Montering av weber. B230f. Några frågor

KolGruvan
11 mars 2017 · 1 450 Inlägg

Ja har sökt massor på Internet och hittat flertalet trådar om detta men det är två frågor som jag inte har fått något svar på.
Tänkte montera weber på min 740 och en annan topp.
Bil: Volvo 740 b230f regina.
Frågorna är:
Tändningen= kan man använda original tändning på något sätt?
Vissa skriver att man kan använda befintligt tändsystem genom att "stumma" tändningen , vilket jag inte vet vad det innebär.andra att man ska ta tändningen från en bil med förgasare.  Tips och idéer hur man löser tändningsdelen.

Bränslesystem:
Kan man använda original bränslesystem?
Vissa skriver att man kan det, genom att montera en tryckregulator mellan pump och förgasare.
Andra skriver att man ska ha en så kallad  tick pump som inte ger så högt tryck.
Eller kan man helt enkelt använda bränslesystemet som det är genom att koppla retur på förgasarna så rinner det överflödiga bränslet tillbaka? Tips och idéer hur man löser detta?

Kanske blev lite rörigt men finns det nån som gjort detta på en bil med insprutning? Hur har ni gjort ?
Mvh

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
haweri
12 mars 2017 · 335 Inlägg

tändningen tar du ju ifrå 240 det brytarlösa systemet och ett saab fördelarlock. (går med vanligt lock men lite tajt) men du har ju ingen mellanaxel med drev för fördelare i ditt motorblock, men då kan du använda dom lite äldre 740 fördelarna å koppla på 240ins brytarlösa tändsystem så startar den. enklast ä väl å köpa en red facet pump å en btr å dra en ny bränsleledning å koppla på tankarmaturen.

KolGruvan
13 mars 2017 · 1 450 Inlägg

haweri skrev:
tändningen tar du ju ifrå 240 det brytarlösa systemet och ett saab fördelarlock. (går med vanligt lock men lite tajt) men du har ju ingen mellanaxel med drev för fördelare i ditt motorblock, men då kan du använda dom lite äldre 740 fördelarna å koppla på 240ins brytarlösa tändsystem så startar den. enklast ä väl å köpa en red facet pump å en btr å dra en ny bränsleledning å koppla på tankarmaturen.

Tack för svar. Så du menar att jag kan ta det brytar lösa systemet från 240 + en äldre fördelare å fortfarande ha bakmonterad fördelar?
Eller det kanske är enklare att byta mellanaxeln å sätta fördelaren på blocket.
Det gäller att försöka få tag på dom delarna då bara vilket inte verkar vara det lättaste

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
KolGruvan
13 mars 2017 · 1 450 Inlägg

Har även läst efter lite googling att man kan ta tändningen från 740 gle för den har ställbar tändning. Nån som kan bekräfta det?

Lite avancerat om man nu ska byta till förgasare

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
ehedman
13 mars 2017 · 1 966 Inlägg

KolGruvan skrev:
Har även läst efter lite googling att man kan ta tändningen från 740 gle för den har ställbar tändning. Nån som kan bekräfta det?

Lite avancerat om man nu ska byta till förgasare

Om den har LH 2.2 så är tändningen ställbar via vridning av fördelaren

KolGruvan
13 mars 2017 · 1 450 Inlägg

ehedman skrev:

KolGruvan skrev:
Har även läst efter lite googling att man kan ta tändningen från 740 gle för den har ställbar tändning. Nån som kan bekräfta det?

Lite avancerat om man nu ska byta till förgasare

Om den har LH 2.2 så är tändningen ställbar via vridning av fördelaren

Ja ja kolla lite på Internet och då behöver man massa boxar å skit.  Så vet inte vad som blir lättast om man ska ha förgasare. Kanske är lättast å göra iordning toppen bara å skippa förgasare. Då det verkar ganska avancerat

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
haweri
13 mars 2017 · 335 Inlägg

KolGruvan skrev:

haweri skrev:
tändningen tar du ju ifrå 240 det brytarlösa systemet och ett saab fördelarlock. (går med vanligt lock men lite tajt) men du har ju ingen mellanaxel med drev för fördelare i ditt motorblock, men då kan du använda dom lite äldre 740 fördelarna å koppla på 240ins brytarlösa tändsystem så startar den. enklast ä väl å köpa en red facet pump å en btr å dra en ny bränsleledning å koppla på tankarmaturen.

Tack för svar. Så du menar att jag kan ta det brytar lösa systemet från 240 + en äldre fördelare å fortfarande ha bakmonterad fördelar?
Eller det kanske är enklare att byta mellanaxeln å sätta fördelaren på blocket.
Det gäller att försöka få tag på dom delarna då bara vilket inte verkar vara det lättaste

ja du kan fortfarande ha bakmonterat då och kan ställa tändningen hur du vill, eller som du säger ta en 240 mellanaxel så får du ju med vaccumklockan på 240ins fördelare som ställer upp tändningen vid varv.

KolGruvan
14 mars 2017 · 1 450 Inlägg

haweri skrev:

KolGruvan skrev:

haweri skrev:
tändningen tar du ju ifrå 240 det brytarlösa systemet och ett saab fördelarlock. (går med vanligt lock men lite tajt) men du har ju ingen mellanaxel med drev för fördelare i ditt motorblock, men då kan du använda dom lite äldre 740 fördelarna å koppla på 240ins brytarlösa tändsystem så startar den. enklast ä väl å köpa en red facet pump å en btr å dra en ny bränsleledning å koppla på tankarmaturen.

Tack för svar. Så du menar att jag kan ta det brytar lösa systemet från 240 + en äldre fördelare å fortfarande ha bakmonterad fördelar?
Eller det kanske är enklare att byta mellanaxeln å sätta fördelaren på blocket.
Det gäller att försöka få tag på dom delarna då bara vilket inte verkar vara det lättaste

ja du kan fortfarande ha bakmonterat då och kan ställa tändningen hur du vill, eller som du säger ta en 240 mellanaxel så får du ju med vaccumklockan på 240ins fördelare som ställer upp tändningen vid varv.

Det låter kanon. Men vad är det man behöver för delar? Är de inte massa boxar å skit man måste ha? Eller är det bara fördelare tändmodul å spole som behövs? Vilken årsmodell satt det på , är det alla 240 med lh 2.2 eller ?

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
haweri
14 mars 2017 · 335 Inlägg

KolGruvan skrev:

haweri skrev:

KolGruvan skrev:

Tack för svar. Så du menar att jag kan ta det brytar lösa systemet från 240 + en äldre fördelare å fortfarande ha bakmonterad fördelar?
Eller det kanske är enklare att byta mellanaxeln å sätta fördelaren på blocket.
Det gäller att försöka få tag på dom delarna då bara vilket inte verkar vara det lättaste

ja du kan fortfarande ha bakmonterat då och kan ställa tändningen hur du vill, eller som du säger ta en 240 mellanaxel så får du ju med vaccumklockan på 240ins fördelare som ställer upp tändningen vid varv.

Det låter kanon. Men vad är det man behöver för delar? Är de inte massa boxar å skit man måste ha? Eller är det bara fördelare tändmodul å spole som behövs? Vilken årsmodell satt det på , är det alla 240 med lh 2.2 eller ?

bara fördelare ifrån 740 med hallgivare i (den äldre) sen 240ins brytarlösa system satt ifrån 84 till 87 på 240 (osäker på årtalen där) då äre bara modul å tändspole istortsett.

KolGruvan
14 mars 2017 · 1 450 Inlägg

haweri skrev:

KolGruvan skrev:

haweri skrev:

ja du kan fortfarande ha bakmonterat då och kan ställa tändningen hur du vill, eller som du säger ta en 240 mellanaxel så får du ju med vaccumklockan på 240ins fördelare som ställer upp tändningen vid varv.

Det låter kanon. Men vad är det man behöver för delar? Är de inte massa boxar å skit man måste ha? Eller är det bara fördelare tändmodul å spole som behövs? Vilken årsmodell satt det på , är det alla 240 med lh 2.2 eller ?

bara fördelare ifrån 740 med hallgivare i (den äldre) sen 240ins brytarlösa system satt ifrån 84 till 87 på 240 (osäker på årtalen där) då äre bara modul å tändspole istortsett.

Låter kanon.
Får se om det blir weber framöver när ja får tag i delar.
Har en topp liggandes som är Max portad på insug å avgas å planad 4 mm med modifierade förbränningsrum Mira fräst mm. Med en omslipad kamaxel som är mycket vass.  Får prov montera å se om det blir någon skillnad

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang