4163
Sök

Volvo 850 T-5R "T-gul" Livstidsprojekt.

En T-5R som fick smaka på mina hårda första år som bilägare och entusiast. Bilen har genomgått många perioder och smakändringar men får nu sedan 2023 lite efterlängtad... Visa mer

62 681 Visningar
Uppdaterades senast 18 juli
252 Inlägg
12 juni 2017
Trådstartare
#21
Det var längesedan jag uppdaterade här, men ska försöka ge en uppfattning på de senaste 4 månaderna:

* Oljebyte och tvätt efter vintern
* Nya lågprofilsdäck (215/35 istället för 225/40)
* Tvättat motor
* Plastidippat lister runtom
* Monterat nya emblem
* TWR märke på fronten
* Målat originalgrill svart
* Bytt vänster handbromsvajer
* Monterade slutsteget under luckan istället för att ligga i den smutsiga baljan

http://i.imgur.com/znuRuAS.jpg

http://i.imgur.com/y32Qi3W.jpg

http://i.imgur.com/29eG4Ck.jpg

http://i.imgur.com/tel8v0b.jpg

http://i.imgur.com/d5KpGSW.jpg

http://i.imgur.com/BfN66PK.jpg

http://i.imgur.com/2MjQEMF.jpg

http://i.imgur.com/tKM624r.jpg

http://i.imgur.com/OkIJO6F.jpg

http://i.imgur.com/JU9oRFf.jpg

http://i.imgur.com/HUblQ6u.jpg

http://i.imgur.com/7WWjNGi.jpg


231 Inlägg
12 juni 2017
#22
Detta ska definitivt följas smile


252 Inlägg
24 juni 2017
Trådstartare
#23
Försökte starta bilen igår och den ville inte tända. Den bara snurrade. Så jag kollade om det kom någon bensin när vi försökte starta, men ingen bensin kom. Då ringde jag @enbitost som kom och lånade ut sitt bränslepumpsrelä men det gjorde ingen skillnad. Så vi åkte till mina föräldrar och "lånade" GLTns bränslepump. Och den såg rätt bra ut! Startade direkt efter bytet. smile

Älskar grusvägar..

http://i.imgur.com/0GA2XRc.jpg


Nya pumpen

http://i.imgur.com/na0s0QC.jpg


Ny vs. gammal. Antagligen 22 år gammal som bara gav upp..

http://i.imgur.com/fZ3XTZo.jpg


252 Inlägg
9 juli 2017
Trådstartare
#24
Fick ett seriöst sug för Titaner och bestämde mig i fredags att lägga upp en bytesannons på facebook för mina BBS Nebulas. Efter en dag så fick jag svar att det fanns en i Karlstad (2 mil bort) som hade ett set Titans. Idag åkte jag in och bytte rakt på plats!

Negativa med Titanerna är att; måste ha någon slags industriell avfettning för att få bort gammal bromsdamm, dom ser målade ut och en fälg har fått sig en liten kyss. Positiva var 7mm däck kvar runtom och det är titaner!

Smällen på fälgen kan förhoppningsvis lösas med en hammare och fil. smile

http://i.imgur.com/IIuwHIr.jpg

http://i.imgur.com/afUx05a.jpg


http://i.imgur.com/nczRh1B.jpg

http://i.imgur.com/mS47bpw.jpg

http://i.imgur.com/omFNcdM.jpg


252 Inlägg
21 juli 2017
Trådstartare
#25
Gjorde lite saker på 850n idag, inte så väldans mycket arbete men det blev bra resultat!

Min ratt behövde definitivt en tvätt, detta är en ganska dålig bild eftersom det inte visar "toppen" av botten där det ser ut som läder.

http://i.imgur.com/ZChuyt9.jpg


Bättre bild på hur det såg ut.

http://i.imgur.com/kaEKKSj.jpg


Inte varje dag som bilen är utan ratt smile

http://i.imgur.com/uZG4I2q.jpg


Medans ratten låg i varmt vatten och såpa så började jag byta övre motorfäste. Jag har hört en del om polyuretan och att det är högljutt och odrägligt. Men efter att ha kört bilen original i 4 år så kände jag att jag behövde någon slags förändring. Bilen låter riktigt rå innifrån och jag både hör och känner varje cylinderexplosion vilket jag för tillfället verkligen gillar. Kanske blir att byta tillbara om ett par år men känns bra att prova!

http://i.imgur.com/VAZm9SQ.jpg


Enkelt byte, tog ungefär 30 minuter.

http://i.imgur.com/yVXonWi.jpg


Usch.

http://i.imgur.com/sh9u2P5.jpg


Förlåt GLTn.. sad

http://i.imgur.com/cDMtTAO.jpg


Nu har det legat i vatten ca en timme och blev riktigt mysigt vatten.. xD

http://i.imgur.com/TS8WT2G.jpg


Mållös. Resultatet blev helt sjukt bra och ser nästan ut som för 22 år sedan.

http://i.imgur.com/DS1jsMi.jpg


Mindre roligt att jag såg en pöl under bilen efter 20 minuter på Coop. Full tank och jag ser ett hål vid anslutningen till tanken, till vänster om fjädern. Pölen var bensin och förhoppningsvis så behöver jag inte byta ut hela tanken.. (?)

http://i.imgur.com/AgpEMHB.jpg


252 Inlägg
25 juli 2017
Trådstartare
#26
Lönedag och ny energi. Planen var att få mina hjul balanserade eftersom dom orsakar extrem vibration över 100km/h och uppåt. Sen åka till skroten och titta efter roliga grejer. Tyvärr så var skroten stängd pga semester men men, bilen vibrerade knappt på vägen dit!

Med besvikelsen från skroten så var jag tvungen att fixa någonting ändå, så jag åkte och äntligen bytte bakfjädrar efter ett års uppskjutning. Den sjönk gött!  lol

Tydligen hade jag någon typ av hjälpfjädrar som kunde vara bra om man körde husvagn eller tunga lass men eftersom jag inte har något drag så kände jag att jag iiiinte riktigt behövde dom.  :roll:

http://i.imgur.com/d3a9RPf.jpg

Goa nya fjädrar  8)

http://i.imgur.com/AUu9koT.jpg


http://i.imgur.com/WFHlbB6.jpg


http://i.imgur.com/7YsWBmD.jpg


http://i.imgur.com/W2sadRg.jpg

Helt kär. Fronten blev ett par centimeter för hög men den får sitta såhär ett tag.  big_smile


1 426 Inlägg
28 juli 2017
#27
Följes med spänning. Ser riktigt bra ut!

Alla 85x är värda lite puts då och då.
Synd att jag själv aldrig orkar fixa det där lilla extra på mina egna.

231 Inlägg
5 augusti 2017
#28
Jag har en soppa pump billigt om du behöver till gltn 😊


252 Inlägg
27 juli 2019
Trådstartare
#29
Hejsan svejsan 2 år senare! Mycket mycket har hänt, total förändring och väldigt nära min vision om stuk och look för bilen.

*Kastade fjädrarna och fixade coilovers från lokala Jspec med deras egna V2.
*Lackade lyktlister
*Lackade stänklappar bak
*Målade tutorna gula tills en gul huv hittar hem
*Hittade BBS Propus snuskigt billigt även det lokalt
*Drivaxelras, dit med ny men tyvärr obalans i den så kommer snart en ny.
*Dumpventilen gav vika så passade på att byta turbo
*16T turbo
*3" avgassystem
*Lackade lister runtom mattsvart
*Börjat åka på bilträffar!

Bilen går mycket bättre än förut, satt tydligen en 15G på men väldigt stor skillnad på 16T som laddar fullt runt 4000 varv.

Bilbomb!

Sista bilden innan coilovers, ungefär här jag slutade uppdatera.
https://i.imgur.com/Msvlnr3.jpg

Besiktningen sa nej nej till kapade framfjädrar så coils hämtades på en dag.
https://i.imgur.com/Fh4gjob.jpg

https://i.imgur.com/yHhs96l.jpg

Jag och polaren inför första bilträffen
https://i.imgur.com/jRXRsiv.jpg

BBS Propus 17"
https://i.imgur.com/ooxO2vl.jpg

Stuk och lacka lister!
https://i.imgur.com/fMv3mQE.jpg

https://i.imgur.com/KAcDPbO.jpg

Turbobyte inför en annan träff, dagen innan..
https://i.imgur.com/XPAAHfL.jpg

https://i.imgur.com/kgXClan.jpg

https://i.imgur.com/DD3OmFI.jpg

Bilder från i Torsdags
https://i.imgur.com/nvvfHB9.jpg

https://i.imgur.com/DOEgLWA.jpg

https://i.imgur.com/licjbqf.jpg

https://i.imgur.com/tmEgB39.jpg

https://i.imgur.com/s5zd84F.jpg

https://i.imgur.com/0ohySHh.jpg


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
27 juli 2019
#30
Den är riktigt fet smile smile


252 Inlägg
21 april 2023
Trådstartare
#31
En liten recap på senaste 4 åren. Mycket har hänt, men ändå inte.

Jag slog till på en uppsättning 18" Super DTM och tänkte att nu är det dags. Valsade alla skärmar, borrade upp fjäderbenstorn och sänkte aset så mycket jag kunde. Tog smäll efter smäll med camber och allt vad det heter. Läppar spräcktes, däck åts upp, det tog i överallt när jag hade folk i bilen och jag blev allmänt ledsen och skamsen över hur bilen mådde. Men fan vad fint bilen satt.

https://i.imgur.com/UMM5yZL.jpg

https://i.imgur.com/RENuOq7.jpg

https://i.imgur.com/HAqHU8o.jpg

https://i.imgur.com/QGqxBJt.jpg



Efter denna period så skaffade jag mig ett hus och två barn. Tiden blev knaper och bilen brukades mestadels. Lite då och då fick jag något ryck och gjorde något. Jag provade på att polera för första gången, bilen vart blank för första gången på en sådär 7 år..

https://i.imgur.com/OTGZvYo.jpg

https://i.imgur.com/ANdGA9D.jpg

https://i.imgur.com/N0DYwMK.jpg

https://i.imgur.com/9RGExoy.jpg


Hittade ljusa V70R stolar i närheten för en riktigt billig peng. De var smutsiga och lite slitna, men tänkte att med barn i bilen så är det lika bra att slita ut dessa, och renovera originalstolarna när tid, pengar och ork finns. Sportratt hamnade i en kort stund innan den såldes.

https://i.imgur.com/n14yB3w.jpg


Tålamodet med 18" DTM försvann och bytte till mig 17" Classics istället. Meningen var mer däck och mindre fälg.

https://i.imgur.com/D6GXWUe.jpg


Här var det jag tappade nycklarna. Även lite av en mental vändpunkt på projektet. Fälgarna hade för stora däck, varav jag var tvungen att höja. Bilen betedde sig konstigt. Blårök på vänstersvängar (bara vissa), men inte från avgassystemet. Blev allmänt trött på bilen överlag. Var längesedan jag tog en bild med systemkameran på hela bilen. Men grejade fortfarande med den. Originalhandtag från en annan 850 åkte på. Jag accepterade det tills jag började digga det. Även en originalstereo hittade hem. Försökte koppla någon enhet till den men misslyckades.

https://i.imgur.com/iORPmzz.jpg

https://i.imgur.com/1Hji44S.jpg

https://i.imgur.com/c381oCP.jpg


I och med att Classics är aningen smalare och med snällare ET så kunde jag ta bort camberplattorna bak. Däremot var jag jävulskt sugen på att montera BC coilovers som jag köpt av en vän. Lovade mig själv att jag skulle byta bakre axeln före, då ena bulten till stötdämparna hade gått av och muttern satt på några få gängor. Sagt och gjort. Med nya däck och bättre dimensioner på Classicsen så var det bara att sänka på igen! Inga kåpor på fälgarna denna gången.

https://i.imgur.com/SwPce1v.jpg

https://i.imgur.com/6blqjyP.jpg

https://i.imgur.com/8zpmF7F.jpg

https://i.imgur.com/ghckZzN.jpg

https://i.imgur.com/6snZVrR.jpg


252 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
#32
Säsongsdags 2023.

En trött 850 ställdes av förra hösten. Med oljespyende motor och diverse andra problem så skjöv jag mina problem till mitt nuvarande jag. Med nya krafter och reservdelar så bytte jag kupéfläkten efter att den gav upp. Bromsbelägg byttes runt om, airbagrullen byttes efter att den fastnat i sportratten när jag svängt. Och äntligen så tog jag ner avgassystemet och byggde om det så nu sitter det som smockert! smile Tidigare bilder visar hur toksnett det suttit, men nu sticker det heller inte ut så fruktansvärt mycket.

https://i.imgur.com/zhbXOps.jpg

https://i.imgur.com/E6wRVlZ.jpg

https://i.imgur.com/pveWlvD.jpg


Tidigare inlägg visar även en närbild på baksidan av ventilkåpan. Jag har lärt mig att man ska enbart använda sig av Volvos egna rosa packningsklister, men bilden visar tydligt på att det är en fet silikonpackning som släppt. Jag har även sett att den spyr olja ur kamaxelpackningarna, och har dränkt hela kamremssidan av motorn.

Med inköpt packningsklister så skulle jag bara öppna upp, göra rent och klistra om, byta packningarna till kamaxlarna och besikta den. Men tyvärr väntade en drös problem som tvinga mig lägga i en annan växel. Jag undrar varför den läckte olja..

Jag var väldigt försiktig när jag öppnade upp ventilkåpan, även när jag knackade upp kamaxlarna. Det fattas flera bitar på ventilkåpan, samt en rejäl kompression på toppen där alun vikt ut sig. Både toppen och ventilkåpan hade flera kompressioner när tidigare person försökt bryta isär dem.

https://i.imgur.com/Cu2hxjD.jpg

https://i.imgur.com/y2tKMJX.jpg

https://i.imgur.com/V9DmEHZ.jpg

https://i.imgur.com/fRnmjZZ.jpg

https://i.imgur.com/6a7syTf.jpg

https://i.imgur.com/fIkhuks.jpg


Som tur är har jag ett problem med att samla på mig delar, och hade ett par extra toppar som såg mycket bättre ut. Jag märkte även att ventillyftarna hade ett litet glapp i sidleds, vilket ingen av de nya topparna hade. Jag vet inte vilken effekt det kan göra på motorn och kanske kompression, men jag är förvånad över mängden öppningar som motorn haft men ändå gått så (i min åsikt) bra när jag kört den.

https://i.imgur.com/8ObrIvt.jpg


Så nu står jag och river topp för första gången i mitt liv, förvisso ganska impulsivt men jag hade en sotningssats liggandes och nya topplocksbult så det var bara att köra. Däremot visade det sig att den gamla topplockspackningen inte såg nå vidare ut och det var väl hög tid för att göra detta.

https://i.imgur.com/YKKNFzT.jpg

https://i.imgur.com/R6NfQmr.jpg


Jag har inga tidiga erfarenheter men jag antar att blocket ser bra ut, inga vertikala revor i cylinderväggarna. Kolvarna ser inte nya ut men inga märken i dom. Jag gjorde rent och blåste ur kylarvattnet runt fodren, satte på nya toppen och momentdrog alla topplocksbulten enligt Haynes boken. Rollade på nya klistret, bytte tändstifts o-ringar, och oljade in kamaxlarna för att även momentdra ventilkåpan. Sedan hamnade nya packningar till kamaxlarna på plats, samt montering av kamrem igen. Jag är lite nervös men jag hade nollat motorn och haft markeringarna på kamaxlarna på rätt plats mot kåpan. Däremot märkte jag att man kan justera kamaxeldreven och jag drog åt dom så bulten var centrerade. Jag vet inte hur det var innan så jag blir nojjig för detta är den svagaste länken i kedjan hittills.

https://i.imgur.com/8qKa9De.jpg

https://i.imgur.com/BKSobbS.jpg


Lastbilsmekaniker
5 174 Inlägg
23 april 2023
#33
Reso skrev:
Säsongsdags 2023.

En trött 850 ställdes av förra hösten. Med oljespyende motor och diverse andra problem så skjöv jag mina problem till mitt nuvarande jag. Med nya krafter och reservdelar så bytte jag kupéfläkten efter att den gav upp. Bromsbelägg byttes runt om, airbagrullen byttes efter att den fastnat i sportratten när jag svängt. Och äntligen så tog jag ner avgassystemet och byggde om det så nu sitter det som smockert! smile Tidigare bilder visar hur toksnett det suttit, men nu sticker det heller inte ut så fruktansvärt mycket.

https://i.imgur.com/zhbXOps.jpg

https://i.imgur.com/E6wRVlZ.jpg

https://i.imgur.com/pveWlvD.jpg


Tidigare inlägg visar även en närbild på baksidan av ventilkåpan. Jag har lärt mig att man ska enbart använda sig av Volvos egna rosa packningsklister, men bilden visar tydligt på att det är en fet silikonpackning som släppt. Jag har även sett att den spyr olja ur kamaxelpackningarna, och har dränkt hela kamremssidan av motorn.

Med inköpt packningsklister så skulle jag bara öppna upp, göra rent och klistra om, byta packningarna till kamaxlarna och besikta den. Men tyvärr väntade en drös problem som tvinga mig lägga i en annan växel. Jag undrar varför den läckte olja..

Jag var väldigt försiktig när jag öppnade upp ventilkåpan, även när jag knackade upp kamaxlarna. Det fattas flera bitar på ventilkåpan, samt en rejäl kompression på toppen där alun vikt ut sig. Både toppen och ventilkåpan hade flera kompressioner när tidigare person försökt bryta isär dem.

https://i.imgur.com/Cu2hxjD.jpg

https://i.imgur.com/y2tKMJX.jpg

https://i.imgur.com/V9DmEHZ.jpg

https://i.imgur.com/fRnmjZZ.jpg

https://i.imgur.com/6a7syTf.jpg

https://i.imgur.com/fIkhuks.jpg


Som tur är har jag ett problem med att samla på mig delar, och hade ett par extra toppar som såg mycket bättre ut. Jag märkte även att ventillyftarna hade ett litet glapp i sidleds, vilket ingen av de nya topparna hade. Jag vet inte vilken effekt det kan göra på motorn och kanske kompression, men jag är förvånad över mängden öppningar som motorn haft men ändå gått så (i min åsikt) bra när jag kört den.

https://i.imgur.com/8ObrIvt.jpg


Så nu står jag och river topp för första gången i mitt liv, förvisso ganska impulsivt men jag hade en sotningssats liggandes och nya topplocksbult så det var bara att köra. Däremot visade det sig att den gamla topplockspackningen inte såg nå vidare ut och det var väl hög tid för att göra detta.

https://i.imgur.com/YKKNFzT.jpg

https://i.imgur.com/R6NfQmr.jpg


Jag har inga tidiga erfarenheter men jag antar att blocket ser bra ut, inga vertikala revor i cylinderväggarna. Kolvarna ser inte nya ut men inga märken i dom. Jag gjorde rent och blåste ur kylarvattnet runt fodren, satte på nya toppen och momentdrog alla topplocksbulten enligt Haynes boken. Rollade på nya klistret, bytte tändstifts o-ringar, och oljade in kamaxlarna för att även momentdra ventilkåpan. Sedan hamnade nya packningar till kamaxlarna på plats, samt montering av kamrem igen. Jag är lite nervös men jag hade nollat motorn och haft markeringarna på kamaxlarna på rätt plats mot kåpan. Däremot märkte jag att man kan justera kamaxeldreven och jag drog åt dom så bulten var centrerade. Jag vet inte hur det var innan så jag blir nojjig för detta är den svagaste länken i kedjan hittills.

https://i.imgur.com/8qKa9De.jpg

https://i.imgur.com/BKSobbS.jpg
Blir så med topparna att bitar går ur om man inte får av kåpan rakt, köpte verktyget för det och även verktyget för att hålla kamaxlarna nollade


252 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
#34
volvoqq skrev:
Blir så med topparna att bitar går ur om man inte får av kåpan rakt, köpte verktyget för det och även verktyget för att hålla kamaxlarna nollade
Jo tack jag har lyft av kåpan fel på en annan motor, så jag vet hur jag inte ska göra. Detta lär vara tidigare ägare som brutit upp kåpan från ena sidan, och lämnat det sprucket och silikonat.

Och sånt verktyg som låser kamaxlarna, låser det axlarnas position även när dreven är av? Måste ju gå att byta axlar utan sånt verktyg? smile


Lastbilsmekaniker
5 174 Inlägg
23 april 2023
#35
Reso skrev:
volvoqq skrev:
Blir så med topparna att bitar går ur om man inte får av kåpan rakt, köpte verktyget för det och även verktyget för att hålla kamaxlarna nollade
Jo tack jag har lyft av kåpan fel på en annan motor, så jag vet hur jag inte ska göra. Detta lär vara tidigare ägare som brutit upp kåpan från ena sidan, och lämnat det sprucket och silikonat.

Och sånt verktyg som låser kamaxlarna, låser det axlarnas position även när dreven är av? Måste ju gå att byta axlar utan sånt verktyg? smile
Det verktyget låser i mellan kamaxlarna i spåren baktill, då är det möjligt att momentdra dreven utan att det rör sig


252 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
#37
volvoqq skrev:
Det verktyget låser i mellan kamaxlarna i spåren baktill, då är det möjligt att momentdra dreven utan att det rör sig
Ja det såg väldigt lovande ut! smile


Lastbilsmekaniker
5 174 Inlägg
23 april 2023
#38
Reso skrev:
volvoqq skrev:
Det verktyget låser i mellan kamaxlarna i spåren baktill, då är det möjligt att momentdra dreven utan att det rör sig
Ja det såg väldigt lovande ut! smile
Gör mycket kamremsbyten på vvt bilar då är det bra att ha rätt verktyg


1 483 Inlägg
23 april 2023
#39
Men vafan, Jeppe.. nu skäms jag 🙈

Att jag inte trillat in i din projekttråd tidigare, du kommer antagligen känna igen mig när du ser V70in i min profil😉
Jag har ju inte vetat om historien om bilen tidigare, men hatten av för att du orkat och även orkar kämpa med bilen, i din brors ära!
Fan, får rysningar i knävecken ju..
vi ses på raggen, volvobroder 😘❤️

(Ps. klar femma och prem lagd!)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

252 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
#40
Berglund_89 skrev:
Men vafan, Jeppe.. nu skäms jag 🙈

Att jag inte trillat in i din projekttråd tidigare, du kommer antagligen känna igen mig när du ser V70in i min profil😉
Jag har ju inte vetat om historien om bilen tidigare, men hatten av för att du orkat och även orkar kämpa med bilen, i din brors ära!
Fan, får rysningar i knävecken ju..
vi ses på raggen, volvobroder 😘❤️

(Ps. klar femma och prem lagd!)
Haha skämmas behöver du inte göra. big_smile Till 90% uppdaterade jag bara inom Svenska T-gul Klubben, men efter att jag dumpat facebook för ett tag sedan så är det dags att gå tillbaka till forumen!

Ja bara bilen rullar igen så blir det förhoppningsvis många bilträffar i år. 👌😀



Sök