw att byta min låda eller ? då kanske ja behöver låna en bil max 1-2 dagar.

panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Ja det borde gå snabbt för de att få hem en låda, men räkna inte med 1-2 dagar, 1 vecka tror jag du får räkna med i bästa fall. Själva bytet går snabbt, men jag vet inte hur det är villkorat, om det är villkorat alls. Men ta inte ut nåt i förskott, det är varken jag eller din valda verkstad som äger beslutet, mig veterligen tas beslutet av BMW Tyskland, men att det är den verkstad du valt som förser de med underlaget. O som sagt, vålda inte sönder backen ännu mer, det kan vändas till din nackdel?

nej menar att bytet av lådan hos bmw borde gå fort, så ja kommer köra hem bilen efter felsökningen. Sen när dom bestämt sig, då kommer lådan till dom och det tar typ 1-2 dar att byta den. Nä ja använder bilen varje dag och försöker inte skrapa så gott det går.  Men borde inte ta jättelång tid för dom att fundera?
ska försöka gå vila lite nu iaf. Önskar er alla en trevlig kväll och vecka, kläm inte skon för mycket;)

Evildan
13 november 2016 ·

Du kan inte tänka dig något sådant här då?
All möjlig lull lull i kombination med driftsäkerhet. wink
https://m.blocket.se/Sodermanland/Lexus … 080025.htm

Evildan
13 november 2016 ·

Eller en ännu mer fullproppad snabb sedan? (345hk / 0-100 5.9s)

https://m.blocket.se/stockholm/Lexus_GS … 12&w=2

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang