Köpråd pigg sedan som inte går sönder så ofta

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2016 · 17 488 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Man kan vinkla fakta som man vill big_smile.
Toyota Auris Hybrid årsmodell 2014 jämförs med en 325i 2006. Jämfört med en jämn-gammal BMW så är de lika bra om BMW är en kombi. Opel Omega 2.2 från år 2000 klarar 80km/h o det mina herrar är i klass med Porsche smile

Och en 20 år gammal Citroen Xantia kör ifrån hela gänget... Kul bil, haft en. Nej, det är inte rättvist. Men skit i slalombanan.

Panda kör väl rakt fram ibland? Tycker gott han kan kolla bilar runt GBG. Billigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
28 november 2016 ·

Trots att denna Auris HSD beskylls för tråkiga köregenskaper rullar den igenom lika snabbt som "förarens bil" med 75km/h.
Vilka vägegenskaper är det som är värda prisskillnaden på dryga 150000kr egentligen?
Collins rubrik gör sig påmind i bakhuvudet.

Evildan
28 november 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

JohnMayLives skrev:
Man kan vinkla fakta som man vill big_smile.
Toyota Auris Hybrid årsmodell 2014 jämförs med en 325i 2006. Jämfört med en jämn-gammal BMW så är de lika bra om BMW är en kombi. Opel Omega 2.2 från år 2000 klarar 80km/h o det mina herrar är i klass med Porsche smile

Och en 20 år gammal Citroen Xantia kör ifrån hela gänget... Kul bil, haft en. Nej, det är inte rättvist. Men skit i slalombanan.

Panda kör väl rakt fram ibland? Tycker gott han kan kolla bilar runt GBG. Billigt.

Rakt fram vintertid om ESC fungerar ja...

Jokabsson
28 november 2016 · 1 179 Inlägg

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:
Undrar av ren nyfikenhet, varför tittar du inte på E60 i stället?
Jämför E39 med E60 på begagnatguiden på Autopower så har E39 en jädra massa dyra typfel jämfört med E60 som kan ha lite knarriga dörrlister och skramlig inredning etc.

Men viktigast av allt så är E60 fortfarande lite för dyra (för gemene keps-Jocke) för att köpa som busbil och har förhoppningsvis då inte haft ett lika tufft liv som motsvarande E39.

Finns självklart E60 som är riktiga bottennapp också, men många har gått som familjebilar tills idag och säljs med 20-25 000 mil med ett fåtal ägare och (förmodligen) rätt lugna mil. Köp en 525i kombi med automatlåda. Ingen värsting + automat = håller keps-Jocke borta men ändå tillräcklig i de allra flesta vardagssituationer.

Bara mina $0,02

keps-jocke, aldrig hört den förut, tack för den, gav mig ett jättestort smile^^

fastnade aldrig för e60, samt så ligger dom lite högt upp i pris, hade du nån fin sedan eller?  vill helst ha manuel, fastnar inte riktigt för automat.  tänkte lägga ut max 30-40k för en bruksbil, fram o tbax till jobbet. behöver inte vara renoverings objekt. alla e39 är väl inte sönderkörda?

Det kan vara klokt att höja budgeten lite för att få tag i en nyare bil. Du får ju lite för F10 om du bestämmer dig för att sälja den smile

Nä självklart finns det fina E39. Såg en 525i häromveckan på blocket för 42 000kr som gått 10 000 mil med en ägare (en äldre man). Så visst finns de, men de är sällsynta.

Jag hade personligen inte köpt en gammal BMW till det priset, utan hoppa över "äldre generationen", E39, E36, E46 och landa på E87, E90 eller E60 i stället. En skaplig E60 ligger inte så värst illa över en skaplig E39 i pris! Just för att E39 är övervärderade så in i bomben. Men 45-50 000 bör man nog åtminstone lägga för en E60 smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
28 november 2016 · 4 250 Inlägg

hehe mycket rolig läsning här, kan sitta o läsa hela natten:) kanske gör det tom. Men måste ut o jobba tyvärr igen imorn:))  hittar ja en fin e60 för rätt pris visst men kan inte rå för dens utseende, känns som en mellan modell mellan e39 o f10. inte lika fin som f10-e39- e34 känns lite för gammal och fyrkantig nu som 740-940 så vet inte. men e39 känns sköna . bara man hittar en i bra skick, alltså mekaniskt iaf. hur göra det vet inte, kanske får vänta tills en bilhandlare har en? med garantier?

gillar inte heller e60s inredning, känns bara fel alltihop, har ju en knasig idrive, inte lika bra som f10.

panda666
28 november 2016 · 4 250 Inlägg

Cracksoup skrev:

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:
Undrar av ren nyfikenhet, varför tittar du inte på E60 i stället?
Jämför E39 med E60 på begagnatguiden på Autopower så har E39 en jädra massa dyra typfel jämfört med E60 som kan ha lite knarriga dörrlister och skramlig inredning etc.

Men viktigast av allt så är E60 fortfarande lite för dyra (för gemene keps-Jocke) för att köpa som busbil och har förhoppningsvis då inte haft ett lika tufft liv som motsvarande E39.

Finns självklart E60 som är riktiga bottennapp också, men många har gått som familjebilar tills idag och säljs med 20-25 000 mil med ett fåtal ägare och (förmodligen) rätt lugna mil. Köp en 525i kombi med automatlåda. Ingen värsting + automat = håller keps-Jocke borta men ändå tillräcklig i de allra flesta vardagssituationer.

Bara mina $0,02

keps-jocke, aldrig hört den förut, tack för den, gav mig ett jättestort smile^^

fastnade aldrig för e60, samt så ligger dom lite högt upp i pris, hade du nån fin sedan eller?  vill helst ha manuel, fastnar inte riktigt för automat.  tänkte lägga ut max 30-40k för en bruksbil, fram o tbax till jobbet. behöver inte vara renoverings objekt. alla e39 är väl inte sönderkörda?

Det kan vara klokt att höja budgeten lite för att få tag i en nyare bil. Du får ju lite för F10 om du bestämmer dig för att sälja den smile

Nä självklart finns det fina E39. Såg en 525i häromveckan på blocket för 42 000kr som gått 10 000 mil med en ägare (en äldre man). Så visst finns de, men de är sällsynta.

Jag hade personligen inte köpt en gammal BMW till det priset, utan hoppa över "äldre generationen", E39, E36, E46 och landa på E87, E90 eller E60 i stället. En skaplig E60 ligger inte så värst illa över en skaplig E39 i pris! Just för att E39 är övervärderade så in i bomben. Men 45-50 000 bör man nog åtminstone lägga för en E60 smile

tänkte inte lägga ut så mycket pengar på bil just nu eftersom ja bara behöver den fram o tbax till jobbet, så e90 som känns ganska trång och obekväm samt lite dyr samt e60 kanske faller bort. om inte det dyker upp nått superpris, därför kollar ja lite äldre bilar, tycker att dom håller bättre än nyare endå.

Evildan
28 november 2016 ·

Passa då på att köpa en 330xi så den tar sig runt hindren snabbare än en enbart framhjulsdriven familjebil.
Det som behövdes var alltså drivande hjul framtill för att i en väldigt då haltande jämförelse få runt det bayerska premiumshipet snabbare än ett glas vatten.

caromania Forummoderator
28 november 2016 · 9 296 Inlägg

Spännande läsning. Det är nog intressant för både Pandan och andra att ta del av alla källor som radas upp.

Sedan tycker jag att diskussionen kring säkerhet bör hållas till en mindre fånig nivå än att man häver sladden, kör på ställ etc för att utnyttja en eventuell "aktiv" säkerhet som drivning bak medför. (?) Eftersom verkliga olyckor oftast handlar om att man blir klippt i en korsning, påkörd bakifrån eller bromsar för sent så är det kanske den typen av skador man ska titta på. Rent krasst så ska det ju dessutom inhandlas bil som gått 30.000 mil och då kan man ponera att bussningar, stötdämpare, fram- och bakvagn sett bättre dagar.

Haha det gläder mig att Toyota Prius Plus kör den där konbanan i 72km/h samtidigt som alla (utom en modell) Audi TT kör den i lite långsammare hastighet. Det påminner mig om när Audi enligt ryktet inte vågade låta Tony Pond köra Isle of Man med den nylanserade TTn för att försöka slå det gamla rekordet satt av en Rover 827 Vitesse.

Senast redigerat av caromania (28 november 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
28 november 2016 ·

För sakens skull är kanske en jämförelse mellan en Avensis och en 3-serie haltande då Toyotan är i storleksordningen som en 5-serie och borde sett till prislappen prestera betydligt sämre än BMW.
Vi kikar på några likvärdiga bilar istället både storleksmässigt och närapå prismässigt med liknande motorstorlek, Lexus GS300 2005 (71km/h)  kontra BMW 530i 2005 (67.5 km/h) samt Lexus GS450h 2009 (72km/h) kontra BMW M5 2012 (72km/h) då skall det ändå tas hänsyn till att det är samma generation Lexus och bayrarnas släde är en nyare modell samt en prestandaorienterad nurnburgringracer mot en myspysig komforthybrid.
Nåväl, det går säkert det med att på något vis bortförklara utan relevans.

Är tidigare beskrivande av aktiv körstil må tro anledningen till att BMW i händerna på yngre förare har skyhöga försäkringspremier?
Denna övertro till den egna sladdhävande förmågan som så vitt, jag läser i lokalblaskan, var vinter motbevisas med återkommande olyckstillbud?
Den aktiva inspirerande vakna körstilen eller hur det nu var.

Evildan
29 november 2016 ·

Där har du Pandan ett slående exempel på en bil som är både pålitlig och körglad, tyvärr är LFA lite över din budget.
En annan tanke är ju att du köper dig ännu ett renoveringsobjekt i form av just en rasslande E39 så håller du som ensam medlem bra fart på forumet, vilket håller hela sighten vid god vigör.
Dina pengar, ditt förstånd som skall ta beslutet.
Vad behöver du bilen till när du bara enligt egen beskrivning endast behöver bil fram och tillbaka till jobbet.
Vad är då prioriterat?
Driftsäkerhet för att just komma dit?
Krocksäkerhet för att jobba dagen efter ev krock?
Körglädje i långsamma pendlarköer?
Mycket bränsleslukande effekt i köerna?
Detta kan enbart du med hjälp av sunt förnuft och självdistans besluta.

caromania Forummoderator
29 november 2016 · 9 296 Inlägg

Nu får herrarna lugna sig lite grann. Hur ska Panda kunna sålla i allt detta?

Kortfattat/sammanfattningsvis kan man nog säga att tittar man på bil för någon/några tior som gått 30.000mil+ så kommer det i största sannolikhet resultera i att man får en halvt osäker, eventuellt defekt (med eventuellt digra verkstadsnotor som följd) halvofräsch gammal bil med mediokra vägegenskaper?

Detta torde nog gälla de flesta märken oavsett tillverkare även om källorna som baseras på statistik verkar peka på att vissa märken är mer säkra inköp vad gäller pålitlighet. Och för sakens skull; oavsett hur åsikterna kring detta går isär så ser jag endast redovisade källor som relativt entydigt pekar åt ett håll.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
29 november 2016 · 9 296 Inlägg

Som jag sa:

Kortfattat/sammanfattningsvis kan man nog säga att tittar man på bil för någon/några tior som gått 30.000mil+ så kommer det i största sannolikhet resultera i att man får en halvt osäker, eventuellt defekt (med eventuellt digra verkstadsnotor som följd) halvofräsch gammal bil med mediokra vägegenskaper?
Valet står emellertid fritt att välja detta spår.

Detta torde nog gälla de flesta märken oavsett tillverkare även om källorna som baseras på statistik verkar peka på att vissa märken är mer säkra inköp vad gäller pålitlighet. Och för sakens skull; oavsett hur åsikterna kring detta går isär så ser jag endast redovisade källor som relativt entydigt pekar åt ett håll.
Valet alltså står fortfarande fritt att välja en dylik modell som alltså diskuterats även i andra sammanhang än här.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
29 november 2016 ·

Självdistans var ordet.
Givetvis kommer en billig bil att kräva lite mer underhåll eller rent utav reparationer, ett aktivt val av biltyp/märke kan emellertid påverka hur mycket av den varan som krävs i framtiden.
En långmilad typisk ungdomskörd "prestandamodell" är generellt tuffare körd än en "sömnig" familjebil.
Valet gör plånbokens ägare.

Senast redigerat av Evildan (29 november 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2016 · 17 488 Inlägg

JohnMayLives skrev:
O det valet har ju plånboksägaren nästan avgjort, trots envisa försök att övertyga om att "det är fel"? Nyansera er, vakna, blicka ut över er gråa horisont?

Så sant. Det blir nog en inte helt frisk tysk igen. Själv letar jag fortfarande (pga inte akut) efter en släde i klassen 10-20k. Det blir precis tvärtom. Nån Corolla eller Volvo 940. Ska bara fungera och se ok ut. Tyvärr begränsas mitt utbud liksom Pandas utbud av växellådan. Hade vill ha premiumåk utan automat. Jag vill ha en billig rostfri bil med automat...

Har hittat förr, lär göra det igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
29 november 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

JohnMayLives skrev:
O det valet har ju plånboksägaren nästan avgjort, trots envisa försök att övertyga om att "det är fel"? Nyansera er, vakna, blicka ut över er gråa horisont?

Så sant. Det blir nog en inte helt frisk tysk igen. Själv letar jag fortfarande (pga inte akut) efter en släde i klassen 10-20k. Det blir precis tvärtom. Nån Corolla eller Volvo 940. Ska bara fungera och se ok ut. Tyvärr begränsas mitt utbud liksom Pandas utbud av växellådan. Hade vill ha premiumåk utan automat. Jag vill ha en billig rostfri bil med automat...

Har hittat förr, lär göra det igen.

Jag hade kikat på den här.
https://m.blocket.se/ostergotland/BMW_7 … 12&w=2

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2016 · 17 488 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

JohnMayLives skrev:
O det valet har ju plånboksägaren nästan avgjort, trots envisa försök att övertyga om att "det är fel"? Nyansera er, vakna, blicka ut över er gråa horisont?

Så sant. Det blir nog en inte helt frisk tysk igen. Själv letar jag fortfarande (pga inte akut) efter en släde i klassen 10-20k. Det blir precis tvärtom. Nån Corolla eller Volvo 940. Ska bara fungera och se ok ut. Tyvärr begränsas mitt utbud liksom Pandas utbud av växellådan. Hade vill ha premiumåk utan automat. Jag vill ha en billig rostfri bil med automat...

Har hittat förr, lär göra det igen.

Jag hade kikat på den här.
https://blocket.se/ostergotland/BMW_735 … 12&w=2

Oh! Nice! En gammal hederlig pråm som är skattebefriad dessutom. Lådan är väl lite trög i dessa om jag inte minns fel. Min M535 -87 var inte kul att växla. Fast där har vi nog kvalitet. Fast väghållningen är väl som en packad schimpans nedför halladsåsen på en skateboard...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
29 november 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Så sant. Det blir nog en inte helt frisk tysk igen. Själv letar jag fortfarande (pga inte akut) efter en släde i klassen 10-20k. Det blir precis tvärtom. Nån Corolla eller Volvo 940. Ska bara fungera och se ok ut. Tyvärr begränsas mitt utbud liksom Pandas utbud av växellådan. Hade vill ha premiumåk utan automat. Jag vill ha en billig rostfri bil med automat...

Har hittat förr, lär göra det igen.

Jag hade kikat på den här.
https://blocket.se/ostergotland/BMW_735 … 12&w=2

Oh! Nice! En gammal hederlig pråm som är skattebefriad dessutom. Lådan är väl lite trög i dessa om jag inte minns fel. Min M535 -87 var inte kul att växla. Fast där har vi nog kvalitet. Fast väghållningen är väl som en packad schimpans nedför halladsåsen på en skateboard...

Den är vad som efterfrågas eftersom varken krocksäkerhet eller driftsäkerhet är några kriterier att ta hänsyn till.
Lådorna är skittråkiga och är man tillräckligt snabb får det att låsa som mellan 2an och 3an.
Skrammel från den bränsletörstande M30 bör inte heller vara av betydelse då det tidigare konstaterats att en BMW-motor ska skramla, då är allt ok.
7-serie kan tyckas låta stort men yttermåtten på en sådan här är snarlika med TS nuvarande reparationsobjekt.

caromania Forummoderator
29 november 2016 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Så sant. Det blir nog en inte helt frisk tysk igen. Själv letar jag fortfarande (pga inte akut) efter en släde i klassen 10-20k. Det blir precis tvärtom. Nån Corolla eller Volvo 940. Ska bara fungera och se ok ut. Tyvärr begränsas mitt utbud liksom Pandas utbud av växellådan. Hade vill ha premiumåk utan automat. Jag vill ha en billig rostfri bil med automat...

Har hittat förr, lär göra det igen.

Jag hade kikat på den här.
https://blocket.se/ostergotland/BMW_735 … 12&w=2

Oh! Nice! En gammal hederlig pråm som är skattebefriad dessutom. Lådan är väl lite trög i dessa om jag inte minns fel. Min M535 -87 var inte kul att växla. Fast där har vi nog kvalitet. Fast väghållningen är väl som en packad schimpans nedför halladsåsen på en skateboard...

Den gamla M535 var en riktigt potent vagn på den tid det begav sig. Jag hade en bekant som hade en sådan och vi dreglade ganska friskt över de 204hästarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
29 november 2016 · 9 296 Inlägg

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Jag hade kikat på den här.
https://blocket.se/ostergotland/BMW_735 … 12&w=2

Oh! Nice! En gammal hederlig pråm som är skattebefriad dessutom. Lådan är väl lite trög i dessa om jag inte minns fel. Min M535 -87 var inte kul att växla. Fast där har vi nog kvalitet. Fast väghållningen är väl som en packad schimpans nedför halladsåsen på en skateboard...

Den gamla M535 var en riktigt potent vagn på den tid det begav sig. Jag hade en bekant som hade en sådan och vi dreglade ganska friskt över de 204hästarna.

Apropå det, han som hade den bytte till sig efter en Alfa GTV6. Jäklar vad frän den var. 160hk har jag för mig, växellådan bak och de-dion axel och hela klabbet. Bulan på huven blev nästan som bulan i byxan när han kom körande.

Undrar om BMWn eller Alfan lever idag? Jag vet att han fick renovera toppen minst en gång på 535an under de åren han hade den och då var den ganska ny. Vore ju kul om man kunde ragga upp dem igen.

Senast redigerat av caromania (29 november 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
29 november 2016 ·

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Jag hade kikat på den här.
https://blocket.se/ostergotland/BMW_735 … 12&w=2

Oh! Nice! En gammal hederlig pråm som är skattebefriad dessutom. Lådan är väl lite trög i dessa om jag inte minns fel. Min M535 -87 var inte kul att växla. Fast där har vi nog kvalitet. Fast väghållningen är väl som en packad schimpans nedför halladsåsen på en skateboard...

Den gamla M535 var en riktigt potent vagn på den tid det begav sig. Jag hade en bekant som hade en sådan och vi dreglade ganska friskt över de 204hästarna.

Vi kapade ur en E28 M535 fullständigt, lättad 350kg blev den riktigt rapp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang