Stötfångare BMW - byta plast mot metall

Svento
5 maj 2017 · 199 Inlägg

Ja... Det finns vissa moderniteter som jag stör mig på, rent estetiskt. Naturligtvis inser jag hur mycket fördelar det finns med plast på flera sätt. Men jag tycker det är fult. Jag har stört mig på plast-schabraket på min E30 i snart sju år nu, och det har hela tiden varit planen att på nåt vis byta den mot metall.

By any means necessary...

Krävs det alltså att den för evig framtid svetsas fast, så känns det helt okej. Det handlar alltså inte om nån flippad impuls. Men om det går att bara ändra några fästen, så skulle jag naturligtvis ändå föredra det.

Jag skulle gärna ha en från 02-serien, för jag tycker dom är snyggare än både dom metall-fångare som är på äldre E30 och dom på E21. Nu kändes frågan aktuell eftersom det gick upp för mig att det inte behöver bli så dyrt heller.

Hur mycket är det som skiljer? Jag antar att 02-fångarn är spetisgare och att det därför kan bli en glipa i mitten, det kan jag stå ut med. Men hur olika är fästena? Skulle det räcka att borra några nya hål i den främmande stötfångarn för att kunna fästa den på mina järn?

Och: Nu har jag inte tänkt längre än till äldre BMW. Finns det några andra sjuttitalsbilar vars fångare kan antas passa bättre.

Så jag skulle vara sjukligt tacksam för svar - om än bara i form av spekulationer.

Det ska göras - punkt - men jag vill ju att det ska bli så bra som det överhuvud taget är möjligt. Jag har diverse idéer beträffande hemtillverkade grejer med, men att montera en fabrikstillverkad metall-fångare skulle av många skäl vara att föredra.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
6 maj 2017 · 199 Inlägg

Ingen som har prövat att montera en kofångare på fel fästen nån gång? Eller åtminstone har grundläggande koll på hur olika modeller kan skilja sig åt?

Jag har alltså aldrig ens haft av kofångarn på min egen, så jag har verkligen inget som helst begrepp...

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Knugcab
6 maj 2017 · 5 111 Inlägg

Ja alltså, stötfångarfästen är ju ingen raketvetenskap, utan är ju helt enkelt ett järn där ena sidan skall passa i bilens rambalkar och andra sidan i stötfångaren. Det är ju också väldigt sällan som det finns något som får helt fel stötfångare att passa på en annan bil utan det blir att tillverka något själv. Du lär nog bli en av de första som kommit på idén att montera just en 02-fångare på en E30 så att hitta någon som har erfarenhet av just det bytet är nog ganska svårt. En spontan tanke är ju dock att det åtminstone känns som att 02-serien är en lite mindre bil och att risken kanske är att stötfångaren är för smal?

Men om formerna passar någorlunda mot bilen så är det bara tillverka ett par fästjärn som passar i fångaren på ena sidan och bilen på andra...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
6 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Ja alltså, stötfångarfästen är ju ingen raketvetenskap, utan är ju helt enkelt ett järn där ena sidan skall passa i bilens rambalkar och andra sidan i stötfångaren. Det är ju också väldigt sällan som det finns något som får helt fel stötfångare att passa på en annan bil utan det blir att tillverka något själv. Du lär nog bli en av de första som kommit på idén att montera just en 02-fångare på en E30 så att hitta någon som har erfarenhet av just det bytet är nog ganska svårt. En spontan tanke är ju dock att det åtminstone känns som att 02-serien är en lite mindre bil och att risken kanske är att stötfångaren är för smal?

Men om formerna passar någorlunda mot bilen så är det bara tillverka ett par fästjärn som passar i fångaren på ena sidan och bilen på andra...

Ja, jag tror det är ganska enkelt att få till det. Stirra dig inte blind på en kofångare från en BMW. Mät din bil och ta en promenad på antingen Coop-parkeringen eller åk till någon bilskrot där det kan tänkas finnas gamla bilar med kromade kofångare.

För övrigt håller jag med, estetiskt så är ju de äldre kofångarna betydligt snyggare. Se på tidiga MGB, första Volvo 140 (okej en smal gummirand) eller jämför Jaguar XJ6 serie 2 med serie 3. Osv osv.

Att få av de gamla bör vara otroligt enkelt, 2-4 bultar och sedan drar du rakt ut. Monterar du de "nya" kofångarna på en smalare balk så kan du flytta över de befintliga fästena. Problemet är väl det estetiska i övrigt, frontspoilern lär ju följa med plasten, samma med bakre kjolen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svento
6 maj 2017 · 199 Inlägg

Det ska inte vara nån plast nånstans på utsidan av min bil, så den saken är inget problem. Ifall det skulle handla om en halvny metall-fångare med gummiaktig plastlist, så är tanken att ersätta den med trä. Så kommer jag att göra med dom 'dekorativa' listorna på siderna av karossen.

Vad nedre frontplåten beträffar så är ju den skruvad i fronten. Men den ser ändå för jävlig ut och ska bort i vilket fall. Främst därför att den är tillknölad och rostig, och tänkt att byta ut. Men jag har insett att jag tycker den detaljen som sådan är ful så jag ska över huvud taget inte ha nån sån. Ens om jag skulle få en gratis, tror jag. Vill snarare ha nån typ av hasplåt, uppdragen till strax under kofångarn.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
6 maj 2017 · 199 Inlägg

Finge jag sitta en stund med grejerna framför mig skulle jag säkerligen lista ut nåt bra rättså snabbt. Grejen är att jag inte själv har nån utrustning, så jag kommer att behöva lämna över ärendet. Min mekaniker kommer att se helt oförstående ut, säga att det inte går och att det är bättre med orginal-fångarn. Så för att begränsa hans svarsutrymme skulle jag behöva kunna förklara saken så att det låter som att jag faktiskt har nåt som helst begrepp.

Redan på måndag eller tisdag ska det göras. Helst. Min tanke är att försöka få byta rakt av hos farbror skrothandlarn. Plast mot metall. Typ... transportera ner plastgrejerna med spårvagn, gå sista biten, hämta järnskrotet, spårvagn tillbaka... Och sen bara peka och förklara. Fäste där, bärjärn där, svetsa där. Om jag dessutom får honom att inse att alternativet till 02-kromet inte är åttitals-plast, utan i så fall nåt post-apokalyptiskt jävla gallerverk av armeringsjärn.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
caromania Forummoderator
6 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Det låter som ett riktigt roligt projekt, men jag skulle absolut rekommendera att du gör det själv. Det kanske inte ens behövs en svets, utan bara dra ihop med mutter och skruv, finns snygga vagnsbultar med kromade skallar. Om du lämnar bort den typen av uppdrag så ska du ha klart för dig att det kommer rulla en hel del kulor.
Steg ett är oavsett vad att montera bort allt det gamla. Då får du en överblick på fästena och om du kan återanvända den gamla balken (inuti plastkofångaren) även om du sannolikt behöver sätta en vinkelkap i den.
I slutändan behöver du säkert köpa några verktyg, men t ex en vinkelslip kan du hitta för några hundringar på Biltema/Jula etc.
Gör det själv! Mycket roligare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svento
7 maj 2017 · 199 Inlägg

Jo jag vet. Det är en hel del av sakerna jag planerar som jag gott och väl skulle kunna göra själv. Men det känns som att jag åtminstone skulle ha nån specifik plats där jag kan hållas. Och basala saker som ett skruvstycke.

Det är ju många skilda hantverk som blir mer eller mindre aktuella, beroende på hur långt jag ska driva det här. Så frågan är vilka investeringar som är viktigast.

Att få nån fifflare på en verkstad att göra det kanske inte behöver bli så dyrt - om jag slipper betala timkostnad för att han ska gå och klia sig i huvet. Om jag bara kan peka och säga 'fäste här och här'.

Men balken, är den en del av själva stötfångarn? Hade fått för mig att den liksom var en del av vagnen, att den tar den smäll som dämparn förhoppningsvis dämpat - och sprider den så mycket som möjligt.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
caromania Forummoderator
7 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Svento skrev:
Men balken, är den en del av själva stötfångarn? Hade fått för mig att den liksom var en del av vagnen, att den tar den smäll som dämparn förhoppningsvis dämpat - och sprider den så mycket som möjligt.

Hur det är just på din vet jag inte, men förmodligen sitter krockbalken fast med 2-4 kraftiga fästen, enkla åtkomliga under bilen, i motorrummet och i trunken. Plasten sitter säkert med ett par extra mindre skruvar på olika ställen längs med kanterna. När du skruvat loss dessa så drar du balken rakt ut och allt kommer, tillsammans med plasten. Sedan brukar plasten sitta i balken med antingen glidfästen, eller skruv, eller både och.

Balken brukar vara en rejäl fyrkantsprofil som du då kanske kan modifiera eller återanvända rakt av där du monterar på din "nya" kofångare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svento
7 maj 2017 · 199 Inlägg

Går det att hitta illustrationer nånstans? Går det inte att få bort enbart plasten. Skulle vilja titta och fundera.

Så balken är monterad på bärjärna? Den ÄR själva stötfångarn typ? Resten är  mer som en kåpa? Öppnar en del andra möjligheter med. Exempelvis om jag skulle kunna få till nåt fulsnyggt av mörkt trä. Så montera brädan på balken på nåt vis. Fan, så lite mässingsbeslag bara...!

Senast redigerat av Svento (7 maj 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Knugcab
7 maj 2017 · 5 111 Inlägg

http://e30.bmwdiy.info/bumper-adjust/

Här ser man en del hur en E30 ser ut bakom stötfångarna om det kan hjälpa.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
7 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Svento skrev:
Går det att hitta illustrationer nånstans? Går det inte att få bort enbart plasten. Skulle vilja titta och fundera.

Så balken är monterad på bärjärna? Den ÄR själva stötfångarn typ? Resten är  mer som en kåpa? Öppnar en del andra möjligheter med. Exempelvis om jag skulle kunna få till nåt fulsnyggt av mörkt trä. Så montera brädan på balken på nåt vis. Fan, så lite mässingsbeslag bara...!

Du verkar lika galen som jag är. Gillart!

Jo, plasten bör absolut att gå att ta bort som den är. Men du bör verkligen skaffa fram en Haynes eller liknande. (Kanske länken 544 skickade kan hjälpa?)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svento
7 maj 2017 · 199 Inlägg

Knugcab skrev:
http://e30.bmwdiy.info/bumper-adjust/

Här ser man en del hur en E30 ser ut bakom stötfångarna om det kan hjälpa.

Ja men fan! Precis dom där bilderna är det jag misslyckats med att hitta. Sjukligt mycket tack. Och balken då... Den sitter kvar inne i plasthöljet? Jag föreställde mig liksom att kåpan skulle lossna först, och sen att balken skulle sitta kvar på fästena med riktiga jävla domedags-bultar.

Men bruksanvisningar ärligt talat... Jag inser helt och hållet idén med såna, det är en lysande uppfinning. Men jag använder inte såna. Det går verkligen inte. Möjligen efteråt, för att försöka lista ut varför i helvete det började ryka. Alltid känt att jag inte gillar bruksanvisningar, men jag börjar alltmer luta åt att det snarare är bruksanvisningarna som inte gillar mig.

Senast redigerat av Svento (7 maj 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
27 maj 2017 · 199 Inlägg

Ska titta på några kofångare från sjuttitalet nästa vecka. Fiat 128 och Opel Rekord. Dom hade ungefär samma bredd som E30 men är inte lika spetsiga i fören som E21 och E10.

Men på sikt funderar jag på nåt liknande T-Ford. Två eller tre platta mässings-stänger. Alternativt kromade rör. Såg några såna jävla perfekta stycken på en handikapp-toalett på arbetsplatsen. Men fan... Jag vill inte gärna ta dom. Av flera skäl.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
caromania Forummoderator
27 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Svento skrev:
Ska titta på några kofångare från sjuttitalet nästa vecka. Fiat 128 och Opel Rekord. Dom hade ungefär samma bredd som E30 men är inte lika spetsiga i fören som E21 och E10.

Men på sikt funderar jag på nåt liknande T-Ford. Två eller tre platta mässings-stänger. Alternativt kromade rör. Såg några såna jävla perfekta stycken på en handikapp-toalett på arbetsplatsen. Men fan... Jag vill inte gärna ta dom. Av flera skäl.

Min öppna Austin Seven har detaljer från alla möjliga ställen, duschstänger, möbelskruvar, konservburkar, ölburkar. Endast fantasin sätter gränser. Just nu håller jag på att tillverka ett centrerat bromsljus av lite avgasrör, en skrikdämpningsplatta till något gammalt bromsbelägg och ett kromat vattenrör i koppar. Underbart!

Ergo: klart du ska sno rören på kappe-muggen!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svento
28 maj 2017 · 199 Inlägg

Det pågår redan metall-stölder från ett bygge inne på området. Jag har inget med dessa att göra, men jag är med 100% säkerhet huvudmisstänkt. På goda grunder. Om än felaktigt då.

Har f ö tänkt göra en dekoration till avgasröret av en sprayburk. Hade en idé beträffande dimljus där insatserna skulle monteras i konservburkar. VVS-blandare som fönstervevar? Damsugar-munstycke av aluminium som luftintag till kylarn? Två enorma skruvade mässings-lurar som signalhorn (lång slang till gummituta inne i kupén)? Även funderat på navkapslar gjorda av små splash-cymbaler. Branngula spelkuler som blinkar-glas bak? Håller på och gör ett grillgaller av ett grillgaller. Har hunnit tänka tanken på skärm-breddare gjorda av ett lock från en klotgrill. 'Njurarna', grillens mitt-del skulle kunna vara två stekspadar. Eller lock från rostfria mat-doser, som man sågar upp hål i. Så får dom rama in två små sektioner grillgaller.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
6 juni 2017 · 199 Inlägg

Börjat greja lite med Fiat-fångarna, fått bort gummit och gamla fästen. Fan vad det hade rostat ihop på vissa ställen.

På bakfångarn har kromet flagnat en del, så nån typ av list får det bli där. Sibirisk lärk? Även framfångarn kommer att kräva lite kreativitet. Det var jävligt taggigt bakom gummit, alltså som plåten var borrad och pressad just för att hålla listen. Kul med en massa hål som liksom ber om att bli behängda med allsköns tokigheter.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Putteliten
6 juni 2017 · 9 077 Inlägg

Tidiga E30 har ju chromade stötfångare annars.

Svento
7 juni 2017 · 199 Inlägg

Jo jag känner till det. Tidiga, ända fram till 1988. Men dom är förvånansvärt sällsynta, onödigt dyra och passar som jag förstått saken inte rakt av på den här lågbudget-modellen som ersatte den riktiga E30.

Dom här Fiat-fångarna däremot, har mer utpräglat 70-talsutseende, och såvitt jag kan se rätt mått och rätt radie. Kan inte tänka mig att det ska kunna vara så svårt att göra några nya fästen.

Den stora utmaningen verkar snarare bli att lista ut hur jag ska få bort det här plastpaketet som sitter på nu. Hitta mig en 17-hylsa som jag satt i en timme med. Skruva och skruva, men inte fan lossna muttern.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Putteliten
7 juni 2017 · 9 077 Inlägg

Svento skrev:
Jo jag känner till det. Tidiga, ända fram till 1988. Men dom är förvånansvärt sällsynta, onödigt dyra och passar som jag förstått saken inte rakt av på den här lågbudget-modellen som ersatte den riktiga E30.

Dom här Fiat-fångarna däremot, har mer utpräglat 70-talsutseende, och såvitt jag kan se rätt mått och rätt radie. Kan inte tänka mig att det ska kunna vara så svårt att göra några nya fästen.

Den stora utmaningen verkar snarare bli att lista ut hur jag ska få bort det här plastpaketet som sitter på nu. Hitta mig en 17-hylsa som jag satt i en timme med. Skruva och skruva, men inte fan lossna muttern.

Hur mycket är det som skiljer då?
Är inte jag som gjort det, men här är min gamla -85a med nya stötfångarna.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/17257/148337_7j6i6u.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17257/148339_mfpu9o.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang