GDI kit & Titan-växellådor

Thorped
29 mars 2017 · 69 Inlägg

Hej! Jag har en liten trecylindrig 400-kubikare på ritbordet för en motorcykel. Tanken är att köpa en motor från en Yamaha R6 och CAD'a bort en cylinder och minska slaget något så jag kommer under 400cc. Utöver det så hade en keramisk växellåda varit en dröm (För vikten) men Titan funkar kanske i växellådor? Sa jag turbo? Givetvis ska den turbomatas!

En av de främsta idéerna jag har är dock att vända topplocket så att utsuget pekar bakåt istället för framåt och köra med direktinsprutning, ja ni hörde rätt alltså GDI/FSI men finns det några kit för detta ännu?

En annan sak jag har tänkt lite på är varierat komp, nu vet jag inte om det är nödvändigt på en såpass liten motor men det hade ändå varit roligt att pröva. Tänker mig en individuellt servostyrd kolv i toppen som kan variera kompet för varje cylinder. Vore det något?

Jag kommer ha tillgång till CNC-fräs inom ett år förhoppningsvis och kommer fräsa hela motorn ur solida stycken av aluminium. Jag har jobbat som CNC-opperatör och CAD'at i mer än 10 år.

Allt är än så länge teoretiskt och jag vill hålla det där tills vidare.

Mvh Jesper
Thorped
29 mars 2017 · 69 Inlägg

"Titanium Alloys are about half strong as the steel used in gears." Då får jag fila på en annan lättvikts lösning. Kanske ett Aluminium nav med Stål kuggar vore något...

Mvh Jesper
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang