Extraljus V70 d5

Bernsson
17 december 2016 · 25 Inlägg

Halloj! Har för en vecka sedan installerat en Led ramp under regskylten på bilen och kopplat in den på kablar som var fördragna till extraljus på bilen. hade problem med att först funkade ledrampen perfekt och efter återmontering av grill och andra detaljer så funkade inte led-rampen efter det. Fick ta bort allt och försöka igen.

Kabelhärvan vid grillen var uppdelad i tre paralella kopplingar så jag klippte bort dem och gick direkt på de tjocka kablarna vid grillen och då funkade det efter lite pill.

körde igår en del och då funkade ljusen perfekt men sedan slutade de fungera igen och jag har ingen aning vad det kan vara. Hör att ett relä stänger och öppnar när jag trycker på knappen för extraljus på instrumentpanelen men det lyser inget på rampen. Är det någon som kan gissa sig till vad det kan vara för något? Vet att jag mätte fram 12v mellan kablarna fram till extraljusen även när ljusen inte fungerade men det kan ju fortfarande vara 12v även om tillräcklig ström inte når fram?

hör av er om ni behöver veta något mer smile

Led rampen är på 126W och inköpt på Humanhabit. Verkar inte vara skräp men det kan ju vara ett måndagsexemplar.

Brådhis * Voff voff *
17 december 2016 · 10 280 Inlägg

Om reläet under huven slår till varje gång men rampen bara fungerar ibland ligger ju högst sannolikt felet efter reläet. Glapp i kablar pga dåligt pressade kabelskor tex? Själva reläet kan ju vara trasigt också så till vida att det är slitet och inte sluter som det ska, men jag tror nog mer på kablarna...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bernsson
17 december 2016 · 25 Inlägg

Hittade felet! Satt tydligen en 30A säkring vid reläet i motorrummet. Den var helt smält och verkade få kontakt av och på. Bytte den och nu fungerar det klockrent! Så det satt en säkring till själva reläet och en säkring till kabelsatsen, ganska logiskt när jag tänker efter men det är ju lätt att vara efterklok wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang