VW polo elservo

victorfrisk
25 april 2017 · 95 Inlägg

Har lite funderingar kring hur man får liv i servopumpen ( Skoda fabia / VW Polo m.m)
Jag köpte pumpen begagnad utan kablage så jag har inga kablar att gå efter..
Har dragit huvudmatning och nolla, men hur triggar jag pumpen till att starta?

Läste på nån tråd att "svart kabel" ska ha 12v+ och nån vit eller vit/blå ska ha signal från generatorn? 

Fick även ett kopplingsschema till pumpen av VW i Hammarby, men jag är dålig på det här med schema. smile
Någon som kan hjälpa mig?

Bifogar bild på plintarna och schemat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-795cb858a872940645cec4419a1ec642.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-48ee4509d21d93530bda2c2e5038d6f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-d4b851fc9fc180db0bdd7bf7b7aad52a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-518dfc1fac128f639c85773b1b7e3fe5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-684008db8a82ab161c5e1549d19d090b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-f8828f884cd9b4c1e771931d6b4fd7cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-693e09628e66afefe9f65fc1b3acda41.jpg

Utmarks-Loke
25 april 2017 · 5 833 Inlägg

Som jag tolkar det skall det vara två små styrboxar eller reläer som skall sitta i kontaktstyckena med tre och fyra pinnar på fotot. Det är dom som kallas G250 i schemat. Men den där texten på svenska passar inte in, det verkar vara till något annat än en servopump i alla fall. Jag vet inte exakt vad som krävs men jag gissar att det skall komma signaler som startar pumpen när man styr åt höger eller vänster?

Utmarks-Loke
25 april 2017 · 5 833 Inlägg

Och matningen skall alltså avsäkras 50A och kablarna vara 10mm2, om det är den vita och gulgröna som du kopplat in är de alldeles för klena. En elektrisk servopump drar massor av ström.

mb_pucken
25 april 2017 · 5 087 Inlägg

Sb7 (A139) bör vara en säkring,
G250 verkar vara någon form utav styrvinkelsensor.
Kablarna D159 och D160 (om det står så?) Är canbus kablar.
Min gissning är att kabeln som är märkt A139 är någon form utav tändningskabel då det är den enda som "är över".

Ser dock ut att fattas ett konststycke eller 2 på pumpen för att schemat ska stämma.
Det lilla numret som börjar på T ex T2 är kontakstycket och sista siffran är stiftet

Senast redigerat av mb_pucken (25 april 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
simlar
25 april 2017 · 5 524 Inlägg

Eftersom hela servopumpen är ett styrdon (J500) så tror jag inte pumpen aktiveras förrän den får signal via G250.

Kontaktstycke T4R innehåller två canbus-kablar. Orange/brun och orange/svart och även kabeln SB7 vilket bör vara spänningsmatning till styrdonet J500.

Kontaktstycke T2A är spänningsmatning genom en 50A säkring i stift1 och jord i stift2. 10mm2 kabel.
Borde vara spänning och jord till själva hydraulpumpen.

Det som är kvar då det är att lista ut hur man ska lura styrdonet att G250 ger signal för att aktivera pumpen.
Det vet jag tyvärr ej hur det ska kopplas och foruminlägget TS lagt in bild på stämmer ej då det inte finns någon blå eller blå/vit kabel i detta elschema.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
victorfrisk
26 april 2017 · 95 Inlägg

Tack för hjälpen!
Lät dock struligt det där, så jag åkte och köpte en lite äldre Opel elservo som bara har +, -, signal och matning från generatorn smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang