Seriekoppla batterie


#1
36 1

2017-05-14 16:39

Tjena allihopa ! Har läst en del trådar men tänkte skapa en tråd för att få specifik förklaring på mitt problem. Har seriekopplat 2st batteri. Batteri nr 1 som sitter fram är helt nytt och ligger på 64ah. Batteriet bak är ca 1år gammalt och ligger på 100ah. Batteriet fram får laddning och funkar kanon. Kopplar jag en ctek laddare bak får batterit laddning och funkar som det ska. Batteriet bak tar ej laddning och undrar då varför ?


#2
1570

2017-05-14 17:04

Du har väl koppla dem parallellt och inte i serie (24 volt)?
Har du dragit pluskabel mellan båda batterierna med en säkring i varje ände? Och jordat det bakre batteriet?

oljan jaha

#3
1441

2017-05-14 17:16

Har svårt att tro att man kan få det till att fungera med OLIKA Ah på batterierna..
Kanske om det varit samma..
Laddaren märker väl att det är fullt på det batteriet med 64 Ah och laddar därför inte mera.

Senast redigerat av oljan (2017-05-14 17:19)

#4
36 1

2017-05-14 17:20

MammDiin skrev:
Du har väl koppla dem parallellt och inte i serie (24 volt)?
Har du dragit pluskabel mellan båda batterierna med en säkring i varje ände? Och jordat det bakre batteriet?

Japp, har dragit en + kabel från det främre batteriet och jordat i bältfästet. Hjälper det om jag kopplar + kabeln direkt på generatorn


#5
36 1

2017-05-14 17:21

oljan skrev:
Har svårt att tro att man kan få det till att fungera med OLIKA Ah på batterierna..
Kanske om det varit samma..
Laddaren märker väl att det är fullt på det batteriet med 64 Ah och laddar därför inte mera.

Det är när jag kör som bakre batteriet inte laddas


#6
1570

2017-05-14 17:27

GUPE94 skrev:

oljan skrev:
Har svårt att tro att man kan få det till att fungera med OLIKA Ah på batterierna..
Kanske om det varit samma..
Laddaren märker väl att det är fullt på det batteriet med 64 Ah och laddar därför inte mera.

Det är när jag kör som bakre batteriet inte laddas

Funkar med olika batterier men helt klart bäst med likadana batterier.
Hur mycket spänning har du över bakre batteriet med motorn igång då?

#7
36 1

2017-05-14 17:41

MammDiin skrev:

GUPE94 skrev:

oljan skrev:
Har svårt att tro att man kan få det till att fungera med OLIKA Ah på batterierna..
Kanske om det varit samma..
Laddaren märker väl att det är fullt på det batteriet med 64 Ah och laddar därför inte mera.

Det är när jag kör som bakre batteriet inte laddas

Funkar med olika batterier men helt klart bäst med likadana batterier.
Hur mycket spänning har du över bakre batteriet med motorn igång då?

Jo trodde mest att åldern spelade roll. Vet tyvärr ej men vad ska det ligga på om jag mäter ?


Djo

#8
8309 2

2017-05-14 17:54

Hade 64 fram och 90 bak i 244an var aldrig något problem båda två var alltid fulladdade så det fungerar trotts alla varningens ord man hört,

Sen är det säkert bäst med samma bak och fram men det funkar ändå.


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvo V70 2,4t "Jubileums model" (2002)
#9
1570

2017-05-14 19:28

GUPE94 skrev:

MammDiin skrev:

GUPE94 skrev:

Det är när jag kör som bakre batteriet inte laddas

Funkar med olika batterier men helt klart bäst med likadana batterier.
Hur mycket spänning har du över bakre batteriet med motorn igång då?

Jo trodde mest att åldern spelade roll. Vet tyvärr ej men vad ska det ligga på om jag mäter ?

Åldern påverkar lite också...

Men om du mäter så ska du ju helst ha samma spänning som du har på det främre batteriet.

#10
36 1

2017-05-14 20:31

MammDiin skrev:

GUPE94 skrev:

MammDiin skrev:

Funkar med olika batterier men helt klart bäst med likadana batterier.
Hur mycket spänning har du över bakre batteriet med motorn igång då?

Jo trodde mest att åldern spelade roll. Vet tyvärr ej men vad ska det ligga på om jag mäter ?

Åldern påverkar lite också...

Men om du mäter så ska du ju helst ha samma spänning som du har på det främre batteriet.

Okey, för har laddat bakre batteriet med ctek laddare ungefär i 3 Tim. Nu har jag kört och spelar rätt bra 1tim och batteriet är nu urladdart. Hur ska jag göra om ah inte spelar någon roll ?


#11
1485

2017-05-14 20:59

Hej!
För att reda ut det här...Du har alltså två 12V batterier med olika ampertal, parallellkopplade?!

#12
36 1

2017-05-14 21:46

jaka54 skrev:
Hej!
För att reda ut det här...Du har alltså två 12V batterier med olika ampertal, parallellkopplade?!

Japp, och har mätt nu. Generatorn laddade 13,9 med lite gas. Kan det va därför det bakre inte laddas ? Bakre batteriet hade ungefär 11,8 vilket inte är bra.


#13
1485

2017-05-14 22:14

Hej!
Om du har bara 11,6V på det bakre batteriet så är det inte bra. Ett "friskt" batteri bör ligga på ca 12,4-12,6V och fullladdat över 13V.

Jag skulle ladda det "bakre" batteriet separat och sedan kolla spänningen på bara det.

#14
36 1

2017-05-14 22:45

jaka54 skrev:
Hej!
Om du har bara 11,6V på det bakre batteriet så är det inte bra. Ett "friskt" batteri bör ligga på ca 12,4-12,6V och fullladdat över 13V.

Jag skulle ladda det "bakre" batteriet separat och sedan kolla spänningen på bara det.

Okey, har testat att bara ladda det bak och funkade det i några dagar sen va det urladdar igen


#15
1570

2017-05-14 23:20

Kollat så ingen säkring gått?
För lite konstigt om det skiljer 2 volt när de är ihopkopplade.

Streethawk Billjuds Wannabe

#16
1736 2

2017-05-15 01:16

Det låter som om du har bränt en säkring. Med bilen igång ska främre och bakre ha samma spänning!


Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
#17
36 1

2017-05-15 09:40

MammDiin skrev:
Kollat så ingen säkring gått?
För lite konstigt om det skiljer 2 volt när de är ihopkopplade.

Jag ska kolla detta. Vilken säkring ska det vara ?


#18
36 1

2017-05-15 09:41

Streethawk skrev:
Det låter som om du har bränt en säkring. Med bilen igång ska främre och bakre ha samma spänning!

Generatorn laddar ungefär 14. Är det bra ?


rcy

#19
1111 5

2017-05-15 10:25

Kolla jorden på bakre batteriet.
Har du kopplat ihop pluspolerna på batterierna och det ändå skiljer 2 volt mellan dom så måste du ha dålig jord i det bakre.

Vad använder du för dimension på kabel och jordflätor?


Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
#20
36 1

2017-05-15 12:13

rcy skrev:
Kolla jorden på bakre batteriet.
Har du kopplat ihop pluspolerna på batterierna och det ändå skiljer 2 volt mellan dom så måste du ha dålig jord i det bakre.

Vad använder du för dimension på kabel och jordflätor?

Har jordar i bältet. Använder 35mm2 som jordkabel.






Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon