Olja volvo 945 ltt 1996

Djo
4 januari 2017 · 10 157 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:

caromania skrev:

En olja med lägre tal kommer förångas fortare ja. Däremot ska inte (?) en 40olja förångas snabbare än en 40olja. På samma sätt kommer en tunnare olja förbrännas fortare (i cylindern). Så en 10w ska inte försvinna snabbare än en 10w. Likvärdiga oljor ska alltså behålla sin form oavsett syntet/mineral såvida de inte får gå under väldigt många mil (egenskaperna förändras sannolikt snabbare i en mineral - försämras fortare.)

Sådan är min enkla men inte speciellt vetenskapliga teori. Med det sagt, jag kör alltid syntet i hyfsat moderna bilar.

Tycker exakt samma själv men min erfarenhet säger annat jaja ingenting är exakt så att säga.

Oavsett vad så är det inget att spara på. En dunk olja kostar inte många kronor och merkostnaden är ju knappt intressant att notera om man hoppar upp ett snäpp eller två i kvalitet.

Vist är det så körde castrol magnatec helsyntet i 240in för jag fick tag i det billigt då smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang