Kylvätska olika nivåer?

Makemehappy
6 mars 2017 · 256 Inlägg

När jag köpte bilen (min första dieselbil) så tyckte jag att bilen ryker för mycket vid start samt luktade lite sött från avgassystemet även lite i kupén. Jag körde bilen till en auktoriserad verkstad och efter en koll sa de att det är normalt. Dieselbilar ska lukta så. Okej fine.

Jag har försökt att ständigt kontrollera olja och kylvätske nivåerna, och kylvätskan har alltid stått på max, något mer än max, men ytterst lite. Både när den varit kall och varm.

Fram till idag. Nu när jag kollade så la jag märke till att kylvätskan har "försvunnit" rätt så mycket, nu var den mellan max och min istället. Jag vet ju att vätskan brukar expandera när den är varm, men den har alltid stått på lite över MAX sträcken både kall som varm innan.

Jag startar och kör iväg, och när jag parkerar bilen och kollar så är nivån så som den brukar vara, precis lite över max sträcket. Efter 4 timmar gick jag och kontrollerade nivån igen, och nu är den lite mindre än max sträcket, men betydligt mycket mer jämfört men första kollen.

Varför varierar nivån så mycket?

Senast redigerat av Makemehappy (6 mars 2017)

torsen
6 mars 2017 · 7 234 Inlägg

Kylvätskan expanderar när den blir varm och drar ihop sig när den svalnar.
Din bil beter sig normalt.

Makemehappy
6 mars 2017 · 256 Inlägg

torsen skrev:
Kylvätskan expanderar när den blir varm och drar ihop sig när den svalnar.
Din bil beter sig normalt.

Självklart, är det den naturliga processen.

Men att jag har olika nivåer med kylvätska när bilen är kall är väl inte normalt?

Förut hade jag kylvätska upp till max (lite lite över), men nu är det mellan min och max, när den är kall?
Och ibland har jag lite under max också, även detta när den är kall. Olika hela tiden ju?

Vad säger detta?

Senast redigerat av Makemehappy (6 mars 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2017 · 17 469 Inlägg

Du kommer att bli ett nervvrak. Sluta lyft huven i tid och otid. Finns det spolarvätska finns det ingen anledning att lyfta den. (Audiförare som ska hinka på en dunk olja varje morgon är undantagna)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Makemehappy
6 mars 2017 · 256 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Du kommer att bli ett nervvrak. Sluta lyft huven i tid och otid. Finns det spolarvätska finns det ingen anledning att lyfta den. (Audiförare som ska hinka på en dunk olja varje morgon är undantagna)

spolvätska?

uhlin
7 mars 2017 · 2 834 Inlägg

Makemehappy skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Du kommer att bli ett nervvrak. Sluta lyft huven i tid och otid. Finns det spolarvätska finns det ingen anledning att lyfta den. (Audiförare som ska hinka på en dunk olja varje morgon är undantagna)

spolvätska?

Är nog inget bra med kylvätska i spolarbehållaren. Hahaha.....

torsen
7 mars 2017 · 7 234 Inlägg

uhlin skrev:

Makemehappy skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Du kommer att bli ett nervvrak. Sluta lyft huven i tid och otid. Finns det spolarvätska finns det ingen anledning att lyfta den. (Audiförare som ska hinka på en dunk olja varje morgon är undantagna)

spolvätska?

Är nog inget bra med kylvätska i spolarbehållaren. Hahaha.....

Blir lite kladdigt på rutan, men desto lättare att skrapa bort isen, ha ha ha!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2017 · 17 469 Inlägg

torsen skrev:

uhlin skrev:

Makemehappy skrev:

spolvätska?

Är nog inget bra med kylvätska i spolarbehållaren. Hahaha.....

Blir lite kladdigt på rutan, men desto lättare att skrapa bort isen, ha ha ha!

Suck.

Jag menar att så länge man inte behöver fylla på spolarvätska så ser jag ingen anledning till att slita upp huven i tid och otid.

Kylarvätska är väl inget man kollar om man nu inte ska köra ner till rivieran eller så?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DragonII
7 mars 2017 · 115 Inlägg

När jag öppnar huvet för att fylla på spolvätskan så på samma veva kollar jag nivån på kylvätska, är den inom min och max är jag nöjd (helst nära max-strecket) och behöver inte oroa mig. Kollar även oljestickan medan jag har huven uppe. Ligger den inom min-max så har man ingen anledning att oroa sig för.

Makemehappy
7 mars 2017 · 256 Inlägg

Förlåt och ursäkta mig, nu har det spårat ur lite. Min fråga var, när ska man kolla kykvätske nivån, när den är varm eller kall? Varm= lite över max, kall= mellan max och min (just nu) innan var det ingen skillnad mellan kall och varm motor, nivån var alltid lite över max. Alltså nivån har sjunkit väldigt mycket när den är kall jämfört med innan.

Tycker även det luktar sött i kupén och från avgas

Senast redigerat av Makemehappy (7 mars 2017)

ehedman
7 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Makemehappy skrev:
Förlåt och ursäkta mig, nu har det spårat ur lite. Min fråga var, när ska man kolla kykvätske nivån, när den är varm eller kall? Varm= lite över max, kall= mellan max och min (just nu) innan var det ingen skillnad mellan kall och varm motor, nivån var alltid lite över max. Alltså nivån har sjunkit väldigt mycket när den är kall jämfört med innan.

Tycker även det luktar sött i kupén och från avgas

Du kan kolla oavsett om den är varm eller kall. Lättast att få konsekventa värden om du tar för vana att kolla vid liknande temperatur varje gång.

Är du orolig, fyll på. Köp ett nytt lock på en gång så slipper du oroa dig för dess funktion. Kostar kaffepengar hos din lokala reservdelsbutik.

Vad är det för bil du har köpt?

Senast redigerat av ehedman (7 mars 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2017 · 17 469 Inlägg

ehedman skrev:

Makemehappy skrev:
Förlåt och ursäkta mig, nu har det spårat ur lite. Min fråga var, när ska man kolla kykvätske nivån, när den är varm eller kall? Varm= lite över max, kall= mellan max och min (just nu) innan var det ingen skillnad mellan kall och varm motor, nivån var alltid lite över max. Alltså nivån har sjunkit väldigt mycket när den är kall jämfört med innan.

Tycker även det luktar sött i kupén och från avgas

Du kan kolla oavsett om den är varm eller kall. Lättast att få konsekventa värden om du tar för vana att kolla vid liknande temperatur varje gång.

Är du orolig, fyll på. Köp ett nytt lock på en gång så slipper du oroa dig för dess funktion. Kostar kaffepengar hos din lokala reservdelsbutik.

Vad är det för bil du har köpt?

"Mazda 6 2.2 Diesel 2011". Manuell tydligen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Wheel_Spin
7 mars 2017 · 245 Inlägg

uhlin skrev:

Makemehappy skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Du kommer att bli ett nervvrak. Sluta lyft huven i tid och otid. Finns det spolarvätska finns det ingen anledning att lyfta den. (Audiförare som ska hinka på en dunk olja varje morgon är undantagna)

spolvätska?

Är nog inget bra med kylvätska i spolarbehållaren. Hahaha.....

Tror ärligt talat inte att det är någon fara, men det luktar nog inte så gott kanske? smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2017 · 17 469 Inlägg

TS skrev att det "luktar sött i kupén". Det låter INTE bra... Det är ingen Citroën C4 vi pratar om.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Wheel_Spin
7 mars 2017 · 245 Inlägg

Makemehappy skrev:
När jag köpte bilen (min första dieselbil) så tyckte jag att bilen ryker för mycket vid start samt luktade lite sött från avgassystemet även lite i kupén. Jag körde bilen till en auktoriserad verkstad och efter en koll sa de att det är normalt. Dieselbilar ska lukta så. Okej fine.

Jag har försökt att ständigt kontrollera olja och kylvätske nivåerna, och kylvätskan har alltid stått på max, något mer än max, men ytterst lite. Både när den varit kall och varm.

Fram till idag. Nu när jag kollade så la jag märke till att kylvätskan har "försvunnit" rätt så mycket, nu var den mellan max och min istället. Jag vet ju att vätskan brukar expandera när den är varm, men den har alltid stått på lite över MAX sträcken både kall som varm innan.

Jag startar och kör iväg, och när jag parkerar bilen och kollar så är nivån så som den brukar vara, precis lite över max sträcket. Efter 4 timmar gick jag och kontrollerade nivån igen, och nu är den lite mindre än max sträcket, men betydligt mycket mer jämfört men första kollen.

Varför varierar nivån så mycket?

1. Kylarvätskenivå kan du kolla när som, försvinner vätska så märker du det, går det ner till min kan du börja fundera på om det antingen är läckage eller om det läcker in i motorn (Topplockspackning). Fyll då på en gång till, försvinner det igen har du problem, en annan sak du kan ta hänsyn till är också om bilen ryker ovanligt mycket när du kör, nej kolla inte det när bilen precis startat en kall dag, det ryker mer då. Ställ bilen på asfalt eller dylikt över nätterna så du kan se om det läcker något. Har du en pöl under, ta handen o doppa o lukta. Sött = Kylarvätska. Finns nog vissa spolarvätskor som luktar lite sött också, men det är ett betydligt mindre problem.

2. Har du lämnat in den på någon service eller till någon annan eller av misstag själv fyllt på glykol i spolarvätskebehållaren? Spola på rutan och känn med handen, blir det väldigt kladdigt och luktar sött? Då är det nog glykol.


3. Läs noga vad vi skrivit nu.

Senast redigerat av Wheel_Spin (7 mars 2017)

Makemehappy
7 mars 2017 · 256 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
TS skrev att det "luktar sött i kupén". Det låter INTE bra... Det är ingen Citroën C4 vi pratar om.

Vad kan ha hänt om det luktar sött i kupén? Det är ingen stark lukt, men man känner det

Wheel_Spin
7 mars 2017 · 245 Inlägg

Makemehappy skrev:

Hybridsmurfen skrev:
TS skrev att det "luktar sött i kupén". Det låter INTE bra... Det är ingen Citroën C4 vi pratar om.

Vad kan ha hänt om det luktar sött i kupén? Det är ingen stark lukt, men man känner det

Antingen att någon fyllt på glykol i spolarvätskebehållaren eller att du har något litet läckage i värmepaket i kupén.

Senast redigerat av Wheel_Spin (8 mars 2017)

Makemehappy
7 mars 2017 · 256 Inlägg

Tack, ska genast undersöka detta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2017 · 17 469 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Makemehappy skrev:

Hybridsmurfen skrev:
TS skrev att det "luktar sött i kupén". Det låter INTE bra... Det är ingen Citroën C4 vi pratar om.

Vad kan ha hänt om det luktar sött i kupén? Det är ingen stark lukt, men man känner det

Antingen att någon fyllt på glykol i spolarvätskebehållaren eller att du har något litet läckage i värmepaket i kupen.

Läcka i värmepaketet brukar visa sig mest när man har full värme (HI på acc) så det strömmar varm kylarvätska igenom detta. Ut och kör med full värme på! Luktar det sött då?

Du kan även göra om men stänga av kupévärmen eller "off" på acc. Luktar det då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Makemehappy
8 mars 2017 · 256 Inlägg

Har fyllt på med kylvätska nu, får se om det minskar igen. Jag har fått lite dubbla budskap nu.

En mekaniker säger att kylvätskenivån stiger när den är varm och sjunker när den är kall.

En annan mekaniker säger att kylvätskenivån minskar när bilen är varm och ökar när den är kall.

Vem har rätt?

En annan viktig notering jag har gjort är den övre slangen som går till kylare är ljummen varm, men däremot är den nedre slangen verkligen kall. Alltså kall kall, du kan inte röra den för att dina händer blir frysna

Senast redigerat av Makemehappy (8 mars 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang