Ljud Audi a4 -04

illiuminati
19 november 2016 · 243 Inlägg

Tja!

Börjat koppla ljud i min Audi A4 1.8t -04, har byggt innan men är ingen expert.
Kommer sätta ett JL audio C5 6.5" kit fram, en 12" låda bak och allt ska drivas på slutsteg 2st Gas pro 80.2.
Kan tyckas snålt, men kommer inte gå in på varför, men kan tillägga att Bra ljud i bil drev hela sin vita volvo på 2st Gas Pro 80.4 som stod utställd på Elmia och hade ett bra jävla ljud smile

Första frågan den inringade kontakten här, vad går den till? har en mikrofon i instrumentpanelen, är det till den? https://puu.sh/smSLz/201540e1e7.png

Andra frågan när jag kopplade in stereon så fick jag det inte att fungera så att stereon stängdes av med bilen, den är på så jag måste stänga av manuellt.
Har redan sökt mig till svaret om att jag måste ta spänning från kabelhärva vid ratten eftersom det bara finns konstantström.
MEN när jag kopplar in stegen, kommer dessa stängas av med att jag stänger av stereon, och startas när jag startar stereon?
Kan leva med att stänga av stereon manuellt, men hålla på med switch till stegen är inget jag är sugen på.

Tredje frågan när jag köpte bilen fungerade inte vänster fram högtalarna, varken 6.5" eller tweetern, tänkte att det inte gjorde något eftersom jag skulle montera eget framsystem.
MEN bekväm av sig som man är, så tänkte jag koppla JL kitet på orginalkablarna eftersom det är så pilligt att dra ny kabel.
Är det något vanligt fel med A4 att högtalarna slutar fungera, att det lätt blir glapp någonstans?
Tanken har varit om högtalaren är trasig eller om kabeln är trasig, värt att felsöka detta eller går det att få igenom en ny kabel på något enkelt sätt?
Eller är det som det brukar att jag måste borra mig genom anslutningen?

Fjärde frågan Är audi A4 bra att bygga ljud i eller kommer plåten skramla och ha sig så jag måste lägga ner flera tusen på att dämpa bilen?
Givetvis märker jag detta själv, men tänkte om jag ska förbereda mig på det värsta för tål inte skramlande plåt.
Tar min förra bil (renault megane) som exempel, den va riktigt bra dämpad orginal, kunde låta basen fladdra på rejält och plåten va ändå stum.

Citroën C5 Exclusive "paddan" (2002)
Saab 9-3 Aero "Svarten" (2001)
Renault Megane "klistret" (2000)
Polaren
19 november 2016 · 352 Inlägg

Läste mig fram lite att det verkar som den gula pluggen är för info till displayen i instrument panelen.

Föregår inte vad jag kan läsa men har du bytt huvud enhet/stereo?
kopplar du rätt till steget så stängs det av samtidigt. Vart placerar du stegen samt tar remote signalen ifrån?

Kan vara kabelbrott i dörren eftersom den används ofta.

Jag har dock en b7 men har inte upplevt något skrammel förutom bakluckan(endast när man stått utanför) men inget man hör inuti.

Senast redigerat av Polaren (19 november 2016)

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
illiuminati
19 november 2016 · 243 Inlägg

Polaren skrev:
Läste mig fram lite att det verkar som den gula pluggen är för info till displayen i instrument panelen.

Föregår inte vad jag kan läsa men har du bytt huvud enhet/stereo?
kopplar du rätt till steget så stängs det av samtidigt. Vart placerar du stegen samt tar remote signalen ifrån?

Kan vara kabelbrott i dörren eftersom den används ofta.

Jag har dock en b7 men har inte upplevt något skrammel förutom bakluckan(endast när man stått utanför) men inget man hör inuti.

Tja, precis har bytt huvudenhet bara än så länge, ska sätta stegen i bagageluckan.
Kommer ha en enkel 12" bara och den kommer inte va maxad eftersom jag räknar med ett rätt så bra tryck från 6.5" kitet så basen kommer få reflektera lite bara smile

Tack för info om den gula pluggen, då gör det inte så mycket.

Polaren
19 november 2016 · 352 Inlägg

Då gör du så att när du drar kabel och lågnivå till slutstegen drar du med en remote för stegen som du kopplar in till stereon då stängs de av samtidigt som stereon.

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Fjong
20 november 2016 · 1 494 Inlägg

Gör det ordentligt och fixa tändningsström, inte kul om glömmer stereon igång så att det suger ur batteriet.

Skulle dragit nya sladdar till dörrarna, original sladdarna brukar vara ganska tunna med.

Rekommenderar att du kikar på caraudiofabrication på yt, han har en bra guide där han visar hur man på ett bra sätt installerar midbasar i dörrarna och massa andra bra guider.

it_mutt Avstängd
20 november 2016 · 10 388 Inlägg

Den inringade kontakten är till "diversity antenna" (nej jag vet inte vad den svenska översättningen blir). Det hänger iaf på vilken antenn som ska användas ("bilen" (nåja) känner av vilken av de olika antennerna som har bäst mottagning och använder den).

Information till ex.vis displayen i kombiinstrumentet går (kanske föga förvånande) via can

Senast redigerat av it_mutt (20 november 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
illiuminati
23 november 2016 · 243 Inlägg

Okej tack för svaren.
Blir nya kablar till dörrarna, letar för närvarande hjälp i Norrköpings området med detta smile har monterat isär dörren men insett att det blir för pilligt att göra på en P-plats själv.

Iallafall fått igång stereo med BT och mikrofon så det fungerar, men tråkigt att åka med bara en fungerande högtalare sad
Får ta tändningsström framöver när jag plockar isär, jobbigt att behöva stänga av manuellt xD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang