Som rubriken antyder kommer detta projekt alltså handla om en ombyggnation av en skyline r33. Tanken och planen är att med mycket spackel och kap få på en r34 front på en r33. Har endast sett ett fåtal av dessa och då är övervägande del utanför sverige. Kanske kan de vara den första svenska skyline detta görs på? Tipsa gärna om du har hittat något liknande i sverige! :)
Som rubriken antyder kommer detta projekt för de mesta finnas till för att kunna följa min plan om att sätta en r34 front (huv, skärmar, lyktor, front) på en r33. Utöver front bygget, som de kommer handla mestadels om, så kommer det även hända en del med motorn och effekten förhoppningsvis.
Bilen är dagsläget hyfsat original och är utrustad med: Utbytt motor till en rb25det neo (från r34) FX500 race koppling Kn luftfilter Större intercooler BLITZ avgassystem BLITZ boost control DTT turbo timer Bc racing colivers Fjäderbensstag fram o bak Japan Racing 12 fälgar GTR vinge
Bilen kommer då alltså nu under vinterhalvåret att genom gå en rätt så stor förändring med mest tid på en "facelift". Då jag inte lyckats hitta några projektloggar eller annat liknande om just denna ombyggnad så bestämde jag mig för att försöka göra en egen tråd och vara till hjälp för andra som ev vill göra samma sak eller bara vill få en större inblick i vad som faktiskt måste göras. Motormässigt kommer det göras om lite mindre men ändå tillräckligt för att kunna få ut lite mer effekt och även ha en rolig gatbil.
I korta drag kommer följande hända med motorn om tid och ekonomi finns: Sprut Turbo Grenrör Extern wastegate Toppbult Toppackning Bränsle system
Kommer försöka uppdatera ofta och med mycket bilder och mindre text på hur jag löser saker och ting med r34 konverteringen för att göra det intressant och läsa och lätt att förstå om någon annan vill försöka sig på detta.
Har en känsla av att detta kommer skapa en hel del delade meningar men ni som inte gillar de eller på något annat sätt inte tycker om det, håll de för er och kladda inte ner projektet med massa onödiga kommentarer är ni snälla Och med detta menar jag inte att kritik är förbjudet, tar gärna emot era tips och ideér om hur man ev kan göra saker annorlunda eller förändra något
Samarbeten: LMR.se små modifieringar - stora resultat
Det räcker nog för en inledning till detta projekt och hoppas ni gillar de!
Då var man äntligen igång med bygget, blir en hel del måttande och inpassning så inget man gör på en helg direkt Men satans så kul o vara igång på riktigt
Inte hänt så mycket senaste tiden men nu har man fått tummen ur röven o börjar göra lite med bygget Förhöjda huvfästen samt börjat passa in skärmarna mot dörren.
Har varit väldigt inaktiv de senaste dagarna om inte veckorna.... Så pga detta uppehåll kommer nu en lite längre update med mycket gott att läsa och titta på!
Har nämligen skrotat idén med att bygga egna skärmar och hittade istället skärmar fabriks byggda just för detta ändamål otroligt nog. Och lägligt nog så hade JSPEC rea på just dessa skärmar så jag slog till och köpte mig ett par direkt! Dessa är självklart inte 100% bolt on men jag sparade sjukt mycket tid och arbete på att göra detta! Tyvärr tog jag inga bra bilder på hur alltihop blev men istället får de bli lite bilder på hur de passade efter lite modifikationer
Huven har också fått smaka på vinkelkapen så nu går den mycket längre ner än innan och passar faktiskt riktigt bra mot nerkant på rutan samt skärmarna. Hoppas ni gillar detta och ska försöka uppdatera oftare!
Utöver allt detta med skärmar och huv så lyckades jag även komma över ett par riktigt fina fälgar som jag varit sugen på ett tag. Så de fick bli en sen hjulklapp till japanaren helt enkelt. XXR 526 18x10,5" Som jämförelse fick farsans goa 10x6" samt hans original 10x4,5"fälgar användas ;D
Lämna gärna en kommentar eller två och skriv vad ni tycker!
Makkan97 skrev: Har varit väldigt inaktiv de senaste dagarna om inte veckorna.... Så pga detta uppehåll kommer nu en lite längre update med mycket gott att läsa och titta på!
Har nämligen skrotat idén med att bygga egna skärmar och hittade istället skärmar fabriks byggda just för detta ändamål otroligt nog. Och lägligt nog så hade JSPEC rea på just dessa skärmar så jag slog till och köpte mig ett par direkt! Dessa är självklart inte 100% bolt on men jag sparade sjukt mycket tid och arbete på att göra detta! Tyvärr tog jag inga bra bilder på hur alltihop blev men istället får de bli lite bilder på hur de passade efter lite modifikationer
Huven har också fått smaka på vinkelkapen så nu går den mycket längre ner än innan och passar faktiskt riktigt bra mot nerkant på rutan samt skärmarna. Hoppas ni gillar detta och ska försöka uppdatera oftare!
Utöver allt detta med skärmar och huv så lyckades jag även komma över ett par riktigt fina fälgar som jag varit sugen på ett tag. Så de fick bli en sen hjulklapp till japanaren helt enkelt. XXR 526 18x10,5" Som jämförelse fick farsans goa 10x6" samt hans original 10x4,5"fälgar användas ;D
Makkan97 skrev: Har varit väldigt inaktiv de senaste dagarna om inte veckorna.... Så pga detta uppehåll kommer nu en lite längre update med mycket gott att läsa och titta på!
Har nämligen skrotat idén med att bygga egna skärmar och hittade istället skärmar fabriks byggda just för detta ändamål otroligt nog. Och lägligt nog så hade JSPEC rea på just dessa skärmar så jag slog till och köpte mig ett par direkt! Dessa är självklart inte 100% bolt on men jag sparade sjukt mycket tid och arbete på att göra detta! Tyvärr tog jag inga bra bilder på hur alltihop blev men istället får de bli lite bilder på hur de passade efter lite modifikationer
Huven har också fått smaka på vinkelkapen så nu går den mycket längre ner än innan och passar faktiskt riktigt bra mot nerkant på rutan samt skärmarna. Hoppas ni gillar detta och ska försöka uppdatera oftare!
Utöver allt detta med skärmar och huv så lyckades jag även komma över ett par riktigt fina fälgar som jag varit sugen på ett tag. Så de fick bli en sen hjulklapp till japanaren helt enkelt. XXR 526 18x10,5" Som jämförelse fick farsans goa 10x6" samt hans original 10x4,5"fälgar användas ;D
Fortsatt inpassning av huven. Mycket jobb är de men efter lite mer kapande av huven ligger den riktigt bra måste jag säga. Nästa steg blir att få dit muttrar på mina fästen jag gjort så huven kan fästas mot gångjärnen.
Mycket kvar, mycket gjort. Stor update med mycket bilder! Går relativt fort framåt nu även om bilderna inte säger de Huven är temporärt fastsatt på sin rätta plats med hjälp av lite spackel mellan huv och gångjärn. Inpassning av skärmar har gjorts på riktigt och är även fastsatt i 3/5 original fäst punkter. Lite modifikationer behövs göras men inom kort bör de gå att fästa på alla punkter
Sen ska även huven nu brytas loss lite försiktigt och de riktiga fästena ska plastas in så. Dessa består endast av en tjockare plåtbit med två bultar fastsvetsade i, kommer förhoppningsvis fungera klockrent
De var allt för idag. Glöm inte att följa, dela, kommentera och RÖSTA så fler kan följa bygget
Huven passade utmärkt även efter att de riktiga fästena var in spacklade Men hade inte lust att börja slipa och hålla på med dom så började istället med den riktigt roliga delen, kofångaren Som jag misstänkte passade inte fronten nånstans i princip Men efter en stunds funderande konstaterade jag att enklast blir att kapa fronten helt enkelt. Som ni kan se på de första bilderna var kofångaren både för bred och hamnade för långt in så de blir att kapa, korta/förlänga och plasta om den så passformen blir 110% Provade även att lägga dit lyktorna för att se att allt matchar och de passade nästan perfekt, behöver kapas lite i krockbalken och nya fästen för själva lyktan behövs fixas. Allt gick väldigt bra ändå tycker jag och inga större motgångar ännu peppar, peppar, ta i trä
Se till att följa så ni inte missar något och lägg gärna en kommentar om vad ni tycker! Och glöm inte att sprida/dela projektet så fler kan hitta hit!
Det var allt för mig idag, kika in bilderna och vänta på nästa update!
Första gången under byggets gång jag fått lite större problem, men de är ju kul de oxå I alla fall, förra gången kapades fronten isär då den var alldeles för bred, vet ej hur de kommer sig men i vilket fall så passade den inte för fem öre.
Fortsatt arbete med fronten och även lyktor på börjat. Fronten verkar vara riktigt rutten passform på även på en R34 så kommer gå åt en hel del arbete med den för att passa in 100%. Men efter mycket kapande och en hel del tänkande så har fronten nästan kommit på plats. Som bilderna visar är de fortfarande en del att klura över, som hur jag ska få den närmar lyktorna men samtidigt få den längre ifrån huven
För lyktornas del gick de bättre däremot Behövdes lite kapande i krockbalk och även lite i "lykthålen" för att de skulle passa in ordentligt. Men efter detta passade dom riktigt fint, är fastsatta med lite striped och tejp just nu för att kunna passa in resten rätt Men i de stora hela en bra dag och fick mycket gjort fast de kanske inte syns
Nu jävlar händer det grejer Fronten blev kapad och spacklad men blev inte riktigt 100% passform så det blev att kapa lite mer. Men efter lite mer kapande och inpassning av fronten ännu en gång så tycker jag ta mig fan att den passar riktigt bra Finns lite grejer att justera fortfarande men i det stora hela är den nästan på plats. Snart är det dags o lägga lite mera spackel, många timmars slipande och sen börja plasta ihop allt på riktigt! Har även fått lyktorna på plats där dom ska vara, fick bli plattjärn som fästen just nu, kommer antagligen förändras och snyggas till längre fram men nu siktar jag på att få allt att lira i det stora hela och inte snöa in på massa små pill. Går extremt bra detta tycker jag och det är inte så väldans mycket kvar att göra så är riktigt taggad på detta nu! Enjoy och glöm inte följa projektet så ni inte missar detta fina bygge!
Här är då hur det blev efter första omgången med kapande och ihop lappande. Som ni ser vid huven passar inte riktigt grillen så då fick vinkelkapen gå varm igen.