Drivning Dodge ram 1500

bobi85
6 mars 2017 · 177 Inlägg

Hej. Har en lite fråga angående de olika driftlägena på en dodge ram 1500 -14.


När man har läge P i läge så kan man lägga i 2wd, 4wd auto eller 4wd lock. Inget konstigt.


Men när man ska ha 4wd Low då måste man ju ha i Neutralläget i för att Low 4wd ska aktiveras. 

Men hur är de när man ska lägga ur den.?
Eftersom den driver rätt kraftigt fast man ej gasar så tröck jag på bromsen när jag skulle lägga ur den till Neutral. Kändes mest rätt för delarna.
Men de kanske sliter på bromsarna eftersom bilen är så stark i Low 4?

Vad är korrekt? Är de något man kan ha sönder i lådan eller fördelningslådan?

Hur känslig är grejerna för misstag?

Ska den driva eller ska man trycka på bromsen när man vrider ifrån D till N på 4wd Low.

Tacksam för svar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 mars 2017 · 14 039 Inlägg

bobi85 skrev:
Hej. Har en lite fråga angående de olika driftlägena på en dodge ram 1500 -14.


När man har läge P i läge så kan man lägga i 2wd, 4wd auto eller 4wd lock. Inget konstigt.


Men när man ska ha 4wd Low då måste man ju ha i Neutralläget i för att Low 4wd ska aktiveras. 

Men hur är de när man ska lägga ur den.?
Eftersom den driver rätt kraftigt fast man ej gasar så tröck jag på bromsen när jag skulle lägga ur den till Neutral. Kändes mest rätt för delarna.
Men de kanske sliter på bromsarna eftersom bilen är så stark i Low 4?

Vad är korrekt? Är de något man kan ha sönder i lådan eller fördelningslådan?

Hur känslig är grejerna för misstag?

Ska den driva eller ska man trycka på bromsen när man vrider ifrån D till N på 4wd Low.

Tacksam för svar.

Du har ingen instruktionsbok att läsa i?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
bobi85
6 mars 2017 · 177 Inlägg

Jo på engelska så man förstår ju si sådär. Lätt å tolka fel. Tänkte lättare å höra här. 😊 Annars får man väl sätta sig å läsa.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 mars 2017 · 14 039 Inlägg

Har du kollat på nåt MOPAR-forum?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
bobi85
6 mars 2017 · 177 Inlägg

Nej.

Joakim-S Hobby Fotograf
6 mars 2017 · 650 Inlägg

Jag brukar stå still och lägga i neutral när jag växlar från 4wd låg till 4wd hög eller 2wd hög. Då ligger det ingen belastning alls på fördelningslådan.

Senast redigerat av ProXem (6 mars 2017)

MG e-HS (2021)
bobi85
6 mars 2017 · 177 Inlägg

Sant. Blir ju samma om man nyper fast bromsen när låg 4an är i. Men den är ju så stark så en längre stund kan ju inte vara hälsosamt för bromsarna 😊

Joakim-S Hobby Fotograf
6 mars 2017 · 650 Inlägg

bobi85 skrev:
Sant. Blir ju samma om man nyper fast bromsen när låg 4an är i. Men den är ju så stark så en längre stund kan ju inte vara hälsosamt för bromsarna 😊

Nej det spelar nog ingen roll, bromsarna är byggda för bra mycket mer än det vridmomentet som är när bilen bara står på tomgång med växel i. Så det behöver du inte oroa dig över!

Bara när du bromsar ner bilen från en avfart från motorvägen är mycket mer vrid på bromsarna än när du står still med 4wd låg i på neutral.

MG e-HS (2021)
bobi85
7 mars 2017 · 177 Inlägg

Känns som grejerna ska tåla lite när de är så rejäla bilar. Vissa personer tänker ju inte alls hur de handskas med lådan eller fördelningslådan och bara kör så biltillverkarna lär ju ha tänkt på de.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang