Angående mängd bränsle i tanken.

Wheel_Spin
11 mars 2017 · 245 Inlägg

Hej,

Visst är det så som jag säger att när du har en bil i drift och bränslet cirkulerar, så kan du köra tills mindre bränsle i tanken (tills pumpen börjar pumpa luft)

Men att försöka göra en uppstart med en bil kräver mer bränsle. Räcker liksom inte med 1 liter...

Hade en diskussion med min bror o han påstår att du i princip kan göra en uppstart på någon deciliter/en liter Vem har rätt?

Jag själv har vart med om detta två gånger. Går liksom inte med någon deciliter i botten.  Man får tanka i lite.

Senast redigerat av Wheel_Spin (11 mars 2017)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 mars 2017 · 14 007 Inlägg

Wheel_Spin skrev:
Hej,

Visst är det så som jag säger att när du har en bil i drift och bränslet cirkulerar, så kan du köra tills mindre bränsle i tanken (tills pumpen börjar pumpa luft)

Men att försöka göra en uppstart med en bil kräver mer bränsle. Räcker liksom inte med 1 liter...

Hade en diskussion med min bror o han påstår att du i princip kan göra en uppstart på någon deciliter/en liter Vem har rätt?

Allt beror ju på hur långt ner i tanken pumpen sitter.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Wheel_Spin
11 mars 2017 · 245 Inlägg

Vettemannen skrev:

Wheel_Spin skrev:
Hej,

Visst är det så som jag säger att när du har en bil i drift och bränslet cirkulerar, så kan du köra tills mindre bränsle i tanken (tills pumpen börjar pumpa luft)

Men att försöka göra en uppstart med en bil kräver mer bränsle. Räcker liksom inte med 1 liter...

Hade en diskussion med min bror o han påstår att du i princip kan göra en uppstart på någon deciliter/en liter Vem har rätt?

Allt beror ju på hur långt ner i tanken pumpen sitter.

/Benny

Ja men i regel sitter den inte i kontakt mot botten, ellerhur?

Wheel_Spin
11 mars 2017 · 245 Inlägg

Vettemannen skrev:

Wheel_Spin skrev:
Hej,

Visst är det så som jag säger att när du har en bil i drift och bränslet cirkulerar, så kan du köra tills mindre bränsle i tanken (tills pumpen börjar pumpa luft)

Men att försöka göra en uppstart med en bil kräver mer bränsle. Räcker liksom inte med 1 liter...

Hade en diskussion med min bror o han påstår att du i princip kan göra en uppstart på någon deciliter/en liter Vem har rätt?

Allt beror ju på hur långt ner i tanken pumpen sitter.

/Benny

Men motorer med mekanisk soppa pump,  har de en slang till botten av tanken? Har de eventuellt en förmåga o köra till mindre soppa i tanken?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 mars 2017 · 14 007 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Vettemannen skrev:

Wheel_Spin skrev:
Hej,

Visst är det så som jag säger att när du har en bil i drift och bränslet cirkulerar, så kan du köra tills mindre bränsle i tanken (tills pumpen börjar pumpa luft)

Men att försöka göra en uppstart med en bil kräver mer bränsle. Räcker liksom inte med 1 liter...

Hade en diskussion med min bror o han påstår att du i princip kan göra en uppstart på någon deciliter/en liter Vem har rätt?

Allt beror ju på hur långt ner i tanken pumpen sitter.

/Benny

Ja men i regel sitter den inte i kontakt mot botten, ellerhur?

Det sa jag inte heller. Ju längre ner den sitter ju mindre bränsle behövs ju för att pumpen ska kunna ta upp soppa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 mars 2017 · 17 376 Inlägg

När man kör så skvalpar ju bränslet runt lite i tanken och pumpen kan "få tag" i detta lättare. Låter inte det rimligt?

Hade en 740 med kass mätare (så klart) som gick fint att parkera men vägrade starta sen pga soppatorsk. En hatad -87:a med ful-fördasaren. Den drog en del mer än jag trodde.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Wheel_Spin
11 mars 2017 · 245 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
När man kör så skvalpar ju bränslet runt lite i tanken och pumpen kan "få tag" i detta lättare. Låter inte det rimligt?

Hade en 740 med kass mätare (så klart) som gick fint att parkera men vägrade starta sen pga soppatorsk. En hatad -87:a med ful-fördasaren. Den drog en del mer än jag trodde.

Tack grabbar smile

zleepy Trucker
11 mars 2017 · 1 391 Inlägg

Har man för lite i tanken så startar den inte, är lite som Benny säger, beror på hur pumpen är monterad ( vart sugpunkten är )
min v70 kan trots mindre mängd soppa i tanken vägra starta för den lutar till vänster, dvs soppan är i fel halva av tanken.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Wheel_Spin
11 mars 2017 · 245 Inlägg

zleepy skrev:
Har man för lite i tanken så startar den inte, är lite som Benny säger, beror på hur pumpen är monterad ( vart sugpunkten är )
min v70 kan trots mindre mängd soppa i tanken vägra starta för den lutar till vänster, dvs soppan är i fel halva av tanken.. smile

En annan fråga. Finns/fanns det några fordon med sticka på soppalocket för att kontrollera bränslenivå? Eller givare som sitter direkt på tanklocket liksom?

Vet att det finns eftermarknadsgrejer men inte någon bil tillverkad med detta från fabrik?

zleepy Trucker
11 mars 2017 · 1 391 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

zleepy skrev:
Har man för lite i tanken så startar den inte, är lite som Benny säger, beror på hur pumpen är monterad ( vart sugpunkten är )
min v70 kan trots mindre mängd soppa i tanken vägra starta för den lutar till vänster, dvs soppan är i fel halva av tanken.. smile

En annan fråga. Finns/fanns det några fordon med sticka på soppalocket för att kontrollera bränslenivå? Eller givare som sitter direkt på tanklocket liksom?

Vet att det finns eftermarknadsgrejer men inte någon bil tillverkad med detta från fabrik?

Nej, inte vad jag vet om, men därför man har en soppamätare i kupèn smile
om man tänker "riskera" att köra med så lite sås i bilen, så får man nog förbereda sig med
en soppadunk i bagaget=)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Wheel_Spin
11 mars 2017 · 245 Inlägg

zleepy skrev:

Wheel_Spin skrev:

zleepy skrev:
Har man för lite i tanken så startar den inte, är lite som Benny säger, beror på hur pumpen är monterad ( vart sugpunkten är )
min v70 kan trots mindre mängd soppa i tanken vägra starta för den lutar till vänster, dvs soppan är i fel halva av tanken.. smile

En annan fråga. Finns/fanns det några fordon med sticka på soppalocket för att kontrollera bränslenivå? Eller givare som sitter direkt på tanklocket liksom?

Vet att det finns eftermarknadsgrejer men inte någon bil tillverkad med detta från fabrik?

Nej, inte vad jag vet om, men därför man har en soppamätare i kupèn smile
om man tänker "riskera" att köra med så lite sås i bilen, så får man nog förbereda sig med
en soppadunk i bagaget=)

Jo men senaste gången nu så visade soppamätaren fel så fick köra i soppa med hävert. (Smidigt) o då gick den igång smile

Senast redigerat av Wheel_Spin (11 mars 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 mars 2017 · 17 376 Inlägg

zleepy skrev:

Wheel_Spin skrev:

zleepy skrev:
Har man för lite i tanken så startar den inte, är lite som Benny säger, beror på hur pumpen är monterad ( vart sugpunkten är )
min v70 kan trots mindre mängd soppa i tanken vägra starta för den lutar till vänster, dvs soppan är i fel halva av tanken.. smile

En annan fråga. Finns/fanns det några fordon med sticka på soppalocket för att kontrollera bränslenivå? Eller givare som sitter direkt på tanklocket liksom?

Vet att det finns eftermarknadsgrejer men inte någon bil tillverkad med detta från fabrik?

Nej, inte vad jag vet om, men därför man har en soppamätare i kupèn smile
om man tänker "riskera" att köra med så lite sås i bilen, så får man nog förbereda sig med
en soppadunk i bagaget=)

Såsindikator plus paketerad gogo-juice i trunken alltså?
Ofta så sugs skräpet i tanken upp vid generaltorsk. Varken pumpar eller filter gillar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 mars 2017 · 14 007 Inlägg

Det är bättre att tanka i tid så slipper man fundera på dessa saker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zleepy Trucker
11 mars 2017 · 1 391 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

zleepy skrev:

Wheel_Spin skrev:

En annan fråga. Finns/fanns det några fordon med sticka på soppalocket för att kontrollera bränslenivå? Eller givare som sitter direkt på tanklocket liksom?

Vet att det finns eftermarknadsgrejer men inte någon bil tillverkad med detta från fabrik?

Nej, inte vad jag vet om, men därför man har en soppamätare i kupèn smile
om man tänker "riskera" att köra med så lite sås i bilen, så får man nog förbereda sig med
en soppadunk i bagaget=)

Såsindikator plus paketerad gogo-juice i trunken alltså?
Ofta så sugs skräpet i tanken upp vid generaltorsk. Varken pumpar eller filter gillar.

Korrektus... smile

Japp det är ju så, ungefär därför jag tankar lastbilen strax efter den visar halv tank:)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Wheel_Spin
11 mars 2017 · 245 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det är bättre att tanka i tid så slipper man fundera på dessa saker.

/Benny

Jo men nu visade mätaren fel. O det var bara en bil jag körde tillfälligt i en dag.
Annars trippar jag alltid.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 mars 2017 · 17 376 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Vettemannen skrev:
Det är bättre att tanka i tid så slipper man fundera på dessa saker.

/Benny

Jo men nu visade mätaren fel. O det var bara en bil jag körde tillfälligt i en dag.
Annars trippar jag alltid.

Måste vara en smula jobbet i längden och alltid trippa... big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Wheel_Spin
11 mars 2017 · 245 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Wheel_Spin skrev:

Vettemannen skrev:
Det är bättre att tanka i tid så slipper man fundera på dessa saker.

/Benny

Jo men nu visade mätaren fel. O det var bara en bil jag körde tillfälligt i en dag.
Annars trippar jag alltid.

Måste vara en smula jobbet i längden och alltid trippa... big_smile

Nejdå. Motorn jag pendlar med dricker cirkus 0.5. Tankar jag i 20 liter vet jag att jag ska tanka nästa gång när jag kört cirkus 40 mil.

Evildan
11 mars 2017 ·

Wheel_Spin skrev:

zleepy skrev:
Har man för lite i tanken så startar den inte, är lite som Benny säger, beror på hur pumpen är monterad ( vart sugpunkten är )
min v70 kan trots mindre mängd soppa i tanken vägra starta för den lutar till vänster, dvs soppan är i fel halva av tanken.. smile

En annan fråga. Finns/fanns det några fordon med sticka på soppalocket för att kontrollera bränslenivå? Eller givare som sitter direkt på tanklocket liksom?

Vet att det finns eftermarknadsgrejer men inte någon bil tillverkad med detta från fabrik?

VW112 hade sticka på tidiga modeller och så även 2CV.

caromania Forummoderator
11 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

Wheel_Spin skrev:

zleepy skrev:
Har man för lite i tanken så startar den inte, är lite som Benny säger, beror på hur pumpen är monterad ( vart sugpunkten är )
min v70 kan trots mindre mängd soppa i tanken vägra starta för den lutar till vänster, dvs soppan är i fel halva av tanken.. smile

En annan fråga. Finns/fanns det några fordon med sticka på soppalocket för att kontrollera bränslenivå? Eller givare som sitter direkt på tanklocket liksom?

Vet att det finns eftermarknadsgrejer men inte någon bil tillverkad med detta från fabrik?

VW112 hade sticka på tidiga modeller och så även 2CV.

Tankmätare? Trams!

http://www.austinrepro.com/images/gallery/025.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
12 mars 2017 · 7 198 Inlägg

Evildan skrev:

Wheel_Spin skrev:

zleepy skrev:
Har man för lite i tanken så startar den inte, är lite som Benny säger, beror på hur pumpen är monterad ( vart sugpunkten är )
min v70 kan trots mindre mängd soppa i tanken vägra starta för den lutar till vänster, dvs soppan är i fel halva av tanken.. smile

En annan fråga. Finns/fanns det några fordon med sticka på soppalocket för att kontrollera bränslenivå? Eller givare som sitter direkt på tanklocket liksom?

Vet att det finns eftermarknadsgrejer men inte någon bil tillverkad med detta från fabrik?

VW112 hade sticka på tidiga modeller och så även 2CV.

Fr o m 1962 har 2CV/B425 elektrisk bränslenivåmätare.
Men innan dess "sticka".
Fanns i två utföranden.
Snik-2CV hade hel sticka.
Lyx-2CV, tillverkade i Belgien" hade sticka med led så den kunde "fällas ihop".

B t w viktigt att "fälla ut" belgiska stickan.
Annars kunde man förlora den i det långa raka tankpåfyllningsröret.
Gissa hur jag vet det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang