B230FK knackar som aldrig förr. "Strandad" i Tjeckien

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2016 · 17 448 Inlägg

Djo skrev:
Lyssnat på filmen några gånger nu och tickandet du hör är nog från en lyftare och tycker för övrigt att det inte låter så mycket från den typ standard b230 oljud vid dom milen.
Om det hörs bättre på film än i verklighet hade jag kört den ända hem kanske inte ligga och pressa den utifall att men utifrån filmen så tycker jag inte det verkar vara något större fel på motorn.

Samma här. Den maskin kan säkert rulla flera tusen mil till utan att öppna maskin. En "STP-olja" modell trögflytande så låter den nog som en symaskin sen. Hade ett likadant tick i min Mercedes 200 diesel -89 med 89000 mil på mätare! Efter en sådan så körde jag 2000 mil till. Lät som ny i maskin. Ger mig tusan på att den lever ännu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
26 december 2016 · 10 157 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Djo skrev:
Lyssnat på filmen några gånger nu och tickandet du hör är nog från en lyftare och tycker för övrigt att det inte låter så mycket från den typ standard b230 oljud vid dom milen.
Om det hörs bättre på film än i verklighet hade jag kört den ända hem kanske inte ligga och pressa den utifall att men utifrån filmen så tycker jag inte det verkar vara något större fel på motorn.

Samma här. Den maskin kan säkert rulla flera tusen mil till utan att öppna maskin. En "STP-olja" modell trögflytande så låter den nog som en symaskin sen. Hade ett likadant tick i min Mercedes 200 diesel -89 med 89000 mil på mätare! Efter en sådan så körde jag 2000 mil till. Lät som ny i maskin. Ger mig tusan på att den lever ännu...

Ja du ser då tycker jag att vi gemensamt kan önska trådskaparen en trevlig hemresa smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Meaganeowner
26 december 2016 · 2 250 Inlägg

Hej

Det jag kommer ihåg när ett vevlager gick åt fanders p g a krökt vevstake, strax efter renovering, lät betydligt grövre.
Ett mer bultande och hamrande ljud.

Letade rätt på vilken cylinder det var. Plockade ur stiftet och körde hem.
Nu var det så pass mycket rivet på vevaxel, så bara toppen sparades. Och spån på oljetrågets botten och i filtret.

Ljudet som hörs verkar vara ett mer tickande än det jag hade.

Lyftare tror jag på. Går det inte att lyfta locket, dra runt motorn och kolla ventilspelet.

På en Saab 900 sprack en bricka mellan kamnock och lyftare.  (De man byter för att få rätt spel).
Blev ett liknande pickande!

siiimooon Påstängd
26 december 2016 · 1 194 Inlägg

Tycker ändå det låter ganska likt min 940 när grenrörspackningarna hade gått..

OlssonEmil
26 december 2016 · 87 Inlägg

Dedär är inget trasigt vevlager iaf! Vevlagerras brukar inte följa motorvarvet på samma vis. Däremot tror jag dom är på g att ge sig. tycker mig höra det när du filmar nära turbon. Men det är safe att köra hem!

dumfrog
26 december 2016 · 88 Inlägg

Kul med så många svar, kanske är den tjeckiska pilsnern men börjar få lite feelgood känsla över hela situationen. cool

Var nyss ute och böt olja. Oj så nervös jag var.
Oljan trillade ut och var kanske inte helt fri från spån, men fasen det lilla som var tror jag är brukligt.
Svårt att fota men här ser ni en bild. Dom stora prickarna nära kanten är bubblor, men de väldigt små prickarna mitt i oljan är skräp/flis
http://i.imgur.com/pC9777l.jpg

Och en filmsnutt där jag vevar runt i oljan i jakt på bronsfragment. Eller vad är det nu för material i vevlagrena?  Notera även snöret i hörnet. I andra ändan sitter en neodymmagnet som jag slet ur en hårddisk. Modell jättestark. Bra grej att ha i verktygslådan.  Den hittade då inget magnetiskt i oljan. Jag slaskade runt efter spån från övriga legeringar men kunde inte hitta något.

Stack upp fingret i tråget så långt jag kunde och vevade runt. Inga spån där inte.
https://www.youtube.com/watch?v=LeAsihn … e=youtu.be

Efter det kikade lite på mirakelmedlet, men det vart jag lite osäker på!
Det var VÄLDIGT tjockt.
Kan det här verkligen vara något att ha? Jag har 3,5 liter olja i motorn nu, så det finns plats för att vicka ner den där burken så att det blir 4l, enl anvisning. , men jag vet inte om jag ska göra det. Vad tror ni? Brukar sådana där produkter vara SÅ tjocka?
https://youtu.be/q5SAs6px9jk

Och såklart en liten testkörning med ny olja. Upplever att ljudet försvunnit lite, och det är ju Najs.
https://youtu.be/MoGS3J08Wck

Nä, jag tror faktiskt att jag tar mig hem utan vidare. Men jag får nog lyfta toppen och renovera lite i vinter.  Vad tror ni? Vi kan inget annat än gissa men närmast vinner! big_smile Hur långt kommer jag big_smile

Senast redigerat av dumfrog (26 december 2016)

Djo
26 december 2016 · 10 157 Inlägg

Hela vägen hem utan problem vad det nu blir 100-150 mil ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dumfrog
26 december 2016 · 88 Inlägg

Djo skrev:
Hela vägen hem utan problem vad det nu blir 100-150 mil ?

Från där jag är nu till färjan, 501km.

Trelleborg till Floda - 700km.

Så 120 mil.

cad59
26 december 2016 · 5 Inlägg

Bor i Trelleborg, hojta om du behöver hjälp när/om du kommer över pölen.

simlar
26 december 2016 · 5 523 Inlägg

Måste fråga varför det diskuteras så mycket om lyftare?
Det är solida lyftare i dessa där ventilspelet justeras med metallbrickor/shims och har lyftaren rasat så har förmodligen fler saker under ventilkåpan rasat.

Däremot motorer med hydrauliska lyftare kan knacka riktigt ordentligt om lyftaren gett upp eller är tom på olja.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Djo
26 december 2016 · 10 157 Inlägg

simlar skrev:
Måste fråga varför det diskuteras så mycket om lyftare?
Det är solida lyftare i dessa där ventilspelet justeras med metallbrickor/shims och har lyftaren rasat så har förmodligen fler saker under ventilkåpan rasat.

Däremot motorer med hydrauliska lyftare kan knacka riktigt ordentligt om lyftaren gett upp eller är tom på olja.

Kan ticka från mekaniska lyftare också och vi har inte pratat om att någon lyftare har rasat har du fått det ifrån ?

utan mest troligt är det någon några lyftare som tickar det vi har sagt.

lyssna på hans video klipp så hör du att det tickar och inte knackar från hans motor hans motor för inga oljud från sig som är direkt onormala eller oroande.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
simlar
26 december 2016 · 5 523 Inlägg

Djo skrev:

simlar skrev:
Måste fråga varför det diskuteras så mycket om lyftare?
Det är solida lyftare i dessa där ventilspelet justeras med metallbrickor/shims och har lyftaren rasat så har förmodligen fler saker under ventilkåpan rasat.

Däremot motorer med hydrauliska lyftare kan knacka riktigt ordentligt om lyftaren gett upp eller är tom på olja.

Kan ticka från mekaniska lyftare också och vi har inte pratat om att någon lyftare har rasat har du fått det ifrån ?

utan mest troligt är det någon några lyftare som tickar det vi har sagt.

lyssna på hans video klipp så hör du att det tickar och inte knackar från hans motor hans motor för inga oljud från sig som är direkt onormala eller oroande.

Med tanke på att ljudet uppkom helt plötsligt så tolkade jag det som att snacket om oljud från lyftare  syftades på trasig lyftare.
Tydligen så tolkade jag det fel om ni menat något annat.
Ja mekaniska lyftare kan ticka men då pga felaktigt ventilspel och det uppstår inte helt plötsligt om nu inte kamaxeln eller shimsen nötts ner pga för dålig smörjning.

Ljudet i hans videklipp låter mer som avgasläckage mellan topp och grenrör eller vevlager, tycker det låter alldeles för dovt/grovt för att vara tickande pga felaktigt ventilspel.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mazdalover
26 december 2016 · 542 Inlägg

i mina öron så låter det som ett klassiskt trasig grenrörspakning eller sprucket grenrör.

Djo
26 december 2016 · 10 157 Inlägg

simlar skrev:

Djo skrev:

simlar skrev:
Måste fråga varför det diskuteras så mycket om lyftare?
Det är solida lyftare i dessa där ventilspelet justeras med metallbrickor/shims och har lyftaren rasat så har förmodligen fler saker under ventilkåpan rasat.

Däremot motorer med hydrauliska lyftare kan knacka riktigt ordentligt om lyftaren gett upp eller är tom på olja.

Kan ticka från mekaniska lyftare också och vi har inte pratat om att någon lyftare har rasat har du fått det ifrån ?

utan mest troligt är det någon några lyftare som tickar det vi har sagt.

lyssna på hans video klipp så hör du att det tickar och inte knackar från hans motor hans motor för inga oljud från sig som är direkt onormala eller oroande.

Med tanke på att ljudet uppkom helt plötsligt så tolkade jag det som att snacket om oljud från lyftare  syftades på trasig lyftare.
Tydligen så tolkade jag det fel om ni menat något annat.
Ja mekaniska lyftare kan ticka men då pga felaktigt ventilspel och det uppstår inte helt plötsligt om nu inte kamaxeln eller shimsen nötts ner pga för dålig smörjning.

Ljudet i hans videklipp låter mer som avgasläckage mellan topp och grenrör eller vevlager, tycker det låter alldeles för dovt/grovt för att vara tickande pga felaktigt ventilspel.

En avgasläcka tickar inte på det här viset ( har då aldrig jag varigt med om)

Vevlager skulle knacka (inte ticka) mycket hårdare än detta ljusa tickande man hör på filmerna.  Jag hör definitivt inget dovt/grovt ljud i klippen utan ett väldigt ljust tickande.

Plus att han inte hade metall spån i oljan så, dessutom har han åkt långt och länge och legat på med en långmilad bil så inte konstigt om grejer blir slitna rätt fort också efter 40000 mil är inget givet då kan vadsom hända.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
simlar
26 december 2016 · 5 523 Inlägg

Djo skrev:
En avgasläcka tickar inte på det här viset ( har då aldrig jag varigt med om)

Vevlager skulle knacka (inte ticka) mycket hårdare än detta ljusa tickande man hör på filmerna.  Jag hör definitivt inget dovt/grovt ljud i klippen utan ett väldigt ljust tickande.

Plus att han inte hade metall spån i oljan så, dessutom har han åkt långt och länge och legat på med en långmilad bil så inte konstigt om grejer blir slitna rätt fort också efter 40000 mil är inget givet då kan vadsom hända.

Ja antingen hör vi inte samma ljud i videon eller så har jag annorlunda ljud i mina lurar än du har i dina för jag tycker det tickar alldeles för kraftigt för att vara från ventiltransmissionen.

Det ljudet jag hör i videon har jag själv haft ett väldigt liknande ljud på min 345a när en grenrörspackning hade gett upp pga att en grenrörsmutter av okänd anledning lossnat efter hård körning.

Men som vanligt så är det svårt att höra på film då ljudet kan låta väldigt annorlunda beroende på vad man har för ljudutrustning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 december 2016 · 14 037 Inlägg

Jag tycker inte att jag hör så väldigt mycket på filmen. Det jag tycker är att motorn inte hänger med på gaspådrag. Kanske en dum fråga men står tändningen rätt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Djo
27 december 2016 · 10 157 Inlägg

simlar skrev:

Djo skrev:
En avgasläcka tickar inte på det här viset ( har då aldrig jag varigt med om)

Vevlager skulle knacka (inte ticka) mycket hårdare än detta ljusa tickande man hör på filmerna.  Jag hör definitivt inget dovt/grovt ljud i klippen utan ett väldigt ljust tickande.

Plus att han inte hade metall spån i oljan så, dessutom har han åkt långt och länge och legat på med en långmilad bil så inte konstigt om grejer blir slitna rätt fort också efter 40000 mil är inget givet då kan vadsom hända.

Ja antingen hör vi inte samma ljud i videon eller så har jag annorlunda ljud i mina lurar än du har i dina för jag tycker det tickar alldeles för kraftigt för att vara från ventiltransmissionen.

Det ljudet jag hör i videon har jag själv haft ett väldigt liknande ljud på min 345a när en grenrörspackning hade gett upp pga att en grenrörsmutter av okänd anledning lossnat efter hård körning.

Men som vanligt så är det svårt att höra på film då ljudet kan låta väldigt annorlunda beroende på vad man har för ljudutrustning.

Ja då hör vi nog helt olika ljud eller så är våra högtalare så olika.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dumfrog
28 december 2016 · 88 Inlägg

Vad tror vi om det där medlet då? Kan det vara något?

spillolja
28 december 2016 · 4 020 Inlägg

dumfrog skrev:
Vad tror vi om det där medlet då? Kan det vara något?

vilket medel då?  länk ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
dumfrog
28 december 2016 · 88 Inlägg

spillolja skrev:

dumfrog skrev:
Vad tror vi om det där medlet då? Kan det vara något?

vilket medel då?  länk ?

Skrev lite om det högre upp i tråden.

dumfrog skrev:
Efter det kikade lite på mirakelmedlet, men det vart jag lite osäker på!
Det var VÄLDIGT tjockt.
Kan det här verkligen vara något att ha? Jag har 3,5 liter olja i motorn nu, så det finns plats för att vicka ner den där burken så att det blir 4l, enl anvisning. , men jag vet inte om jag ska göra det. Vad tror ni? Brukar sådana där produkter vara SÅ tjocka?
https://youtu.be/q5SAs6px9jk

Det heter Doktor Silinka.
Är något TJOCKT medel som ska ge en bättre beläggning, dra ner på oljekonsumption.
Har klassificeringen GL-5. Vad nu än det betyder. Rättelse, den är kompatibel med GL-5

Senast redigerat av dumfrog (28 december 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang