Besikta en E28 518i med M50B20/B25?

robinc97
13 december 2016 · 173 Inlägg

Tjena!

Är så att jag planerar att skaffa mig en BMW E28 518i som jag tänkte isåfall kasta ner en M50 motor i (B20 eller B25 oklart ännu). Men frågan jag har är, hur kan det fungera att besikta med om besiktningsmannen lyfter upp huven o ser att motorn inte rätt? Bromsarna runtom är bytta till E34 525 bromsar med slitsade skivor, bakvagnen är från en E34 525 också.

Behövs de göra nått egentligen? överskrider effekten från en B20/B25 så mycket så att det inte går igenom? Eller bör det bara vara att rulla in och säga att motorn är utbytt?




Tackar på förhand!

Robin

Inventor
13 december 2016 · 395 Inlägg

Jag har en 518 e28 med M50 B20 i. Den är inte besiktigad och inte klar, men jag har kollat med Bosse bildoktorn på SFRO. Det som behövs är totalt utbyte av motor, växellåda, slutväxel och hela bromssystemet inkl. huvudbromscylinder.
Då gäller 15 kW per 100 kg. Ombyggt fordon.
Du måste gå genom SFRO i det här fallet skulle jag säga.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
robinc97
14 december 2016 · 173 Inlägg

Inventor skrev:
Jag har en 518 e28 med M50 B20 i. Den är inte besiktigad och inte klar, men jag har kollat med Bosse bildoktorn på SFRO. Det som behövs är totalt utbyte av motor, växellåda, slutväxel och hela bromssystemet inkl. huvudbromscylinder.
Då gäller 15 kW per 100 kg. Ombyggt fordon.
Du måste gå genom SFRO i det här fallet skulle jag säga.

fan... att de ska så jävla krångligt då. Aja tackar för svar iallafall så man vet vad man ska göra! smile

Inventor
14 december 2016 · 395 Inlägg

Men det låter som det mesta är gjort? Slutväxel från 525 e34 också? Är huvudcylindern bytt? Bara hinka i en M50 då ju! Du får en kostnad för SFRO, men sen har du en bil som är rolig och lättsåld om du tröttnar på den smile
Köp bygghandboken från SFRO. Intressant läsning!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
robinc97
14 december 2016 · 173 Inlägg

Inventor skrev:
Men det låter som det mesta är gjort? Slutväxel från 525 e34 också? Är huvudcylindern bytt? Bara hinka i en M50 då ju! Du får en kostnad för SFRO, men sen har du en bil som är rolig och lättsåld om du tröttnar på den smile
Köp bygghandboken från SFRO. Intressant läsning!

Ja vad jag vet är det slutväxel från e34 med, huvudcylindern tror jag dock är original! Har suget för att smacka på en snurra på den.
Får ta o köpa mig den där boken! Verkar som om den kan va behövlig! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang