4846
Sök

Passat 13 batteriladdare

19 Inlägg
3 december 2016
Trådstartare
#1
Hej! Har installerat en defa charger som inte Verkar funka till mitt extra batteri. Batteriet sitter bak i bagage utrymmen, den driver bla dieselvärmaren.

Laddaren är direkt kopplat på det främre batteriet (plus på pluspolen och minus i chassit), men det verkar inte som att det bakre batteriet laddas alls då inte min dieselvärmaren går i mer än 5 min.

Är laddaren felkopplad eller är de nå relä som strular?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 december 2016
#2
Har du möjlighet att kolla med instrument att batteriet laddas med 14 volt bak så fixar du det nog.
laddar den med 14 volt då tippar jag att batteriet nästan gjort sitt..
Senast redigerat av tommen1 (3 december 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

19 Inlägg
3 december 2016
Trådstartare
#3
Ahh ska komma det.. Men hur mäter man det? Före säkringen som sitter på kabeln till de bakre batteriet? Behövs en batterisepparator om inte jag får 14v? 

Dock har jag för mig att när främre batteriet är fullt ska den skicka laddningen vidare till bakre.. Eller har jag fel?
Senast redigerat av ArganaS (3 december 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 december 2016
#4
Man mäter över batteriets poler.
Får du inte 14 volt, då kan säkringen gått eller batteriskiljaren..sad
Senast redigerat av tommen1 (3 december 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

19 Inlägg
3 december 2016
Trådstartare
#5
Ok.. Sist jag mätte vart 12,8 ca.. Ska mäta med en digital o kväll. Svårt att se på min urgamla voltmetet

19 Inlägg
3 december 2016
Trådstartare
#6
ArganaS skrev:
Ok.. Sist jag mätte vart 12,8 ca.. Ska mäta med en digital i kväll. Svårt att se på min urgamla multimeter

19 Inlägg
3 december 2016
Trådstartare
#7
Japp 12,3v verkar inte som om batteriet laddar alls..

Jag hittade även en vit kabeln som inte var ihopkopplad med något, men lite längre in under klädseln fanns ett relä? Med en röd lysdiod. Tryckte in kabeln i den och dioder började blinka med ett klick ljud. Verkar inte höra till batteriet men dioder lyser konstant.. Vad kan det vara till? Ser ut som det har suttit någonting bredvid extrabatteriet (wifi)?
Senast redigerat av ArganaS (3 december 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
4 december 2016
#8
Då har du lite jobb.
Försök följa batteriets pluskabel och se vart den tar vägen.
Andra änden bör väl sluta framme under huven och där får du kanske lösningen..
Har du kollat tåtarna på värmaren?
Senast redigerat av tommen1 (4 december 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

19 Inlägg
4 december 2016
Trådstartare
#9
Känns som om verkstaden får kika på detta.. Men ska ge detta ett försök först

5 832 Inlägg
4 december 2016
#10
Sitter ett skiljerelä någonstans mellan extrabatteriet och startbatteriet, detta för att inte kunna köra slut på strömmen i startbatteriet när man använder dieselvärmaren.
Extrabatteriet laddas inte förrän startbatteriet är tillräckligt laddat, har dock för mig tändningen måste vara på för att skiljerelät ska koppla ihop batterierna. jag är tyvärr inte allt för insatt i hur skiljerelät fungerar då det väldigt sällan är problem med det.


Forummoderator
18 290 Inlägg
4 december 2016
#11
simlar skrev:
Sitter ett skiljerelä någonstans mellan extrabatteriet och startbatteriet, detta för att inte kunna köra slut på strömmen i startbatteriet när man använder dieselvärmaren.
Extrabatteriet laddas inte förrän startbatteriet är tillräckligt laddat, har dock för mig tändningen måste vara på för att skiljerelät ska koppla ihop batterierna. jag är tyvärr inte allt för insatt i hur skiljerelät fungerar då det väldigt sällan är problem med det.

Är startbatteriet inte helt friskt så skickas ingen laddning akteröver. Samma fenomen om bilen körs korta sträckor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
4 december 2016
Trådstartare
#12
Båda battetierna är ok vad jag vet.
Men hur kan jag koppla laddaren så att den kommer åt båda batterierna? (Defa 1204)  alternativt bakre batteriet?

Tack svaren, uppskattas!

Forummoderator
18 290 Inlägg
4 december 2016
#13
ArganaS skrev:
Båda battetierna är ok vad jag vet.
Men hur kan jag koppla laddaren så att den kommer åt båda batterierna? (Defa 1204)  alternativt bakre batteriet?

Tack svaren, uppskattas!

Koppla in den på det bakre. avskiljaren ser ju till att bara det laddas då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
4 december 2016
Trådstartare
#14
Precis min tanke enda problemet är att kablarna räcker inte bak. Laddaren är monterad i fronten samt kontakten sitter i spoilern. Min tanke är att om jag lyckas hitta avskiljaren/sepparatorn kan jag då koppla in +kabeln på avskiljaren? Eller jacka in på bakre +kabeln?

Hittar inte ett jota om hur detta system funkar, seriekoppade eller parallell med eller utan avskiljare..

19 Inlägg
4 december 2016
Trådstartare
#15
Nu efter lite efterforskning så är det så att när bilen går har jag  ca 14,2 - 14,3v i bakre batteriet...   detta bör innebära att det sitter en brytare någonstans i bilen.. suck! detta är tröttsamt.

19 Inlägg
5 december 2016
Trådstartare
#16
ja nu är det så att det går inte att ladda båda batterierna från samma laddare utan dessa ligger separat. har försökt att lokalisera plinten men hittar fan inget alls.. kabeln försvinner under mattan. så nu tar jag en verkstad på detta..

Tack för svaren jag fått smile

Forummoderator
18 290 Inlägg
5 december 2016
#17
ArganaS skrev:
ja nu är det så att det går inte att ladda båda batterierna från samma laddare utan dessa ligger separat. har försökt att lokalisera plinten men hittar fan inget alls.. kabeln försvinner under mattan. så nu tar jag en verkstad på detta..

Tack för svaren jag fått smile

Varsågod, berätta hur de gjorde sen!

Koppla ihop 2 batterier permanent som är av olika styrka ska du inte göra. Då kommer de att laddas ur sakta men säkert. Det blir lite som en balansbräda som aldrig blir i balans...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
5 december 2016
Trådstartare
#18
ska göra de!.. men en annan fundering är kan man skarva kabeln från laddaren och dra den till bakre batteriet.. eller blir spänningsfallet för stort???


Sök