Köpråd: Dugligt nytt med dugligt lastutrymme för folk som inte kan mecka med bilar.

Nudelpalm
2 januari 2017 · 8 Inlägg

Första inlägget!

Vår lilla Merca W169 (A-klass från 2005) börjar kännas lite gammal och komma upp i den ålder/miltalet att mycket behöver fixas på den. Vi köpte den med 6,9k mil på mätaren för knappt 3 år sen och är nu uppe i nästan 13k mil, och istället för att tänka logiskt och sånt där annat tråkigt som min bättre hälft tycker så börjar jag såklart kolla på nya bilar istället. Men det är ju en jävla djungel, så jag behöver hjälp!

Det jag är intresserad av är:

1: Dugligt bränslesnålt, frun bilpendlar 2,5 mil enkel resa varje dag.
2: Rymlig, jag är "bara" 185cm men mercan har ovanligt bra utrymmen, och jag vill vara safe för eventuell framtida tillökning (så tänk typ bilbarnstol i baksätet och barnvagn i bagageutrymmet inom 5 års tid)
3: Dugligt nytt, för jag har intalat mig själv att en nyare bil (max 5 år) har ett tag på sig innan förslitningsgrejer börjar uppstå och konstiga felmeddelanden dyker upp i tid och otid. Dessutom verkar de vara mer bränslesnåla. Dock är jag osäker på hur man ska tänka gällande miltalet, ska man försöka hålla sig till bilar som rullat till exempel max 2000 mil per år, eller kan man hitta guldkorn med mer mil på mätaren som skulle vara billigare att äga?
4: Dugligt billig per mil. I dagsläget betalar vi lite över 17kr per mil för mercan (lån, försäkring, drivmedel, skatt) och det är där någonstans jag vill hålla mig.

Sen om bilen skulle ha spexiga saker som backkamera, automat och ha hybridmotor alternativt vara en miljöbil (enligt Blockets definition iaf) är det ännu lättare att se över om vi inte ska skaffa en ny bil.

Av någon anledning har jag snöat in mig på Toyota Auris HSD Kombi som går att få tag på för under 150k med få mil och i princip möter alla "krav" listade ovan (500kr billigare i månaden också). Dock gillar vi lite stilen på A-klassen (byggd på höjden snarare än längden) och en B-klass med dieselmotor vore inte helt fel, men då springer priset iväg lite.

Nudelpalm
2 januari 2017 · 8 Inlägg

Kom på att prisklassen var lite diffus, men runt 150k känns överkomligt!

Evildan
3 januari 2017 ·

Välkommen hit till vår brokiga bråkiga skara.

Jag som vurmar för HSD anser att det har snöat i helt rätt riktning.
För 150000kr kan ni även köpa en Prius + som är lite högbyggd och mer utstickande designmässigt samt riktigt rymlig med bakre sätesraden nedfälld.

https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 12&w=2

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2017 · 17 512 Inlägg

Ohh! HSD!

Det var faktiskt Evildan som fick oss att köpa en Prius en snöig eftermiddag i november 2013. Vi skulle handla mat men den lokala bilfirman hade fått in en stackare som såg ledsen ut. Bästa köpet någonsin!

Son Evil påpekar så har Prius+ rejält med utrymme, har inte kört någon sådan själv dock. Men drivlinan är ju samma. Den kommer ni att gilla. Inga ryck, växlingar, oljud. Man bara åker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
3 januari 2017 · 4 250 Inlägg

Skulle jag personligen välja mellan prius och auris så skulle ja välja auris, har en polare på jobbet som kör en auris sport kombi? evil får rätta mig då ja har säkert fel nånstans. iaf den är 2016 och ser bättre ut än prius tycker ja iaf.  Sen skulle ja personligen aldrig byta från merca till toyota men det är ditt val såklart^^ men vad du än köper för nått som är nyare för guds skull se till att garanti finns eller försäkring som täcker större fel i några mil/år.  är inte a-b class  lite för små? vill inte ni ha e klass? snygga bilar tycker ja, har suttit i ett par sånna.

typ den?

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 11&w=3

vad tycks? exempel bara.

Senast redigerat av panda666 (3 januari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2017 · 17 512 Inlägg

panda666 skrev:
Skulle jag personligen välja mellan prius och auris så skulle ja välja auris, har en polare på jobbet som kör en auris sport kombi? evil får rätta mig då ja har säkert fel nånstans. iaf den är 2016 och ser bättre ut än prius tycker ja iaf.  Sen skulle ja personligen aldrig byta från merca till toyota men det är ditt val såklart^^ men vad du än köper för nått som är nyare för guds skull se till att garanti finns eller försäkring som täcker större fel i några mil/år.  är inte a-b class  lite för små? vill inte ni ha e klass? snygga bilar tycker ja, har suttit i ett par sånna.

typ den?

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 11&w=3

vad tycks? exempel bara.

Till och med jag skulle vilja glida omkring i en sådan. Gammal MB-tok som man är. Tyvärr är kvaliteten lite svajig på dessa. Inte minst då elsystemet. Not: TS vill att en barnvagn går in.
Har man råd så varför inte men TS skrev milkostnad på sin A-klass inkl. lån? Lån på en -05:a?

Ska man köpa hela bilen (minus de lagstadgade 20%) på lån så kanske det krävs att kälken fungerar med helst inget krångel alls. Då är ju en HSD ett självskrivet val. Man åker säkert på ett byte av startbatteriet med åren men det kostar 700:- så den kostnaden får man väl ta då wink

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nudelpalm
3 januari 2017 · 8 Inlägg

Evildan skrev:
Välkommen hit till vår brokiga bråkiga skara.

Jag som vurmar för HSD anser att det har snöat i helt rätt riktning.
För 150000kr kan ni även köpa en Prius + som är lite högbyggd och mer utstickande designmässigt samt riktigt rymlig med bakre sätesraden nedfälld.

https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 12&w=2

Hybridsmurfen skrev:
Ohh! HSD!

Det var faktiskt Evildan som fick oss att köpa en Prius en snöig eftermiddag i november 2013. Vi skulle handla mat men den lokala bilfirman hade fått in en stackare som såg ledsen ut. Bästa köpet någonsin!

Son Evil påpekar så har Prius+ rejält med utrymme, har inte kört någon sådan själv dock. Men drivlinan är ju samma. Den kommer ni att gilla. Inga ryck, växlingar, oljud. Man bara åker.

Så Toyotas hybrid är med andra ord bra grejer? Prius ser också bra ut men är lite osäker på bagageutrymmet. Tror inte att barnvagn är på tapeten på några år men jag är själv hobbymusiker och det är skönt med en bil som en elbas och/eller en förstärkare går in i. Får se till att vi drar oss ner till en Toyotahandlare och provkör båda!

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
Skulle jag personligen välja mellan prius och auris så skulle ja välja auris, har en polare på jobbet som kör en auris sport kombi? evil får rätta mig då ja har säkert fel nånstans. iaf den är 2016 och ser bättre ut än prius tycker ja iaf.  Sen skulle ja personligen aldrig byta från merca till toyota men det är ditt val såklart^^ men vad du än köper för nått som är nyare för guds skull se till att garanti finns eller försäkring som täcker större fel i några mil/år.  är inte a-b class  lite för små? vill inte ni ha e klass? snygga bilar tycker ja, har suttit i ett par sånna.

typ den?

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 11&w=3

vad tycks? exempel bara.

Till och med jag skulle vilja glida omkring i en sådan. Gammal MB-tok som man är. Tyvärr är kvaliteten lite svajig på dessa. Inte minst då elsystemet. Not: TS vill att en barnvagn går in.
Har man råd så varför inte men TS skrev milkostnad på sin A-klass inkl. lån? Lån på en -05:a?

Ska man köpa hela bilen (minus de lagstadgade 20%) på lån så kanske det krävs att kälken fungerar med helst inget krångel alls. Då är ju en HSD ett självskrivet val. Man åker säkert på ett byte av startbatteriet med åren men det kostar 700:- så den kostnaden får man väl ta då wink

Merca är absolut klockrena bilar och vi gillar vår A-klass, men som sagt vore det skönt med en lite mer problemfri/nyare bil och framför allt något som drar mindre soppa. B180 har ett bra bagageutrymme och är mer bil än gokart jämfört med A-klassen, E-klassen ser ju nästan ut som ett slagskepp bredvid A-klassen så det kanske blir ett för stort hopp i storleksklass. Sen har de ju rullat 18k mil, det är en bit mer än vad vår egna har gjort men det kanske inte är det viktiga?

Gällande lånet så för att göra en lång historia kort: Vi behövde köpa en bil snabbt och jag jobbar inom bankvärlden så det gick snabbt och smidigt när vi väl hittade bilen, egentligen borde vi bara beta av lånet men lathet är en dygd!

panda666
3 januari 2017 · 4 250 Inlägg

Nudelpalm skrev:

Evildan skrev:
Välkommen hit till vår brokiga bråkiga skara.

Jag som vurmar för HSD anser att det har snöat i helt rätt riktning.
För 150000kr kan ni även köpa en Prius + som är lite högbyggd och mer utstickande designmässigt samt riktigt rymlig med bakre sätesraden nedfälld.

https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 12&w=2

Hybridsmurfen skrev:
Ohh! HSD!

Det var faktiskt Evildan som fick oss att köpa en Prius en snöig eftermiddag i november 2013. Vi skulle handla mat men den lokala bilfirman hade fått in en stackare som såg ledsen ut. Bästa köpet någonsin!

Son Evil påpekar så har Prius+ rejält med utrymme, har inte kört någon sådan själv dock. Men drivlinan är ju samma. Den kommer ni att gilla. Inga ryck, växlingar, oljud. Man bara åker.

Så Toyotas hybrid är med andra ord bra grejer? Prius ser också bra ut men är lite osäker på bagageutrymmet. Tror inte att barnvagn är på tapeten på några år men jag är själv hobbymusiker och det är skönt med en bil som en elbas och/eller en förstärkare går in i. Får se till att vi drar oss ner till en Toyotahandlare och provkör båda!

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
Skulle jag personligen välja mellan prius och auris så skulle ja välja auris, har en polare på jobbet som kör en auris sport kombi? evil får rätta mig då ja har säkert fel nånstans. iaf den är 2016 och ser bättre ut än prius tycker ja iaf.  Sen skulle ja personligen aldrig byta från merca till toyota men det är ditt val såklart^^ men vad du än köper för nått som är nyare för guds skull se till att garanti finns eller försäkring som täcker större fel i några mil/år.  är inte a-b class  lite för små? vill inte ni ha e klass? snygga bilar tycker ja, har suttit i ett par sånna.

typ den?

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 11&w=3

vad tycks? exempel bara.

Till och med jag skulle vilja glida omkring i en sådan. Gammal MB-tok som man är. Tyvärr är kvaliteten lite svajig på dessa. Inte minst då elsystemet. Not: TS vill att en barnvagn går in.
Har man råd så varför inte men TS skrev milkostnad på sin A-klass inkl. lån? Lån på en -05:a?

Ska man köpa hela bilen (minus de lagstadgade 20%) på lån så kanske det krävs att kälken fungerar med helst inget krångel alls. Då är ju en HSD ett självskrivet val. Man åker säkert på ett byte av startbatteriet med åren men det kostar 700:- så den kostnaden får man väl ta då wink

Merca är absolut klockrena bilar och vi gillar vår A-klass, men som sagt vore det skönt med en lite mer problemfri/nyare bil och framför allt något som drar mindre soppa. B180 har ett bra bagageutrymme och är mer bil än gokart jämfört med A-klassen, E-klassen ser ju nästan ut som ett slagskepp bredvid A-klassen så det kanske blir ett för stort hopp i storleksklass. Sen har de ju rullat 18k mil, det är en bit mer än vad vår egna har gjort men det kanske inte är det viktiga?

Gällande lånet så för att göra en lång historia kort: Vi behövde köpa en bil snabbt och jag jobbar inom bankvärlden så det gick snabbt och smidigt när vi väl hittade bilen, egentligen borde vi bara beta av lånet men lathet är en dygd!

ja precis ja la bara ett exempel, bmw och merca ska ju tugga sånna mil lätt till frukost och inget större problem borde finnas men så är det inte i verkligheten,  dom går sönder.  tänkte du kanske behövde bagage utrymme. men räcker en a-b class till er så visst kör på de. vill du ha lite kör upplevelse eller vill du bara ha problemfri ägande? då borde toyota passa in perfekt? eller kia? dom flesta säger väl att dom bilarna har minst problem, men ja tycker att dom är inge roligt att köra alls.  vart lutar du mest ? vad är du sugen på mest?

Juggen1988
3 januari 2017 · 161 Inlägg

Om du har 150 tkr att köpa bil för så skulle jag slå ett slag för Honda Civic Tourer, lastar bäst i teknikens världs tester!

https://www.blocket.se/goteborg/bilar?q … 0&st=s

Har haft en Auris Tourer HSD till låns i ett par dagar, väldig trevlig att köra med men kändes lite liten i mitt tycke för att fungera som en familjefraktare.

Senast redigerat av Juggen1988 (3 januari 2017)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Nudelpalm
3 januari 2017 · 8 Inlägg

Juggen1988 skrev:
Om du har 150 tkr att köpa bil för så skulle jag slå ett slag för Honda Civic Tourer, lastar bäst i teknikens världs tester!

https://www.blocket.se/goteborg/bilar?q … 0&st=s

Har haft en Auris Tourer HSD till låns i ett par dagar, väldig trevlig att köra med men kändes lite liten i mitt tycke för att fungera som en familjefraktare.

Hondan ser också riktigt trevlig ut, speciellt dieselbilen verkar folk ha väldigt gott att säga om, synd bara att den inte kommer med automat också... Men man kan väl inte få allt!

Var det utrymmet i kupén eller bagageutrymmet du kände var för litet för att fungera som familjefraktare?

Juggen1988
3 januari 2017 · 161 Inlägg

Nudelpalm skrev:

Juggen1988 skrev:
Om du har 150 tkr att köpa bil för så skulle jag slå ett slag för Honda Civic Tourer, lastar bäst i teknikens världs tester!

https://www.blocket.se/goteborg/bilar?q … 0&st=s

Har haft en Auris Tourer HSD till låns i ett par dagar, väldig trevlig att köra med men kändes lite liten i mitt tycke för att fungera som en familjefraktare.

Hondan ser också riktigt trevlig ut, speciellt dieselbilen verkar folk ha väldigt gott att säga om, synd bara att den inte kommer med automat också... Men man kan väl inte få allt!

Var det utrymmet i kupén eller bagageutrymmet du kände var för litet för att fungera som familjefraktare?

Mjo, det är riktigt synd att Honda inte erbjuder disel med automat. De har ju disel och automat till deras cr-v.

Kände att bagaget var lite snålt för en kombi. Var större än min Prius bagage men inte tillräckligt stor för att vara värt ett byte. Fick inte chans att prova baksätet då jag bara hade den i några dagar.

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2017 · 17 512 Inlägg

Juggen1988 skrev:

Nudelpalm skrev:

Juggen1988 skrev:
Om du har 150 tkr att köpa bil för så skulle jag slå ett slag för Honda Civic Tourer, lastar bäst i teknikens världs tester!

https://www.blocket.se/goteborg/bilar?q … 0&st=s

Har haft en Auris Tourer HSD till låns i ett par dagar, väldig trevlig att köra med men kändes lite liten i mitt tycke för att fungera som en familjefraktare.

Hondan ser också riktigt trevlig ut, speciellt dieselbilen verkar folk ha väldigt gott att säga om, synd bara att den inte kommer med automat också... Men man kan väl inte få allt!

Var det utrymmet i kupén eller bagageutrymmet du kände var för litet för att fungera som familjefraktare?

Mjo, det är riktigt synd att Honda inte erbjuder disel med automat. De har ju disel och automat till deras cr-v.

Kände att bagaget var lite snålt för en kombi. Var större än min Prius bagage men inte tillräckligt stor för att vara värt ett byte. Fick inte chans att prova baksätet då jag bara hade den i några dagar.

Var det inte jag och Evildan som fick dig köpa Prius? Har den gått bra? Det bör väl ha varit ett tag sedan nu?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Juggen1988
3 januari 2017 · 161 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Var det inte jag och Evildan som fick dig köpa Prius? Har den gått bra? Det bör väl ha varit ett tag sedan nu?

Jupp det var allt ni som fick in mig i Prius fällan! Det har gått bra, hon rullar varje dag utan några problem. Över 5 000 körda mil hittills smile Kanske borde ha köpt mig en F10 istället wink

Är snart dags för barn nummer 2 så antigen blir det att försöka åka runt med en takbox de gånger man har mycket packning eller lata sig och köpa en större bil.

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
panda666
3 januari 2017 · 4 250 Inlägg

Juggen1988 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Var det inte jag och Evildan som fick dig köpa Prius? Har den gått bra? Det bör väl ha varit ett tag sedan nu?

Jupp det var allt ni som fick in mig i Prius fällan! Det har gått bra, hon rullar varje dag utan några problem. Över 5 000 körda mil hittills smile Kanske borde ha köpt mig en F10 istället wink

Är snart dags för barn nummer 2 så antigen blir det att försöka åka runt med en takbox de gånger man har mycket packning eller lata sig och köpa en större bil.

hehe väldigt lustigt, tur du hade där o inte råkade köpa en f10 istället;)

Juggen1988
3 januari 2017 · 161 Inlägg

panda666 skrev:

Juggen1988 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Var det inte jag och Evildan som fick dig köpa Prius? Har den gått bra? Det bör väl ha varit ett tag sedan nu?

Jupp det var allt ni som fick in mig i Prius fällan! Det har gått bra, hon rullar varje dag utan några problem. Över 5 000 körda mil hittills smile Kanske borde ha köpt mig en F10 istället wink

Är snart dags för barn nummer 2 så antigen blir det att försöka åka runt med en takbox de gånger man har mycket packning eller lata sig och köpa en större bil.

hehe väldigt lustigt, tur du hade där o inte råkade köpa en f10 istället;)

Kunde inte låta bli. Er köptråden var legendarisk big_smile

Senast redigerat av Juggen1988 (3 januari 2017)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
panda666
3 januari 2017 · 4 250 Inlägg

Juggen1988 skrev:

panda666 skrev:

Juggen1988 skrev:

Jupp det var allt ni som fick in mig i Prius fällan! Det har gått bra, hon rullar varje dag utan några problem. Över 5 000 körda mil hittills smile Kanske borde ha köpt mig en F10 istället wink

Är snart dags för barn nummer 2 så antigen blir det att försöka åka runt med en takbox de gånger man har mycket packning eller lata sig och köpa en större bil.

hehe väldigt lustigt, tur du hade där o inte råkade köpa en f10 istället;)

Kunde inte låta bli. Er köptråden var legendarisk big_smile

hehe ingen fara:) ja tackar:) hoppas du blir nöjd med din framtida bil och inga dåliga lådor;)

Nudelpalm
4 januari 2017 · 8 Inlägg

Så Toyota Prius <  Toyota Auris < Honda CR-V?

Fördelen med Hondan är ju faktiskt att man kan stoppa in saker i den för att få den att köra snabbare eller mer bränslesnålt... + att den inte är på topp 10-listan över mest sålda bilar i Sverige!

Dock var jag på Veho Bil igår för att köpa kylarvätska (OKQ8 ville tydligen inte sälja till lillmercan), och kikade på en B-klass. Ingen provkörning tyvärr, men A-klassen framstår mer som en gokart i papp jämfört med en B-klass från 2012 eller senare. Jäkla knepigt det här!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2017 · 17 512 Inlägg

Nudelpalm skrev:
Så Toyota Prius <  Toyota Auris < Honda CR-V?

Fördelen med Hondan är ju faktiskt att man kan stoppa in saker i den för att få den att köra snabbare eller mer bränslesnålt... + att den inte är på topp 10-listan över mest sålda bilar i Sverige!

Dock var jag på Veho Bil igår för att köpa kylarvätska (OKQ8 ville tydligen inte sälja till lillmercan), och kikade på en B-klass. Ingen provkörning tyvärr, men A-klassen framstår mer som en gokart i papp jämfört med en B-klass från 2012 eller senare. Jäkla knepigt det här!

Jo, haft en A140. En mycket trevlig bil. Tyvärr hade den inte automat så detta nödköp blev inte gammalt. Men jag gillade den. Du tänker rätt. Prius är den den mest lättsålda bilen i dagens läge. Kommer man utanför top10-listan så kan det göra gott.

Senaste numret av "Alla Bilar" så listar de 10 floppar som är smarta köp. Dvs bilar som inte sålde bra trots att de kanske är bra.... Där nämns Skoda Rapid Spaceback (Den ÄR bra. Vi tog ut en helt ny 2014)

Ford Kuga
Mercedes B-klass
Valfri modell av SEAT (Som du vet är det en VW, Audi, Skoda)
Fiat 500X (?)

Samt lite större kälkar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mr_green
4 januari 2017 · 847 Inlägg

Skoda Octavia kombi 2015 år du för dom pengarna. Finns ju med den uppdaterade 1.2tsi. Och även miljö dieseln.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Juggen1988
4 januari 2017 · 161 Inlägg

Skulle rekommendera dig och titta på dessa fyra bilar:

Toyota Avensis
Honda Civic Tourer
Mazda 6 Kombi
Hyundai i40

Alla dessa är pålitliga familjefraktare där du inte behöver räkna med att behöva lägga in bilen  på reperation speciellt ofta. Hondan tar mest last av dessa men det kan finnas andra kvaliteter hos de andra tre som väger över.

Senast redigerat av Juggen1988 (4 januari 2017)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang