Problem LT35 diagnosuttag

Goethe
28 februari 2017 · 14 Inlägg

Har en VW LT35 från 1998 som jag behöver komma åt diagnosuttaget på för att släcka SRS-lampan. Den tändes när ett säte demonterades för en massa år sedan och bältessträckaren togs bort.
Den har en gammal 14-pins mercedeskontakt istället för vanligt obd2-uttag.
Jag köpte en 14-pin till odb2-adapter och kopplade in denna:
https://www.runns.se/felkodslasare/auto … hix-vag007

Men jag får ingen connection... Den letar bland protokoll men verkar inte hitta något som passar. Har även provat med en liten ELM327 men den hittar inget heller.

När läsaren söker protokoll hör jag någon klicka bakom instrumentpanelen.

Någon som kan hjälpa mig på traven? Är det något märkligt protokoll eller måste man ha en supermaskin? Eller kan jag reseta SRS-systemet på något annat sätt? På vissa sidor verkar det som att det är först 1999 och framåt man kan göra någon via uttaget, men varför ha ett uttag om det inte är bra till något?

Senast redigerat av Goethe (28 februari 2017)

it_mutt Avstängd
28 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Goethe skrev:
Har en VW LT35 från 1998 som jag behöver komma åt diagnosuttaget på för att släcka SRS-lampan. Den tändes när ett säte demonterades för en massa år sedan och bältessträckaren togs bort.
Den har en gammal 14-pins mercedeskontakt istället för vanligt obd2-uttag.
Jag köpte en 14-pin till odb2-adapter och kopplade in denna:
https://www.runns.se/felkodslasare/auto … hix-vag007

Men jag får ingen connection... Den letar bland protokoll men verkar inte hitta något som passar. Har även provat med en liten ELM327 men den hittar inget heller.

När läsaren söker protokoll hör jag någon klicka bakom instrumentpanelen.

Någon som kan hjälpa mig på traven? Är det något märkligt protokoll eller måste man ha en supermaskin? Eller kan jag reseta SRS-systemet på något annat sätt? På vissa sidor verkar det som att det är först 1999 och framåt man kan göra någon via uttaget, men varför ha ett uttag om det inte är bra till något?

ELM327 läser i princip bara ut motorrelaterade felkoder och livedata.

Det jag hade gjort i din sits hade varit att efterlysa någon med vagcom / vcds, och kolla om den samme skulle vara villig att göra ett försök för en kaffe med tillhörande bulle...typ. Om jag inte ser helt galet i listan, ska just vagcom/vcds ha stöd för LT från 1996. Det till trots att LT och Mercedes-Benz Sprinter är syskonbilar (därav att du behövde adaptern). Huruvida denna kompatibilitet stämmer i verkligheten kan jag personligen inte svara på, då jag aldrig testat med just den kärran.

Senast redigerat av it_mutt (28 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
simlar
28 februari 2017 · 5 525 Inlägg

Annars så tar en auktoriserad VW-verkstad oftast bara runt 500kr för avläsning och radering av felminnen.
Ifall du har bråttom/inte får tag i tjänsten billigare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
it_mutt Avstängd
28 februari 2017 · 10 388 Inlägg

simlar skrev:
Annars så tar en auktoriserad VW-verkstad oftast bara runt 500kr för avläsning och radering av felminnen.
Ifall du har bråttom/inte får tag i tjänsten billigare.

Det är ju givetvis ett alternativ för TS. Priserna varierar dock från "en påse fikabröd" till full timtaxa. Men, det är givetvis bara att fråga runt så får ju TS prisbilden för "var det nu må vara" ganska snabbt klar för sig smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang