Köpa och åka omkring i en bil köpt i ett annat EU-land?

Holiace
8 februari 2017 · 1 754 Inlägg

Hej! En vän från USA vill bila igenom Europa i sommar. Han vill göra detta i en bil han kan köpa. En begagnad bil för runt 20k, bara som exempel.

Går det att försäkra en bil man köpt utomlands här i Sverige eller måste man först ta hit den och registrera den?

Jag kan inget om allt.
jaka54
9 februari 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Först måste man ta hit bilen, sen regbesiktiga, besiktiga den och så försäkra den.
Tog hem en Audi TT 3,2lit roadster från tyskland för några år sedan  och det var hur lätt som helst. Köpt från bilfirma Graf Hardenberg i södra tyskland, sen bilfrakt   (15000 :-) hem till dörrn i sverige .
Därefter regbesiktning , besiktning och försäkring. -Sen var det bara att köra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6e8308fbc65fa0688679a914bf07d1c1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-dda3505c1732e5511f30fcf2cb16a4d4.jpg

Senast redigerat av jaka54 (9 februari 2017)

Holiace
9 februari 2017 · 1 754 Inlägg

Så med andra ord skulle det vara otroligt mycket lättare att köpa en bil här i Sverige, försäkra den och sen  ge sig ut i europa?

Jag kan inget om allt.
yakozan
9 februari 2017 · 333 Inlägg

Försäkringsbolaget kan ge dig en tillfällig försäkring via chassinumret.
Senast jag gjorde det kostade det 1000:- för trafik för en månad. Sen 1000:- till för halv och en tusing till för hel. Det var typ 5 år sen dock via IF.

Om det är din kompis som vill försäkra bilen blir det nog svårare om han inte är skriven i nått land här i Europa som han kan lösa en försäkring genom.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Holiace
9 februari 2017 · 1 754 Inlägg

Nä, jag skulle i så fall stå som ägare på bilen då jag är EU-medborgare.

Ska kontakta försäkringsbolaget imorgon och fråga dem.

Senast redigerat av Holiace (9 februari 2017)

Jag kan inget om allt.
dasboot
10 februari 2017 · 441 Inlägg

Holiace skrev:
Nä, jag skulle i så fall stå som ägare på bilen då jag är EU-medborgare.

Ska kontakta försäkringsbolaget imorgon och fråga dem.

Tänk på att det är den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare och försäkringen på bilen. Så slipper ni stå med byxorna nere om något skulle hända. Spontant så hade jag nog kollat på att hyra en bil om man ska åka runt mycket. För att bila i europa med en bil för 20 000kr är som ett lotteri med garanterad vinst på att något går sönder.

rcy
10 februari 2017 · 1 705 Inlägg

dasboot skrev:

Holiace skrev:
Nä, jag skulle i så fall stå som ägare på bilen då jag är EU-medborgare.

Ska kontakta försäkringsbolaget imorgon och fråga dem.

Tänk på att det är den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare och försäkringen på bilen. Så slipper ni stå med byxorna nere om något skulle hända. Spontant så hade jag nog kollat på att hyra en bil om man ska åka runt mycket. För att bila i europa med en bil för 20 000kr är som ett lotteri med garanterad vinst på att något går sönder.

Instämmer helt.
Försök inte lura försäkringsbolaget eller gå runt några regler. Det kan bli skitjobbigt om ni är vållande till en olycka i något halvobskyrt land och erat försäkringsbolag backar och vägrar hjälpa till.

Kör med helt öppna kort mot försäkringsbolaget, förklara exakt hur allt ligger till och följ deras råd.
Alternativt gör som dasboot föreslår och kör med hyrbil istället, men kolla i sådana fall verkligen upp vad som gäller om ni tar hyrbilen över gränsen till ett annat land.

dasboot
10 februari 2017 · 441 Inlägg

rcy skrev:

dasboot skrev:

Holiace skrev:
Nä, jag skulle i så fall stå som ägare på bilen då jag är EU-medborgare.

Ska kontakta försäkringsbolaget imorgon och fråga dem.

Tänk på att det är den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare och försäkringen på bilen. Så slipper ni stå med byxorna nere om något skulle hända. Spontant så hade jag nog kollat på att hyra en bil om man ska åka runt mycket. För att bila i europa med en bil för 20 000kr är som ett lotteri med garanterad vinst på att något går sönder.

Instämmer helt.
Försök inte lura försäkringsbolaget eller gå runt några regler. Det kan bli skitjobbigt om ni är vållande till en olycka i något halvobskyrt land och erat försäkringsbolag backar och vägrar hjälpa till.

Kör med helt öppna kort mot försäkringsbolaget, förklara exakt hur allt ligger till och följ deras råd.
Alternativt gör som dasboot föreslår och kör med hyrbil istället, men kolla i sådana fall verkligen upp vad som gäller om ni tar hyrbilen över gränsen till ett annat land.

Precis, om försäkringsbolaget skulle säga att det är ok. Kräv ett skriftligt intyg på att det gäller. För står det ord mot ord och ni bara har pratat över telefon. Så är man så gott som rökt. Det sista man vill är att ha krockat i ett U-land och inte har en giltig försäkring

Holiace
10 februari 2017 · 1 754 Inlägg

Tack för svaren! Har kontaktat mitt försäkringsbolag och det verkar helt enkelt som att vi får köpa en bil i Frankrike hos en släkting till honom eller köpa en bil här i Sverige.

Jag kan inget om allt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang