Mercedes 200 kompakt diesel konvertering (OM617)

Jag ska åka diesellokomotiv! Jag ska få till en kompakt 240D 3,0 i toppskick med alla väsentliga "lyxtillbehör", bra ljud och turbo (ej hugget i sten) men utan att ändra och "förstöra" någonting för att kunna sälja den för en bra slant till nästa projekt (Y). Min kycklinggula 200 bensin var hyfsat fin när jag köpte den men som ni kommer att se så hittar man alltid grejor om man bara letar. Jag är lyckligt lottad med en farsa som har fint garage (som han dessutom vill låna ut) och en massa reservdelar till dessa bilar liggandes.

Lill-emme

  • 28 Följare
  • 16 567 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 juli
Lill-emme
22 december 2016 · 58 Inlägg
#21

Om jag inte redan sagt det så utspelar sig detta ganska precis för ett år sedan. Problemen med hjullagren som man såg längre upp var bara en liten inflik från förra veckan i nutid alltså. Kan kanske bli lite förvirrande med alla dessa tidslinjer men vi kommer ifatt så småningom tongue

Lill-emme
26 december 2016 · 58 Inlägg
#22

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-3e8177ecd260f232d19b9e18fc645bf7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-128794b06f39552d01a343a0c91adf79.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-5343f6296334d37f1ed767b7039f6273.jpg

God jul i efterskott!

Man kan se på utsidan skärmkanten att det har blivit lagat sedan tidigare. Grejen är att det bara gick att få tag i färdiggjorda skärmkanter till vänster sida. På höger sida var jag tvungen att köpa hela bakskärmen "under list". Och det var på andra sidan som det var mest rostigt. Men det var ingen fara. skitbra att man ens kan få tag i färdiggjorda skärmkanter till dessa bilar för att tillverka själv skulle ta en jädra tid.

Fick ta bort en del. Som sagt gjorde jag innerskärmarna lite grovt först. Sedan ritade jag ut en mall av den delen av skärmkanten jag tog bort på bilen, lade den över den nya, och de gav mig något att rita runt för att få rätt del av skärmkanten. Jag bytte inte ut hela skärmkanterna eftersom det skulle bli så mycket svetsning och det kändes så onödigt att ta bort så mycket bra plåt. roll

Först tänkte jag falsa plåten och punktsvetsa men det blev helsvetsning istället. Det var bara att kapa ut de nya bitarna lite extra stora och sedan använda plåtsax och smärgel för att anpassa bitarna till bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-5adc742cc1e08bc573e1dbce10cca4ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-db60035b1ae441e79269d83c0fbce1b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-1d43d7a08d0d893577ad5c60beed051b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-687ac51c518c8592d264c9d4276aa771.jpg

Senast redigerat av Lill-emme (26 december 2016)

Lill-emme
30 december 2016 · 58 Inlägg
#23

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-3fcfbc3f4e57806d440ff730a79f427e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-781024426db0044476fd62b0e7632720.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-c2f67e1d8ac91b89f13e5afeff738179.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-2bc339c0c085d8fa3f2d7700c404b270.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-f870c5d620b8a6f6ba33b2b8687e15ff.jpg

Rosten på vänster sida vid området kring genomslagsgummit. Ätit rejält där också.


https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-62919eb32687fe38f908e154f39b5e06.jpg

Efter den bilden blev tagen insåg jag att jag var tvungen att göra en lapp till övre fjäderskålen också.
Ytrosten uppe i stötdämpartornet fick sig en omgång med stålborste och skortstrissa bara smile.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-751f2b36cbe9a3d2edea976127edad9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-0139e56416ed072b467510edde21ba42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-e029d076ca6117b704c2a1f4a7965035.jpg

Efter svetsning och slipning med trissa. Är särskilt stolt över det faktum att man inte ens ser där jag har svetsat i fjäderskålen cool.
Annars gick jag till väga på samma sätt som på andra sidan. Bara att det blev några fler bitar på denna sida.

Senast redigerat av Lill-emme (30 december 2016)

Lill-emme
1 januari 2017 · 58 Inlägg
#24

Gott nytt år då smile. Vilken åktur 2016 blev alltså. Det roliga är att det var precis runt denna tiden förra året som jag höll på med just denna delen av projektet, och nu exakt ett år senare sitter jag och gör inlägg om det på internet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-2905a060dfc5153ce1c4ca265b7b286e.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-472983cd11cf2b2d9106bae9563e481e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-3ca588871af28832baa15ab751e522cc.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-8981529cae029a379f9c800f4c457a4a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-effd2f2c28a3991da400947bdabd9aec.jpg

Såg ungefär likadant ut som på andra sidan här. Var lite värre på bakskärmen alldeles bakom själva skärmkanten. Och det var även ett rostigt ställe mitt på skärmkanten som jag var tvungen att byta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-6d1180d28f8afaf3d2a08362338eccad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-882b535f5bb720c992de47d142e34e9c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-384deb4a2cdda52f93c23a4e1b6baf9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-479783b0629c7dbbd7e26ea6c20d0798.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-70256c6e29520e52db2ac0fb9a8e4545.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-2c1ab0fe1879509f07828cad72315baf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-21973a1dcb8b42854f0aa7dc221fb165.jpg

Inte att leka med


https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-56f41bf0218d676cb71e91c51fe84af6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-6e1f47cd9de92f7c05354b165725ad04.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-98070f01147a950ce08f23979c889470.jpg

Lite enklare att svetsa här på denna sidan då ingen reservhjuls balja är i vägen :S

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-e8cf1acee735cc6b6e1065db8e44b84b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-d4ec2a391624cb2c9ae4427ce510fa2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-c5428eb215513f45340a94359d1db896.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-c621b137136e8ab66cf586e12dcb0828.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-cc06aef70b159356168253633a7db052.jpg

Överlägset


https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-ae3fbb3dc1df6238398bf74a4704d3db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-a9eed4fdcd1bf64bd0f32d350fdf0e4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-2cf2b3c5b45c51e6c655b8fde20f292f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-01515e1a2866a36a239da1bf03e49e22.jpg

Bildbombning men har ändå inte bilder på allt sorry för det.

Knugcab
3 januari 2017 · 5 111 Inlägg
#25

Ska plocka ner en 73a 220D som ska på skroten om du kommer på något du behöver eftersom renoveringen pågår...

Lill-emme
6 januari 2017 · 58 Inlägg
#26

Ungefär vid denna tiden fick jag hjälp av farsan för att hinna klar till kalldrage i Umeå i slutet av februari. Han satte igång fram på bilen. Jag hade sett innan att underredsmassan i hjulhuset vänster fram helt och hållet släppt från plåten men dock inte lossnat utan höll ihop som ett täckande skynke över det som gömde sig där bakom. Rosten alltså. Detta var vad farsan hittade:

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-b9d67f4a8ef78abbbc5ad43fe7498c50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-24d06253c5fe254014c4728297c9bc3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-6b5b46adcd195e3c7885db9740254dfc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-e4743fa26a1c3c6d5ee872eacea88975.jpg

Golvet på högersidan fram och bak var helt felfritt dock. Som sagt: lugnt körd av nån ensam gubbe utan passagerare men dock dåligt skött med tanke på förebyggande reparationer förmodligen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-c3522c65a4aa5829e662d7c09f93964e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-29f8f0b65aacedf84fe8bd4bae071069.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-9d4886111fb4e5a981ed32f974c3bb60.jpg
Mitt och pappas verk fram i hjulhuset och golvet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-b32492946770dd6ad61300a564e3f89a.jpg
Ljudisolering på och inredning påväg tbx.

Även mitt på golvet precis framför stolen ovanför ramtassen svetsade farsan dit ganska mycket plåt. Även i själva ramtassen lade han in en bit (utan att glömma dräneringshål). Vi fick göra en bit precis i hörnet fram vid gaspedalen. Det hade rostat helt igenom och tagit med sig gaspedalfästet och man ser hur bränsleledningarna går på utsidan.

Fun fact: Tror att bromsvätska läckt ur kopplingscylindern och frätt genom lacken och orsakat rost. Det syns på en av bilderna på formen av själva rosthålen tongue.

Jag lade även in en bit i tröskeln för skojs skull:

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-7d39871d6c10510a302551062f7491cf.jpg

Lill-emme
8 januari 2017 · 58 Inlägg
#27

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-3c689abc151f22310032ce23550c495a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-98c4cf94cacde03001ca2424255c2750.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-7b8079a42dbc32ebed077783ab962fb2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-01d8c2cc8c6e7c6736c0f23f411bc5b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-0701d4d5b941f84a177dbbb852e3faab.jpg
Så går det om man inte ägnar sig åt förebyggande reparationer. Iallafall. 3 saker att tänka på:
1. Baljan måste gå runt domkraftsfästet och inte vara i vägen för det. och samtidigt inte försvaga det.
2. Anliggningsytan mot framskärmen får inte hamna för mycket utåt och inte för mycket inåt heller. För då ser skärmen vrickad ut när man monterar den och skruvar den mot baljan i nerkant.
3. Och man får inte glömma dräneringshål och hål för rostskyddsbehandling.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-80dfea526220664dab6ae9295f18d5da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-c817f9318b1dda8b8362bd5bf24f8bc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-07369d830e7821aa6296e3841537a7f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-57d9b9bc6a9469c56fb7ba1db692ad3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-23d763c7aa93266d045a0daaa61f6baf.jpg
Savage.

Knugcab
9 januari 2017 · 5 111 Inlägg
#28

Underredsmassan på MB är hemsk! Så länge den sitter kvar så är den det bästa som finns, men fy f... när den börjar släppa lite, plåten kan vara helt borta undertill men massan är så seg så inget syns. Urkbläfy!

Lill-emme
11 januari 2017 · 58 Inlägg
#29

Volvo544special65 skrev:
Underredsmassan på MB är hemsk! Så länge den sitter kvar så är den det bästa som finns, men fy f... när den börjar släppa lite, plåten kan vara helt borta undertill men massan är så seg så inget syns. Urkbläfy!

Yep. Finns ingen riktig förebyggande lösning heller. Utan när man köper en gammal benz så kan man vara säker på att plåtjobb finns.

Lill-emme
11 januari 2017 · 58 Inlägg
#30

Medans jag pysslat på högersidan har pappa svetsat på vänstersidan. När jag är klar byter vi sida och jag lägger in nån bit på pappas sida i innerskärmen men framförallt baljslutet på den sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-571fef372a8c4cfb953c76c17f239cd2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-c8e8ef0dc5ad786596c5a1afe0327494.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-1950c01aac5ed5d96d8ae86490c707a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-278b33d998593cf99c92295709208ca1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-9b51ee43d80867189d5e413c968ec967.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-59b607bd12ceb9e0e5f92d9912509d09.jpg

Verkade som det hade blivit lagat tidigare. Man ser en söm som går diagonalt i överkant på baljan. Kan nämna att det på flera ställen blivit lagat med lödning. Bland annat bak på sandplåten på vänster sida (bakskärmen).

Lill-emme
13 januari 2017 · 58 Inlägg
#31

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-cd40b88e8a89e231a841de9cd80eba8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-d94d361ec8313489f5f700c99cbde7c2.jpg
Efter

Fick tillverka en ny del längst ner på skärmen också. Ganska svårt att få rakt och fint och utan utstick men efter mycket mätning, kapande och bockande och sedan noga svetsning och slipning så går det wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-9f52773527cc8beaf76ffd06d12539bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-2e3e2fe36342db4ce609931ed3f644c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-ca3a8334d05d3a84d6508c2cc0622b1d.jpg

Gjorde en bit på högra skärmen också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-a48a7bea63aab8b4eef8b0b9d1ad3fae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-5abb1e69b6cdc038084bbf8c52e2ebd1.jpg

Lill-emme
13 januari 2017 · 58 Inlägg
#32

För de som undrar hur jag målade allting så kan jag säga att jag strävar efter att inte ha nånting plåtrent på bilen. På ställen under bilen grundmålar jag först, sedan tätar med karrosserikitt på svetsskarvarna, sen billack på det och till sist underredsmassa. Överlägset. Så skulle man vilja ha överallt på bilen om man fick välja men blir så fult på utsidan:/ Inne i hålrum använde jag en tryckluftspruta med en lång slang som har ett spridande munstycke i änden. Farsan drog fram den från nån hylla. Den var bara att göra ca 20 mm stora hål på lämpliga ställen i baljorna och andra ställen på ramen där jag svetsat och använda de och de redan existerande för att kunna spruta in tunnflytande underredsmassa. Man stänger ju för där sen med gummipluppar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-138eb49b3b580bbd947bac24fef7de14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-5d5dd6e6d0701dcad41d6ab14a880393.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-0514f1a72c3cdc518368e46c2e0c8143.jpg

Lill-emme
13 januari 2017 · 58 Inlägg
#33

Juste på baljorna och fronten och liknande ställen målade vi även på body färg för extra skydd smile

Lill-emme
20 januari 2017 · 58 Inlägg
#34

Efter målning under bilen och på golven var det dags för målning av utsidan. Blev spruta på bakskärmarna "under list" och pensel på bakändan under kofångarn, hela baljorna, skärmkanterna och där jag bytt ut plåt på framskärmarna och fram i fronten under den kofångarn.
Blev ett lager slipgrund på bakskärmarna först och sedan ett lager sahara gul smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-749fa06d06a5ffeaf1b77a52f4c125ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-142b88b96382c4fdabaacb3d8dd8d26c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-6250338c03462f43d85632d587c01d70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-cccd3c380d4359993888d8008e3434c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-a6ba16ac6858eada05d57865cddcd2e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-5769d955eb3c3c02bd08706889bfe26a.jpg

Tog inte mer bilder än så under själva processen men resultatet blev som man ser lite blandat. På vänstra sidan blev det lite apelsinskal och på högra tvärt om med lite rinningar.
100 gånger bättre än förut iaf;)

sebbe188
20 januari 2017 · 345 Inlägg
#35

vattenslipa båda sidorna och lägg klarlack på . du blir av med rinningarna och appelsinen smile

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122
Lill-emme
20 januari 2017 · 58 Inlägg
#36

sebbe188 skrev:
vattenslipa båda sidorna och lägg klarlack på . du blir av med rinningarna och appelsinen smile

Har funderat på de men inte gjort det än dock. Men faktiskt inte så många som verkar märka min nybörjarlack men vi får väl se tongue

Lill-emme
26 januari 2017 · 58 Inlägg
#37

Jag fick färg på bilen i början av den veckan vi skulle åka på veteranbilsrally i slutet av februari. nu var det bara att sparka ihop framskärmar, front, inredning, bakvagn och krom. Vi monterade också innerskärmar och stänkskydd runtom:D
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-73f2ad889ec5a113fecfc9a5ce7b440c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-0e6e3f032511aecdd4176718e2784286.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-758ea562974d4b4db803289db2fcffa4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-33bd414e752cf963bcc36cb8df7adec5.jpg
Det var bara en sak som vi gjorde fel. Jag kom på den briljanta idén att montera de gamla bak fjädrarna från farsans w116 350 SE för att hålla bakändan i lite bättre höjd. Bilarna har ju samma bakvagn men jag tänkte att farsans hade hårdare fjädrar eftersom den är tyngre. Men när vi väl satte ner bilen på backen blev jag lite tveksam. En provkörning bekräftade mina farhågor. Stötdämparna slog igenom uppåt i gupp haha.
Det var kvällen innan vi skulle åka på rallyt. Jaja det var bara att låta mutterdragaren sjunga. Då upptäckte jag naturligtvis en bensin läcka från en av ledningarna precis ovanför bakvagn. De var båda rostiga precis på de stället men jag hade trott att det skulle vara lugnt men jag hade fel.
Nu var klockan långt efter middag och jag hade den värsta huvudvärken någonsin.
Det var då farsan fick rycka in och medans jag gick in en sväng och fick i mig mat så skarvade han bränsleledningen med slang och började montera allt igen. Helleluljah. Tur man har han.
Med rätt fjädrar blev allt bra och även fast det vart sent klev vi alla upp tidigt och drog iväg 20 mil och körde rally. Bilarna gick felfritt, vart en bra helg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-fabd52cdda9cf2c72ccafae8e5e70b36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-57bb8333245a8991b909a6591119cb9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-9511ca7eb29d0f36b230e921dc6f6fac.jpg

Senast redigerat av Lill-emme (18 februari 2017)

Lill-emme
28 januari 2017 · 58 Inlägg
#38

Fas ett är nu klar och jag kör med bilen under sommarn 2016. Har inge problem med bilen förutom ett missljud från bakvagn när man bromsar ibland. Ett klickande ljud. Ibland riktigt högljutt. Kan liksom inte fatta vad det är först. Stötdämparna är det inte, inte heller nån bussning i bakvagn kan det vara för det skulle liksom inte bara låta då när man bromsar och det skulle gnissla och dunsa ifall det låter något tycker man. Hjullagrena drar jag åt på båda sidorna för de var lite glappa. Inget resultat. Nu tar jag ut stabiliseringsstag och byter för har hört att de kan föra oljud även om man inte kan känna nåt glapp. Men det gjorde det inte bättre.
Får ett tips om att kolla bromsarna och gissa vad man upptäcker. På högra bakbromsen saknas fjädern som håller fast bromsklossarna! Då låg de naturligtvis och vilade i bromsoket vid körning och när man bromsade for de upp med skivan nån millimeter och tog stopp i överkant på bromsoket. Fattar inte hur jag lyckas glömma den fjädern när jag monterade haha roll.
I övrigt så monterade jag retro kaliber stereo, 6x4 högtalare i hemmagjorda lådor i hatthyllan med karborreband och 250w bas med 500w slutsteg.
Kan säga att det är en pain in the ass när man råkar dra isär kontaktstycket till tändningslåset. Ett riktigt hassle att få tillbaks och om det blir fel kan man köra startmotorn när man bara vill vrida på stereoläge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-6e16268c6c474c4a74d2b0c69831ed40.jpg[/url]
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-a0fccc2878aa9dcae6a27d0b3c6e888e.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-58f6220778068c1e3e355a4d027f78cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-281bba899206638f7e339be21e1752a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-f96cc0144ab3446e1188182a428353a4.jpg
[url=http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=221575&image=2578578]https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-96d6cc220f457e4a7e3a6441b6b6757f.jpg

Lill-emme
13 februari 2017 · 58 Inlägg
#39

Till hösten 2016 skulle nästa fas i bygget börja. Dock så behövde jag nånting att åka med under tiden. Och jag behövde en motor. Så jag köpte en 240d 3,0 som jag byggde om till 220d.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-3344801f762486f4d04788f3532d2dda.jpg

När man väl hade fått ihop 220in kunde man börja laga den sista rosten på gul:en som var i alla dörrarna förutom höger bakdörr. Den hade bara ytrost iallafall!




https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-87fc5bc711971f7ba3a0f21b74b1a4ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-ba56e493bc4a85536cd050ff0419c83a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-b6f6fb18ebd36e6efdcc316895448d19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-5c57fc5237fd95936054d13a678f0735.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-6f305d60353e1f3306cc5acef31ca044.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-68db0d18b8f714244b1d30d59db008ba.jpg

Tog många bilder, vissa bättre än andra men bara på förardörren. Här syns den iallafall uppsvetsad, målad och tätad/underredsbehandlad med tunnflytande rostskyddsmedel. Och med ny gummilist.
Som topping på tårtan tog jag och köpte några extra burkar med tunnflytande och fyllde alla hålrum och hörn i ramen, bagageutrymmet, baljorna och ovanför tanken. Så nu har man en riktigt kärnfrisk kompakt iallafall. big_smile

Senast redigerat av Lill-emme (18 februari 2017)

Lill-emme
18 februari 2017 · 58 Inlägg
#40

Sent på hösten 2016 är det dags att börja bygga.
Lite mek grejjor som ska göras/monteras.

*OM617 motor.
*"Förstärkt" växellåda.
*3:46 bakaxel.
*Servostyrning.
*Oljekylare naturligtvis.
*Turbo.


https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-3dae87839042534355c0430d18a5625d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-f023ade64ac8fd0973934e5a984a26ec.jpg

Motorn från Hugo´n.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-192aa1fb33fb1bb3a6215e62ed3998ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-c76de6af83004d82965b11254b53a64b.jpg

Efter tvätt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-69d90ea2e084bd2be63081e75979a535.jpg

Turbo


https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-8c3c7c5c61899222f0c2624c0d20c639.jpg

Styrservogrejjer hämtat från skrot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-a76c335a917eda36e2016452942d0a5e.jpg

Bakaxel från Hugo. Ser exakt likadan ut som den som sitter på gul'en original men de instansade siffrorna säger att den har utväxlingen 3:46 istället för 3:92.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-d1baa1e8969268ae7d22fcf23c6359d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-ad604dd01909b35d5b1c051c843ac2d1.jpg
Lite diversegrejjor som behövs för motorbytet inklusive nyckelglödning, vakumslangar, fläktkåpa, luftburk, kylarslangar och lite fästen och skruv.

Senast redigerat av Lill-emme (18 februari 2017)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang