2543
Sök

Diesel: Behöver inte byta partikelfilter på Mercedes? Stämmer det?

67 Inlägg
13 maj 2017
Trådstartare
#1
Provkörde en Diesel Mercedes GLK 220 CDI 2014. Säljaren sade att man inte behöver byta partikelfilter på den bilen. Han hade aldrig varit med om att man behövt byta partikelfilter på en sådan bil. Stämmer det?


1 156 Inlägg
13 maj 2017
#2
Lars2 skrev:
Provkörde en Diesel Mercedes GLK 220 CDI 2014. Säljaren sade att man inte behöver byta partikelfilter på den bilen. Han hade aldrig varit med om att man behövt byta partikelfilter på en sådan bil. Stämmer det?

De flesta dislarna efter 2007 har självgenerande partikelfilter som bränner bort sotet. Samma med volvos D2-D5 motorer och Saab 9-3 TTID

5 154 Inlägg
13 maj 2017
#3
Det stämmer att partikelfiltret ej behöver bytas utan bränd rent under körning.
Men som på alla bilar så kan filtret bli igensatt men det beror till 99% på att något annat har gått sönder och man kört med motorlampan tänd.
Glk är mycket trevliga bilar för övrigt och 220cdi motorn är en bra motor som oftast bara går och går.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 349 Inlägg
13 maj 2017
#4
mb_pucken skrev:
Det stämmer att partikelfiltret ej behöver bytas utan bränd rent under körning.
Men som på alla bilar så kan filtret bli igensatt men det beror till 99% på att något annat har gått sönder och man kört med motorlampan tänd.
Glk är mycket trevliga bilar för övrigt och 220cdi motorn är en bra motor som oftast bara går och går.

Det är den. Har bilen Airmatic (luftfjädring) så ska man fundera på saken en extra gång för det systemet kostar en smula att underhålla. Det är rent av uselt. Har viss erfarenhet av detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 876 Inlägg
13 maj 2017
#5
det där med partikelfiltret är en sanning med modifikation.   Det som kommer avgöra livslängden på ett partikelfilter är hur bilen används och även under den optimalaste användingen så slits filtret.

Dieselbilar som säljs till fel personer är inte speciellt ovanligt. 
att sälja en dieselbil till någon som kör 2km till jobbet är rena döden för ett partikelfilter. vet bilar som gått hårt och korta sträckor som fått byta filter flera gånger pga detta.

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
13 maj 2017
#6
Hybridsmurfen skrev:
mb_pucken skrev:
Det stämmer att partikelfiltret ej behöver bytas utan bränd rent under körning.
Men som på alla bilar så kan filtret bli igensatt men det beror till 99% på att något annat har gått sönder och man kört med motorlampan tänd.
Glk är mycket trevliga bilar för övrigt och 220cdi motorn är en bra motor som oftast bara går och går.

Det är den. Har bilen Airmatic (luftfjädring) så ska man fundera på saken en extra gång för det systemet kostar en smula att underhålla. Det är rent av uselt. Har viss erfarenhet av detta.

Den GLK 350Cdi 2012 som finns inom familjen som 2a bil framförallt vid jakt knotar snällt på även om jag anser att sportpaketet med sänkt chassi är helt galet på en liten SUV. Men den har en väl fungerande fyrhjulsdrift och hittills har den inte fastnat på skogsvägarna runt om i dom mellansvenska skogarna.
Tändningslåset gick sönder nyligen samt EGR satte igen och två glödstift sade upp sig vilket då innebär att ägaren lät byta samtliga sex. Vid byte av igensotad defekt EGR gick givetvis några skruvar av och den stod på verkstad i fyra dagar då dom satt lite dumt till. Klimatanläggningen fick något spunk förra sommaren och en massa prylar fick bytas. Jag kan inte fullständigt speca allt då ägaren är lite för okunnig och ointresserad av vad som är fel samt helt okänslig för utgifter.
Annars är det en liten smidig bil som trist nog interiört inte känns som 500000kr.

Vid närmare eftertanke är nog bilfan inte så jäkla strålande med över 40000kr i verkstadskostnader på 2.5 år.


Sök