Hur vet jag om jag har nivåreglering? Mondeo 2005 Kombi

FabianTsi
20 april 2017 · 208 Inlägg

Min bil har sänkningsfjädrar men den känns högre i bak än fram, misstänker att jag har nivåreglering. Hur vet jag säkert?

Tycker den sjunker en aning när den står, men det är fortfarande lägre i fram.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Tobzter
20 april 2017 · 3 144 Inlägg

Släng i massa vikt i bagaget å kolla hur låg den blir..kör en sväng å se om den har höjts smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
FabianTsi
20 april 2017 · 208 Inlägg

Tobzter skrev:
Släng i massa vikt i bagaget å kolla hur låg den blir..kör en sväng å se om den har höjts smile

När jag köpte bilen låg sommardäcken i bakluckan, då var den lägre. Tycker den höjs en aning efter körning, kanske 2 cm i alla fall. Oavsett vikt i bagaget, men det känns ändå som den inte är jämnlåg även efter en natts stillastående.

Kan en vanlig bilverkstad fixa en sån grej? Koppla ur nivåregleringen och kapa fjädrarna bak en aning?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
xXSammy
20 april 2017 · 6 566 Inlägg

Har nivåreglering är stötdämparna väldigt feta bak och har dammskydd i gummi längst ner

Vanliga stötdämparna är smala och har bara plastskydd

De/Dem
FabianTsi
20 april 2017 · 208 Inlägg

xXSammy skrev:
Har nivåreglering är stötdämparna väldigt feta bak och har dammskydd i gummi längst ner

Vanliga stötdämparna är smala och har bara plastskydd

Har inte kollat så noga, men en sak har jag dock sett och det är att bakre stötdämparna gömmer sig bakom någon slags plastvägg, ser den inte från sidan.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
xXSammy
20 april 2017 · 6 566 Inlägg

http://i1274.photobucket.com/albums/y435/DaDree/Volvo%20960-2/Three%20types%20of%20shocks_zpsr19rz2dn.jpg

Översta är nivåreglerade
Mittre är standard
sista är okänt, bilden är inte ifrån en ford

De/Dem
FabianTsi
20 april 2017 · 208 Inlägg

xXSammy skrev:
http://i1274.photobucket.com/albums/y43 … 9rz2dn.jpg

Översta är nivåreglerade
Mittre är standard
sista är okänt, bilden är inte ifrån en ford

Ska ta mig en titt i morgon, en ny dämpare löser mitt problem? Hittade bak för 1500:- på SC Styling.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang