Nu har min chef satt in en elektronisk körjournal i min jobbar bil. Han har ett sjukligt kontrollbehov och blir galen om han ser bilen stå 10 minuter över lunchen utanför MAX!
Den fungerar så att jag har en personlig logg bricka som jag sätter mot en dosa varje gång jag startar bilen. Dosan piper som fan och lyser rött ända tills jag för min bricka mot den och loggar in. Min fundering är att om jag inte lägger brickan emot dosan innebär det att körjournalen överhuvudtaget inte går eller är det bara att den går men inte vilken person det är som kör? Detta spelar egentligen inget roll eftersom det är bara jag som kör.
Min tanke är att om jag vill att bilen inte skall se att jag åker på lunch så kan jag köra från min senaste kund utan att föra brickan över dosan och låta den pipa som fan. Sen när lunchen är över så för jag brickan över när jag passerar den destination jag sist var på. Då har jag enligt min teori kört inkognito så länge den tokpiper. Kan det vara så eller vad säger ni?
Beror på vilket system du har. Ett system som heter 2ma lagrar en gpspunkt varje gång du stänger av bilen eller startar den. Dock lagrar den alltid körsträcka så gör du som du tänkt så får du kanske nån mils färdväg med samma start och stopp punkt. Kan ju se lite skumt ut...
I vårat företag har vi elektronisk körjournal av märket ABAX och jag tycker det fungerar jättebra, dessutom har de flesta förmånsbilar och då funkar detta med privatmil jättebra. Hos oss finns det inte detta kontrollbehov av företaget. Kanske har TS företag anledning att kolla, det kanske finns de som missköter sig. Därav kontrollbehovet, vad vet jag.
Är de bara i din arbetsbil som han satt in en sån i så är de ju en pik. Han vill bara dig väl, att sluta äta skitmat. Sen vill han inte att du snyltar 10 minuter varje dag av hans pengar.
Om han har ett kontrollbehov så vad gör ditt fusk för nytta? Om du har mil utöver vad körloggen säger så blir de nog bara ett jobbigare läge att förklara bort. Men du kan ju säga att du inte kan slita dig från max.
Oj, Många frågor om varför jag gör det, men inget svar om det fungerar......
Får väl svara på de frågor som finns då, men jag hoppas ni klurar på om min ide är möjlig fortfarande.
Ja de är flera bilar som fått detta system. Så det är inte riktat mot mig. Ja, det finns anledning att sätta detta i bilarna. Det finns någon/några som använder bilen privat efter arbetstid och kör t.o.m på helgerna med arbetsbil. Så i det stora hela är jag positiv till denna kontroll då det missbrukas grovt med tjänstebilarna!
Dock kvarstår att min chef som jag känner väl och gillar, men som fortfarande skulle kolla varenda mil och visst fan kan jag leva med detta, absolut ingen avgörande fråga om jag är kvar på jobbet eller ej.
Men..... det vore enkelt om jag kunde på ett enkelt sätt vara inkognito i vissa situationer. Snylta 10 minuter av ett multinationellt företag är inget jag direkt skäms över, det är ju inte chefens egna pengar!
Och det är inte extramil som jag är ute efter, det är som jag skrev lite längre tid att slappa än min 30 minuters lunch jag är ute efter.
Hoppas nu alla frågetecken rörande detta är klart och att vi kan fokuserar på det tekniska. Utan värderingar av mina handlingar!
Är min bricka enbart en logg in så det sparar data men vet ej vem som kör? Eller är brickan en påslagning av hela körjournalen?
Det finns tydliga regler för vad arbetsgivaren får göra och inte göra med detta systemet. Det som du beskriver är INTE tillåtet.
Googla runt lite så får du se vad som finns. På min förra arbetsplats pratades det om elektronisk körjournal, vi fick då läsa igenom vad som gäller. Har tyvärr inte kvar dom papprena.
Det här stod på Datainspektionens hemsida. Det här får arbetsgivaren inte göra Det är normalt otillåtet att med stöd av en intresseavvägning enligt personuppgiftslagen använda positioneringssystem för följande ändamål:
Rutinmässig kontroll av arbetad tid. Detta är endast tillåtet undantagsvis vid konkret misstanke om allvarligt missbruk av arbetsgivarens förtroende, till exempel missbruk av tidredovisningen.
skatteverket kan vara riktigt jobbiga mot företag om de bara vill, kan handla om hundratusentals kronor för bara ett par bilar där dom bara tror att bilarna används utanför tjänsten. Vet ett företag som fick påhälsning bara för att det fanns 4 tjänstebilar men bara en som var förmån, de övriga 3 stod alltid på företaget över natten/helgen och kördes enbart till och från kund. 400 000 ville skattmasen ha, tog över ett halvår för honom att få rätt, tror ni de har elektronisk körjournal nu eller, så det kan finnas anledningar till varför arbetsgivare gör så.
Inte orkat läsa alla inlägg men det är mot lagen att använda sånt system till annat än att se körsträckan på bilen. Mitt råd, hota med facket.
Är de inte vettigare att faktiskt prata med sin chef istället för att göra sig ovän med chefen genom att hota med facket? Jag hade gått den vägen.
Dedär är ju personligt. Jag personligen hade sagt "Du är medveten om att det är mot Svea rikes lag att kolla mig i arbetet?" Det är upp till TS
Så man vågar inte påtala för sin chef att man gärna vill förhandla till sig 10 minuter till av sin lunch? Man kan ju komma med ett förslag som gör att man arbetar in tiden. Eftersom TS skriver om detta så tyder jag det som att de är återkommande med sina extralånga raster. Om chefen misstänker att de anställda myglar med tiden så får de absolut kolla upp dem, vilket de verkar vara en del som gör?
De finns faktiskt en annan lösning med, man kör med sin egna bil och plockar ut ersättning om man nu är så nojjig och måste manipulera en körjournal som kan ge riktigt höga avgifter för bolaget. TS åker ju dessutom själv på en avgift om de blir kollade och inget stämmer.