Nu blir det ännu ett inlägg om polering, denna gång är det taket som fick sig genomgång. Då det är svartlackerat så är det betydligt lättare att se skillnaden från innan. Istället för att lägga upp bilderna enskilt med text så skriver jag först och sedan publicerar bilderna, på så sätt blir det lättare att se före-efter när dom ligger direkt under varandra!
Jag använda mig av min oscillerande maskin den här gången, först tillsammans med en microfibertrissa & Angelwax Resurrection. För att sedan i steg två gå på med en medium skumtrissa och Mothers Finishing polish. Resultatet blev riktigt bra! Förseglar även denna gång med Angelwax TI-22.
Och som sista bild för att visa vilket djup det blev i lacken
tack! det är lite oklart måste jag säga. helt klart bättre än ett vanligt vax. Men jag toppar numera ytan med sprayvax ungefär var 4e tvätt. så kan inte ge ett bra svar tyvärr. jag tycker att tillsammans med ett sprayvax så får jag en väldigt lång hållbarhet kan tilläggas
Snyggt resultat! Du får nästan ta och lägga upp en video på hur du går tillväga, så vi blyga amatörer kanske kan snappa upp nåt. Jag tycker det är lurigt att veta hur mycket medel man ska ha, hur mycket tryck man behöver lägga, hur länge man ska köra osv.
Snyggt resultat! Du får nästan ta och lägga upp en video på hur du går tillväga, så vi blyga amatörer kanske kan snappa upp nåt. Jag tycker det är lurigt att veta hur mycket medel man ska ha, hur mycket tryck man behöver lägga, hur länge man ska köra osv.
tack! det kan vara svårt att beskriva iom att alla lacker är olika. just den här gången så mättar jag trissorna med några ärtor. för att sedan fylla på med 1-2 ärtor när jag gått över ungefär hälften av taket.
Men dosering kan va lite klurigt. överlag så brukar jag köra ut medlet tills det är väldigt lite kvar att torka bort
och trycket är också varierande, men som måttstock så lägger man mer tryck i början när man ska avverka repor. för att sedan bara smeka över lacken ju närmre slutet man kommer. jag fick ett tips en gång i tiden om att det är som att baka en tårta, man gör långsamma rörelser och är lätt på handen.
För någon dag sedan så märkte jag att bilen började regenerera partikelfiltret ganska ofta. Såpass ofta att jag tänkte att något inte stämmer. Det första som kom upp i tanken är om motorn kommer upp i rätt temperatur, för om den inte gör det så tänker jag att avgaserna sätter igen filtret extra fort.
Så jag knappa mig in på motortempen och fick fram denna temperatur efter 9mils körning. vilket är under all kritik och bör åtgärdas!
Så jag beställde hem termostat till både AGR samt huvudtermostatet från BMW. Och idag bytte jag AGR termostatet då den sitter lättillgängligt och man behöver inga större mängder kylarvätska då man inte tappar ur några speciella mängder.
Ett byte går fort och resultatet blev fantastiskt bra, bara efter några kilometer så var tempen istället uppe på 80 grader. Men det återstår att byta huvudtermostatet när tid finns och så får vi se vad det resulterar i
nu har jag fixat något riktigt roligt! imorgon tror jag att jag petar i steg 1 filen, v-tech steg 1 skall ge enligt siffror på nätet 340hk och 680nm. det är en ökning på 54hk och 100nm vilket är rejäla siffror.
nu är det så roligt som så att jag har även steg 2 mappen, vilket jag kommer köra framöver när jag köpt mig ett ordentligt downpipe. Men till en början nöjer jag mig med steg 1
nu har jag fixat något riktigt roligt! imorgon tror jag att jag petar i steg 1 filen, v-tech steg 1 skall ge enligt siffror på nätet 340hk och 680nm. det är en ökning på 54hk och 100nm vilket är rejäla siffror.
nu är det så roligt som så att jag har även steg 2 mappen, vilket jag kommer köra framöver när jag köpt mig ett ordentligt downpipe. Men till en början nöjer jag mig med steg 1
jag märker en skillnad, men än så länge har jag inte kunnat pröva ordentligt iom att vinterdäcken fortfarande är på, dubben mår inge vidare och antispinnen slår igång direkt så jag får faktiskt dröja med svar tills sommardäcken åker på.
nu har jag fixat något riktigt roligt! imorgon tror jag att jag petar i steg 1 filen, v-tech steg 1 skall ge enligt siffror på nätet 340hk och 680nm. det är en ökning på 54hk och 100nm vilket är rejäla siffror.
nu är det så roligt som så att jag har även steg 2 mappen, vilket jag kommer köra framöver när jag köpt mig ett ordentligt downpipe. Men till en början nöjer jag mig med steg 1
jag märker en skillnad, men än så länge har jag inte kunnat pröva ordentligt iom att vinterdäcken fortfarande är på, dubben mår inge vidare och antispinnen slår igång direkt så jag får faktiskt dröja med svar tills sommardäcken åker på.
Idag har jag fått riktigt mycket gjort! Till och börja med så bytte jag huvudtermostatet, som ni läste i tidigare inlägg så hamnade tempen på 83 grader som mest när jag bytt AGR-termostatet så det var fortfarande lite i underkant.
För att komma åt termostatet så var jag tvungen att plocka ner avgaskylaren samt även luftboxen på vänster sida för att få full access till termostatet.
Men efter bytet så hamnade jag på en arbetstemperatur runt 88-90 grader vilket är helt perfekt! Efter detta så gav jag mig på att putsa upp innerbanorna på sommarfälgarna. Fälgarna var ordentligt rengjorda men fanns fortfarande skit ingrott. Här använde jag mig av en roterande maskin med en medium 100mm trissa. Som medel så använde jag Mothers HD (heavy duty). Förseglade sedan med TI-22 som vanligt, hoppas på att underhållet blir enklare framöver
Men jag kunde inte sluta där! Så jag monterade på sommardäcken nu när vi ligger på stadiga 8-10 grader.
idag gjorde jag en "ghettomålning" av skivor och ok fram. Biltema hammarlack och en pensel var dagens verktyg, tillsammans med en stålborste monterad på skruvdragare för att rengöra mer text behövs inte, ni förstår proceduren!
Ett gäng småuppdateringar, köpte nämligen ett gäng med LED-lampor från ebay och monterade. Så hela inredningen fick ett lyft Svårt att se på bilden men tyckte det vart trevligt. Sen så pysslade jag lite med grillen
Tanken nu är att invänta lite saker som jag beställt, bland annat så kommer nya BMW emblem i dess originalfärg istället för de kolfibersvarta som jag har för tillfället. Sedan kommer jag även att ta ner partikelfiltret för att byta mot ett nytt downpipe, steg 2 mappen har jag förberedd så det är bara röret som behövs monteras för att sedan lägga in programvaran.
Inom en längre framtid så vill jag byta till en performance diffusor samt hitta några vettiga 20" fälgar.
Jag kommer även att fortsätta med några inlägg där jag polerar kärran Det är ungefär vad ni har att vänta på
Idag så har jag äntligen gjort beställningen på ett nytt downpipe, beräknas anlända någon gång nästa vecka
Sedan vill jag även tipsa till alla er som har en hobbytvätt från kärcher, jag tröttnade på den konstant stela och skruvande plastslangen som satt på vår K5 modell. Så jag införskaffade en gummislang som är originaltillbehör från kärcher, och vilket skillnad det blev! Betydligt mer lätthanterlig då den inte skruvar sig och slår.
Idag så har jag äntligen gjort beställningen på ett nytt downpipe, beräknas anlända någon gång nästa vecka
Sedan vill jag även tipsa till alla er som har en hobbytvätt från kärcher, jag tröttnade på den konstant stela och skruvande plastslangen som satt på vår K5 modell. Så jag införskaffade en gummislang som är originaltillbehör från kärcher, och vilket skillnad det blev! Betydligt mer lätthanterlig då den inte skruvar sig och slår.
Fan den där plastslangjäveln har jag irriterat mig på i flera år och har bara hoppats på att den ska gå sönder så jag motiverar mig att byta den. Nu jävlar räcker det.
Artikelnummer på slangen?
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017