Nissan primera, vit/blårök, dålig komp 1cyl.

Davidsaxen
22 april 2017 · 4 Inlägg

Hej. Har problem med en primera -02 2.0 (qr20de). 17k mil .
Massor med vitrök/blå. Lämnades på verkstad för felsökning= (Trolig topplockspackning paj= 15000:- för byte). Vi byter den själv.
Fullt med olja i luftburk/insug.

Ingen olja i kylarvätska.
Ingen kylarvätska i oljan

4.5 i komp på cyl nr1 9.5 på resterande (halvslött batteri).

Vi plockar bort toppen
Inga synliga fel på topplockspackning, kolvar eller block.
Ingen oilsludge

En avgasventil, på cyl1 skiljer sig i färg. Den är rostbrun, övriga ventiler är svarta.

Vad gör vi nu.
Byta packning?
Lämna in toppen på koll?
Plocka bort brunröda ventilen och kolla om den är bränd?

Polaren
22 april 2017 · 352 Inlägg

Vänd på toppen och häll lite t-röd i förbränningsrummet på cyl 1 och se ifall det rinner igenom någon ventil(ställ kammen så ventilerna är stängda).
Kan ju vara en dålig ventil som orsakar kompet och kanske en taskig ventilpackning som gör att olja kommer in därav röken.

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2017 · 13 746 Inlägg

skulle tro att det är något fel på 1ans kolv men det är ju min tanke.. men gör som ovanstånde skriver så ser du om det är något problem där.

men skulle gissa att det är ringlandet som gått sönder.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Davidsaxen
22 april 2017 · 4 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223559/223559-925e0fd32d5b052854903935e7131425.jpg

Davidsaxen
22 april 2017 · 4 Inlägg

Davidsaxen skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223559/223559-925e0fd32d5b052854903935e7131425.jpg

Det är tomt i första. Kollade efter 10 minuter.  Men då måste ju vetiltätningen va väck också? Eftersom det blir tryck i vevhustet?

Senast redigerat av Davidsaxen (22 april 2017)

Davidsaxen
22 april 2017 · 4 Inlägg

Bägge avgasventilerna på cyl1 var sotiga och ventiltätningarn va dåliga (Ovala hål)

Tycker ni att jag ska prova slå i lite olja o cylindrarna å kolla om dom håller tätt?

Ventilerna borde gå att slipa till med pasta bara. Sen prova med t-röd igen?

Kommer att byta alla ventiltätningar, ska man slipa lite med fin pasta på alla ventiler eller bara dom 2 som va sotiga?

mb_pucken
22 april 2017 · 5 087 Inlägg

Vanligt att ringar/kolv slits på dessa så risken är stor att den behöver mer än inslipade ventiler..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Polaren
22 april 2017 · 352 Inlägg

Allt beror väl på hur mycket du vill/tänker lägga ner på denna renovering eftersom vi inte vet exakt vart felet ligger.

Kan ju kanske vara mer värt att köpa en annan topp(om nu felet ligger där och inte i blocket) om delarna är väldigt dyra för att få ordning på den toppen du har. Om det är en ögonsten du vill behålla länge eller en bil du bara ska ha ett tag till..

Men om du ska köra rakt på oavsett vad så är det ju att slipa upp alla ventiler när du ändå håller på, byta alla eller enbart de ventilstyrningar som är slitna och fixa nya ventiltätningar om de inte finns med i någon form av sotsats.

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Jesper328
22 april 2017 · 2 375 Inlägg

Slå på en sotningssats.
Har ju hänt flera gånger förut att toppackningen har sett bra ut även fast den har varit åt helvete.
Ser ju ut som att du har fått in något annat än soppa i förbränningsrummet till vänster där.

Att du har kass komp beror nog mest på ventilerna.. Hur ser de ut med sot och så på tallriken?

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang