För högt lambdavärde bmw e91.

Mackepro
6 mars 2017 · 8 Inlägg

Hej, var och besiktade bilen för några dagar sedan och fick en 2:a på "lambdavärde felaktigt förhöjd tomgång" gränsen är mellan 0.97 och 1.03, mitt var 1.63, skyhögt alltså.
Bilen är en bmw 320i E91 -08 (4cyl) 170hk. Värt att tillägga är att
Bilen går ryckigt ibland på låga varv (ungefär mellan 1000 och 2000 rpm.) Samt att ibland när man kör iväg på 1an från stillastående så hoppar den fram ganska kraftigt ibland också. Vet inte om just det har nåt med saken att göra men.
Bilprovningskillen såg inga läckage i avgassystemet och antar att det måste vara ett ganska rejält läckage för att få ett så högt värde? Några tips?

Senast redigerat av Mackepro (7 mars 2017)

Cupra_
6 mars 2017 ·

Kan vara en vakuumslang i motorrummet också.. Se om du har några som verkar torrspruckna någonstans.

Mackepro
6 mars 2017 · 8 Inlägg

Ska ta en kik på det, har kört med stargas och letat läckor men det kanske inte funkar alltid?

Cupra_
6 mars 2017 ·

Mackepro skrev:
Ska ta en kik på det, har kört med stargas och letat läckor men det kanske inte funkar alltid?

Det borde funka.. Men eftersom lambdavärdet är så högt så får den ju absolut luft någonstans. Alternativt lite soppa men då borde den dö på högre varv istället..

Har du prövat att varva till lite (med parkerad bil)? Hör du ett litet gurgel eller liknande från avgassystemet så har du garanterat ett avgasläckage någonstans.
Kan ju vara långt fram på systemet om man har otur.
Vet själv att vissa tekniker slarvar på nyare bilar och inte kollar allt för noga.

Ett annat sätt är att stå på tomgång och ta en tät typ gummihandske. Håll för utblåsen och se om det byggs upp mycket tryck. Blir det rejält tryck så det "floffar" när du släpper så sitter inte felet i avgassystemet. Helst är man två så en kan lyssna om det pyser någon annanstans.

Senast redigerat av Deception (6 mars 2017)

Mackepro
6 mars 2017 · 8 Inlägg

Deception skrev:

Mackepro skrev:
Ska ta en kik på det, har kört med stargas och letat läckor men det kanske inte funkar alltid?

Det borde funka.. Men eftersom lambdavärdet är så högt så får den ju absolut luft någonstans. Alternativt lite soppa men då borde den dö på högre varv istället..

Har du prövat att varva till lite (med parkerad bil)? Hör du ett litet gurgel eller liknande från avgassystemet så har du garanterat ett avgasläckage någonstans.
Kan ju vara långt fram på systemet om man har otur.
Vet själv att vissa tekniker slarvar på nyare bilar och inte kollar allt för noga.

Ett annat sätt är att stå på tomgång och ta en tät typ gummihandske. Håll för utblåsen och se om det byggs upp mycket tryck. Blir det rejält tryck så det "floffar" när du släpper så sitter inte felet i avgassystemet. Helst är man två så en kan lyssna om det pyser någon annanstans.

Ska prova dina tips imorgon, är dock tveksam på att det är läcka i avgassystemet, har haft bilen uppe och tittat, men inte testat att hålla för. Men det kan inte vara så att en lambdasond har gett upp helt/halvt? Ingen lampa lyser och får inga felkoder på den obd2 "stickan" jag har som man kopplar upp till mobilen. Kopplar jag ur en lambdasond får jag det dock.

Cupra_
6 mars 2017 ·

Mackepro skrev:

Deception skrev:

Mackepro skrev:
Ska ta en kik på det, har kört med stargas och letat läckor men det kanske inte funkar alltid?

Det borde funka.. Men eftersom lambdavärdet är så högt så får den ju absolut luft någonstans. Alternativt lite soppa men då borde den dö på högre varv istället..

Har du prövat att varva till lite (med parkerad bil)? Hör du ett litet gurgel eller liknande från avgassystemet så har du garanterat ett avgasläckage någonstans.
Kan ju vara långt fram på systemet om man har otur.
Vet själv att vissa tekniker slarvar på nyare bilar och inte kollar allt för noga.

Ett annat sätt är att stå på tomgång och ta en tät typ gummihandske. Håll för utblåsen och se om det byggs upp mycket tryck. Blir det rejält tryck så det "floffar" när du släpper så sitter inte felet i avgassystemet. Helst är man två så en kan lyssna om det pyser någon annanstans.

Ska prova dina tips imorgon, är dock tveksam på att det är läcka i avgassystemet, har haft bilen uppe och tittat, men inte testat att hålla för. Men det kan inte vara så att en lambdasond har gett upp helt/halvt? Ingen lampa lyser och får inga felkoder på den obd2 "stickan" jag har som man kopplar upp till mobilen. Kopplar jag ur en lambdasond får jag det dock.

Okej så du har alltså inga felkoder heller.. Klurigt. Jag kan ju tycka att bilen borde felkoda om en sond var död som du säger.. Njae, jag hade nog kollat läckor igen i så fall. Jag hade nån lite grövre slang som var spräckt på min e91 och fick problemet du beskriver, dock hade jag en annan motor..

Mackepro
7 mars 2017 · 8 Inlägg

Testade att hålla för avgasröret, var själv så kunde inte titta så noga, men såg att det kom ut avgasrök framme vid motorn nästan, ska försöka få hjälp att titta nogrannare. Men om det är hål innan katten så borde den väl pumpa på mer bensin för att jämna ut?

Cupra_
7 mars 2017 ·

Mackepro skrev:
Testade att hålla för avgasröret, var själv så kunde inte titta så noga, men såg att det kom ut avgasrök framme vid motorn nästan, ska försöka få hjälp att titta nogrannare. Men om det är hål innan katten så borde den väl pumpa på mer bensin för att jämna ut?

Okej då har du kanske hittat problemet i alla fall.
Nja, passerar inte avgaserna katt/sond så kan den bete sig tokigt. Kan lika bli tvärt om. Utan att ha sett bilen så tippar jag på ett trasigt flexrör..

Mackepro
7 mars 2017 · 8 Inlägg

Deception skrev:

Mackepro skrev:
Testade att hålla för avgasröret, var själv så kunde inte titta så noga, men såg att det kom ut avgasrök framme vid motorn nästan, ska försöka få hjälp att titta nogrannare. Men om det är hål innan katten så borde den väl pumpa på mer bensin för att jämna ut?

Okej då har du kanske hittat problemet i alla fall.
Nja, passerar inte avgaserna katt/sond så kan den bete sig tokigt. Kan lika bli tvärt om. Utan att ha sett bilen så tippar jag på ett trasigt flexrör..

Okej  ska få hjälp imorgon att titta lite mer noggrant. Fick ju inte det här "floffet" heller så kan ju mycket väl vara så. 

Sen hittade jag den här (se bild) låg i på hasplåten eller vad det kallas när jag tog bort den, nån aning om vad den är till? Ser ut som nån gummiplugg typ 35mm ø



https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222945/222945-f6a09ae2bed21723da9464edea33e8b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222945/222945-aba881fd89b968e8ceb68b8f5f8e5ddf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222945/222945-b8ed761c35c1efe6765bee234c4241b7.jpg

Finns liknande pluggar fast utan dom hålen som är runt det genomgående hålet i mitten om man googlar på vakuumplugg

Senast redigerat av Mackepro (7 mars 2017)

Cupra_
7 mars 2017 ·

Ser ut som någon utslagsbegränsare eller liknande.

NIzmO Ollikkala Racing
7 mars 2017 · 1 724 Inlägg

Det där en en gummikudde som luftburken vilar på, ramlar lätt bort.

- Time Attack -
Mackepro
12 mars 2017 · 8 Inlägg

Nu har jag bytt båda flexrören då jag märkte att dom läckte så nu ska systemet vara tätt, har inte besiktat än.

Däremot så kvarstår ryckningarna, bytte tändspole på cyl 3 då jag såg med obd prylen att den misstänt några ggr men blev inte bättre..

Mackepro
12 mars 2017 · 8 Inlägg

NIzmO skrev:
Det där en en gummikudde som luftburken vilar på, ramlar lätt bort.

Okej 👍👌

Mackepro
13 mars 2017 · 8 Inlägg

Nu var jag på ett annat ställe och ombesiktade  tydligen så ska dom inte ens mäta lambdavärdet på denna bil då det är direktinsprut sa han.. menvädet var bra nu iaf smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang