Bekymmer med integrerad handbroms som inte vill låsa...

TeXasWestern221
24 februari 2017 · 62 Inlägg

För det första, finns det någon som kan förklara hur ett bromsok med integrerad handbroms fungerar, tror jag har fattat hur men kanske förstått fel.

Bilen som jag har problem med nu är en Nissan Primera 2006,
Har nyligen bytt bromsklossar då de andra bara hade en skiva ost kvar
Var på efterkontroll nyligen med det blev fail.
***Finns det något man kan justera på dessa eller ska de vara självjusterade när de funkar korrekt?

Har även haft precis samma problem på en Honda Accord 1996
Står stilla i en backe om jag drar handbroms (rejält) och även kunnat få fin baksving när det vart snö men när det kommer till "rullbroms test" på besiktningen så vill den inte låsa riktigt.

***Är oken kassa och därmed "självjusteringen" icke fungerande eller är det något jag missat?

Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Du har kanske råkat ut för samma sak som mig efter backbyte..
Det upptäckte jag på så sätt att jag körde på grusunderlag och drog åt handbromsen i låg fart och bara ena bakhjulet skrapade i..smile
Ena sidan tog inte bra nog ,då drog jag åt handbromsen av och till och körde ett antal 100 meter för att slita till dom.
Jag ruggade  dom även med grovt sandpapper eftersom jag misstänkte någonform av beläggning och tvättade av insidan där backarna tar i, med thinner. (Ja, jag är en pedantkalle..)smile
Det BÖR väl vara automatjustering på moderna bilar..
Jag hoppas att du satte tebaks allt exakt som när du avmonterade..


Övrigt.
Med det absolut bästa är nog att  byta på en sida åt gången och därefter provbromsa f ör att slippa gissa om det råkar vara höger eller vänster som krånglar.

Senast redigerat av bowlinggreppet (24 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
26 februari 2017 · 7 238 Inlägg

Ett råd, med helt nya bromsband, är att "köra in" dom någon mil, speciellt före en besiktning.
Jag brukar köra och "fisbromsa" med varierande pedaltryck tills det luktar rejält bränt.
Högerfoten på gaspedalen och vänsterfoten på bromsen.
Inför registreringsbesikting av bilar förr på Malmby flygfält så släpade man runt nya bilar efter en lastbil tills det blårök om alla hjulbromsarna.
Bromsbanden måste få svettas ut lösningmedlet när dom är nya.
På mina sommar/entusiast/hobbybilar, som ska besiktas efter vinteridet, gör jag det ALLTID.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang