Vinterförvara bil - Utomhus

julmusten
3 november 2016 · 5 Inlägg

Hejsan.

Jag har en Saab 900 som kommer mestadels stå utomhus utan användning nu i vinter.

Det jag har tänkt är att köpa ett överdrag så att lacken inte behöver bli sämre.

Den har en väldigt fin och klar vit färg. Köpte den av en äldre herre som blev för gammal för att köra bil och den har bara haft två ägare och alltid stått i varm garage tidigare.

Men min fråga till er är, behöver den tömmas på nånting eller kan jag ha kvar olja/bensin över vintern? Samt är det bättre att den får gå med kupé/motovärmare några timmar per dygn nu då det blir kallare utomhus eller ska jag helt enkelt skippa att sätta igång det?

Kan tillägga att jag bor där det kan bli runt -35.

Mvh

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 november 2016 · 14 042 Inlägg

julmusten skrev:
Hejsan.

Jag har en Saab 900 som kommer mestadels stå utomhus utan användning nu i vinter.

Det jag har tänkt är att köpa ett överdrag så att lacken inte behöver bli sämre.

Den har en väldigt fin och klar vit färg. Köpte den av en äldre herre som blev för gammal för att köra bil och den har bara haft två ägare och alltid stått i varm garage tidigare.

Men min fråga till er är, behöver den tömmas på nånting eller kan jag ha kvar olja/bensin över vintern? Samt är det bättre att den får gå med kupé/motovärmare några timmar per dygn nu då det blir kallare utomhus eller ska jag helt enkelt skippa att sätta igång det?

Kan tillägga att jag bor där det kan bli runt -35.

Mvh

Jag tycker att du ska se till att ha bra frysskydd. Jag har aldrig brytt mig om att tappa ur nånting ur bilen. Batteriet tar du in och underhållsladdar. Ställ bara inte bilen på en gräsmatta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
3 november 2016 ·

Töm inte vätskor.  Fyll på med spolarvätska, glykol som tål -40.   Kan du inte köra bilen något under vintern?

julmusten
3 november 2016 · 5 Inlägg

Vad är ett frysskydd? Menar du överdraget som jag har tänkt köpa?

Ja precis batteriet kan ju vara bra att plocka ur, bilen står på asfalt så det är lungt!

Men tar jag ur batteriet fungerar fortfarande kupé/motorvärmare då, eller är det onödigt att sätta igång det om bara bilen ska stå utan användning?   

Nej den bilen kommer inte användas något alls under denna vinter.

julmusten
3 november 2016 · 5 Inlägg

Läst runt lite mer nu på nätet och det är många som säger att man ska skippa ett så kallat "silvergarage" eftersom det kan bildas kondens mellan karossen och överdraget?

Då verkar det enda som jag behöver göra är att tanka full tank, pumpa upp däcken lite och ta ut batteriet och underhållsladda det? Samt även köpa en torrboll och slänga in någonstans i bilen. Sedan är det bara låta den vackra saaben bli täckt av snö?

Men hur är det med kupé/motorvärmare, skippa det helt eller? Ingen som nämner det någon annanstans.

Senast redigerat av julmusten (3 november 2016)

simlar
3 november 2016 · 5 524 Inlägg

Se till så att kylarvätskan har tillräckligt låg fryspunkt, så slipper du att kylarvätskan fryser och spräcker motorblocket.

Se även till så att spolarvätskan har tillräckligt låg fryspunkt så  inte spolarvätskan fryser och spräcker spolarvätskebehållaren.

Motorvärmare och/eller kupévärmare används endast om du ska köra med bilen.

Pumpa däcken eller allra helst ställ bilen på dåliga däck så spelar det ingen roll om dom blir platta av att stå.

Tanka full tank är att rekommendera, då minimeras risken att det samlas kondens och därmed även vatten i tanken.
Även en bränslestabiliseringstillsats brukar rekommenderas så inte bränslet blir dåligt.

Ta in och sätt batteriet på underhållsladdning är ett måste, annars kommer det bli dåligt.

Byta motoroljan just innan bilen ställs undan är också bra och sen byta oljan igen till våren/sommaren när bilen tas fram igen rekommenderas.
Detta för att gammal motorolja kan bryta ner motorns inre delar.
Sen oljebytet på våren är för att få bort kondensvattnet som samlats under vinterförvaringen.

Skulle även rekommendera att spruta in något sorts rostskydd i cylindrarna när bilen parkerats så det inte börjar rosta där i.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Muttley
3 november 2016 ·

simlar skrev:
Skulle även rekommendera att spruta in något sorts rostskydd i cylindrarna när bilen parkerats så det inte börjar rosta där i.

Ett par klickar olja rätt ner i cylindrarna och på med tändstiften igen så klarar de sig galant smile.


TS kan du ordna ett billigt tält att ha över så slipper du ju all tyngd från snön.  Gissar att du bor i ett område där de snöar friskt om de nu blir så kallt.

julmusten
3 november 2016 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Se till så att kylarvätskan har tillräckligt låg fryspunkt, så slipper du att kylarvätskan fryser och spräcker motorblocket.

Se även till så att spolarvätskan har tillräckligt låg fryspunkt så  inte spolarvätskan fryser och spräcker spolarvätskebehållaren.

Motorvärmare och/eller kupévärmare används endast om du ska köra med bilen.

Pumpa däcken eller allra helst ställ bilen på dåliga däck så spelar det ingen roll om dom blir platta av att stå.

Tanka full tank är att rekommendera, då minimeras risken att det samlas kondens och därmed även vatten i tanken.
Även en bränslestabiliseringstillsats brukar rekommenderas så inte bränslet blir dåligt.

Ta in och sätt batteriet på underhållsladdning är ett måste, annars kommer det bli dåligt.

Byta motoroljan just innan bilen ställs undan är också bra och sen byta oljan igen till våren/sommaren när bilen tas fram igen rekommenderas.
Detta för att gammal motorolja kan bryta ner motorns inre delar.
Sen oljebytet på våren är för att få bort kondensvattnet som samlats under vinterförvaringen.

Skulle även rekommendera att spruta in något sorts rostskydd i cylindrarna när bilen parkerats så det inte börjar rosta där i.

Tack för utförligt och mycket bra svar. Då har jag en punkt lista att gå efter nu när jag ska börja.

Oljan, spolarvätska samt kylarvätskan är nyligen bytt och har inte kört allt för mycket sedan dess, men jag kan kolla och fylla på det som behövs? Sedan byter jag när det blir vår igen.

tkd_rille skrev:

simlar skrev:
Skulle även rekommendera att spruta in något sorts rostskydd i cylindrarna när bilen parkerats så det inte börjar rosta där i.

Ett par klickar olja rätt ner i cylindrarna och på med tändstiften igen så klarar de sig galant smile.


TS kan du ordna ett billigt tält att ha över så slipper du ju all tyngd från snön.  Gissar att du bor i ett område där de snöar friskt om de nu blir så kallt.

Så olja rätt ner i cylinderna, är även helt nya tändstift så det är nog bra att sätta dit lite olja!

Det kan jag kolla, ja precis det snöar rätt mycket här uppe. Men då är de ju det att hitta ett stabilt tält som håller all snö wink

Senast redigerat av julmusten (3 november 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang