Partikelfilter: Korta sträckor och diesel

53 Inlägg
Skrivet 17 maj 2017 · Inlägg av trådskaparen #1

En bekant har en Volvo sedan diesel som de kör korta sträckor med utan att de behövt byta partikelfiltret på den på 4-5 år tror jag. Varierar det väldigt på hur snabbt det behövs bytas? Är det olika för olika bilmärken och modeller? Funderar på att köpa antingen en BMW X1 2015 eller en BMW X3 2013. Stod på nätet att en handlare hade sagt att om man inte kör minst 3000-4000 mil per år så sotar partikelfiltret igen. Korta sträckor verkar definieras som mindre än 3 - 4 mil på motorväg. Jag kommer mest köra inom stan c:a 1 mil. Ibland till andra städer 7 - 14 mil, men max 1500 mil per år. Överdriver säljaren lite för att kunna friskriva sig om det verkligen skulle sota igen? I den här klassen finns det ju nästan bara dieslar. Om jag tar bort vissa utrustningskrav i AutoUncle.se får man ju fler bilar att välja på, men då får jag ju inte den utrustning jag vill ha.

9 519 Inlägg
Skrivet 17 maj 2017 #2

Volvo har rengörings cykler på partikelfiltren på sina egna motorer så dom behöver aldrig byttas. Ja ni förstår vad jag menar.

med 1500 mil pär år välj bensin säger jag bara körde över 2000 med v70 första året och det finns ingen anledning ha diesel med dom få milen.

Senast redigerat av Djo (17 maj 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Fri fart för ett fritt folk! · 9 133 Inlägg
Skrivet 17 maj 2017 #3

Tycker säljaren har rätt..  Dieselbilar ska inte köras korta sträckor punkt slut..
Både Egr och Partikelfiltret behöver komma upp i ordenklig tempratur för att inte skapa dyra problem.

på tex vissa volvosar med mindre motorer byts partikelfiltret efter fasta intervaller där märker du det inte så mycket.   Visst det är inte jätte frekvent jag träfafr på deffekta partikelfilter men framför allt på bilar som gått hårt och korta sträckor. 
sen att man slagit spättet genom några är ju en annan sak..   ger bra extra skjuts genom att tömma partikelfiltret och plugga egr och programera bort funktionerna blir som en ny motor efteråt  gärna ihop med en optimering

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
9 519 Inlägg
Skrivet 17 maj 2017 #4

Håller med om det men volvos små motorer är ju inga volvo motorer, Därför jag skrev volvos egna.

Men en diesel bör gå 3-4000 mil om året för att må som bäst.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
994 Inlägg
Skrivet 17 maj 2017 #5

Djo skrev:
Volvo har rengörings cykler på partikelfiltren på sina egna motorer så dom behöver aldrig byttas. Ja ni förstår vad jag menar.

med 1500 mil pär år välj bensin säger jag bara körde över 2000 med v70 första året och det finns ingen anledning ha diesel med dom få milen.

Det finns väl ingen modern diesel med pf som saknar regenereringscykel? Det sköter sig självt och det står tydligt instruktionsboken hur man ska göra för att underhålla filtret.

Tjofadderittan - lej
9 519 Inlägg
Skrivet 18 maj 2017 #6

Soulman skrev:

Djo skrev:
Volvo har rengörings cykler på partikelfiltren på sina egna motorer så dom behöver aldrig byttas. Ja ni förstår vad jag menar.

med 1500 mil pär år välj bensin säger jag bara körde över 2000 med v70 första året och det finns ingen anledning ha diesel med dom få milen.

Det finns väl ingen modern diesel med pf som saknar regenereringscykel? Det sköter sig självt och det står tydligt instruktionsboken hur man ska göra för att underhålla filtret.

Dom mindre ford motorerna som volvo tyvärr fick leva med i sitt sortiment, Har fasta byttes intervall för partieklfilter så vetetusan om dom har det för isådanafall borde dom ej behöva byttas på fasta intervall tycker jag ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
2 093 Inlägg
Skrivet 18 maj 2017 #7

Nu vet jag ju inte var du bor, men är det i en "storstad", eller du brukar besöka en,  skulle jag absolut inte köpa en diesel.
Bara en tidsfråga innan alla större städer "portar" dieselbilar.
En indikation är ju att Volvo i dagarna gått ut med att man har slutat utveckla dieselmotorer.

53 Inlägg
Skrivet 18 maj 2017 · Inlägg av trådskaparen #8

Fredrik Wahrolén från Mercedes-Benz Sverige http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … l-lampligt skriver i den länkade artikeln om "upprepade försök till renbränning som inte slutförs". Är det då inte så som psudonymen "erikivan72" skriver längre ner att om försöket till renbränning slutförs, vilket verkar betyda att köra 7 mil på motorvägen i hög och jämn fart, så är filtret rent.
   Dessutom finns det ju massvis med rengöringsprodukter för partikelfilter som kan användas om partikelfilterlampan tänds men även i förebyggande syfte. (De sänker temperaturen när renbränning startar.) Fungerar inte dessa borde de inte sälja särskilt bra. Det finns även verkstäder som erbjuder rengöring av igensatta filter utan att byta själva filtret.

994 Inlägg
Skrivet 18 maj 2017 #9

Djo skrev:

Soulman skrev:

Djo skrev:
Volvo har rengörings cykler på partikelfiltren på sina egna motorer så dom behöver aldrig byttas. Ja ni förstår vad jag menar.

med 1500 mil pär år välj bensin säger jag bara körde över 2000 med v70 första året och det finns ingen anledning ha diesel med dom få milen.

Det finns väl ingen modern diesel med pf som saknar regenereringscykel? Det sköter sig självt och det står tydligt instruktionsboken hur man ska göra för att underhålla filtret.

Dom mindre ford motorerna som volvo tyvärr fick leva med i sitt sortiment, Har fasta byttes intervall för partieklfilter så vetetusan om dom har det för isådanafall borde dom ej behöva byttas på fasta intervall tycker jag ?

Det beror väl på att filtrets funktion försämras och bör därför bytas, precis som en vanlig katalysator ger upp till slut.

Tjofadderittan - lej
10 155 Inlägg
Skrivet 18 maj 2017 #10

torsen skrev:
Nu vet jag ju inte var du bor, men är det i en "storstad", eller du brukar besöka en,  skulle jag absolut inte köpa en diesel.
Bara en tidsfråga innan alla större städer "portar" dieselbilar.
En indikation är ju att Volvo i dagarna gått ut med att man har slutat utveckla dieselmotorer.

Uppsala stod det och den staden ingår inte i deras förslag.

De lär dröja ett par år innan de portar diesel helt.



Men iallafall,  jag kör diesel och jag ligger på 1500-2000 mil om året.   Jag sparar in så pass mycket pengar jämfört med en större bensinbil att de är värt det.   Om partikelfiltret skulle kollapsa vilket jag inte tror (snittar 7 mil mån-fre)  så har jag ändå tjänat in de på ett år smile

Men man bör fråga sig själv om man kör så pass kort att motorn aldrig kommer upp i arbetstemperatur för då lär de bli fullt.

9 519 Inlägg
Skrivet 18 maj 2017 #11

Soulman skrev:

Djo skrev:

Soulman skrev:

Det finns väl ingen modern diesel med pf som saknar regenereringscykel? Det sköter sig självt och det står tydligt instruktionsboken hur man ska göra för att underhålla filtret.

Dom mindre ford motorerna som volvo tyvärr fick leva med i sitt sortiment, Har fasta byttes intervall för partieklfilter så vetetusan om dom har det för isådanafall borde dom ej behöva byttas på fasta intervall tycker jag ?

Det beror väl på att filtrets funktion försämras och bör därför bytas, precis som en vanlig katalysator ger upp till slut.

D3 D4 D5 i grund samma motor har inga byttesintervaller hur kommer det sig då ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
5 445 Inlägg
Skrivet 18 maj 2017 #12

Djo skrev:

Soulman skrev:

Djo skrev:

Dom mindre ford motorerna som volvo tyvärr fick leva med i sitt sortiment, Har fasta byttes intervall för partieklfilter så vetetusan om dom har det för isådanafall borde dom ej behöva byttas på fasta intervall tycker jag ?

Det beror väl på att filtrets funktion försämras och bör därför bytas, precis som en vanlig katalysator ger upp till slut.

D3 D4 D5 i grund samma motor har inga byttesintervaller hur kommer det sig då ?

"Torrt" partikelfilter har ingen bytesintervall
"Våta" partikelfilter har, de har även additivt tillsatsmedel

Hon/Henne
Fri fart för ett fritt folk! · 9 133 Inlägg
Skrivet 19 maj 2017 #13

Djo skrev:

Soulman skrev:

Djo skrev:

Dom mindre ford motorerna som volvo tyvärr fick leva med i sitt sortiment, Har fasta byttes intervall för partieklfilter så vetetusan om dom har det för isådanafall borde dom ej behöva byttas på fasta intervall tycker jag ?

Det beror väl på att filtrets funktion försämras och bör därför bytas, precis som en vanlig katalysator ger upp till slut.

D3 D4 D5 i grund samma motor har inga byttesintervaller hur kommer det sig då ?

den stora skillnaden är att dessa filter har ingen beräknad livslängd.  man byter dom när dom är fulla när detta är vet dom inte.

men dom andra filtrerna har dom bättre koll på.   

islutänden kommer livlängden bero på hur bilen används.

går att köra med dom andra filterna mycket längre än vad dom påstår i regel.

men sen skiljer det sjuka pengar till min 407 kostar ett nytt filter under 3000kr
det gör det inte till en v70 med 5:An det kan jag garantera smile  jag personligen skulle aldrig byta filter utan skulle slå spättet genom det direkt utan minsta tvekan. och göra en programering och ta bort den funktionen.  på det sättet får du en dieselbil som kommer gå ännu snålare

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
994 Inlägg
Skrivet 19 maj 2017 #14

torsen skrev:
En indikation är ju att Volvo i dagarna gått ut med att man har slutat utveckla dieselmotorer.

Precis. Det innebär att dagens generationer kan leva i säkert 10 år med mindre uppdateringar och fortsätter serietillverkas.

Tjofadderittan - lej
14 710 Inlägg
Skrivet 19 maj 2017 #15

Growe skrev:

Djo skrev:

Soulman skrev:

Det beror väl på att filtrets funktion försämras och bör därför bytas, precis som en vanlig katalysator ger upp till slut.

D3 D4 D5 i grund samma motor har inga byttesintervaller hur kommer det sig då ?

den stora skillnaden är att dessa filter har ingen beräknad livslängd.  man byter dom när dom är fulla när detta är vet dom inte.

men dom andra filtrerna har dom bättre koll på.   

islutänden kommer livlängden bero på hur bilen används.

går att köra med dom andra filterna mycket längre än vad dom påstår i regel.

men sen skiljer det sjuka pengar till min 407 kostar ett nytt filter under 3000kr
det gör det inte till en v70 med 5:An det kan jag garantera smile  jag personligen skulle aldrig byta filter utan skulle slå spättet genom det direkt utan minsta tvekan. och göra en programering och ta bort den funktionen.  på det sättet får du en dieselbil som kommer gå ännu snålare

Vänligen kan du sluta föreslå för medlemmarna att begå miljöbrott och bedrägeri genom att medvetet slå ut DPF:en. Det är dessutom inte förenligt med sidans policy.

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
CNC-operatör · 39 Inlägg
Skrivet 19 maj 2017 #16

Evildan skrev:

Growe skrev:

Djo skrev:

D3 D4 D5 i grund samma motor har inga byttesintervaller hur kommer det sig då ?

den stora skillnaden är att dessa filter har ingen beräknad livslängd.  man byter dom när dom är fulla när detta är vet dom inte.

men dom andra filtrerna har dom bättre koll på.   

islutänden kommer livlängden bero på hur bilen används.

går att köra med dom andra filterna mycket längre än vad dom påstår i regel.

men sen skiljer det sjuka pengar till min 407 kostar ett nytt filter under 3000kr
det gör det inte till en v70 med 5:An det kan jag garantera smile  jag personligen skulle aldrig byta filter utan skulle slå spättet genom det direkt utan minsta tvekan. och göra en programering och ta bort den funktionen.  på det sättet får du en dieselbil som kommer gå ännu snålare

Vänligen kan du sluta föreslå för medlemmarna att begå miljöbrott och bedrägeri genom att medvetet slå ut DPF:en. Det är dessutom inte förenligt med sidans policy.

Så du är emot att det diskuteras trimmade bilar på detta forum då också eller?

Att ta bort DPF är i slutändan en tjänst för miljön i det stora hela.

9 519 Inlägg
Skrivet 19 maj 2017 #17

Growe skrev:

Djo skrev:

Soulman skrev:

Det beror väl på att filtrets funktion försämras och bör därför bytas, precis som en vanlig katalysator ger upp till slut.

D3 D4 D5 i grund samma motor har inga byttesintervaller hur kommer det sig då ?

den stora skillnaden är att dessa filter har ingen beräknad livslängd.  man byter dom när dom är fulla när detta är vet dom inte.

men dom andra filtrerna har dom bättre koll på.   

islutänden kommer livlängden bero på hur bilen används.

går att köra med dom andra filterna mycket längre än vad dom påstår i regel.

men sen skiljer det sjuka pengar till min 407 kostar ett nytt filter under 3000kr
det gör det inte till en v70 med 5:An det kan jag garantera smile  jag personligen skulle aldrig byta filter utan skulle slå spättet genom det direkt utan minsta tvekan. och göra en programering och ta bort den funktionen.  på det sättet får du en dieselbil som kommer gå ännu snålare

Nu kanske man inte ska tala högt om det hela men ja det är nog så dom flesta som har ett hum om det gör också, Bästa är väl dock om folk slutar köra diesel bilar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
14 710 Inlägg
Skrivet 19 maj 2017 #18

zeg skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:

den stora skillnaden är att dessa filter har ingen beräknad livslängd.  man byter dom när dom är fulla när detta är vet dom inte.

men dom andra filtrerna har dom bättre koll på.   

islutänden kommer livlängden bero på hur bilen används.

går att köra med dom andra filterna mycket längre än vad dom påstår i regel.

men sen skiljer det sjuka pengar till min 407 kostar ett nytt filter under 3000kr
det gör det inte till en v70 med 5:An det kan jag garantera smile  jag personligen skulle aldrig byta filter utan skulle slå spättet genom det direkt utan minsta tvekan. och göra en programering och ta bort den funktionen.  på det sättet får du en dieselbil som kommer gå ännu snålare

Vänligen kan du sluta föreslå för medlemmarna att begå miljöbrott och bedrägeri genom att medvetet slå ut DPF:en. Det är dessutom inte förenligt med sidans policy.

Så du är emot att det diskuteras trimmade bilar på detta forum då också eller?

Att ta bort DPF är i slutändan en tjänst för miljön i det stora hela.

Jag har absolut inget emot trimmade bilar vars ägare har kompetensen att bygga dom på rätt vis för en godkänd registreringsbesiktning.

Hur tänker du att en borttagen DPF är bättre för miljön? Utveckla gärna det med verifierbara trovärdiga källor.

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
10 155 Inlägg
Skrivet 19 maj 2017 #19

Evildan skrev:

zeg skrev:

Evildan skrev:

Vänligen kan du sluta föreslå för medlemmarna att begå miljöbrott och bedrägeri genom att medvetet slå ut DPF:en. Det är dessutom inte förenligt med sidans policy.

Så du är emot att det diskuteras trimmade bilar på detta forum då också eller?

Att ta bort DPF är i slutändan en tjänst för miljön i det stora hela.

Jag har absolut inget emot trimmade bilar vars ägare har kompetensen att bygga dom på rätt vis för en godkänd registreringsbesiktning.

Hur tänker du att en borttagen DPF är bättre för miljön? Utveckla gärna det med verifierbara trovärdiga källor.

Klimathotet har ju aldrig hänt wink    Klart att reningsprodukter inte funkar eller gör nytta då.   Bara testa själv, stäng garaget och låt bilen stå igång.

347 Inlägg
Skrivet 19 maj 2017 #20

Är det bara jag eller är detta utspel från Volvo (till att börja med) överdrivet? Jag syftar på att med dagens "teknik" med partikelfilter, dpf osv. så har man fått ner utsläppen oerhört mycket. Om man tittar in i avgasröret på en relativt ny maskin eller bil så är det inte det minsta sotigt ju? Skulle man få för sig att dra in en slang från slutröret och in i bilen så kan man lugnt sitta där tills känner för att sträcka på benen igen. Visserligen släpps det ut "osynliga partiklar" som är rätt så farliga, men som jag har förstått det så elimineras mycket utav det med dagens teknik. 

När regeringen inte längre drar in pengar på miljöskatt från dieselbilar så slår den skatten på något  annat såklart.


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Boka bilservice till fast pris

Powered by

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang