Bilen blev flammig

Stefan1980
2 maj 2017 · 47 Inlägg

Hej.
Jag tänkte få bort lite damm å skit från bilen, så jag åkte till en gör del själv-ställe som har högtryckstvätt och medel.

Nu när bilen torkat, så ser den inte renare ut, eftersom stora delar är flammig.

Jag körde först avfettning, sedan spolade jag med rent vatten, sedan hade jag på deras flytande vax och sedan spolade jag av hela bilen med ioniserat vatten (tror de kallade det så).

Bilen var inte supersmutsig, då jag lämnade in den på en firma för 3 veckor sedan som fixa den.
Har inte någon plats att stå med en massa maskiner.

Hur gör jag rent bilen på enklast sätt för att slippa flammor i lacken?

Djo
2 maj 2017 · 10 157 Inlägg

På sommarn behövs sällan avfettning högtryck och schamponering och sen spola av schampot och sedan torka bilen torr är väl att föredra.

Sen vad som ska användas och hur det kan diskuteras i evigheter.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
2 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Hink med ljummet vatten, svamp, vaxschampo duger till 99% av alla bilar på jorden.

1: spola av
2: tvåla in
3: spola av
4: (ev) torka av

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
2 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Stefan1980 skrev:
Hej.
Jag tänkte få bort lite damm å skit från bilen, så jag åkte till en gör del själv-ställe som har högtryckstvätt och medel.

Nu när bilen torkat, så ser den inte renare ut, eftersom stora delar är flammig.

Jag körde först avfettning, sedan spolade jag med rent vatten, sedan hade jag på deras flytande vax och sedan spolade jag av hela bilen med ioniserat vatten (tror de kallade det så).

Bilen var inte supersmutsig, då jag lämnade in den på en firma för 3 veckor sedan som fixa den.
Har inte någon plats att stå med en massa maskiner.

Hur gör jag rent bilen på enklast sätt för att slippa flammor i lacken?

Kör du på avfettning bör du göra någon form av schamponering efteråt för att få bort avfettningen, det räcker inte att skölja med vatten. Det är därför bilen är flammig nu.
Och du ska definitivt aldrig vaxa en bil som du inte tvättat ordentligt först!

Är inte bilen smutsig så hoppa över avfettningen och kör bara schamponering istället, inte tvärtom.

Gör en riktigt tvätt med avfettning, ordentlig schamponering och sköljning, så bör du få bort flammigheten. Troligtvis är inte vaxet på gds-stationen särskilt bra så det borde inte krävas någon polering för att få bort det.
Jag skulle rekommendera att du köper en tvätthink nånstans med lite medel och svampar och åker till en gds-hall på typ OK eller liknande där man får använda egna medel.
Egna medel och svampar brukar vara betydligt skonsammare för lacken än dom där borstarna som dom har på gds-stationerna.

Stefan1980
2 maj 2017 · 47 Inlägg

Tack för alla svar.
Då ska jag testa att göra rätt(tm) imorgon och skippa avfettningen, och köra lite borste å shampoo.
HAr även införskaffat ett par mikrofiberdukar, tanken är att torka rent bilen efteråt, så inte nytt damm fastnar direkt.

Djo
2 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Schampo och svamp ingen borste repar lacken oavsett vad folk inbillar sig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
2 maj 2017 ·

Djo skrev:
Schampo och svamp ingen borste repar lacken oavsett vad folk inbillar sig.

Jo, borste repar faktiskt lacken.

Djo
2 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:
Schampo och svamp ingen borste " DOM" repar lacken oavsett vad folk inbillar sig.

Jo, borste repar faktiskt lacken.

Så fel det blir med ett missat ord. Menade självklart att dom repar,

Tur du är på alerten wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
2 maj 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:
Schampo och svamp, ingen borste, repar lacken oavsett vad folk inbillar sig.

Jo, borste repar faktiskt lacken.

Så fel det blir med ett missat ord. Menade självklart att dom repar.

Tur du är på alerten wink

Avrättas ej benådas

wink

Djo
2 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Jo, borste repar faktiskt lacken.

Så fel det blir med ett missat ord. Menade självklart att dom repar.

Tur du är på alerten wink

Avrättas ej benådas

wink

Haha hård men rättvis wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
3 maj 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Så fel det blir med ett missat ord. Menade självklart att dom repar.

Tur du är på alerten wink

Avrättas ej benådas

wink

Haha hård men rättvis wink

Avrättas, ej benådas.

Avrättas ej, benådas.

mb_pucken
3 maj 2017 · 5 087 Inlägg

Jag hade gjort följande,
*Avfettning, samma typ som sist. Lika
  löser oftast lika.
*spola av bilen noga.
*svampa bilen med ett bra schampo i omgångar. Tex en sida i taget sedan spola av.
*spola bilen noga.
*torka bilen torr.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Djo
3 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Avrättas ej benådas

wink

Haha hård men rättvis wink

Avrättas, ej benådas.

Avrättas ej, benådas.

Känns väl lite trevligare wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
CC72
3 maj 2017 · 1 661 Inlägg

Känner att jag vill göra några rättelser på inlägg här.
Självklart får man bort avfettning med bara vatten. Många gånger under sommaren kör jag bara alkalisk avfettning och spolar av med högtryck.

Är gör-det-själv-tvätten inom eller utomhus?
Utomhus kan man ha problem med att medel torkar innan man hinner skölja av det. Inomhus är luftfuktigheten oftast så pass hög så det är inga problem att svampa hela bilen och sen skölja av den.

Avfettning
spola av
svampa bilen med schampoo
spola av
Spruta eventuellt på deras "våtvax"
Skölj av
Torka av med en fin microfiberduk. Inte sämskinn.


hursom så är det inga problem att få bort flammigheten. Gör en ny tvätt så är det nog löst.

Stefan1980
3 maj 2017 · 47 Inlägg

CC72 skrev:
Känner att jag vill göra några rättelser på inlägg här.
Självklart får man bort avfettning med bara vatten. Många gånger under sommaren kör jag bara alkalisk avfettning och spolar av med högtryck.

Är gör-det-själv-tvätten inom eller utomhus?
Utomhus kan man ha problem med att medel torkar innan man hinner skölja av det. Inomhus är luftfuktigheten oftast så pass hög så det är inga problem att svampa hela bilen och sen skölja av den.

Avfettning
spola av
svampa bilen med schampoo
spola av
Spruta eventuellt på deras "våtvax"
Skölj av
Torka av med en fin microfiberduk. Inte sämskinn.


hursom så är det inga problem att få bort flammigheten. Gör en ny tvätt så är det nog löst.

Det är en sådan här typ av tvätta-själv-ställe https://www.google.se/maps/@59.1787137, … 312!8i6656

Så jag har inte tillgång till hink & svamp, så jag behöver nog köra deras borste med schampoo.

Djo
3 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Åk in på ok gds hall och skaffa dig hink schampo och svamp istället, Sådana där ställen funkar jätte bra till att blåsa av lite fort eller på vintern och spola av den värsta salten.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Droors
3 maj 2017 · 811 Inlägg

Djo skrev:
Åk in på ok gds hall och skaffa dig hink schampo och svamp istället, Sådana där ställen funkar jätte bra till att blåsa av lite fort eller på vintern och spola av den värsta salten.

Skulle svänga in på en mack å köpa hink och en svamp eller en våffelsvamp om det finns.
Sen ta högtrycken i båset för att få vatten i hinken. I med lite schampoo och sen lite vatten till för att blanda det lite.

Skulle aldrig i livet använda borsten som finns på ett sånt ställe på bilen. Alla har inte samma mindset när det kommer å tvätta bil. Den innan kanske har blötlagt bilen sen haft massa skit kvar på och dragit borsten över och samlat upp massor i den, tappat på backen osv.
Repor kan man få av att tvätta med svamp också visst men man kan alltid försöka och eliminera de värsta riskerna för det.

Själv har jag en plastlåda i bilen med hink, schampoo, svampar, medel och torkdukar i bagaget. Då kan man tvätta när som helst och man vet vad har och vart grejerna har varit innan. smile

rcy
3 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Jag brukar själv använda dylika stationer, men då kör jag enbart högtryck med vanligt vatten (brukar kallas sköljning på dessa ställen) för att exempelvis blåsa av salt på vintern eller lera på sommaren.
Jag skulle inte rekommendera att använda deras borste på en bil du är rädd om, du har inte den blekaste aning om hur användarna före dig hanterat den. Folk borstar fälgarna med den, lägger borsten på marken medan dom fyller på tid i automaten och alla möjliga idiotiska grejer, och hinken som borstarna står i när dom inte används brukar bestå av ungefär lika delar vatten och smuts/grus.

Med det sagt så har jag några bilar jag inte alls är lika rädd om, och där kör jag faktiskt med borstar och alla deras medel. Dock är skicket på dessa bilar redan bortom räddning så mikroskopiska tvättrepor och matt lack gör mig absolut ingenting, och i dom fallen måste jag väl säga att dessa stationer funkar helt ok. Medlen är inte helt värdelösa om man bara är ute efter att få bruksbilen skapligt ren.

jaka54
3 maj 2017 · 5 734 Inlägg

Hej!
Under de år sedan 1976 jag haft bil så har jag alltid bara ..
1. Sköljt av med kallt vatten (vattenslang).
2. Tvätta med svamp, varmt vatten och vanligt skurpulver. -Vanligt skurpulver, det repar inte ett dugg när det lösts upp i vatten.!
3.Sköljt av med kallt vatten i vattenslang.
4.Torkat rent med sämskin eller liknande.
5. Vaxat bilen någon gång om året.
Ibland när lacken varit alltför matt ,vilket under de 23 åren jag haft min Audi 100 Avant inte varit ofta,  handpolerat med Rubbing/tygtrasor eller med finare polermedel som 3M "Finessit" (som finns i olika grovhetsgrader).

För att ta bort asfaltprickar efter vintersäsongen går det bra att använda lacknafta eller vanlig rubbing (ex. Hagmans, Turtle mfl).

Evildan
3 maj 2017 ·

https://maxexhact.files.wordpress.com/2014/02/km92050.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang