Volvo 242 16v turbo driftingbil med rallychassi

Detta ska bli en bil för både gata och tävling. För att kunna uppnå det blir det enklast att bygga den som en rallybil med vagnsbok för drifting. Tanken är att det ska bli ett långtidsprojekt som förmodligen aldrig blir riktigt färdigt.
  • 18 Följare
  • 5 093 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 juni 2017
LWG
27 april 2017 · 13 Inlägg

Tänkte att jag för första gången någonsin ska lägga upp en projekttråd på ett av mina bilbyggen. Har hoppat runt och läst på en massa forum i drygt 15 års tid men aldrig kommit mig för att dra igång en tråd själv.

Jag gissar att rubriken lyfter en del ögonbryn, men förklaringen är enkel. Ett av mina största intressen är rally. Jag kör i dagsläget en 940 VOC  i rally och racing special, i den senare nämnda racing special bjuds även driftingbilar in att köra utöver rally, rallycross och folkrace. Den här bilen ska väl främst bli en "busbil". Men då intresset med att sladda runt på gatan har minskat rätt så rejält så väljer jag den här lösningen.

Bilen införskaffades 2004 då jag var 18år gammal, ambitionerna var stora och ekonomin liten. Men jag har köpt på mig en del grejer i början som har legat på hyllan ett bra tag i väntan på det här projektet. Det har kommit en del mellan så därför har det stått stilla så länge. 2005 flyttade jag 12mil hemifrån till lägenhet pga jobb. 2007 bygde jag klart min golf gti 16v från 87. 2008 köptes första rallybilen. 2009 köpte vi hus. 2010 byggdes garaget ut. 2011 började jag bygga en 940 VOC. 2012 föddes vår första dotter. 2014 föddes våran andra dotter och jag bytte jobb så jag alltid jobbar innom kommungränsen istället för att resa en massa.

Tanken är egentligen att bygga en rätt så enkel bil, och ingen värsting på nått sätt.

Llite idéer om vad som preliminärt ska bli:

Den ska byggas om till nya utseendet. Inspiration hämtas från 240 Grupp A som är en drömbil för mig.

En bur ska in. För även om det inte är ett krav så känns det inte säkert att köra tävling med en burlös bil

Bakaxel är i dagsläget svetsad med okänd utväxling. Blir nog en torsen diff och 4,10 utväxling.

Växellådan är inte bestämd. Men troligen m90

Framvagn original, ombyggda fjäderben till coilover med bilstein "VOC Dämpare". Kanske knivkrängare

Bakvagn blir i stort original med bilsteindäpare och några mjuka fjädrar.

Motor blir en 2,3L 16V turbo. Block är jag osäker på, men jag har en Rally B23 underdel med M stakar som bara står och tar plats.
Insug original
Topp ska få frästa säten och portning, kammar original.
Grenrör egenbyggt (om det inte skulle dyka upp ett som är färdigt)
Turbo Holset HX35W (osäker på den dock)
WGn står det Eskilstuna på. Det är allt jag vet om den.
Intercooler måste jag skaffa
Spridare vet jag ej. Har några gamla "original" spridare med avbruten nål som tydligen ska ge ca 550cc
Sprut blir haltech nånting (kommer inte ihåg vad mer det heter)
Tändning vet jag inte riktigt. Men om det blir att använda haltech sprutet så blir det nån form av original tändning som jag låser.
Interiören blir spartansk.

Bilen släpas ut ur mina föräldrars garage efter 13års dvala
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-8851cf34e41b291ba1cad777274b0771.jpg

Varför fronten ser lite mysko ut beror på att det är byggt flippfront på den
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-29c38aaac3d9070c985d7cc78340c455.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-7a4c0f36363a046f9176da8dbd216a27.jpg

Flipp av! Gammal B21 monterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-46d98edbbc7f0c4d8006af7ef4068351.jpg

Flippen har flippat ur
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-0cbab59f1938b5e974cc18438d0f8b6b.jpg

Gammal B21 omonterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-eb536c2dcb078b40cc42e7059c51267e.jpg

Lastat och klart, min far är mycket nöjd över att ha fått tillbaka garaget
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-e4c4919fe8e59570055a2ecefddd4374.jpg


Hemkommen och påbörjad insläpning av projektbil till ett lite för litet garage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-d85337317c14e4f99b9ecc4c84bf7d62.jpg

LWG
28 april 2017 · 13 Inlägg

Här kommer en liten uppdatering

Karvar bort spackel för att se vart skärmen var fastsvetsad
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-f005e6da4d6e02ba9ea7e91437b347d7.jpg

Tog bort den popnitade fördelarlådan
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-facd2dbdb77a79f842a741b48ad950c1.jpg

Här fick jag en tanke som jag ville testa! Tänkte prova att svetsa igen hålet och ta bort svetsmuttrarna för att få en mer "clean" look
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-e84a79b50117909e1a1842f58453a4f7.jpg

Sågat till en plåt. Passformen är bättre än vad det ser ut som.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-b3a2b788bafb3f96354d54adfab8e876.jpg

Njaaääaa, jag får nog suga på karamellen en stund. Vad tycker ni?
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-5f9637b34c774b4408e7954440ad1285.jpg

Det här ser lovande ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-ca1e2aaba34edd8d3538f014a96f0e7c.jpg

Mumma! Men vid närmare provtestning så känns de rätt så slappa tyvärr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-f192c0aa3b862ae505b0f30f96905b9c.jpg

Tar bort underredsmassa
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-fa80512de1a5398d521dda5ca2309569.jpg

Provmålar med hammarlack för att se hur nogrann man måste vara, det visade sig att ALLT måste bort för att det ska bli 100%
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-71fc0c5dca4c9f0269cdeaf011db9e57.jpg

Trasa dränkt i bromsrengörning + svetsloppa = obra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-53db1b6d0491ed520e9ebe2b135159da.jpg


Mer kommer så småningom. Det jag funderar på är vad man ska använda sig av för färg till underrede. Hammarlack känns lockade då jag har använt det på rallybilarna, lätt att bättringsmåla med. Ska inte vara utställningsskick under. Hur pass bra är hagmans epoxiprimer? Rekommenderar ni den?

LWG
29 april 2017 · 13 Inlägg

Här kommer en uppdatering!
Bygget har redan hunnit en bit på vägen, men jag lägger upp här allt eftersom. I och med att det var byggt flippfront på bilen så var ramsnokarna avkapade något och innerskärmarna framför fjäderbenstornen var bortkapade. Tyvärr står min donatorbil undangömd i skogen så det har varit svårt att få några vettiga foton under arbetet med den.

Mäter originallängd på ramsnokarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-163234192818f1b32a6e788d879b76fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-6210901aaebe324fb76ce7a73ef20a39.jpg

Har kapat lös innerskärmarna och börjat punkta fast dem
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-203bde1f8dc65f2a715f87f4c7a1b04b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-2ee1ddcd40403c4e56212d6ea2bd03de.jpg

Andra sidan kvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-1d06d174549eda07d0d6437d4e6a0ecd.jpg

Provmonterar fronten för att se att allt passar. Det spänner ihop lite på passagerarsidan så där måste jag justera lite. Men jag behöver en skärm först för att se hur den passar innan jag börjar rikta innerskärmen
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-fb7207c46a43f50a8862f032bf4f41a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223617/223617-4aa19e32787c8bbd56407477c0855945.jpg

Det var allt för nu!

Rovers
25 maj 2017 · 752 Inlägg

Prem lagd (Y)

BMW 750i "Direktören" (1995)
Mazda RX7 "OEM" (1996)
BMW 735d "Dieseln" (1978)
LWG
30 maj 2017 · 13 Inlägg

Jag fick kämpa rätt så mycket med bakdelen för att få den bra. Jag försökte som sagt gena men det gick ju inte riktigt enligt plan.
Jag vet inte om det är något fel på bilen, om den första byggaren har gjort nå eller om de äldre bakändorna skiljer sig från de nya. När jag hade monterat den nya baken så fick jag inte listen på skärmen att stämma med baken. Den var typ en halv list fel, om ni förstår? Sen så var bakskärmarna på bilen ca 15mm bredare än på baken. Så förutom att det var en halv list i höjdskillnad så vart det problem med att plåten rörde sig vid skärmkanten då jag försökte trycka in skärmen.

Så det vart ett pussel tillslut för att få ihop allt, men nu sitter det där och ser ut som det ska, jag har bara JÄTTEmycket svetsning kvar att göra. Har ni några rekommendationer på lämplig svetstråd för karosseri?


Här har jag provmonterat nya bakluckan och insett mitt misstag, bara att kapa mer!
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0234_zpshxfcwj6z.jpg

Provmonterar igen
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0235_zps7zcnusvb.jpg

Har slipat lös gamla akterspegeln för att få fram kanten som jag ska svetsa fast den nya på
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0245_zps0sjtow6g.jpg

Skruvat lös batterilådan och kapat lite mera
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0246_zpswpgu2vus.jpg

Slipar lös kanten från den nya baken
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0247_zpsy1mghjq1.jpg

Provmonterar! Jag behövde verkligen tvinga in skärmarna för att få bakdelen utanpå vilket resulterade i att det spände ut skärmarna på baken och såg knasigt ut
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0248_zps4jyx8fhj.jpg

På med bakluckan. Det är en dålig vinkel, men man kan se här att det har blivit en rätt så stor spalt mellan bakskärm och baklucka då skärmarna spänner isär.
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0249_zps7i4azsqf.jpg

Här har jag försökt passa ihop bitarna och man kan i alla fall nästan se att vinkeln på "listen" blir fel
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0250_zpsktosuqlv.jpg

Jag gjorde ändå ett tappert försök till att punkta ihop. Med det blev inte bra, man kan se glepan i listen. och då har jag kapat mitt i listen på båda bilarna.
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0254_zpsdw3d7iyc.jpg

Här syns det också hur bilens skärmar misstämmer
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0255_zps9o9nmxgi.jpg

Lösningen! Väck med det gamla!
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0300_zpsqgfs78sn.jpg

Och dit med det nya! Drog på lite grundfärg bara för att lättare kunna se alla linjer.
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0301_zpscvkyxvk1.jpg

Men då kom så klart nästa problem. När dom bytte skärmkanterna på bilen så har dom inte fått dit dom rätt, så valt stod mellan att byta eller fixa.
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0302_zpsn6lgavpk.jpg

Jag valde att försöka fixa
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0302_zpsn6lgavpk.jpg

http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0337_zpsrcasfkjb.jpg

Jag vart faktiskt rätt så nöj med resultatet så jag tror det får förbli så här
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0338_zps4gyv9unp.jpg

http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0339_zps62xl3mph.jpg

Andra sidan hade jag såklart exakt samma problem med men där glömde jag tydligen fota under arbetetsgång. vart mer att kötta på, jag behövde ju inte stanna upp och fundera.
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0384_zpspvnp6zk0.jpg

Så helheten vart jag rätt så nöjd med ändå! Jag hade däremot velat testa med en annan svetstråd som gör en mjukare fog så att det är lättare att smida svetsen där det behövs när det slår sig.
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0385_zpse6tjihx9.jpg

Allt för nu!

LWG
30 maj 2017 · 13 Inlägg

Trevligt med följare! smile

Rovers
30 maj 2017 · 752 Inlägg

Snyggt jobbat..
Är det en volvointercooler som syns ligga i bilen?  Nått som ska användas?

Mazda RX-7 "20B" (1995)
Mazda RX7 "OEM" (1996)
BMW 735d "Dieseln" (1978)
LWG
30 maj 2017 · 13 Inlägg

Tack tack! smile

Jag tror att det kan vara en volvo IC. Visste inte ens att jag hade den. Har ett svagt minne av att nån tyckte att jag behövde den. Men det är inget jag ska använda

Rovers
31 maj 2017 · 752 Inlägg

Okok,,, då kanske jag får köpa för en liten slant?  Skulle sitta smutt i min turbodiesel big_smile

Mazda RX-7 "20B" (1995)
BMW 750i "Direktören" (1995)
BMW 735d "Dieseln" (1978)
LWG
31 maj 2017 · 13 Inlägg

Rovers skrev:
Okok,,, då kanske jag får köpa för en liten slant?  Skulle sitta smutt i min turbodiesel big_smile

Ja, jag har ingen användning för den som sagt. Men jag sneglade på den igår kväll. Tyckte den såg lite krokig ut. Ska kolla bättre.

LWG
2 juni 2017 · 13 Inlägg

Dags för en till uppdatering!

Av någon anledning som jag inte riktigt kan förstå så har nån kapat bort krysset i baksätet. Så ett nytt kommer på plats?
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0401_zps03vnmqdj.jpg

Tillkapat och punktat
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0406_zps5bl3yant.jpg

Den gräsliga glastakluckan satt något helt otroligt hårt. Men med en massa vilja så kom den lös
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0423_zpsg7vixzml.jpg

En mossig bit från min donatorer fick ta dess plats
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0463_zpsx3glmes6.jpg

Donatorbilen börjar se rätt så vissen ut numera! :hihi:
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0454_zpssry17vjj.jpg

Fick ett litet paket att hämta ut på Mekonomen
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0467_zpszrtehrls.jpg

Men innan de nya plåtarna får komma på plats så vill jag fixa till de estetiskt  mindre tilltalande innerskärmarna
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0473_zpsijjaumu7.jpg

En till bit från donatorn
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0472_zpsliyku5ct.jpg

Det vart lite taskigt kapat, men det löser sig med lite mera svetsning
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0476_zpswqijnlyv.jpg

Bockat till en liten plåt
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0491_zpskkznytwz.jpg

Punktad. Nu kan jag börja med de yttre plåtarna.
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0492_zpsiiyjevyp.jpg

Inpassad för kapning
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0493_zpsiurklhvu.jpg

På plats till slut
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0497_zps7dcluqxb.jpg

Då behövs det en bit här då!
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0508_zpsvtxjoscr.jpg

Rita upp och kapa till
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0509_zpsou5lcfdp.jpg

Och efter en maaaassa finslipande så sitter även den där!
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0510_zpsrytnxsyi.jpg

Det var allt för denna gång! Jag mätte lite snabbt och kom fram till att jag har allt som allt ca 10meter svets att lägga på karossen  :roll: kommer att bli tidsödande. Men kul när det blir klart!

mr_birch
21 juni 2017 · 264 Inlägg

Följer!

Volvo 945 "Daimkrysset" (1998)
Volvo 244 "Sotarn" (1984)
LWG
24 juni 2017 · 13 Inlägg

mr_birch skrev:
Följer!

Kul! smile

LWG
24 juni 2017 · 13 Inlägg

Det går segt med mina uppdateringar. Jag försöker motivera mig själv till att uppdatera så ofta jag kan. Men ni får väl hålla tillgodo med det som kommer  big_smile

Hur som haver så har jag fortsatt med lite plåtjobb. Höger reserhjulsbalja försökte jag fixa till men jag kände mig inte nöjd. Speciellt inte då den satt mest med karosserikitt  :shock: den åkte väck och en ny plåt snidades till och Punktad
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0511_zps8lx9fgss.jpg

http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0548_zpsn2mmjhxd.jpg

Jag bytte även denna plåt trots att den som satt där var hyfsat fräsch
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0549_zps0fqbp8oh.jpg

Nu kände jag att jag ville göra något annat efter att ha lagt en massa tid på baken. Så jag började med handbromsen och pedalstället. En plåt för handbromsen ritades upp och skars ut
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0424_zpsln2iugu6.jpg

Här vill jag ha den. Hoppas jag... :roll:
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0425_zpswtsvwgbn.jpg

Några fler plåtar fixades och brändes dit!
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0447_zpshr4alpe2.jpg

Och i bakgrunden syns pedalstället
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0443_zpsus3uk3ka.jpg

Jag fixade några 2mm plåtar son kapades, borrades och bockades på jobbet
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0426_1_zpshflxynmr.jpg

http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0434_zpserrcc8sj.jpg

Körde upp ett hål med hålsåg i originalpedalen
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0435_1_zpsqu8rrvo6.jpg

Brände fast bromsvågshylsan
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0436_zpsygozdoha.jpg

Sen glömde jag tydligen fota då jag kortade pedalen
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_0438_zpso50k4cud.jpg

Ooooch jag glömde även fota då jag kortade och vinklade om kopplingspedalen  :roll:
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/IMG-20170421-WA0040_zpsyhzreq1l.jpeg

Tills nu har jag nog kommit på hur jag ska göra gaspedalen också.  Men då jag inte vet vad jag behöver för utväxling för att få rätt slag för fullgas så har jag valt att vänta med den.

Mvh

LWG
25 juni 2017 · 13 Inlägg

Drar en snabb uppdatering

Jag behövde ett enklare sätt att arbeta under bilen. Så efter att ha funderat och surfat runt ett tag så kom jag fram till att tex verktygsbodens karossnurra inte skulle fungera för mig då mitt garage är för litet. Så jag började leta runt i skrotbingen på jobbet och kom fram till att högspänningsreglar skulle kunna byggas om till något funktionsdugligt.

Ett stycke HSP bredregel
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_5085_zpsstcx8huf.jpg

Sen kapade jag en regel på mitten och ställde på den andra regeln för att få den tillräckligt hög och stadig.
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_5086_zpstxh1gnci.jpg

En bild. Inga kommentarer om den. Eller, jo, jag kapade av regeln längst ut och vinklade in delarna för att få stöd.
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_5089_zpsbj9ezx5m.jpg

En hylsa svettades på
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_5099_zpsc9xpyrp6.jpg

2st reglar redo för att bli karosskarusell
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_5101_zpsyxfmeaqp.jpg

Efter ett jävla bök så hänger bilen i luften och allt verkar hålla ihop  big_smile
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_5112_zpsmnbjax0f.jpg

Skruvat lös bakaxel och framvagn
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_5114_zpssxphuzie.jpg

Åppner
http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_5115_zpsizuawuoc.jpg

Det jag oroade mig mest för var balansen, men den vart klockren! Hur jag än ställer karossen så stannar den i det läget. Jag brukar nypa fast snurran med en svetstång för att safea. Jag har även fettat i rörhylsorna för att bilen ska gå lätt att snurra.

http://i1262.photobucket.com/albums/ii602/larswennberg/DSC_5117_zpsojbvh0s2.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang