M50B25 turbo i E36 325?

robinc97
2 maj 2017 · 173 Inlägg

Tjena! Jo som rubriken lyder har jag införskaffat mig en 325 E36 coupe med M50B25 motorn med vanos och tänkte då under vintern 2017/2018 bygga turbo på den. Är väldigt ny på detta och har inte tänkt att gå all in med smidd motor och en turbo som är större än motorn i sig med ett styrsystem som kostar mer än bilfan.

Gjorde ett inlägg förut om en B20 som sket sig totalt då garaget försvann så den fick smaka tippen....

Utan hade mer tänkt mig ett litet bygge med kanske 400 whp på en öppnad motor med ARP och Cometic packning. Eller går det att kräma ut mer mos?

Har själv dragit ut ett litet recept som vad jag tror kan fungera okej? Synpunkter på det isåfall skulle va skit najs så man kan redigera listan med grejer som måste skaffas och fixas så man gör rätt utan står där med grejer som inte lirar.

Har lite små funderingar på att köra E85, men känner nog att den får gå på 95/98 oktan först.

På bilen sitter det redan lättat M20 svänghjul med 618 platta och 4 puckad stum så det bör klara den mängd mos jag tänkt mig eller hur? smile

T70 snurra eller liknande
Topmount grenrör från CX racing (då jag vet att grenrören från ppf är redigt kraftigt byggda men har inte lusten att lägga de pengarna som jag fött höra vad de kostar tyvärr)
Walbro GSS341 Bränslepump (planen är att köra 95/98 oktan)
BTR 1:1
Elektronisk BoostController
Biltema wastegate
34mm hks dump kopia eller nått
600x300x76 intercooler
Större alu kylare
AEM bredbandslambda
ARP toppbultar
Cometic stålpackning (2,0mm?)
Spridare 780cc?
Hemmasnickrat avgas med hemmasnickrad dp
Begagnat VEMS PNP eller Fekzen
Mappning hos Nordic eller AG´s

Finns det någon som har ett vettigt recept på detta eller ska mitt va good to go?? Planen är gatkörning och lägga lite lakrits på träffar och rejsa lite på gatan mot volvoraggare bara för man kan!

Synpunkter på mitt lilla recept? Finns ju såklart smågrejer vid sidan av som jag inte räknat med såsom stålomspunna slangar, ppf olje adapter så jag kan ta tillförsel osv... tänkte lixom lite mer på grov varorna

MVH Robin smile

Fekzen
9 maj 2017 · 181 Inlägg

Ska du köra originalsprut så rekommenderar jag tex Volvos gröna Bosch 465cc eller Siemens Deka 630cc. De är väl beprövade och fungerar kanon med org sprutet. Och de är lagom stora för den effekten du siktar på.
Ska du köra E85 så är Deka 630 cc lagom stora, men de gröna bosch blir lite för små.

Viktigast är att inte köra kina spridare eller kina BTR utan köra riktiga originalgrejer för de håller inte precisionen enl den spec de ska upprätthålla utan kan variera rejält och kan vara hopplösa att få bra.

Mvh//
Andreas, Fekzen.se

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
robinc97
10 maj 2017 · 173 Inlägg

Fekzen skrev:
Ska du köra originalsprut så rekommenderar jag tex Volvos gröna Bosch 465cc eller Siemens Deka 630cc. De är väl beprövade och fungerar kanon med org sprutet. Och de är lagom stora för den effekten du siktar på.
Ska du köra E85 så är Deka 630 cc lagom stora, men de gröna bosch blir lite för små.

Viktigast är att inte köra kina spridare eller kina BTR utan köra riktiga originalgrejer för de håller inte precisionen enl den spec de ska upprätthålla utan kan variera rejält och kan vara hopplösa att få bra.

Mvh//
Andreas, Fekzen.se

Hej!

Tackar för svar, jo la ett inlägg på PPF när jag ändå var igång o fick då svar på enbart större spridare och köra på original btr, ledningar och fuelrail. Så antar väll det blir så. Vet inte riktigt med E85, man har ju hört vise versa om det på original soppa system så tänkte till en början köra på 98 eller 95 så får vi se vad som händer vintern efter det om jag uppgraderar bränslesystemet då.

Funderar på att införskaffa mig ett begagnat PNP från VEMS då de praktiskt taget kostar lika mycket som ett live chip från dig. Sett några säljas för runt 6.000 kr.

Men tänkte bara kolla om det inte skulle bli VEMS, kan man skicka in original boxen till dig så monterar du chip och lägger startmapp osv för den typen av spec jag tänkt köra med?

MVH

Fekzen
11 maj 2017 · 181 Inlägg

Jodå det är inga problem men monteringen i sig är så enkel så är inga problem att göra själv. Jag har en guide för hur man sätter i chipet på http://www.fekzen.se/guide.pdf.

Och om du vill komma billigare undan och slippa mappa kan du köra med ett vanligt Turbochip som jag mappar utefter din setup. Det funkar bra om du kör med vanliga typer av spridare så som Bosch 465 cc eller Siemens Deka 630 cc och även har en vettig ställbar BTR.

Då kommer du ännu billigare undan.

Mvh//
Andreas

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang