Läckande värmepaket volvo 760 -89 ac, ecc

Lund98
30 oktober 2016 · 4 Inlägg

Har haft problem i min Volvo 760 -89 ända sedan slutet av sommaren med igen immade rutor, en tid tillbaka märkte jag att golvmattan på förarsidan var fuktig så försökte torka upp den, vilket inte blev till något. Mattan blev våtare helatiden (blev kallare ute=vred på mer värme). Nu är det genom blött på både förar och passagerar sidan och det är kylarvätska. På fönstren är det en tjock ''hinna'' som inte går att torka bort...
Nu är min fråga var den kommer ifrån? Borde väll inte finnas en värmekran på insidan då bilen har ac? Är det enklaste att byta ut hela värmepaketet eller är det något man klarar av att fixa upp själv? Kan någon isf vara vänlig och förklara hur jag skall gå till väga utan att göra det svårare än va det redan är.
Tack på förhand.

jaka54
30 oktober 2016 · 5 766 Inlägg

Hej!
Enklast är väl att ta kontakt med Bilia t.ex och kolla på deras filer med bilder hur det ser ut. På 745 -87 utan AC satt det en reglage ovanför pedalstället som reglerade inkommande varmvatten (en ren idioti att ha den inne i kupén enligt mig då den ofta läckte).

frasse4
30 oktober 2016 · 736 Inlägg

Det borde vara samma som på tidiga 960, och då sitter inte värmekranen inne i kupén. Men själva värmeväxlaren kan läcka. Dessvärre är bilen typ byggd runt den, man bör lyfta ur hela instrumentbrädan för att kunna dela på värmepaketet. Det går att göra med brädan på plats, det har jag gjort på min 960, men skulle aldrig göra om det, det tog två dagar i ett kallt garage...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
zemet
31 oktober 2016 · 4 047 Inlägg

Det är nog ditt värmepaket som läcker skulle jag gissa. Det är ett rent helvete att byta. Tog typ 2 dagar i de mest obekväma ställningarna.
Det är bara dra igång bilen på maxvärme och låta den gå medans du plockar bort inredingen tills du kan se ungefär varifrån vattnet läcker.
Antar att du får fylla på vatten ganska ofta?

Senast redigerat av zemet (31 oktober 2016)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Lund98
1 november 2016 · 4 Inlägg

Tack för svaren.
Blir väll nog att plocka isär lite vartefter och kolla läget...
Jo måste fylla på kylarvätskan ofta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang