Kopplingsschema sökes (neon)

Krucial VW-driver
5 januari 2007 · 291 Inlägg

Tja!


Jag skulle koppla om mitt neon och diodljus inne i bilen från stereon till batteriet idag och det gick inte så bra. Jag har ju en strömbrytare (eller två st) som jag kopplade på men det funkade inte som det skulle, framlamporna blinkade till när jag la minussladden mot minuspolen på batteriet. Efter ett tag såg jag rök inne på förarsätet där jag lagt en kabel. Den började brinna och tur som jag hade blev det inte mer än så. Givetvis är ju felet att jag kopplat fel eller så ligger någon kabel där "naken" och sabbade det hela.

Jag behöver därför hjälp med att koppla in det rätt. Jag har kablar så det räcker (12 V kablar då givetvis, batteriet är ett biltemabatteri på 70Ah, om det skulle hjälpa) och en strömbrytare (switch då, ingen kill switch ännu, ska skaffa) och en låda med massa olika kabelskor som ni ser på bilden nedan.

http://www.garaget.org/mypage/user_imag … _id=340359




Problemet är ju då, hur ska jag koppla?

Hade vart schyst om någon photoshoppade en bild med ett kopplingschema för att göra det enklast. Från batteriet till sswitchen och allt i detalj gärna.

Tack på förhand!

Anledningen till att jag vill koppla det till batteriet är att jag vill ha det för sig själv. All elektronik är för tillfället kopplat till stereon som sagt, men allt ljus släcks efter en stund när jag kör, men stereon lever fortfarande. Tycker det är konstigt, misstänker en säkring eller remotesladden, men jag vet faktiskt inte säkert.

Hoppas någon har rätt svar, skulle vara det bästa.

Senast redigerat av Krucial (5 januari 2007)

viper0 Elektriker
5 januari 2007 · 169 Inlägg

det vore bra om du skriver en lista på vilka grejer du har och hur du vill att det ska fungera för utav din text har jag svårt att föstå hur du vill ha det.

det finns väll inga speciella kablar för 12Volt

Senast redigerat av viper0 (5 januari 2007)

Gizmojohan
5 januari 2007 · 3 295 Inlägg

Btw... Länken funkar inte..

Rossan
5 januari 2007 · 7 Inlägg

Tja , lite svårt att veta hur du vill att ddet ska funka men här kommer 2st alt:

NR1: Dra en strömkabel + från batteriet in till bilen (glöm ej att säkra av kabeln vid batteriet) koppla till ena polen på brytaren dra vidare till neon/dioder , dra jordkablarna från neon/dioder till närmaste jordpunkt (finns i v o h kickpanel tex)

I detta exempel fungerar neonet/dioderna helt utan tändning samt stereons påverkan.


NR2: Dra en strömkabel + från batteriet in till bilen (glöm ej att säkra av kabeln vid batteriet) koppla till ett relä (vanligt som man har till ex-ljus) stift märkt 30, dra en kabel från reläet märkt 87 till neon/dioder, dra jordkablarna från neon/dioder till närmaste jordpunkt (finns i v o h kickpanel tex), dra en kabel från reläet märkt 85 till jord, sen drar du en kabel från reläet märkt 86 till antingen remote från stereon, tändnings +, belysning, eller om du har larm så kan du styra det via larmfjärren (funkar på tex Cargard 950s T 70)

I detta exempel fungerar neonet/dioderna när stereon/belysning slås på eller fjärrstyrt via larmet.

Lycka till:-)

Vr6 Just Do It.
Krucial VW-driver
5 januari 2007 · 291 Inlägg

Bild: http://www.garaget.org/show_ext.php?car … age=340359

Hoppas länken fungerar nu.

Jag vill ju ha det kopplat till switchen (strömbrytaren) som ligger längst ner i bilden. Alltså jag vill ha batteriet som direkt strömkälla och inte kopplat via stereon. Strömbrytaren ska avgöra om allt ljus ska vara på eller ej.

Hur får jag tag på en sådan säkring?

Krucial VW-driver
5 januari 2007 · 291 Inlägg

Rossan skrev:
Tja , lite svårt att veta hur du vill att ddet ska funka men här kommer 2st alt:

NR1: Dra en strömkabel + från batteriet in till bilen (glöm ej att säkra av kabeln vid batteriet) koppla till ena polen på brytaren dra vidare till neon/dioder , dra jordkablarna från neon/dioder till närmaste jordpunkt (finns i v o h kickpanel tex)

I detta exempel fungerar neonet/dioderna helt utan tändning samt stereons påverkan.


NR2: Dra en strömkabel + från batteriet in till bilen (glöm ej att säkra av kabeln vid batteriet) koppla till ett relä (vanligt som man har till ex-ljus) stift märkt 30, dra en kabel från reläet märkt 87 till neon/dioder, dra jordkablarna från neon/dioder till närmaste jordpunkt (finns i v o h kickpanel tex), dra en kabel från reläet märkt 85 till jord, sen drar du en kabel från reläet märkt 86 till antingen remote från stereon, tändnings +, belysning, eller om du har larm så kan du styra det via larmfjärren (funkar på tex Cargard 950s T 70)

I detta exempel fungerar neonet/dioderna när stereon/belysning slås på eller fjärrstyrt via larmet.

Lycka till:-)

När du menar strömkabel, funkar inte vanliga 12V kablar då? Alltså samma kablar som neonet är kopplat med?

Krucial VW-driver
5 januari 2007 · 291 Inlägg

http://www.garaget.org/show_ext.php?car … age=340560

Så här kopplade jag in det.

Notera att jag vill styra ljuset genom brytaren, den ska vara inkopplad så att det går utan tändning, men det ska fungera felfritt och inget ska förbrukas när brytaren är på 0 = av.(0-1)

Krucial VW-driver
6 januari 2007 · 291 Inlägg

Mycket skriverier, men jag vill bara ha det löst.

Jag har ju ett batteri på 70Ah, måste jag då ha en säkring som pallar 70 A?

Jag har kommit fram till att jag ska ha en säkringshållare, men med hur "kraftfull"?

gloudarck the greatest
6 januari 2007 · 121 Inlägg

har du en förgreningdosa till neonet? en som det går in en + o en - och fura +/- ut så gör du på lätaste sätt. dra kabel från + på bateriet(säkra vid bateriet. dra den till ström brytaren sen därifrån till förgreningdosan. minus från bateriet direckt til förgreningsdosan. om du inte har en delningsdosa så går det o köpa på BRL. men kommer inte ihåg om det går o köpa solo. men hoppas det hjälpte litte

The Mödd
Lill_pilsner Problemlösare
6 januari 2007 · 8 Inlägg

Ang. den där säkringen..
Nej, du behöver typ en 20Amp säkring.

Koppla + till + på batteriet, dra den kabeln till brytaren, ny kabel från brytaren tilll + på neon ljuset, - minus från neonet till valfri jordpunkt.

Lill_pilsner Problemlösare
6 januari 2007 · 8 Inlägg

Batt+ -------- Switch -------- Neon ------- Jord

Xuri One Man Clan
6 januari 2007 · 4 287 Inlägg

att koppla neonet via en switch tycker jag låter dumt ..bättre å ta de via relä ..batteri + säkring och från batteri (efter säkring) till 30 på relä ...från 85 till jord ..från batteri via switch till relä på stift 86  och från 87 till jord ..lämpligt att kanske använda 30 amp säkring och 30 amp heljustrelä från typ biltema mekonomen etc...

då drar den ingenting om inte switchen e på on ....har tagit några öl så rätta mig vid fel big_smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Krucial VW-driver
6 januari 2007 · 291 Inlägg

gloudarck skrev:
har du en förgreningdosa till neonet? en som det går in en + o en - och fura +/- ut så gör du på lätaste sätt. dra kabel från + på bateriet(säkra vid bateriet. dra den till ström brytaren sen därifrån till förgreningdosan. minus från bateriet direckt til förgreningsdosan. om du inte har en delningsdosa så går det o köpa på BRL. men kommer inte ihåg om det går o köpa solo. men hoppas det hjälpte litte

Går väl fixa förgreningsdosa på Biltema också? Det är där jag handlar mest.

Jag kopplade in undercarkitet inne i bilen istället för mitt andra neon gick paj. Där satt en koppling eller säkring i kabeln nära neontuben. dem är dock kvar.

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
6 januari 2007 · 3 585 Inlägg

Du har PM

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Miklen
6 januari 2007 ·

Lill_pilsner skrev:
Ang. den där säkringen..
Nej, du behöver typ en 20Amp säkring.

Koppla + till + på batteriet, dra den kabeln till brytaren, ny kabel från brytaren tilll + på neon ljuset, - minus från neonet till valfri jordpunkt.

20A säkring ? du ska nog inte sätta dit mer än 5A säkring för d brukar va bra klena kablar. säkringshållare antingen hängsäkring eller vanliga hållare finns å köpa typ överallt å säkringar likaså.. smidigast e väl en hängsäkring me mini säkringar i..

Krucial VW-driver
6 januari 2007 · 291 Inlägg

Miklen skrev:

Lill_pilsner skrev:
Ang. den där säkringen..
Nej, du behöver typ en 20Amp säkring.

Koppla + till + på batteriet, dra den kabeln till brytaren, ny kabel från brytaren tilll + på neon ljuset, - minus från neonet till valfri jordpunkt.

20A säkring ? du ska nog inte sätta dit mer än 5A säkring för d brukar va bra klena kablar. säkringshållare antingen hängsäkring eller vanliga hållare finns å köpa typ överallt å säkringar likaså.. smidigast e väl en hängsäkring me mini säkringar i..

Funkar dem verkligen bra? De ser inte så stabila ut, men jag vet inget.

En säkringshållare med flatstiftssäkringar på max 30 A funkar då?

Senast redigerat av Krucial (6 januari 2007)

Miklen
6 januari 2007 ·

..ja allså dom hängsäkringarna ja mena är för max 30A å har mini flatstift säkringar i sig (heter i affären säkringshållare monterad på kabel wink men ja tycker den hänger ändå big_smile )..funkar hur bra som helst å e lite smidigare..men ja tror inte du ska sätta i mer än 5A säkring i för kablarna e väl rätt klena till neonet..allt ljus ja har i kupén drar inte ens 2A..

Såna här använder jag -> http://www.biltema.se/products/product. … emId=76733

Dessa är väl iofs snyggast för dold installation..man kan ju även skruva dit typ sånahär -> http://www.biltema.se/products/product. … emId=87565 om man vill ha d lite mer ordnat..

Senast redigerat av Miklen (6 januari 2007)

Krucial VW-driver
6 januari 2007 · 291 Inlägg

Miklen skrev:
..ja allså dom hängsäkringarna ja mena är för max 30A å har mini flatstift säkringar i sig (heter i affären säkringshållare monterad på kabel wink men ja tycker den hänger ändå big_smile )..funkar hur bra som helst å e lite smidigare..men ja tror inte du ska sätta i mer än 5A säkring i för kablarna e väl rätt klena till neonet..allt ljus ja har i kupén drar inte ens 2A..

Såna här använder jag -> http://www.biltema.se/products/product. … emId=76733

Dessa är väl iofs snyggast för dold installation..man kan ju även skruva dit typ sånahär -> http://www.biltema.se/products/product. … emId=87565 om man vill ha d lite mer ordnat..

Nja, jag har ju bara en sladd som ska från batteriet och in.

Jag köpte en säkringshållare på kabel, men råkade inte kolla vilka som passade. Jag köpte vanliga flatstiftssäkringar, inte mini. Ska ner imorgon igen och köpa detta.

Tykoo bilmekaniker
7 januari 2007 · 121 Inlägg

ja lägger snart upp en bild på hur du ska koppla det hela.

edit:  nu borde du inte kunna koppla fel:p

http://static.garaget.org/gallery/archi … -40933.jpg

det som ser ut som krattor är alltså jord. du kopplarr bara minus på mina neonrör till karrossen.

Senast redigerat av Tykoo (7 januari 2007)

Krucial VW-driver
10 januari 2007 · 291 Inlägg

Tykoo skrev:
ja lägger snart upp en bild på hur du ska koppla det hela.

edit:  nu borde du inte kunna koppla fel:p

http://static.garaget.org/gallery/archi … -40933.jpg

det som ser ut som krattor är alltså jord. du kopplarr bara minus på mina neonrör till karrossen.

Tackar! Tack till alla som har rådgett mig också! Utan er och Garagets sida hade jag fått betala onödiga pengar på verkstad eller liknande. Jag är tacksam att slippa den avgiften.

En fråga till, i vilken ordning ska man koppla plus och minus? minus först eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang