Läckande vattenpump

Bernsson
2 februari 2017 · 25 Inlägg

Halloj! Nu är det så att jag har klåpat och bytt kamremsats på min volvo V70 D5, allt gick fint med spännrulle, löprulle och rem. Tömde ut kylsystemet och bytte då även vattenpump, Den var ett helvete att få dit med ny packning och allt.

Men det verkade som att allt funkade perfekt, motorn spann igång och jag kollade efter läckage men hittade inget. Men nu märker jag att att det har läckt från undersidan av vattenpumpen, dock inget större läckage, fyller jag på till mitten på expansionskärlet så är det nere på minimum efter ca 50-80 mil, men det är ändå sjukt störande att jag inte lyckades fixa detta för det är ju ett helvete om jag ska behöva ta bort remmen och pumpen för att försöka med ny packning, men det lutar väl mot det. Är det någon här som kan gissa på vad jag gjort fel? så jag kan undvika det tills nästa gång. Eller om det går att fixa utan att riva allt.

Enligt manualen så skulle jag momentdra alla bultarna på pumpen till 17nm, men det var ju en lögn att komma åt där med momentnyckel så min lekmannamässiga gissning är att jag drog åt med allt mellan 15-25nm. Har försökt att efterdra bultarna men det verkade inte hjälpa. fick inte med nya bultar till kamremsatsen men jag drog på locktite gänglåsning på dem gamla.

Alla svar uppskattas smile

ehedman
2 februari 2017 · 1 966 Inlägg

Smeta på lite packningssilikon så tätar det fint.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang