Audi A3 2003 - trasig topplockspackning?

Tandi
8 januari 2017 · 11 Inlägg

Hallo! Hur mår ni? Hoppas bra för jag mår skit!

Köpte ny bil i början på december. En Audi A3 1.6 102hk årsmodell 2003 (1996-2003 versionen) med knappa 22.000 mil. Bilen har gått fint hittils och inga problem har inträffat. Var på semester över jul och nyår och stackars bilen har fått stå ute i kylan. Det var ju satans kallt förra dagen(-27 var temperaturen nere i). Jag startade bilen i förrgår för första gången på två veckor och den gick igång fint, tog möjligtvis en extra sekund för motorn att komma igång men inga konstigheter. Det jag märkte var att ESP-lampan hade tänts plus att bilen inne i kupen inte blev varm trots att jag hade kört på tomgång välfigt länge. Åkte cirka 4 mil med den, ESP-lampan slocknade aldrig men bilen gick fint och den blev varm inne också och inga andra problem märktes av. Igår så skulle jag ta bilen och köra en längre sträcka men så blev det inte. Till min glädje hade ESP-lampan sluta lysa, bilen blev varm fort men efter drygt två mil så började varningslampan för motortemperaturen att pipa. Kollade på tempen och den låg på över 110 grader. Jag stannar så fort jag kan och öppnar motorhuven. Är min första bil och kan inte ett skit och gjorde som man inte ska göra. Skruvar loss locket på expantionskärlet och det ångar och pyser som bara den. Vattnet kokar som fan. Inte konstigt. Kollar under bilen och det läcker vätska som bara den. Jag väntar på att motorn svalnat och kollar till kärlet igen. Det är ingen vätska alls kvar och i botten ligger det en brun gegga. Väntar in hjälpen som kommer med glykol och vatten. Blandar in det till strax över maxgränsen och kör hem de två milen. Under dessa dryga två mil så ökade aldrig temperaturmätaren och visaren flyttade inte säg från dess lägsta startvärde på 60 grader och inne i bilen så sprutade det aldrig ut någon varmluft. När jag kom fram så kollade jag kylvätskebehållaren och då låg nivån på nästan min. Det hade alltså läckt en hel del på den körsträckan. Från vad jag såg förut så läcker det på framsidan vid passagerarsidan. Det jag undrat ett tag på är också färgen på vattnet. Det var rätt så brunaktigt när jag köpte bilen också plus att när man kollar på vattnet när motorn är varm så ser man bara liksom som ett skum/bubbel på ytan. Vet ej om detta är normalt.


Bilen fick stå över natten och nu imorse så skulle jag försöka starta bilen. Det gick inte alls. Den försöker men kommer inte riktigt igång. Det jag märkte var att, även om bilen aldrig riktigt startade så gick kylfläkten igång och fortsatte snurra en lång tid. Försökte hitta en säkring som jag kunde dra ut för att få stopp på den men det fanns ingen. Fläkten stannade till slut men kan ju vara på grund av att batteriet tog slut.
Kollade lite extra nog på kylvattnet och det är inte en vacker syn. Det är en brunaktig sörja. Lite som kaffe fast bra mycket ljusare. Anar att det kommit in olja..
Oljan på stickan verkar dock helt okej så tror inte det kommer vatten in i oljan.

Någon som kan tänka sig vart problemet kan ligga och om det är möjligt att laga detta själv. Fattig student som precis pungat ut över 20.000 för en ny bil vill inte riktigt punga ut hälften av bilens värde på en dyr reparation.

Tack på förhand!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 januari 2017 · 14 007 Inlägg

Tandi skrev:
Hallo! Hur mår ni? Hoppas bra för jag mår skit!

Köpte ny bil i början på december. En Audi A3 1.6 102hk årsmodell 2003 (1996-2003 versionen) med knappa 22.000 mil. Bilen har gått fint hittils och inga problem har inträffat. Var på semester över jul och nyår och stackars bilen har fått stå ute i kylan. Det var ju satans kallt förra dagen(-27 var temperaturen nere i). Jag startade bilen i förrgår för första gången på två veckor och den gick igång fint, tog möjligtvis en extra sekund för motorn att komma igång men inga konstigheter. Det jag märkte var att ESP-lampan hade tänts plus att bilen inne i kupen inte blev varm trots att jag hade kört på tomgång välfigt länge. Åkte cirka 4 mil med den, ESP-lampan slocknade aldrig men bilen gick fint och den blev varm inne också och inga andra problem märktes av. Igår så skulle jag ta bilen och köra en längre sträcka men så blev det inte. Till min glädje hade ESP-lampan sluta lysa, bilen blev varm fort men efter drygt två mil så började varningslampan för motortemperaturen att pipa. Kollade på tempen och den låg på över 110 grader. Jag stannar så fort jag kan och öppnar motorhuven. Är min första bil och kan inte ett skit och gjorde som man inte ska göra. Skruvar loss locket på expantionskärlet och det ångar och pyser som bara den. Vattnet kokar som fan. Inte konstigt. Kollar under bilen och det läcker vätska som bara den. Jag väntar på att motorn svalnat och kollar till kärlet igen. Det är ingen vätska alls kvar och i botten ligger det en brun gegga. Väntar in hjälpen som kommer med glykol och vatten. Blandar in det till strax över maxgränsen och kör hem de två milen. Under dessa dryga två mil så ökade aldrig temperaturmätaren och visaren flyttade inte säg från dess lägsta startvärde på 60 grader och inne i bilen så sprutade det aldrig ut någon varmluft. När jag kom fram så kollade jag kylvätskebehållaren och då låg nivån på nästan min. Det hade alltså läckt en hel del på den körsträckan. Från vad jag såg förut så läcker det på framsidan vid passagerarsidan. Det jag undrat ett tag på är också färgen på vattnet. Det var rätt så brunaktigt när jag köpte bilen också plus att när man kollar på vattnet när motorn är varm så ser man bara liksom som ett skum/bubbel på ytan. Vet ej om detta är normalt.


Bilen fick stå över natten och nu imorse så skulle jag försöka starta bilen. Det gick inte alls. Den försöker men kommer inte riktigt igång. Det jag märkte var att, även om bilen aldrig riktigt startade så gick kylfläkten igång och fortsatte snurra en lång tid. Försökte hitta en säkring som jag kunde dra ut för att få stopp på den men det fanns ingen. Fläkten stannade till slut men kan ju vara på grund av att batteriet tog slut.
Kollade lite extra nog på kylvattnet och det är inte en vacker syn. Det är en brunaktig sörja. Lite som kaffe fast bra mycket ljusare. Anar att det kommit in olja..
Oljan på stickan verkar dock helt okej så tror inte det kommer vatten in i oljan.

Någon som kan tänka sig vart problemet kan ligga och om det är möjligt att laga detta själv. Fattig student som precis pungat ut över 20.000 för en ny bil vill inte riktigt punga ut hälften av bilens värde på en dyr reparation.

Tack på förhand!

Om du har läckan där så får du fixa det så kanske det blir okay. Kan du inte själv fixa det så får du ta nån kompis/verkstad för att kolla upp felet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
8 januari 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det var ju olyckligt att du körde så långt utan att kolla om kylarvattnet i kylaren frusit under natten det var så kallt (-27).
Eftersom det bubblar i i expansionskärlet när motorn går så betyder det att antingen är topplockspackningen trasig eller så har toppen spruckigt.
Topplockspackningen är ganska enkel att byta själv men att byta topp kräver mer jobb. Men det är ett jobb man gör i ett varmgarage vid den här årstiden,inte gärna ute!

Kolla alltid vid begagnatköp att kylarvätskan klarar vintertemperatur på ca -30-35grader,  i annat fall händer det som antagligen har hänt i ditt fall att kylarvätskan har frusit vilket fått till följd att motortemperaturen gått upp för mycket vilket har lett till att toppen eller topplockspackningen gått sönder.

Tandi
8 januari 2017 · 11 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det var ju olyckligt att du körde så långt utan att kolla om kylarvattnet i kylaren frusit under natten det var så kallt (-27).
Eftersom det bubblar i i expansionskärlet när motorn går så betyder det att antingen är topplockspackningen trasig eller så har toppen spruckigt.
Topplockspackningen är ganska enkel att byta själv men att byta topp kräver mer jobb. Men det är ett jobb man gör i ett varmgarage vid den här årstiden,inte gärna ute!

Kolla alltid vid begagnatköp att kylarvätskan klarar vintertemperatur på ca -30-35grader,  i annat fall händer det som antagligen har hänt i ditt fall att kylarvätskan har frusit vilket fått till följd att motortemperaturen gått upp för mycket vilket har lett till att toppen eller topplockspackningen gått sönder.

Ok tack för svar. Ska väl försöka bogsera iväg bilen imorgon. Har du en aning varför bilen inte ens startade imorse dock? Den borde väl åtminstone starta även om toppen rykt?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 januari 2017 · 14 007 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det var ju olyckligt att du körde så långt utan att kolla om kylarvattnet i kylaren frusit under natten det var så kallt (-27).
Eftersom det bubblar i i expansionskärlet när motorn går så betyder det att antingen är topplockspackningen trasig eller så har toppen spruckigt.
Topplockspackningen är ganska enkel att byta själv men att byta topp kräver mer jobb. Men det är ett jobb man gör i ett varmgarage vid den här årstiden,inte gärna ute!

Kolla alltid vid begagnatköp att kylarvätskan klarar vintertemperatur på ca -30-35grader,  i annat fall händer det som antagligen har hänt i ditt fall att kylarvätskan har frusit vilket fått till följd att motortemperaturen gått upp för mycket vilket har lett till att toppen eller topplockspackningen gått sönder.

Vad är skillnaden? För att byta topplockspackningen måste man ta bort toppen. Om man sätter dit samma eller en annan topp går väl på ett ut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
8 januari 2017 · 5 083 Inlägg

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det var ju olyckligt att du körde så långt utan att kolla om kylarvattnet i kylaren frusit under natten det var så kallt (-27).
Eftersom det bubblar i i expansionskärlet när motorn går så betyder det att antingen är topplockspackningen trasig eller så har toppen spruckigt.
Topplockspackningen är ganska enkel att byta själv men att byta topp kräver mer jobb. Men det är ett jobb man gör i ett varmgarage vid den här årstiden,inte gärna ute!

Kolla alltid vid begagnatköp att kylarvätskan klarar vintertemperatur på ca -30-35grader,  i annat fall händer det som antagligen har hänt i ditt fall att kylarvätskan har frusit vilket fått till följd att motortemperaturen gått upp för mycket vilket har lett till att toppen eller topplockspackningen gått sönder.

Vad är skillnaden? För att byta topplockspackningen måste man ta bort toppen. Om man sätter dit samma eller en annan topp går väl på ett ut.

/Benny

Precis min tanke. Enda skillnaden skulle väl vara att man kan få flytta över lite småsaker till nya toppen.. men har man rivit allt så är nog inte det något större bekymmer ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
8 januari 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Där var jag ute och cykla Tack för rättelsen. Fattar inte att man kan koppla bort hjärnan så där ibland.

Tandi
8 januari 2017 · 11 Inlägg

Okej tack för alla svar!
Kan någon svara mig om det är normalt att motorn inte ens startar om felet skulle vara toppen eller topplockspackningen?
Tack!

jaka54
8 januari 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Att motorn inte startar kan bero på att vatten kommer in i förbränningsrummen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 januari 2017 · 14 007 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Att motorn inte startar kan bero på att vatten kommer in i förbränningsrummen.

Ja precis, så kan det vara. Blir det för mycket vatten kanske den inte ens går runt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
9 januari 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ta bort stiften (ett åt gången) och kolla hur de ser ut!
Kör sedan igång motorn och se om det blir gnista på stiften

Polaren
9 januari 2017 · 352 Inlägg

Har toppen slagit sig kan det bli taskigt komp på två cylindrar och kan då inte starta, köpte en bil med det felet för många år sedan.
Då får man antingen byta eller renovera upp befintlig topp(om inga sprickor eller allvarliga defekter upptäcks).

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Tandi
9 januari 2017 · 11 Inlägg

Lämnade in bilen på verkstad imorse. Dom skulle återkomma imorgon eftermiddag.
Hoppas inget allt för allvarligt har inträffat men har en dålig känsla..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 januari 2017 · 14 007 Inlägg

Tandi skrev:
Lämnade in bilen på verkstad imorse. Dom skulle återkomma imorgon eftermiddag.
Hoppas inget allt för allvarligt har inträffat men har en dålig känsla..

Tala gärna om här i tråden hur det går.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Tandi
10 januari 2017 · 11 Inlägg

Dom hörde aldrig av sig idag. Får vänta in morgondagen för att få besked.

Tandi
11 januari 2017 · 11 Inlägg

Verkstaden ringde imorse och sade att packningen verkar ha klarat sig. Vad som måste bytas med all säkerhet är termostaten då den fastnat i öppet läge. De kunde inte säga något mer men finns risk för att det är mer fel som måste åtgärdas såsom vattenpumpen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 januari 2017 · 14 007 Inlägg

Tandi skrev:
Verkstaden ringde imorse och sade att packningen verkar ha klarat sig. Vad som måste bytas med all säkerhet är termostaten då den fastnat i öppet läge. De kunde inte säga något mer men finns risk för att det är mer fel som måste åtgärdas såsom vattenpumpen.

Om termostaten fastnat i öppet läge så borde motortempen inte gå upp. Är du säker på att den inte hade fastnat i stängt läge.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Tandi
11 januari 2017 · 11 Inlägg

Jo det var min tanke också. Är rätt så säker på att dom sade att termostaten hade fastnat i öppet läge dock. Men det var ju så att dagen efter incidenten så slogs kylfläkten på så fort tändningen slogs på och fortsatte i evigheter även med uttagen nyckel. Plus att det inte blev varmt i kupen på vägen tillbaka när olyckan hade inträffat och att motortemperaturen inte steg alls från de ursprungliga 60 grader som tavlan visar. Allt detta tyder ju på en termostat som fastnat i öppet läge.
Kan det vara så att innan olyckan inträffade så hade termostaten fastnat i stängt läge, motorn blev då överhettad med dess konsekvenser för att sedan när jag startade om bilen så fick termostaten för sig att fastna i öppet läge?
Skulle ju kunna förklara händelseförloppet. Vet inte om det är möjligt att en termostat beter sig så dock.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 januari 2017 · 14 007 Inlägg

Tandi skrev:
Jo det var min tanke också. Är rätt så säker på att dom sade att termostaten hade fastnat i öppet läge dock. Men det var ju så att dagen efter incidenten så slogs kylfläkten på så fort tändningen slogs på och fortsatte i evigheter även med uttagen nyckel. Plus att det inte blev varmt i kupen på vägen tillbaka när olyckan hade inträffat och att motortemperaturen inte steg alls från de ursprungliga 60 grader som tavlan visar. Allt detta tyder ju på en termostat som fastnat i öppet läge.
Kan det vara så att innan olyckan inträffade så hade termostaten fastnat i stängt läge, motorn blev då överhettad med dess konsekvenser för att sedan när jag startade om bilen så fick termostaten för sig att fastna i öppet läge?
Skulle ju kunna förklara händelseförloppet. Vet inte om det är möjligt att en termostat beter sig så dock.

Det kan ju vara på flera sätt. Hoppas bara att packningen klarat sig och det blir ordning på motorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Tandi
13 januari 2017 · 11 Inlägg

Hämtade bilen igår. Allt som behövde fixas var termostaten. Så jävla skönt. Strax under 3000kr gick kalaset på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang