Vart köper man kraftig generator och vilken storlek ska jag ha?

Blinkers93
18 april 2017 · 18 Inlägg

Behöver en kraftigare generator till min Golf GTI mk4. Har letat lite men vet inte riktigt vart det är bäst att köpa en ifrån och vilken storlek jag behöver.

Har just nu en på 90A och det är inte tillräckligt då lyset börjar blinka när jag drar på för högt. Kör med ett 1000 watts monosteg i 1ohm men har även ett 380w 2-kanals som jag ska köra 2 koaxialer på men inte kopplat in än då strömmen ändå inte räcker.

Så lite tips vart jag får tag på en bra generator som passar i min bil och vilken storlek jag behöver.

Fjong
18 april 2017 · 1 494 Inlägg

Vad har du för batteri/batterier? Samt har du gjort big 3/4? Förmodligen där problemet ligger, men laddar den dåligt (13-13,5v) så kan du ju byta regulator.

Blinkers93
18 april 2017 · 18 Inlägg

Har bara motsvarande originalbatteri i just nu så det kanske bör bytas också? Har inte gjort big 3/4, visste inte hur stor skillnad det gör men då ska jag pröva att fixa det till att börja med då.

Hur grova kablar bör jag ha till big 3/4 förresten?

Senast redigerat av Blinkers93 (18 april 2017)

Fjong
18 april 2017 · 1 494 Inlägg

Kablarna som sitter där original är inte speciellt grova och kontaktytorna lär väl inte vara som bäst efter 20 år heller så det är värt att se över, skulle inte sätta dit mindre än 50mm2 iallfall. Jorden är kanon lätt att uppgradera i golf 4 men kabeln till generatorn är lite pilligare.

Kolla cca och mät vilospänning på batteriet du har nu, är det lite lågt eller batteriet är gammalt så skulle jag köpt ett vettigt agm batteri istället.

Mät också spänningen med bilen igång och se vad den laddar så att inte kolen är dåliga.

Blinkers93
23 april 2017 · 18 Inlägg

Har satt i en voltmätare i bilen nu men inte fixat grövre kablar än. När jag spelade rätt högt så gick det ner till 11,5 volt medans den låg runt 13-14 när jag inte spelade så jättehögt.  Jag ska köpa hem lite kabel och göra big 4 nu så får vi se om det gör nån skillnad.

Senast redigerat av Blinkers93 (23 april 2017)

Fjong
24 april 2017 · 1 494 Inlägg

Håll dig över 12v för att vara på säkra sidan. Förmodligen behövs ett eller två batterier som är bättre med, även om big 4 hjälper så dippar det ju ändå om batteriet inte orkar.

Blinkers93
25 april 2017 · 18 Inlägg

Ja då lär det nog vara lika bra att beställa hem batteri. Jag funderar lite på ett sånt här.

https://www.brl.se/sv/artiklar/xs-power … -60ah.html

Vad är det som är bättre med ett sånt batteri jämfört med vanliga batterier i samma storlek? Eller ska jag satsa på två billigare batterier istället? Orkar generatorn med 2 batterier?

Fjong
25 april 2017 · 1 494 Inlägg

Jag kör 4st av den större modellen (xe12-80) i min golf, tycker dom funkar bra. Dom är ju byggda för billjud alltså att lämna mycket ström på kort tid så dom har snäppet högre prestanda än ett ''vanligt''.

Möjligt att två av biltemas gula agm är mer prisvärt för din del, kan dock inte svara på prestanda skillnad mellan två sådana och ett xs då jag inte provat.

Här ser du lite tester mellan olika batterier och lite allmän info om batterier.
https://www.youtube.com/watch?v=cx7fv4k-yKw&t=294s

Jag kör ju som sagt 4st på min 90a generator men jag underhålls laddar nästan varje natt för att se till så att dom håller sig fulla och fräscha. Hänger ju lite på hur mycket effekt du använder med, använder du i snitt mer än generatorn laddar töms dom ju till slut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang